SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rok 2013 na rynku płatnej telewizji - prognozy na 2014

Jaki był 2013 rok w branży operatorów płatnej telewizji, co wydarzy się w 2014 roku? Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl oceniają i prognozują Dominik Libicki, Simon Boyd i Janusz Kosiński.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w polskich mediach i marketingu. Dziś o 2013 roku i perspektywach na kolejne 12 miesięcy wypowiadają się przedstawiciele operatorów telewizji kablowej i satelitarnej.

>>> Polska reklama: jaka była w 2013, jaka będzie w 2014? (agencje)
>>> Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)
>>> Polska branża interaktywna: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Social media w Polsce: podsumowanie 2013, prognozy na 2014
>>> Internet i marketing mobilny: podsumowanie 2013 roku, prognozy na 2014
>>> Rok 2013 w e-commerce, prognozy na 2014
>>> 2013 rok pod lupą branży PR, prognozy na 2014
>>> Branża SEO/SEM: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Polski internet w 2013 roku, prognozy na 2014 (portale)
>>> Rok 2013 pod lupą branży telewizyjnej, prognozy na 2014
>>> Reklama kinowa i outdoorowa: jaka była w 2013roku, co w 2014?
>>> Rok 2013 pod lupą producentów telewizyjnych, prognozy na 2014
>>> VoD i wideo w polskim internecie: podsumowanie 2013 roku, co w 2014?
>>> Polska blogosfera w 2013 roku, prognozy na 2014

 


Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu

Wydarzenie roku
Po wielu latach oczekiwań i przygotowań w 2013 roku zgodnie z planem i przewidzianym harmonogramem została na obszarze całego kraju wprowadzona naziemna telewizja cyfrowa, a wyłączenie nadawania analogowego odbyło się bez żadnych komplikacji. Dzięki temu jako kraj nadrobiliśmy jedną z zaległości technologicznych i teraz możemy stawić czoła kolejnym zmianom, jakie czekają rynek telewizji.

Sukces roku
Trudno wskazać sukces dla branży. Dla naszej firmy było to ogłoszenie transakcji zakupu spółki Polkomtel, po sfinalizowaniu której grupa Polsat wraz z Polkomtelem znajdzie się w pierwszej 10. największych polskich firm pod względem kapitalizacji giełdowej oraz stanie się wiodącą grupą medialno-telekomunikacyjną w regionie.

Porażka roku
Nielegalna dystrybucja treści w internecie powiązana z akceptacją społeczną tego zjawiska i minimalnym zaangażowanie państwa w zwalczenie tego procederu, który godzi w fundamenty państwa prawa. To smutne, że w tej kategorii jesteśmy jednymi z najgorszych w Europie.

Człowiek roku
Mimo, że to bliski nam wybór, to nie sposób wskazać kogoś innego niż Zygmunt Solorz-Żak, który konsekwentnie realizuje założenia sprzed lat i sukcesywnie buduje największą, nie tylko w Polsce, grupę medialno-telekomunikacyjną.

Trend roku
Rok 2013 pokazał, że  oprócz bogactwa kanałów i jakości HD, czyli tradycyjnych atrybutów telewizji płatnej, coraz ważniejsze dla widza stają się nowe usługi: VoD, PPV i serwisy video online. Aby jednak mogły się rozwijać tak jak oczekują tego nasi klienci, musimy walczyć z kradzieżą własności intelektualnej w sieci.

Prognoza na 2014
Rynek reklamy telewizyjnej czeka odbicie. Internet będzie sukcesywnie pełnił coraz większą rolę w dystrybucji treści. Nowe technologie jeszcze mocniej będą ingerowały w życie konsumentów, ich wybory i zachowania. Operatorzy płatnej telewizji staną przed wyzwaniem utrzymania efektywności swoich biznesów, jeśli skutecznie nie zmierzą się ze zmieniającymi się oczekiwaniami klientów i ewoluującym otoczeniem rynkowym.

 


Simon Boyd, były prezes UPC Polska

Wydarzenie roku 2013
Z perspektywy UPC najważniejsze wydaje mi się zakończenie integracji UPC Polska z Aster, bo to jedna z największych i najważniejszych konsolidacji, które z sukcesem udało się zakończyć na polskim rynku. Wśród ważnych wydarzeń rynkowych wymieniłbym także zamieszanie wokół wprowadzenia oferty nowej platformy nc+. Pokazało ono, że świat się zmienił, a głos klientów jest coraz bardziej słyszalny. Trzecim ważnym wydarzeniem, na które warto wskazać, jest informacja o planach połączenia Cyfrowego Polsatu z Polkomtelem.

Sukces roku
Zakończenie integracji UPC Polska z Aster to prawdziwy sukces, nie tylko dla naszej firmy, ale i dla rynku, któremu bardzo potrzebna jest dalsza konsolidacja. Przejęcie Aster udowodniło to, o czym mówimy od dawna - rosnąca skala działania przekłada się na wyższe inwestycje, a te na lepszej jakości usługi dla klientów. Dość wspomnieć, że praktycznie wszyscy nasi klienci znajdują się w zasięgu naszej dwukierunkowej sieci, dzięki czemu mogą korzystać z internetu o szybkości 250 Mb/s. Żaden inny operator nie może pochwalić się taką skalą.

