Zapraszamy na kolejną część podsumowań 2012 roku w polskich mediach i reklamie. Dzisiaj o mijających 12 miesiącach i perspektywach na kolejne12 w branży telewizyjnej opowiadają przedstawiciele czołowych nadawców, firm producenckich i operatorów kablowych.
>>> 2012 rok w polskiej reklamie, prognozy na 2013 (agencje) >>> Polska reklama: co było w 2012 roku, co będzie w 2013? (domy mediowe) >>> Reklama outdoorowa i kinowa: jaki był 2012 rok, co w 2013? >>> Rok 2012 pod lupą branży PR, prognozy na 2013
>>> Polski internet w 2012 roku - podsumowanie portali >>> Polska branża interaktywna w 2012 roku, prognozy na 2013
>>> Polska e-reklama: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013 >>> Wideo w polskim internecie: jaki był 2012 rok, co w 2013? >>> Polskie SEM/SEO: Jaki był 2012 rok? Co w 2013? >>> Polski mobile: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013 (portale i agencje)

Nadawcy telewizyjni

Iwona Bocian-Zaciewska, dyrektor marketingu Telewizji Polskiej
Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Wydarzeniem tego roku niewątpliwie było Euro 2012, które na niespotykaną dotąd skalę zaktywizowało Polaków. Pełne stadiony, biało-czerwone ulice i miliony widzów przed telewizorami. Telewizja Polska - jako oficjalny nadawca Euro 2012 - była znakomicie przygotowana do tego wydarzenia. W trakcie Euro udało się szeroko wyjść do widza. TVP miała swoje studia sportowe we wszystkich oficjalnych strefach kibica. Byliśmy obecni w Warszawie, we Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku. Warto podkreślić także rekordy oglądalności. Meczem, który cieszył się największym zainteresowaniem telewidzów, było spotkanie Polska - Rosja, które na antenach TVP obejrzało aż 14,7 mln osób, a w szczytowym momencie nawet 16 mln 234 tys. widzów Do tej pory najwięcej widzów przed telewizorami zgromadził konkurs skoków narciarskich, ponad 13 mln widzów, podczas Igrzysk Olimpijskich w Salt Lake City (13 lutego 2002 roku), kiedy Adam Małysz zdobył srebrny medal. To pokazuje, jak dużą rolę do spełnienia mają przy tego typu wydarzeniach media, by jednoczyć Polaków wokół wspólnej idei. Największy sukces w 2012 roku Telewizja Polska wyprodukowała najlepszy serial w Europie! „Głęboka woda” Magdaleny Łazarkiewicz zdobyła Nagrodę Prix Italia dla najlepszego serialu TV w konkursie tegorocznej edycji prestiżowego, najstarszego festiwalu produkcji telewizyjnej – Prix Italia. Jest to pierwsza w historii imprezy tak ważna nagroda dla produkcji fabularnej z Polski. Niewątpliwym sukcesem roku 2012 było uruchomienie telewizji hybrydowej. Telewizja Polska jako pierwsza na polskim rynku wprowadziła tę usługę przy okazji Euro 2012. Jak pokazują dane, jest ogromny potencjał na tego typu usługi dodane na rynku. Wciąż podkreślam kulturotwórczą rolę „Teatru TV”, w tym spektakli na żywo, które ze względu na swe założenia kontynuują strategię kreowania dla Widzów okazji do pełnego uczestniczenia w najlepszych spektaklach teatralnych. Największa porażka 2012 roku Jako że w pracy zawodowej stosuję głównie sterowanie pozytywne - nie odniosę się do szeroko komentowanych wpadek konkurencji w mijającym roku. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji pod kierownictwem Ministra Michała Boniego - za konsekwencję i dobrą współpracę z lokalnymi władzami samorządowymi w podejmowaniu działań związanych z cyfryzacją oraz za sukces pierwszych wyłączeń analogowych i przechodzenia na nadawanie naziemnego sygnału cyfrowego w województwie lubuskim oraz części województw pomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Warto też podkreślić ogromną rolę i zaangażowanie ośrodków terenowych TVP w trakcie całego procesu. Najważniejszy transfer 2012 roku Przejście Tomasza Sekielskiego i Beaty Tadli do Telewizji Polskiej. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Telewizja to nadal medium "konsumujące" ponad połowę wszystkich wydatków na reklamę w naszym kraju, więc zmniejszanie budżetów przez reklamodawców ma odzwierciedlenie w przychodach reklamowych wszystkich stacji. Sposobem na utrzymanie reklamodawców jest zróżnicowana, wysoka jakościowo oferta, zarówno pod względem ilościowym (nowe kanały), jak i jakościowym (cyfryzacja, programming). Nie zmienia to faktu, że anteny główne wszystkich polskich stacji powoli oddają widownię kanałom wyspecjalizowanym, Ich rosnąca rola jest faktem, co sami widzimy po sukcesie TVP Seriale i TVP HD, gdzie wzrost przychodów jest niezwykle dynamiczny. Generalnie powinniśmy być przygotowani na zmieniający się sposób konsumpcji mediów. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Od czerwca br. Widzowie mają dostęp do głównych programów TVP1 i TVP2 w najwyższym standardzie High Definition. Rok 2013 to przede wszystkim cyfryzacja i nowe możliwości technologiczne. Nowinki technologiczne bardzo szybko stają się standardem. Dlatego wzorem krajów europejskich, w tym rynku niemieckiego, planujemy dalszy rozwój telewizji hybrydowej HbbTV. Interaktywność oraz możliwość oglądania programów o dogodnej porze, ma coraz większe znaczenie, zwłaszcza dla młodszego odbiorcy. W tym roku także z dużą ciekawością będę obserwować dalszy wspaniały rozwój kanału TVP Seriale, który potwierdził, że wciąż są jeszcze nisze na rynku kanałów wyspecjalizowanych. Zdajemy sobie sprawę, że sukces w przyszłości można osiągnąć dzięki sprzężeniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych z najwyższej jakości ofertą programową. Nadal będziemy dbali o rozwój programów, które zapewniają unikalność naszej marce. Stawiamy m. in. na Teatr Telewizji, publicystykę, programy informacyjne i interwencyjne oraz wysokiej jakości seriale. Przyszły rok oznacza więc dla TVP dalszy rozwój technologiczny i programowy.

