2,9-3,5 mld zł na reklamy internetowe w Polsce, najszybciej rosną mobile, social media i wideo

Według prognoz IAB Polska w br. wydatki na reklamy internetowe w naszym kraju mogą wynieść 3 mld zł, a w przyszłym roku wzrosnąć do 3,54 mld zł. Najbardziej rosną nakłady na reklamy mobilne (trzykrotnie w skali roku) i w social media (dwukrotnie), a największy udział w rynku ma nadal display.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Analitycy IAB opracowali kilka prognoz rozwoju polskiego rynku reklamy internetowej w najbliższym okresie. Według pesymistycznej w br. jego wartość wyniesie 2,85 mld zł, a w 2016 r. - 3,07 mld zł, po wzrostach rok do roku w wysokości 6,9 i 8,4 proc. W wariancie bazowym tegoroczne nakłady osiągną poziom 2,90 mld zł, a przyszłoroczne - 3,23 mld zł (po wzrostach o 10,4-12,8 proc.). Natomiast prognoza optymistyczna zakłada, że w br. reklamodawcy wydadzą w sieci 3 mld zł, a w 2016 r. - 3,54 mld zł., przy wzrostach rocznych wynoszących 15,3-18,7 proc.

- Wyraźnie należy jednak podkreślić, że scenariusz dynamiczny zakłada optymistyczny splot kilku czynników, podczas gdy na sytuację polityczno-gospodarczą w regionie ma wpływ wiele mechanizmów, których dalszy rozwój jest trudny do przewidzenia - podkreśla Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań w IAB Polska. - Prognozy Ministerstwa Finansów i Narodowego Banku Polskiego dotyczące indeksów PKB w drugiej połowie 2015 roku i w 2016 roku pozwalają zakładać utrzymanie się wysokiej dynamiki na rynku reklamy. Biorąc pod uwagę potencjalne kierunki jego rozwoju należy jednak pamiętać o możliwej dekoniunkturze gospodarczej zapowiadanej m.in. przez analityków Goldman Sachs. Spodziewają się oni trzeciej fali kryzysu - po zapaści na rynku nieruchomości w USA oraz rosnącym zadłużeniu gospodarek europejskich - która szczególnie może dotknąć spowolnione gospodarczo Chiny, Niemcy oraz rynki wschodzące, m.in. Polskę - analizuje.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polski-rynek-reklamowy-4-proc-w-gore-zyskaly-internet-i-radio-w-dol-prasa-raport ##

grafika

W optymistycznym wariancie inwestycje w internecie w br. będą stanowić 25 proc. całego polskiego rynku reklamowego, a w przyszłym roku - niecałe 28 proc. Relatywnie najmocniej rokrocznie rosną wydatki reklamowe w mobile’u (trzykrotnie), social media (dwukrotnie) oraz na reklamy wideo (o jedną trzecią). Natomiast zdecydowanie najwięcej wydatków wciąż jest przeznaczanych na reklamy display - w br. ich wartość może sięgnąć nawet 1,5 mld zł.

- Wszystkie kluczowe formaty marketingu online - oprócz komunikacji opartej na poczcie elektronicznej, która notuje lekkie wyhamowanie - odnotowują wzrost - zaznacza Paweł Kolenda. - Największym beneficjentem jest reklama graficzna. Dotyczy to tak wideo online, jak i tradycyjnych formatów display, które rosną w tempie dwucyfrowym. Świadczy to o znaczącym wzroście nakładów na działania wizerunkowe w porównaniu z zeszłym rokiem, w którym (szczególnie w pierwszym półroczu) widoczne było wyhamowanie. Warto zwrócić też uwagę na bardzo dużą dynamikę formatów mobilnych, nie tylko za sprawą globalnych graczy z Doliny Krzemowej, ale również obserwowaną przez lokalnych wydawców. Mobile rośnie w tempie trzycyfrowym i prawdopodobnie dynamika ta w kolejnym roku utrzyma się na podobnym poziomie - opisuje Kolenda.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2018-r-internet-wyprzedzi-reklamowo-telewizje-a-w-sieci-mobile-przed-desktopem ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"