Korzystając z okazji, że to moja ostatnia ocena wydarzeń na rynku w funkcji prezesa UPC Polska, nie mogę odmówić sobie szerszego spojrzenia i oceny dotychczasowych działań kierowanej przeze mnie firmy. Poza inwestycjami w nowoczesną sieć można wymienić wśród nich także szereg inicjatyw z zakresu odpowiedzialności społecznej, w tym walkę z wykluczeniem cyfrowym, jak Dojrzałość w sieci, Internet Starter czy działań, których celem jest edukacja obywateli i tworzenie warunków dla rozwoju cyfrowej gospodarki, w tym Partnerstwa dla zwiększania świadomości obywateli na temat tożsamości cyfrowej.

Jeśli miałbym wskazać rynkowy sukces, to wymieniłbym ogłoszenie przejęcia przez Cyfrowy Polsat spółki Polkomtel, będące przykładem konsekwentnego budowania grupy telekomunikacyjno-medialnej, która istotnie zmienia krajobraz polskiego rynku i zwraca uwagę na znaczenie skali w tym biznesie.

Porażka roku
Firmą, która musiała przełknąć najbardziej gorzką pigułkę, była niewątpliwie nc+. Klienci ocenili krytycznie jej ofertę, czemu dali natychmiast wyraz wykorzystując media społecznościowe, co mocno zaważyło na wizerunku platformy.

Rozpatrując sprawę porażek, warto spojrzeć na rynek szerzej, a nie tylko przez pryzmat jednorazowych wydarzeń. W takim sensie pewnego rodzaju porażką jest wciąż niepewne środowisko inwestycje, które ma negatywny wpływ na rozwój branży.

Człowiek roku
Analizując ubiegłoroczne wydarzenia pod kątem wpływu konkretnych ludzi na branżę, warto zwrócić uwagę na konsumentów. Kilka lat temu amerykański tygodnik “Time” ogłaszając swój plebiscyt na człowieka roku na okładce napisał: „The Man of the Year is YOU”. Docenił w ten sposób siłę, jaką dzięki internetowi dostał każdy z nas, mając możliwość swobodnej wypowiedzi, tworzenia treści. Patrząc na to z perspektywy kilku lat widać, że dziś “Time” mógłby spokojnie powtórzyć swój werdykt. To, jak silni jesteśmy dzięki internetowi, a mówiąc precyzyjniej, jak silni są konsumenci dzięki internetowi, pokazał wspomniany już przykład nc+, ale myślę, że każdy z podmiotów na rynku odczuwa dziś siłę i głos swoich klientów. Jeśli tego nie robi, jeśli nie liczy się z ich zdaniem, długo na tym rynku się nie utrzyma.

Gdybym miał wskazać na jedną osobę, byłaby to Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Niewątpliwie jej wpływ na rynek w ubiegłym roku był największy za sprawą prowadzonej polityki regulacyjnej. Przeprowadziła ważny przetarg na częstotliwości w paśmie 1800 MHz, który będzie przyczynkiem do zaostrzenia konkurencji, najpierw w segmencie komórkowym, docelowo na całym rynku, a także ogłosiła aukcję na kolejne pasmo częstotliwości 800 MHz.

Trend roku
Zdecydowanie wskazałbym na znaczenie pakietyzacji usług przez różnych graczy rynkowych, niezależnie od technologii, w jakiej działają. Coraz więcej osób chętnie korzysta z usług telewizji na życzenie. Mam tu na myśli zarówno treści z platform VoD, które są alternatywą dla telewizji linearnej, jak i oglądanie treści nie tylko na telewizorze, ale i na tabletach, smartfonach, komputerach. Jednocześnie rośnie zainteresowanie coraz szybszym internetem, bo klienci doceniają jego zalety, korzystając z cyfrowych usług, choćby takich jak właśnie video na życzenie. Połączenie tych dwóch elementów w unikatową ofertę, powoduje, że stale obserwujemy wzrost liczby klientów, wybierających podwójną, a także potrójną usługę. Nasze wzrosty w tym obszarze pozytywnie zaskakują na trudnym, konkurencyjnym rynku. Są jednak uzasadnione, gdy weźmie się pod uwagę najważniejsze czynniki istotne dla klienta - jakość i cenę usług. Branża kablowa bije pod tym względem na głowę konkurentów, co potwierdzają nawet unijne badania, choćby raport SamKnows, z którego wynika, że kablówki w około 92 proc. zapewniają klientom taki internet, jaki reklamują. Co ważne, i co podkreślają wyniki tegorocznej Diagnozy Społecznej, której UPC jest partnerem, internet nie jest zagrożeniem dla telewizji. Jej siła i znaczenie utrzymuje się stale na tym samym poziomie, znaczenie telewizji rośnie wśród osób korzystających z sieci. Zmienia się natomiast, i będzie się zmieniał, sposób korzystania z treści, bo klienci mają coraz więcej opcji wyboru.

Prognoza na 2014
Największym wyzwaniem dla graczy funkcjonujących obecnie na rynku europejskim i w coraz większym stopniu także polskim, jest konkurencja globalna i na to powinny przygotowywać się rządy, regulatorzy i poszczególni gracze. Nadmierne rozdrobnienie obniża konkurencyjność Europy w porównaniu z globalnymi gigantami. Odpowiedzią na to wyzwania powinna być dalsza konsolidacja rynku. W przyszłym roku możemy się spodziewać zmian w tym obszarze, jednak w jakiej skali – trudno dziś wyrokować. W tym kontekście warto jednak pamiętać o sojuszach strategicznych, które już się zawiązały i będą kontynuowane - jak współpraca Orange i T-Mobile w ramach spółki Networks, czy Orange wraz z platformą satelitarną nc+. Efektem zaostrzającej się konkurencji międzysektorowej będzie także – i zobaczymy to jeszcze wyraźniej w roku 2014 - coraz większy nacisk klientów na jakość usług, co zmusi operatorów do większej koncentracji na tym elemencie, a w efekcie odejście do strategii opartych tylko na wojnie cenowej.

 


Janusz Kosiński, prezes Inea

Wydarzenie roku
Powstanie dużego gracza, jakim jest nc+. Łączenie sił i tak silnych konkurentów to zawsze ważna wiadomość. Inea w przededniu zwiększenia dostępności naszych usług w całej Wielkopolsce, z którą wiąże się potrzeba zwiększenia rozpoznawalności marki Inea, została w tym roku sponsorem tytularnym Inea Stadionu w Poznaniu, jednej z aren rozgrywek Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej i sponsorem premium Lecha Poznań. Z tej współpracy zrodził się wyjątkowy projekt, czyli pierwsza klubowa telewizja w Polsce – Lech TV, dostępna tylko dla Abonentów Inea. To nasza tegoroczna odpowiedź na coraz silniejszą konkurencję na rynku.

Sukces roku
Zainteresowanie naszym rynkiem i branżą kablową inwestora zagranicznego, czołowego globalnego funduszu private equity - Warburg Pincus. Został on strategicznym mniejszościowym inwestorem Inea, dzięki czemu będziemy mogli zrealizować nasz długafalowy cel dotarcia z usługami do co drugiego gospodarstwa w Wielkopolsce do 2018 roku. Jak ocenił inwestor, rynek usług telewizyjnych i sieci szerokopasmowej w Polsce cieszy się długoterminowymi perspektywami wzrostu strukturalnego, a technologia kablowa posiada przewagę nad innymi technologiami. To dobra informacja dla całej branży.

Porażka roku
Komunikacja połączenia i nowej oferty nc+, która miała miejsce wiosną tego roku. Wprowadzane zmiany abonenci ocenili jako arogenckie, połączyli przeciwko tym działaniom siły w mediach społecznościowych i zmusili firmę do zmiany stanowiska.. Wszyscy powinniśmy odrobić z tej lekcji zadanie domowe.

Człowiek roku
Chciałbym wspomnieć w tym miejscu Simona Boyda, który przez lata odgrywał ważną rolę w branży kablowej w Polsce, a teraz opuszcza ster UPC Polska. Jak bardzo jego odejście wpłynie na nasz rynek, przekonamy się dopiero za jakiś czas.

Trend roku
W tym roku wyraźnie mogliśmy odczuć zwiększenie dostępności usług szerokopasmowych w Polsce i coraz większą ich potrzebę u klientów. Inea ma odpowiedź na ten trend, gdyż nie od dziś wierzymy w wartość usług szerokopasmowych dla klientów. Z naszej nowoczesnej infrastruktury abonenci będą mogli korzystać zarówno dziś, jak i za wiele lat.

Prognoza na 2014 rok
W 2014 roku będzie postępować konsolidacja branży, gdyż rynek wciąż jest rozdrobniony. Dla nas to będzie kolejny ważny rok, gdyż, między innymi, zakończymy budowę Parku Technologicznego Inea Park w Wysogotowie pod Poznaniem z własnym data center. W przyszłości pozwoli nam ono oferować usługi, które będą wykorzystywały technologię software-defined networking (SDN). Już teraz niektórzy operatorzy na Zachodzie aktywnie pracują nad wdrożeniem tej technologii w swoich sieciach. Wirtualizacja elementów sieciowych umożliwi nam w przyszłości dokonywać implementacji nowych rozwiązań już na poziomie data center, bez konieczności kosztownego i długotrwałego upgradu całej infrastruktury sieciowej. To trend, który widoczny był już w mijającym roku, ale w nadchodzącym będzie jeszcze bardziej wyraźny. To trend, który według mojej opinii jeśli nawet nie zdominuje, to będzie wyraźnie widoczny w nadchodzących latach.

Dołącz do dyskusji: Rok 2013 na rynku płatnej telewizji - prognozy na 2014

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zenek z Końskich analityk wszystkich analityków
Wydarzeniem roku 2014 będzie niewątpliwie bankructwo Multimedia.
odpowiedź