Carlos Ortega, vice president & regional director CEE w FOX International Channels Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Dla Polski najważniejszym wydarzeniem tego roku były mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Jeżeli chodzi o rynek płatnej telewizji - to dalsza konsolidacja rynku: zapowiedź startu nowej platformy NC+ wiosną 2013 roku. Największy sukces w 2012 roku Rok 2012 był rokiem Euro i bez wątpienia dla Polski był to historyczny przełom. Polska stała się marką w Europie i na świecie dzięki udanej i bezproblemowej organizacji tego wydarzenia, gościnności mieszkańców oraz prezentacji swojej kultury i historii. Z perspektywy FOX International Channels, rok 2012 był rokiem wielu ważnych usprawnień wśród których wymieniłbym wzmocnienie naszych kanałów w tym zwiększenie dystrybucji kanału FOX, jak również wzrost oglądalności kanałów z naszego port folio, gdzie National Geographic Channel po raz pierwszy we wrześniu był liderem wśród kanałów dokumentalnych w grupie wiekowej widzów 4+. Największa porażka 2012 roku W kontekście międzynarodowym, brak zdolności Europy do skutecznego poradzenia sobie z kryzysem ekonomicznym, odkładając postępowanie naprawcze na kolejny rok. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Kryzys do Polski przybył późno, a jego skutki mocno były odczuwalne po wakacjach. Międzynarodowe korporacje wprowadziły poważne ograniczenia na poziomie europejskim, skutkujące wycofaniem części planowanych inwestycji w o wiele większym zakresie niż sytuacja na polskim rynku mogłaby wskazywać. Redukcja wydatków dużych reklamodawców miała wpływ na wszystkie media, a w szczególności na telewizję. Zmniejszenie się wydatków reklamowych mniej wpłynęło na kanały tematyczne, gdyż zapewniają większą efektywność za sprawą dobrze wyselekcjonowanego demograficznie odbiorcy - wskaźników affinity oraz zaangażowania. W trudnych czasach silniejsze marki telewizyjne i kanały mają lepsze wyniki i ten trend będzie widoczny w kolejnych miesiącach. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Spodziewam się dalszej fragmentaryzacji widowni spowodowanej naziemną cyfryzacją, a w dalszej konsekwencji spadku udziału kanałów ogólnodostępnych (FTA) i wzrostu udziału kanałów tematycznych jako grupy. Inwestycje w zakup kontentu będą wyzwaniem, szczególnie dla mniejszych kanałów tematycznych, a także dla kanałów ogólnodostępnych. Z punktu widzenia konsumentów telewizji, jakość i różnorodność oferty będą się rozwijały (już w Polsce istnieje szeroka oferta wysokiej jakości), także coraz więcej kontentu będzie dostępnego za pośrednictwem innych środków dystrybucji niż telewizja tradycyjna: Smart TV, oraz dostęp do telewizji przez Internet na komputerach, tabletach, telefonach, także połączonych z abonamentem kanału. Ten trend, w którym konsumenci mają większy wybór, daje większe szanse produkcjom telewizyjnym wysokiej jakości. Mając na uwadze siłę naszych marek oraz plany dotyczące dalszego inwestowania w produkcje kontentu i działania marketingowe mamy nadzieję, że te trendy będą sprzyjały umacnianiu się naszych kanałów spod marki FOX, National Geographic oraz BabyTV.

Jacek Koskowski, general manager & vice president BBC Worldwide na Europę Środkowo-Wschodnią Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Dla mnie największym wydarzeniem w 2012 roku było sfinalizowanie fuzji dwóch platform satelitarnych - Cyfry+ oraz n. Jednym z istotniejszych wydarzeń mijającego roku jest również postępująca cyfryzacja rynku, która wpływa na zmianę krajobrazu telewizyjnego w Polsce. Nowopowstałe kanały dostępne poprzez naziemną telewizję cyfrową umacniają swoją pozycję i stanowią coraz większe wyzwanie dla pozostałych graczy na rynku. Dla polskiego oddziału BBC Worldwide najważniejszym wydarzeniem było włączenie wszystkich kanałów z naszego portfolio do oferty Cyfrowego Polsatu. Od 22 listopada kanały BBC Entertainment, BBC Knowledge, BBC Lifestyle i CBeebies dołączyły do BBC HD, który od 1 lutego bieżącego roku jest dostępny w ofercie platformy. Największy sukces w 2012 roku Ogromnym sukcesem BBC Worldwide było w tym roku zwiększenie dystrybucji kanałów z naszego portfolio, które dostępne są w ofercie prawie wszystkich operatorów satelitarno-kablowych. Z końcem listopada nawiązaliśmy szeroką współpracę z Cyfrowym Polsatem, dzięki której wszystkie kanały BBC trafiły do oferty największej platformy cyfrowej w Polsce. Na mocy odrębnej umowy odpowiedzialność za sprzedaż reklamowego czasu antenowego naszych kanałów przejęło Biuro Reklamy Polsat Media, które sukcesywnie buduje swoja pozycję na rynku. Niewątpliwym sukcesem było również podpisanie umowy ramowej o współpracy pomiędzy BBC Worldwide i Telewizją Polską S.A. Porozumienie to jest bazą do zacieśnienia współpracy na różnych polach i mam nadzieję, że zaowocuje w przyszłości powstaniem wartościowych projektów produkcyjnych, które będą interesujące zarówno dla polskich, jak i brytyjskich widzów. Największa porażka w 2012 roku - Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Uznanie w tym roku należy się zespołom negocjacyjnym Grupy Canal+ oraz Grupy ITI za wysiłek włożony w zwieńczenie fuzji platformom Cyfry+ i n. Najważniejszy transfer 2012 roku Julien Verley, dotychczasowy wiceprezes ds. strategii i finansów Grupy Canal+ we Francji, który niespodziewanie objął stanowisko Prezesa nowej platformy NC+. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Możemy mówić raczej o spowolnieniu i wyhamowaniu dynamiki rozwoju, aniżeli o kryzysie. Moim zdaniem to nadużywane słowo. Faktycznie rynek reklamy telewizyjnej spadł znacząco i niewątpliwie ma to swoje przełożenie na przychody dużych stacji naziemnych. Nasza działalność to segment płatnej telewizji i kanałów tematycznych, który na przekór trendom makroekonomicznym wciąż się rozwija. Odnotowujemy wzrosty oglądalności kanałów BBC Worldwide, inwestujemy w nowe programy , marketing , rozwijamy polskie biuro oraz współpracę z lokalnymi partnerami i to przekłada się na sukcesy. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? W nadchodzącym roku będziemy obserwować starcie dwóch największych graczy na rynku - Cyfrowego Polsatu oraz nowopowstałej nc+. Silna konkurencja pomiędzy platformami satelitarnymi będzie miała przełożenie nie tylko na rynek DTH - jej efekty odczują również operatorzy kablowi. Układ sił na rynku telewizyjnym w 2013 roku ulegnie również sporym zmianom dzięki postępującej cyfryzacji i planowanym wyłączeniu nadawania analogowego. Udziały mniejszych stacji i kanałów tematycznych będą dalej rosły kosztem obecnych liderów rynku. W 2013 roku będziemy aktywnie umacniać markę BBC i portfolio naszych kanałów tematycznych poprzez dalsze zwiększanie zasięgu, aktywne działania marketingowe oraz inwestycje w rozwój lokalnych struktur.

Dariusz Janczewski, vice president ad sales & country manager Poland w Viacom International Media Networks Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Najważniejsze wydarzenie minionego roku to bez wątpienia start cyfryzacji TV w Polsce. Ten proces, który doprowadzi w przyszłym roku do całkowitego wyłączenia sygnału analogowego, będzie przełomem i rozpocznie nową erę w mediach. Już teraz obserwujemy zmiany dotyczące rozkładu oglądalności poszczególnych kanałów TV, które jednoznacznie wskazują, że podium będzie należało do kanałów tematycznych. Największy sukces w 2012 roku Konsekwentnie rosnące udziały kanałów tematycznych. Proces zaczął się już wcześniej, jednak ze względu na wspomnianą wyżej cyfryzacje oraz polepszającą się ofertę programową, właśnie kanały tematyczne przejmują na rynku pozycje lidera - widzowie odchodzą od stacji ogólnopolskich, jak TVP, TVN, czy Polsat, które w poszukiwaniu oszczędności zaprzestają inwestowania w bardziej innowacyjne elementy ramówki. Największa porażka 2012 roku Sytuacja TVP. Ta porażka ma swoje początki jeszcze w 2011 roku, kiedy to po podpisaniu umowy dotyczącej transmisji Euro, władze TVP oświadczyły, że stracą na tym 50 mln zł. Następne miesiące upływały pod znakiem kolejnych deficytów i strat, a TVP nie potrafiła się odnaleźć w nowej sytuacji. Niepokoi mnie fakt, że zaistniała sytuacja ma bardzo wymierny, negatywny skutek dla całego rynku nadawców - koszty reklamowe są sukcesywnie obniżane, co jest dowodem na brak strategii i krótkowzroczność. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Według mnie najciekawszą postacią mijającego roku jest Zygmunt Solorz-Żak. Jego decyzja o zakupie Polkomtela była bardzo odważna, a jednocześnie dowodziła ogromnego wyczucia rynku, świetnej strategii i tego, że warto realizować wielkie biznesowe marzenia. Pokazuje, że doskonale rozumie rynek i wie, w co należy inwestować, by w przyszłości nie stracić pozycji pioniera i lidera: rynek nadawców będzie wykorzystywał coraz to nowe platformy komunikacji z odbiorcą, a decyzja o akwizycji Polkomtela daje super szerokie spektrum działań w kontekście operatora telewizji. Dodatkowo myśle, że warto przy okazji wspomnieć też o zespole Polsat Media, kierowanym przez Stanisława Janowskiego, który - co mogłem ocenić jeszcze z perspektywy pracy w domu mediowym - zarządza stabilnym i konkurencyjnym modelem biznesowym, dowodzącym dopasowania do rynkowej rzeczywistości z każdej możliwej perspektywy. Najważniejszy transfer 2012 roku Przewrotnie wskażę migracje kanałów tematycznych w strukturze brokerów na naszym rynku: Cartoon Network wrócił do At Media, BBC z kolei przeszło do Polsatu, nasza grupa z kanałami takimi, jak MTV Polska, Comedy Central Polska, czy Nickelodeon - do TVN Media. Z perspektywy nadawców prowadzić to będzie do głębokiej restrukturyzacji rynku. To naturalna weryfikacja dotychczasowego stanu rzeczy i odpowiedź nadawców na dynamicznie zmieniające się warunki i potrzeby odbiorców. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? W naszej branży kryzys odcisnął widoczne piętno: redukcje budżetów reklamowych spowodowały zwolnienia, obniżki pensji, optymalizację kosztów operacyjnych. O ile jeszcze w pierwszym półroczu czekaliśmy na to, co przyniosą Mistrzostwa Europy, o tyle od wakacji nie mieliśmy już wątpliwości, że inwestycje nie zostały zbilansowane. Do lokalnej sytuacji należy dołożyć nastroje z Europy i Świata, które zdecydowanie nie sprzyjają inwestycjom i lokowaniu budżetów w reklamę. Zaistniała sytuacja, szczególnie w kontekście redukowania nakładów na reklamę, sprawia, że z anten poszczególnych stacji znikają wartościowe, dobre produkcje, które nie bilansowały się w sposób, jaki jest wymagany w trudnych ekonomicznie czasach. Dziś wszyscy szukamy optymalizacji, jednak trzeba pamiętać, że wszystkie gwałtowne i krótkoterminowe decyzje mają swoje konsekwencje w dalszej przyszłości, z „zepsuciem” rynku włącznie. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Moim zdaniem, w kolejnych miesiącach dojdzie do dalszego zmniejszania się udziału dużych kanałów w rynku – już teraz, jak wspomniałem wcześniej, proces ten jest widoczny przy okazji studiowania kolejnych statystyk. Przyszły rok upłynie również pod znakiem walki o budżety, przy czym będą widoczne dwa scenariusze: albo reklamodawcy będą „iść w ilość” i kupować worki ratingów po super niskich, nierealnych wręcz, cenach (nie licząc się z jakością kupowanego czasu reklamowego), albo - i tego życzę w imieniu tych wszystkich, którzy patrzą na telewizję w dłuższej perspektywie - reklamodawcy skupia się na ofertach precyzyjnie targetowanych do widzów i konsumentów, którymi dysponują właśnie kanały tematyczne. Chciałbym, żeby przyszły rok charakteryzował się rosnącym znaczeniem precyzyjnej komunikacji, bo tylko taka przynosi bardziej zamierzony skutek działań marketingowych, buduje silniejszą wieź reklamowanego produktu z konsumentem, szczególnie biorąc pod uwagę specyfikę rynku z jej młodymi przedstawicielami, pokoleniem Millenialsów, na czele. To oznacza także, że w przyszłym roku konsekwentnie będzie rósł w siłę rynek online i mobilny, zabierając budżety z mediów, które do tej pory nazywaliśmy „tradycyjnymi”.

Dominik Tzimas, country manager & regional sales director w Chello Central Europe Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Na miano jednego z najważniejszych wydarzeń w naszej branży w 2012 roku zasługuje fuzja Cyfry + i platformy n. Połączenie już wpłynęło na politykę programową, a w przyszłości stanowić może realne zagrożenie dla największego na rynku Cyfrowego Polsatu. Dużym wydarzeniem jest również wejście do Polski firmy CBS. Amerykański gigant znany z takich produkcji jak „NCIS”, „Rodzina Borgiów” czy „Star Trek” we współpracy z firmą Chello Zone rozpoczął nadawanie kanałów CBS Action, CBS Drama, CBS Reality i CBS Europa. Największy sukces w 2012 roku Pierwsze wyłączenia sygnału analogowego. Największa porażka 2012 roku Kampania informacyjna na temat wyłączenia sygnału analogowego. W szczególności brak jasnej informacji, że dla abonentów telewizji kablowych i satelitarnych nic się nie zmienia. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Zygmunt Solorz-Żak konsekwentnie buduje swoja dominację na rynku medialno-telekomunikacyjnym. Jego działalność obejmuje wszystkie jego obszary od tworzenia treści przez ich dystrybucję, na sprzedaży reklam skończywszy. Telewizja Polsat jest największym graczem na rynku komercyjnej telewizji naziemnej i znaczącym nadawcą kanałów tematycznych oferowanych płatnie w sieciach kablowych i satelitarnych. Przejęcie internetowej platformy dystrybucji treści IPLA umożliwiło zbudowanie przyczółku w nowym dla nadawców segmencie rynku. Bogata oferta aktywów została uzupełniona Polkomtelem i inwestycją w LTE - nowoczesną technologią dostępu do Internetu. Posiadając media i własne kanały ich dystrybucji Zygmunt Solorz ma olbrzymi wpływ na rynek zarówno telekomunikacyjny jak i telewizyjny. Najważniejszy transfer 2012 roku Trudno wskazać jeden najważniejszy transfer. Na pewno wydarzeniem były transfer Daniela Reszki z Viacomu do Canal+ Cyfrowego praktycznie w przeddzień planowanej fuzji z platformą N oraz transfer Huberta Drabika z Viasatu do nowo powstałego biura Sony Pictures Television. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Kryzys na rynku reklamy istotnie wpłynął na kondycje branży telewizyjnej, ale tej naziemnej utrzymującej się z przychodów od reklamodawców. Telewizja płatna ma się dobrze i inwestuje w jakość swojej oferty programowej. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Rok 2013 będzie rokiem abonentów. Konkurujące ze sobą platformy satelitarne nc+ oraz Cyfrowy Polsat będą się ścigać oferując więcej za mniej. Z pewnością wywoła to reakcję największych operatorów kablowych, a na całym zamieszaniu skorzystają abonenci. W 2013 roku z niecierpliwością oczekuję polskiej premiery nowej multimedialnej platformy Horizon firmy UPC. Platforma oferuje interaktywne formy konsumpcji mediów, nie tylko telewizyjnych, na ekranie telewizora oraz urządzeń przenośnych. Sam pomysł nie jest nowością, ale realizacja i sposób, w jaki UPC zaprojektowało Horizon’a, z całą pewnością przewyższa wszystko, z czego dotychczas korzystali abonenci telewizji płatnej.

Maciej Bral, vice president i general manager Disney Channels CEE Najważniejsze wydarzenia w 2012 roku Konsolidacja rynku trwa, a mariaż ITI z Vivendi wszedł w fazę realizacji. Z tego punktu widzenia rok 2012 choć nie jest może tak przełomowy jak poprzednie lata, ma olbrzymie znaczenie, zwłaszcza dla średnich i małych graczy, którzy będą odtąd musieli zmierzyć się ze skonsolidowanymi grupami medialnymi, bo te śmielej sięgną po te segmenty rynku, w których do tej pory nie dominowały. Z pewnością godnym odnotowania jest również uruchomienie telewizji cyfrowej w części polskich miast, a co za tym idzie - olbrzymie wzmocnienie się w branży kanałów, które znalazły się na platformie, czego wynikiem miedzy innymi jest rosnąca pozycja TV Puls, TVN7 czy TV4. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Polacy. Zorganizowanie, przeprowadzenie i czynny oraz radosny udział w Euro 2012 wbrew ignorancji i czarnemu PR niektórych zagranicznych nadawców. Ogółem nie poddawanie się nastrojom „ciężkiego kryzysu”, ”nieuchronnej katastrofy”, budowanymi przez rodzime media. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Ekonomiczna zapaść krajów UE wreszcie dogania Polskę, więc doświadczymy tym razem prawdziwego spowolnienia. Duże firmy już dawno przycięły koszty, ale robią to dalej przy każdej nadążającej się okazji. Dotyczy to zarówno międzynarodowych gigantów, jak i tym razem bardziej krajowych liderów. Osłabiona dynamika przełoży się na jej zanik w 2013. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Mimo słabnącej dynamiki obecne trendy będą nadal widoczne - bezlitosna konkurencja programowa, więcej dostępu do programów i filmów przez VOD, OTT itd., linearna (tradycyjna TV zarówno płatna jak i DTT) będzie powoli oddawać udziały Internetowi. W Polsce proces ten będzie mniej widoczny, ale na zachodzie Europy, dzięki szeroko dostępnym tabletom oraz aplikacjom postępują on znacznie szybciej. DTT przyniesie kilka zmian, dla niektórych nadawców, ale ze względu na siłę grup mediowych oraz zasięg TV płatnej nie będzie to rewolucja. Poza krótkotrwałą euforią widzów, na dłuższa metę, czyli w przyszłych latach, nasili się oglądalność przez internet- zmiana pokoleniowa nie powinna być lekceważona. Młodsi konsumenci zaczynają dorastać i zarabiać pieniądze. Będą dokonywać wyborów jak najbardziej ekonomicznych przy kurczących się portfelach, a Internet z OTT, Smarta, VOD itd. stworzy im wreszcie taką alternatywę. Jednak nadal 2013 upłynie pod silnym panowaniem klasycznej TV tym razem w „pełnocyfrowym przebraniu”.

