2013 – rok eksplozji e-usług

Obok e-handlu, którego wartość ocenia się na 26 mld zł, w polskim internecie rośnie gwałtownie inny segment, e-usługi. Miniony rok był bardzo dobry dla firm działających na tym rynku – tempa, w jakim zyskiwały nowych klientów mogą im pozazdrościć przedsiębiorcy z innych branż.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

E-usługi, czyli po prostu usługi świadczone drogą elektroniczną, są obecne już w niemal każdej dziedzinie życia. Przykładowo, ZnanyLekarz.pl umożliwia pacjentom wyszukiwanie lekarzy i umawianie się na wizyty, inFakt.pl oferuje obsługę księgową online, TurboTłumaczenia pośredniczą między tłumaczami a osobami zlecającymi tłumaczenia, a Listonic ułatwia zarządzanie listami zakupów. Każda z tych usług zanotowała w minionym roku ogromne wzrosty liczby użytkowników.

- Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do tego, że w sieci możemy znaleźć informacje na każdy temat i kupić produkty taniej niż w sklepach stacjonarnych.  Coraz częściej wykorzystujemy internet także do ułatwiania sobie codziennych czynności takich, jak wystawienie faktury, zamówienie jedzenia, czy umówienie wizyt lekarskiej – mówi Piotr Bożek, dyrektor marketingu w ZnanyLekarz.pl.

W przypadku ZnanyLekarz.pl liczba wizyt umówionych przez pacjentów wzrosła w 2013 roku z niecałych 9 tys. do 92 tys., czyli aż o 1000 proc. Łączy się to z prawie pięciokrotnym wzrostem liczby kalendarzy prowadzonych przez lekarzy (obecnie ponad 1,6 tys.). Rok temu serwis odwiedzało miesięcznie 1,6 mln użytkowników, obecnie już ponad 2 mln. Jeśli przyjmiemy, że średni koszt wizyty lekarskiej w prywatnym gabinecie wynosi w Polsce 100 zł, to poprzez ZnanyLekarz.pl umówiono w minionym roku wizyty o łącznej wartości prawie 9 mln zł.

Z kolei serwis TurboTłumaczenia, który wystartował początkiem 2013, zakończył rok z 2 tys. obsłużonych zleceń. Tempo wzrostu liczby zleceń pod koniec 2013 wyniosło 16% miesięcznie. Obecny na rynku zdecydowanie dłużej inFakt.pl, prowadzący biuro rachunkowe online, urósł natomiast w ciągu roku o 30%. Łącznie, od startu firmy w 2008 roku, jej klienci wystawili już ponad 4,8 mln faktur.

Mobile – dopalacze dla e-usług

Liczba użytkowników e-usług rośnie także ze względu na coraz większą liczbę osób korzystających z internetu za pomocą urządzeń mobilnych (na początku 2013 roku było ich już 5,5 mln*). Dzięki smartfonom i tabletom przydatna usługa może być zawsze pod ręką.

Wzrost popularności urządzeń mobilnych wśród Polaków odczuł m.in. Listonic rozwijający aplikację do tworzenia list zakupów. W 2013 roku liczba jej instalacji wzrosła o 50 proc., z 400 tys. do 600 tys. W samym tylko grudniu użytkownicy aplikacji dodali do swoich list ponad 2 mln produktów. Wraz liczbą korzystających z aplikacji przychody firmy wzrosły o 70%, do poziomu 1 mln zł. Na mobilną rewolucję nie może także narzekać Pizzaportal.pl, serwis do zamawiania jedzenia online, w którym dostępne są menu ponad 2500 restauracji z całej Polski. W przeciągu roku liczba wejść na stronę za pośrednictwem urządzeń mobilnych zwiększyła się o 176 proc., a liczba zamówień składanych w ten sposób wzrosła o ponad 500 proc.

Wszystko wskazuje, że także 2014 rok będzie dobrym okresem dla firm zajmujących się e-usługami. Liczba osób korzystających z internetu ciągle rośnie, obecnie robi to już 65 proc. Polaków**, ale to nadal mniej niż np. w Niemczech lub Skandynawii (odpowiednio 84 i 90 proc.). Dodatkowo, e-usługi zagospodarowały dopiero niewielką część branż, w których działają.

- Działamy na zupełnie nowym rynku. Liczba lekarzy korzystających z kalendarzy online w naszym serwisie wzrosła w 2013 roku o 500 proc., a to wciąż tyko ułamek wszystkich specjalistów przyjmujących prywatnie. Spodziewamy się zatem równie dynamicznych wzrostów także w tym roku - mówi Piotr Bożek, dyrektor marketingu w ZnanyLekarz.pl.

*badanie Consumer Connection System przeprowadzone przez Isobar Mobile Polska i Aegis Media Polska, 2013

Informacje o ZnanyLekarz.pl

ZnanyLekarz.pl to serwis ułatwiający pacjentom znalezienie lekarza i wygodne umówienie wizyty przez internet. Portal należy do grupy DocPlanner.com, która rozwija podobne serwisy w 25 krajach na świecie. W ZnanyLekarz.pl jest obecnie 125 tys. profili lekarzy, a miesięcznie serwis odwiedza ponad 2 mln pacjentów.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele