Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań minionego roku w polskich mediach i marketingu. Dziś o 2013 roku i perspektywach na kolejne 12 miesięcy wypowiadają się przedstawiciele wydawnictw prasowych.
>>> Polska reklama: jaka była w 2013, jaka będzie w 2014? (agencje)>>> Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)>>> Polska branża interaktywna: jaki był 2013 rok, co w 2014?>>> Social media w Polsce: podsumowanie 2013, prognozy na 2014>>> Internet i marketing mobilny: podsumowanie 2013 roku, prognozy na 2014>>> Rok 2013 w e-commerce, prognozy na 2014>>> 2013 rok pod lupą branży PR, prognozy na 2014>>> Branża SEO/SEM: jaki był 2013 rok, co w 2014?>>> Polski internet w 2013 roku, prognozy na 2014 (portale)>>> Rok 2013 pod lupą branży telewizyjnej, prognozy na 2014>>> Reklama kinowa i outdoorowa: jaka była w 2013roku, co w 2014?>>> Rok 2013 pod lupą producentów telewizyjnych, prognozy na 2014>>> VoD i wideo w polskim internecie: podsumowanie 2013 roku, co w 2014?>>> Polska blogosfera w 2013 roku, prognozy na 2014

Justyna Namięta, członek zarządu i dyrektor generalna Grupy Burda w Polsce

Wydarzenie rokuNiewątpliwie dla mnie jak i mojego zespołu największym wydarzeniem był zakup spółek G+J w Polsce. Dla Burdy jest to krok milowy w rozwoju na polskim rynku. Dzięki połączonemu portfolio mamy najlepszą i najszerszą ofertę dla naszych klientów: czytelników i klientów reklamowych. Przy połączeniu tak silnego portfolio wydawniczego z innowacyjnymi projektami internetowymi jesteśmy gotowi być nowoczesna firmą medialną na rynku.
Sukces rokuMimo ciągłych zapowiedzi upadku prasy, rynek magazynów ma się dobrze. Oczywiście spadki sprzedaży w niektórych segmentach nie są pozytywnymi sygnałami, jednakże stabilna sprzedaż magazynów luksusowych bądź tygodników opinii cały czas utrzymuje w przekonaniu, że prasa jest silnym kanałem konsumpcji treści jak i świetnym kanałem dla promocji i reklamy.

Porażka rokuZawieszenie choćby na chwilę tygodnika “Przekrój” nie można nazwać sukcesem.
Człowiek rokuNie ma w tym roku jednej osoby, która miała ogromny wpływ na nasz rynek. Z pewnością kilka osób zasługuje na wyróżnienie, jednakże, aby nie pominąć nikogo gratuluję wszystkim, którzy wierzą w nasz biznes i cały czas ciężko pracują, aby nasza oferta była dopasowana do oczekiwań naszych klientów!
Trend rokuRozwój platform internetowych oferujących różnego rodzaju rozwiązania e-commercowe. Wykorzystanie kontentu i marek własnych do implementacji oferty sprzedaży produktów komercyjnych dla konsumentów.
Prognoza na 2014W roku 2014 powinniśmy odczuć skutki lekkiego wzrostu gospodarczego, co oznacza dla nas większe budżety reklamowe klientów. Rozwój rynku online, a zwłaszcza usług e-commerce powinien znacząco wpłynąć na przychody firm które inwestowały do tej pory w nowoczesne rozwiązania tego typu.

Tamara Surman, wiceprezes Wydawnictwa Zwierciadło

Wydarzenie rokuRok pod znakiem konsolidacji. Czyli przejęcie przez grupę Burda wydawnictwa G+J Gruner+Jahr, utworzenie wspólnej spółki sprzedażowej Onetu i Ringier Axel Springer Polska, przejęcie przez grupę o2 Wirtualnej Polski oraz zakup Mediów Regionalnych przez Polskapresse. To fakty, na efekty jednak musimy poczekać. Które z nich były najważniejsze - czas pokaże.
Zapowiedź powrotu do wersji drukowanej legendarnego amerykańskiego “Newsweeka”. Po roku ukazywania się “Newsweeka” wyłącznie w wersji cyfrowej, w 2014 ma powrócić w wersji drukowanej. To ciekawy sygnał, że cały czas wersje drukowane budzą skojarzenia z wysoką jakością teksów.
Sukces rokuPomimo trudnej sytuacji na rynku wydawniczym w Polsce, “Zwierciadło” w segmencie pism luksusowych poprawiło swoje wyniki. W okresie dziesięciu miesięcy aż sześciokrotnie osiągnęło wyższy poziom sprzedaży niż nasz główny konkurent miesięcznik “Pani” i sześciokrotnie znalazło się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się luksusowych magazynów kobiecych. Poprawę wyników odnotował również magazyn “Sens”, którego sprzedaż w trzech kwartałach wzrosła aż o 9 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Nasze inwestycje w digitalizację także przyniosły dobre rezultaty - wprowadzone na rynek w połowie roku wydanie tabletowe “Zwierciadła” spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem rynku i osiąga bardzo dobre wyniki.

2013 był również dobrym rokiem dla naszej spółki z branży custom publishing. Novimedia (spółka wchodząca w skład Grupy Zwierciadło) pozyskała osiem nowych projektów m.in. dla takich firm jak: Coca-Cola HBC Polska, T-mobile, Pelion, BPH (GE), Ergo Hestia, Cefarm. Ubiegły rok był więc dla nas udany, a nasze wyniki pokazują, że nawet w trudnym dla branży okresie, nieustanne utrzymywanie wysokiej jakości procentuje.
Porażka rokuNie było spektakularnych porażek w 2013 roku.
Człowiek rokuNieustannie grupą ludzi wpływającą na rynek są czytelnicy i ich oczekiwania.
Trend rokuWersje mobilne magazynów stały się jednym z kluczowych wyzwań wydawców. Użytkownicy tabletów stali się ważną grupą konsumentów kontentu wytwarzanego przez branżę. Trend mobilny utrzyma się również w przyszłych latach jako uzupełnienie (dopełnienie) wydawnictw drukowanych.

W sprzedaży trend spadkowy. W takiej sytuacji cieszy dobra pozycja tytułów Grupy Zwierciadło, która konsekwentnie stawia na jakość i wysokie standardy dziennikarskie i edytorskie.
Prognoza na 2014Słowem kluczowym dla branży będzie „integracja”. Integracja różnych platform do zarządzania kontentem (druk, mobile, e-commerce) będzie w przyszłym roku kluczem do sukcesu.
W 2014 roku można się spodziewać dalszego wzrostu zainteresowania wydaniami elektronicznymi czasopism – nie tylko w wersjach na tablet, ale także na inne przenośne urządzenia. Rozwój pakietowych ofert komunikacyjnych umiejętnie łączących zalety wydań drukowanych i elektronicznych to szansa wydawców na dostosowanie się do oczekiwań rynku. W przyszłym roku zapadną prawdopodobnie także decyzje wydawców o zamknięciu kilku tytułów, które od dłuższego już czasu balansują na granicy rentowności i utrzymują trend spadkowy. Dobrze natomiast będą sobie w dalszym ciągu radziły na rynku tytuły ambitne i jakościowe.

Krzysztof Komar, prezes Motor Presse Polska
Wydarzenie rokuPrzejęcie G+J przez Burdę. Największe od wielu lat przejęcie w wydawnictwach magazynów i na dodatek z udziałem bardzo silnych europejskich graczy. Pokazuje to, jak różnie można patrzeć na potencjał danego rynku. I daje dużo do myślenia.
Sukces rokuBardzo przepraszam - bo to nasze - ale za sukces roku uważam „Women’s Health”. Wprowadzenie nowego magazynu na gęstym rynku kobiecej prasy, z wysoką cena egzemplarzowa (7,99 zł - trzecia najwyższa po „Harper’s Bazaar” i „Zwierciadle”), bez kampanii telewizyjnej, i zyskanie tak wysokiej - i co najważniejsze stabilnej, a nawet rosnącej, bo po pierwszych dwóch wydaniach sprzedanych odpowiednio 80 881 i 80 214 egz., trzecie sprzedało około 85 tysięcy egz.(ostateczne rozliczenie nastąpi do 7 stycznia, ale już wiadomo, że będzie przynajmniej tyle), to moim zdaniem ewidentny sukces i wskazówka, że magazyny są jeszcze - parafrazując „Pulp Fiction” - „pretty fackin far from death”. Oczywiście, wszystko zależy od tego, jakie magazyny - czyli jak spozycjonowane i jak zrobione.

Porażka rokuZamach na cyfryzację w Gremi Media z zamknięciem „Przekroju” i brakiem jasnej wizji - a w każdym razie jasnego komunikatu - o co tam chodzi. Odnosi się wrażenie, że cyfryzacja, czyli problem technologiczny, zastąpiła refleksję nad zdefiniowaniem specyfiki każdego z produktów, jego USP, etc.
Człowiek rokuNie znajduję pojedynczych kreatorów, ale w kategorii grup wymieniłbym, w sensie pozytywnym - management Burdy, który podjął decyzję o przejęciu G+J, a w negatywnym - tych wszystkich, którzy plotą o śmierci prasy siejąc zamęt w głowach mediaplanerów.
Trend rokuPróby monetyzacji treści cyfrowych.
Prognoza na 2014Dalsze próby monetyzacji treści cyfrowych i różne, z różnym skutkiem, próby „krosmediowego” zarządzania treścia (print-online-mobile). Ale nadal będzie aktualne: „content is the king”.