Operatorzy kablowi
Simon Boyd, prezes UPC Polska Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Fuzja Cyfry+ i platformy ‘n’, która wpisuje się w trend konsolidacyjny na rynku mediów i telekomunikacji w obliczu rosnącej konkurencji i globalizacji. Największy sukces w 2012 roku Euro 2012. Znakomicie zorganizowana impreza, która podniosła prestiż Polski w Europie. Impreza ważna praktycznie dla każdej branży i niemal każdego Polaka, stymulująca do wielu inwestycji, które będą nam służyć przez wiele następnych lat. Dla UPC największym sukcesem było zakończenie modernizacji 100% naszych sieci dwukierunkowych do standardu DOCSIS 3.0, dzięki czemu w zasięgu naszego superszybkiego Internetu do 150 Mb/s i interaktywnej telewizji cyfrowej znalazło się już 2,5 miliona gospodarstw domowych w Polsce. Największa porażka 2012 roku Jako Brytyjczyk i fan futbolu stawiam na dach stadionu narodowego i odwołany mecz Polska-Anglia. Porażką są także opóźnienia w inwestycjach operatora zasiedziałego w infrastrukturę światłowodową i niepewne środowisko inwestycyjne. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Konsumenci, którzy mając tak ogromny wybór na rynku, konsekwentnie decydują się na nasze pakiety usług: szybkiego Internetu, interaktywnej telewizji i telefonii, dzięki czemu możemy się dalej rozwijać i budować przeciwwagę dla giganta Orange. Nie mógłbym także nie wskazać Zygmunta Solorza-Żaka, który przeprowadza integrację Polkomtela i Cyfrowego Polsatu oraz inwestuje w budowę sieci LTE. Najważniejszy transfer 2012 roku W UPC było ich kilka :), ale do najbardziej spektakularnych i najbardziej oczekiwanych zaliczyłbym zmianę na stanowisku prezesa PZPN. W Zbigniewie Bońku pokładane są duże nadzieje na odnowę polskiej piłki nożnej i już teraz widać, że poważnie zabrał się za realizowanie swojej wizji. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Rynek rozwija się wolniej niż dotychczas, nie tylko z powodu niełatwej sytuacji gospodarczej, ale także coraz ostrzejszej konkurencji i nasyceniu usług, jednak nadal notujemy wzrosty w segmentach usług cyfrowych UPC. W tym roku prowadziliśmy inwestycje na poziomie podobnym do lat poprzednich czyli ponad 25% przychodów. W tej wysoce konkurencyjnej branży, gdzie zmiany technologiczne zachodzą niezmiernie szybko, podobnie jak wymagania i zachowania konsumenckie, ciągłe inwestycje są koniecznością, by nie zostać w tyle. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? To co wydarzy się w roku 2013 w dużej mierze zależeć będzie od tego czy klimat będzie sprzyjał inwestycjom oraz prowadzonej przez Państwo polityki regulacyjnej. Dziś mamy do czynienia z zupełnie nową sytuacją konkurencyjną na rynku. Gdyby spojrzeć na konkurencję szerzej, niż dotychczas, z łatwością dostrzeże się, że największym wyzwaniem dla graczy funkcjonujących obecnie na rynku europejskim i w coraz większym stopniu także polskim, jest konkurencja globalna i na to powinny przygotowywać się rządy, regulatorzy i poszczególni gracze. Nadmierne rozdrobnienie obniża konkurencyjność Europy w porównaniu z gigantami z Chin czy innych części świata. Podobnie jest w Polsce. Potrzebne jest otwarte spojrzenie na konkurencję oraz rzetelne analizy, które będą przede wszystkim brały pod uwagę nową sytuację konkurencyjną i zapewniały dalszy rozwój, w środowisku wspierającym innowacje.

Janusz Kosiński, prezes sieci Inea Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Najważniejsze wydarzenie dla naszej branży w mijającym roku to wzrost znaczenia dostawców usług over-the-top (OTT). Choć jest to wciąż niepopularna opinia, uważam, że ich tegoroczna ekspansja, którą wszyscy uważnie obserwujemy, zdając sobie jednocześnie sprawę, że to wciąż początek ich działalności, już teraz zaczęła zmieniać optykę widzenia i cele biznesowe operatorów telekomunikacyjnych. W tej chwili proces podziału operatorów na infrastrukturalnych i dostawców usług nie jest już tylko w sferze przypuszczeń i nie jest odległą przyszłością. Wiemy, że już się rozpoczął i będzie trwać. Nie wiemy tylko, jak długo ten proces potrwa i czy wszyscy wyjdą z niego obronną ręką. Największy sukces w 2012 roku Inea kończy rok 2012 liczbą ponad 160 tys. abonentów, 18-procentowym wzrostem przychodów i marką telekomunikacyjną w Polsce o najwyższej postrzeganej jakości, zgodnie z rankingiem Najcenniejszych Polskich Marek, w którym nasza marka została uplasowana najwyżej z polskich marek sieci kablowych i wyprzedziła m.in. Netię. Ostatnio wyróżniono nas również trzecim miejscem w I Rankingu Wartości Marek Wielkopolski 2012 w kategorii B2C. Z powodzeniem rozwijamy usługi dla biznesu – na wyróżnienie zasługuje wybudowana przez nas wojewódzka sieć teleinformatyczna dla straży pożarnej w Wielkopolsce, która jest pierwszym projektem realizowanym na tak dużą skalę przez operatora sieci kablowej. Sukces tego projektu cieszy, gdyż stawia sieci kablowe na równi z innymi operatorami telekomunikacyjnymi. Nie zapominamy również o klientach indywidualnym, z powodzeniem budując od czerwca tego roku sieć hotspotów, w których abonenci sieci Inea mogą korzystać z internetu bez żadnych opłat. Największa porażka 2012 roku Niestety, chociaż czasu jest coraz mniej nie widać w Polsce większego zaangażowania w budowę sieci szerokopasmowych. Stawia to pod znakiem zapytania możliwość wykonania i rozliczenia takich projektów przez województwa w terminie do końca 2015 roku. Jakby na tę sytuację nie spojrzeć, to właśnie zadzwonił ostatni dzwonek. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Kiedy w 2006 roku „Time” wskazał światową społeczność internetową jako człowieka roku to w Polsce mogło wydawać się to wówczas zabiegiem na wyrost. Teraz i u nas to właśnie internauci mają największy wpływ na rynek. Z ich opiniami liczą się już nie tylko najwięksi gracze, ale również ci mniejsi. Najważniejszy transfer 2012 roku W poruszany już temat wzrostu znaczenia dostawców usług OTT niewątpliwie wpisuje się przejście gwiazdy polskiej telewizji, a ostatnio też reklamy - Szymona Majewskiego do YouYube’a, w którym właśnie rozpoczyna tworzenie swojego nowego cyklicznego programu wideo. Z sympatii dla twórcy chciałoby się pokibicować… Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Ten rok nie należał może do najłatwiejszych, chociażby ze względu na dość intensywną kampanię DVB-T, jednak branża wyszła z kryzysu obronną ręką. I to nie pierwszy raz. Teraz trzeba patrzeć w przyszłość i przygotować się na wyzwania, które są jeszcze przed nami. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Kolejni dostawcy usług OTT już zapowiadają intensywny rozwój na naszym rynku. W związku z tym użytkownicy usług są coraz bardziej wymagający wobec tradycyjnych operatorów i oczekują multiscreeningu. Z kolei operatorzy telekomunikacyjni nie mają już wyboru i muszą podejmować decyzje biznesowe odnośnie własnej przyszłości - czy chcą pozostać operatorem - dostawcą wielu usług czy operatorem infrastrukturalnym.

Tomasz Żurański, prezes Vectry Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Najważniejszym wydarzeniem dla branży było przejęcie kontroli kapitałowej przez Grupę Canal+ nad platformą „n”. W konsekwencji nastąpi konsolidacja tego segmentu rynku, co jest korzystne zarówno dla konkurujących ze sobą firm, jak i dla widzów. Przede wszystkim liczą oni na pełniejszą ofertę sportową oraz filmową połączonych platform. Największy sukces w 2012 roku Rozpoczęcie faktycznego wdrożenia naziemnej telewizji cyfrowej. Przez wiele lat o cyfrowej telewizji tylko się mówiło, ale niewiele się działo. Ostatecznie proces ruszył. Oczywiście można by dyskutować, czy obecne częstotliwości są dobrze wykorzystane. Jednak ciekawsze jest poznanie odpowiedzi na pytanie, jakie programy znajdą się na kolejnych MUX-ach. Przed nami długi i pełen niewiadomych proces, z którego wyłoni się ostateczny układ kanałowy cyfrowej telewizji naziemnej. Największa porażka w 2012 roku Branża kablowo-telekomunikacyjna jako całość nie zanotowała jakichś spektakularnych porażek, rozwija się dość dynamicznie w każdym z obszarów. Dużym utrudnieniem jest natomiast brak porozumienia z organizacjami zbiorowego zarządzania, które żądają od operatorów, dokonujących reemisji, wygórowanych opłat za prawa autorskie. Organizacje te próbują przymusić do akceptowania arbitralnie narzuconych stawek. Jednocześnie same nie stosują się do Ustawy o prawie autorskim, odmawiając podpisywania umów z operatorami ze stawkami wskazanymi przez Komisję Prawa Autorskiego. Nie można zaakceptować sytuacji, w której polscy operatorzy - a tym samym abonenci - będą płacić więcej, niż ci w zamożniejszych krajach, jak np. Niemcy czy Wielka Brytania. Tym bardziej, że gros tych opłat przekazywanych jest na rzecz organizacji międzynarodowych zrzeszających producentów. A tym samym złudzeniem jest, że wszystkie opłaty na rzecz prawa autorskiego trafiają do twórców. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Niestety, w tym roku w Polsce brakowało wyrazistych postaci, które szczególnie wyróżniły się na tle innych. Na świecie trendy wyznaczają osobowości z takich firm jak Google, Facebook czy Apple. Ich aktywność przekłada się również na sytuację na polskim rynku. Tymczasem - jak do tej pory - w naszym kraju brak rodzimych gwiazd, które w znacznym stopniu zmieniają rzeczywistość. Najważniejszy transfer w 2012 roku Oczywiście fuzja Canal+ i n. Także Inwestycja Ringier Axel Springer w portal Onet.pl., która rodzi pytanie, co przyniesie rynkowi transakcja tych dwóch dużych spółek o wyrazistym profilu i wysokiej kulturze korporacyjnej. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Usługi telekomunikacyjne są usługami tzw. „pierwszej potrzeby”. Dlatego w zakresie podstawowym popyt na nie nigdy nie będzie malał w sposób znaczący. Oczywiście nastąpiło pewne wysycenie rynku i obecnie obserwujemy wzrost migracji abonentów pomiędzy operatorami. Ceny usług są jednak porównywalne ze względu na dużą konkurencję rynkową. Dlatego trudno określić, czy nielojalność abonentów wiąże się z kryzysem (poszukiwaniem tańszych rozwiązań), czy też jest skutkiem intensywnych kampanii reklamowych (odpowiedzią na przemyślane strategie marketingowe). Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Branża telekomunikacyjna, w tym kablowa, będzie się dalej konsolidować. Jednocześnie duże podmioty, takie jak Vectra, będą rosły w siłę. Dla mniejszych graczy rynek będzie się dalej kurczył. Co do trendów w branży, to z pewnością rok 2013 będzie wyzwaniem dla naszej infrastruktury telekomunikacyjnej - rosnąca liczba urządzeń musi mieć zapewniony dostęp do stabilnego i szybkiego połączenia z internetem.
Producenci telewizyjni
Maciej Grzywaczewski, wiceprezes ATM Grupy Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Zdynamizowanie procesu cyfryzacji i wyłączenie nadawania analogowego, które rozpoczęło się od lubuskiego i pomorskiego. W efekcie nastąpiło pełne pokrycie kraju jeśli chodzi o nadawanie z multipleksów MUX 1 i MUX 2. Największy sukces w 2012 roku Za sukces uważam to, że to się końcu udało. I tak jeśli chodzi o proces cyfryzacji jesteśmy w stosunku do innych rynków opóźnieni o jakieś pięć lat. Z kolei dla ATM Grupy SA na tle tych zmian, odczuwalny był dobry wynik kanału ATM Rozrywka – znaczne przekroczenie przewidywanego poziomu udziału w rynku. Od sierpnia br. utrzymuje się ona na poziomie 0,41 – 0,43 proc. SHR w grupie komercyjnej. Jednak były takie dni kiedy udział dzienny w grupie 16-49 sięgał 0,8 proc. SHR. Największa porażka 2012 roku Podniesienie opłat koncesyjnych dla nadawców przez ustawodawcę to porażka dla rynku. Parlamentarzyści nie rozumieją znaczenia rewolucji cyfrowej dla obywateli. Przerzucają wszystkie koszty na podmioty biorące udział w tym korzystnym dla przeciętnego Polaka procesie. A to proces konieczny, wpisany w rozwój cywilizacyjny. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Anna Strężyńska. Choć jej kadencja na stanowisku prezesa UKE to już historia, zmiany jakie zapoczątkowała - najważniejsze dokonują się właśnie teraz, są kamieniem milowym w procesie cyfryzacji. Najważniejszy transfer 2012 roku Przejście Piotra Waltera z zarządu TVN do zarządu Grupy ITI. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Według niektórych szacunków na rynku jest o pięć procent mniej pieniędzy z reklam niż w ubiegłym roku i to jest odczuwalne. Budżety produkcyjne są mniejsze, stacje pilnują kosztów, trudniej pozyskać środki na nowe projekty. Dużo trudniej złożyć też finansowanie filmu fabularnego. Choć uważam, że dramatu nie ma. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? W połowie 2013 roku całkowicie przestanie funkcjonować nadawanie analogowe, czyli tzw. switch- off. W drugiej połowie roku ponad 20 kanałów będzie miało taki zasięg jak w tej chwili cztery największe stacje. Widzów czeka więc atrakcyjna jesień, z bezpłatnym dostępem do tej szerokiej oferty kanałów. Dla nas to o tyle ważne, bo oznacza zwiększenie dostępności oferty ATM Rozrywki.
Grzegorz Piekarski, szef Golden Media Polska Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Przede wszystkim należy wspomnieć o procesach, które zachodzą na rynku, czyli o początku cyfryzacji a także o ciągłym wzroście znaczenia kanałów tematycznych. Dzięki wzrostowi ich znaczenia poszerza się potencjalna grupa odbiorców zainteresowanych niezależną polską produkcją TV, a w szczególnie wśród tych kanałów, które wchodzą do multipleksów. Jeśli chodzi o wydarzeniach medialne, to z pewnością jest to telewizyjna strona Euro 2012 w Polsce a także Olimpiady w Londynie. Imprezy sportowe nigdy wcześniej nie angażowały tak wielkich środków technologicznych. Olimpiada, a szczególnie jej zamknięcie, z punktu widzenia realizacji i organizacji produkcji telewizyjnej, stanowiła znakomity punkt odniesienia dla całego świata. Pomysły reżyserskie robiły ogromne wrażenie i śmiało można uznać uroczystość zamknięcia za dzieło sztuki telewizyjnej na najwyższym poziomie. Patrząc na mijający 2012 rok warto również wspomnieć o radiowych sukcesach telewizyjnych osobowości. Mam tu na myśli sukces programu „Poranne Kakao” Piotra Kędzierskiego i Tymona Tymańskiego w Roxy FM. To pokazuje, że prawdziwa osobowość obroni się zarówno w telewizji jak i w radiu. Dla naszej firmy, rok 2012 to uzyskanie przez Mastiff Media Polska pełnej niezależności poprzez opuszczenie grupy Zodiak, przy równoczesnym zachowaniu istniejących formatów TV i wyłączności na bibliotekę programową, a także zmiana nazwy na Golden Media Polska Największy sukces w 2012 roku Silne zaistnienie nowej postaci telewizyjnej - Małgorzaty Rozenek, prowadzącej program „Perfekcyjna Pani Domu”. Szum medialny, który się wytworzył wokół jej osoby zaskoczył chyba wszystkich. Wydawało się , że nie ma miejsca na nowe twarze w telewizji, ale połączenie odpowiedniego formatu oraz osobowości z silnym wsparciem TVN jest w stanie stworzyć kolejną osobowość medialną. Wśród kanałów tematycznych wyróżniła się Eska TV, która dzięki przemyślanej polityce programowej i miejscu w multipleksie cyfrowym, została zauważona przez widzów i stała się liderem dostępnych w Polsce stacji muzycznych. Należy również powiedzieć o sukcesie lokalnie produkowanych seriali TVN-u „Lekarze” i „Prawo Agaty”. Mamy również sukcesy na naszym firmowym podwórku - wyprodukowaliśmy z powodzeniem dwa kolejne sezony „Bitwy na głosy” oraz udaną siódmą serię „You Can Dance - Po prostu tańcz!”. Największa porażka 2012 roku Zapaść na rynku reklamowym, która obniżyła przychody reklamowe stacji telewizyjnych, co z kolei spowodowało zmniejszenie budżetów na produkcję telewizyjną. Z naszej strony , trzeba tu również wspomnieć o decyzji zdjęcia z anteny, po 9 sezonach programu „Tak to leciało”, który zyskał stałą widownię i cieszył się dużą popularnością. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Na polskim rynku godne zauważenia są dwie osobowości. Małgorzata Rozenek szturmem zdobyła emocje widzów. Polacy chcą ją oglądać, chcą o niej czytać, a media prześcigają się w doniesieniach z jej życia prywatnego. Drugą postacią jest Tomasz Titus Pukacki - odważny artysta broniący swojej niezależności, posiadający wyjątkową umiejętność zachowania niepokornej postawy w programie rozrywkowym nadawanym w telewizji publicznej. W „Bitwie na głosy” pokazał, że można budować swój artystyczny wizerunek na wiedzy, profesjonalizmie i otwartości na inne gatunki muzyczne. Najważniejszy transfer 2012 roku Przejęcie Onet.pl przez Ringier Axel Springer Media AG. Przejście Beaty Tadli i Tomasza Sekielskiego do TVP. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Wystarczy spojrzeć na jesienne ramówki oraz ograniczenia budżetów i wydatków. Największym sukcesem Golden Media Polska w obliczu tego kryzysu, jest fakt, że udało nam się w 2012 roku utrzymać najważniejsze produkcje. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? W ramówkach będzie pojawiać się coraz więcej nisko budżetowych produkcji. Zarówno w mediach publicznych jak i komercyjnych królować będą programy funkcjonujące także na innych polach medialnych np. w internecie. Dzięki temu będą mogły generować większe dochody ze sponsoringu i reklam. Nadawcy zamawiający programy będą jeszcze bardziej ostrożni, Kryterium finansowe przy podejmowaniu decyzji programowych będzie odgrywać coraz większą rolę. Mimo wszystko jestem niepoprawnym optymistą, gdyż uważam, że dobre pomysły znajdą uznanie widzów.
Jan Kępiński, prezes Jake Vision Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Zdecydowanie Euro 2012. Było to ogromne wydarzenie niespotykane dotychczas w Polsce pod wieloma względami – organizacyjnym, porządkowymi, medialnymi. To właśnie dzięki Euro 2012 tak wiele osób poznało i odwiedziło Polskę. Największy sukces w 2012 roku Najdłuższa reklama w dziejach, którą ogląda cały świat! Brawo dla Felixa i Red Bulla. Wielogodzinna transmisja Felixa siedzącego w kapsule, a mimo to emocje, które temu towarzyszyły równały się z najlepszymi show. Największa porażka 2012 roku Telenowela ze zbrodnią w tle pod tytułem ,,Co zrobiła mama Madzi?". Media najwyraźniej nie dokopały się do innych tematów. Tym samym jest to porażka wszystkich mediów, które przez ten temat stworzyły nową „celebrytkę”. Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Widzowie, widzowie, widzowie. Najważniejszy transfer 2012 roku Było ich sporo. Trudno zatem mówić, który był najważniejszy. Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Rozmowy o kryzysie spowodowały znaczne cięcia budżetowe na produkcje telewizyjne przez co znacznie bardziej uwydatniło się lokowanie produktu, co w rezultacie psuje niekiedy wiele produkcji. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Stacje będą częściej pokazywać zwykłych ludzi niż celebrytów.
Reklama telewizyjna
Maria Wajda, dyrektor zarządzająca Atmedia Polska Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku Jak co 4 lata, telewizję zdominowały Euro i Igrzyska. Choć w Polsce w czerwcu 2012 r. padały rekordy oglądalności, to równocześnie Euro okazało się dużym rozczarowaniem reklamowym. Marketerzy częściowo porzucili lato (nie Grzegorza, kalendarzowe lato) i przenieśli budżety na jesień. A sami sponsorzy nie zawsze skutecznie wykorzystywali potencjał Euro 2012 do swoich celów komunikacyjnych. Ale jednocześnie duże wydarzenia sportowe uruchomiły nowy trend - social TV, czyli wspólne przeżywanie eventów dzięki mediom społecznościowym. Już w tym roku 1/3 tweetów dotyczyła programów telewizyjnych. Największy sukces w 2012 roku Tu pozwolę sobie zacytować: „zbiorowy sukces telewizyjnych kanałów tematycznych. W lipcu i sierpniu br. kanały te po raz pierwszy w historii miały większy udział w widowni niż telewizyjna >>wielka czwórka<<”. Powiedział to Piotr Bieńko, szef Codemedia (przeczytaj całość) Największa porażka 2012 roku Słabnąca kondycja Telewizji Polskiej. Od stycznia do połowy grudnia łączne udziały głównych anten tego nadawcy (TVP1 i TVP2) w czasie oglądania grupy komercyjnej spadły do 23 proc.. Euro pomogło tylko doraźnie. Choć kondycja wszystkich głównych nadawców wydaje się obecnie nieciekawa, publiczny nadawca prowadzi w rankingu spadków. Łyżką miodu w tej beczce dziegciu są oczywiście TVP Seriale, które pokazują, że potencjał w TVP drzemie. Kto go wreszcie obudzi? Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku Na rynek telewizyjny największy wpływ, jak co roku, wywarli oczywiście - polscy telewidzowie. Ile już naczytaliśmy się futurystycznych analiz o tym, jak odwracamy się od telewizji i przechodzimy do internetu czy o czekających telewizję losach prasy. Wszystkie dane z rynku telewizyjnego przeczą tym tezom, a 2012 był kolejnym rokiem, w którym polski telewidz zadał kłam teoriom na własny temat. Oglądał telewizję średnio 4 godziny i 2 minuty dziennie (ATV od 1.01 do 16 grudnia 2012 br.), czyli o 2 minuty dłużej niż w poprzednim roku. W grupie komercyjnej ten czas też wzrósł - z 3 godzin i 15 minut, do 3 godzin i 18 minut. Euro, kryzys, rosnąca oferta telewizyjna, cyfryzacja - wszystko to sprzyjało w 2012 r. dłuższemu oglądaniu telewizji. Ale większość tych czynników będzie działać dalej. Widzimy, że błyskawicznie rosnące na znaczeniu nowe platformy dystrybucji kontentu wideo (w postaci choćby serwisów VoD), wbrew wielu prognozom, stają się uzupełnieniem, a nie alternatywą dla tradycyjnej telewizji. Dla nadawców, którzy rozwijają strategię „tv everywhere”, to wiadomość więcej niż dobra . Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę? Branża telewizyjna odczuła go porównywalnie do całego rynku -notując jako całość kilkuprocentową zniżkę. Jednak cały ten spadek wzięły „na siebie” 4 główne kanały. Ich 10 proc. spadkom towarzyszy ponad 10 proc. wzrost przychodów reklamowych kanałów tematycznych. A to nakręca dynamikę zdarzeń w tym samym kierunku na kolejne lata – duzi tracą widzów, spadają ich przychody, topnieją więc budżety na inwestycje w program, a zniechęceni widzowie odpływają jeszcze mocniej w kierunku sprofilowanej oferty. W tym roku rozdrobnienie widowni potęgowała cyfryzacja, a na dekoniunkturę top czwórki dodatkowo wpływały cięcia budżetów reklamowych. Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy? Prognozę można zawrzeć w kilku hasłach: eksplozja social TV, multiscreening, dalsza fragmentacja, rosnące znaczenie lokalnego kontentu programowego. I oczywiście dalsza optymalizacja wydatków, która oznacza skupienie się reklamodawców na precyzyjnym dotarciu do ich najważniejszych potencjalnych klientów. Ten trend od 2 lat mocno sprzyja kanałom tematycznym. W 2013 roku stacje z oferty Atmediów zyskają nowy oręż w walce o widzów i budżety reklamowe: badanie widowni stworzone przez Atmedia.











