32 polskie produkty ubiegają się o unijną ochronę jako regionalnelub tradycyjne

Już 32 polskie produkty zostały zgłoszone do wspólnotowego systemuoznaczeń produktów regionalnych i tradycyjnych. W piątek w resorcierolnictwa podsumowano prawie dwuletnią kampanię promocyjną"Oryginalność pod ochroną".

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Kampania prowadzona była od października 2005 r. do czerwca 2007r. Zorganizowały ją Ministerstwo Rolnictwa i Agencja Rynku Rolnego,a jej koszty w 50 proc. pokryła Unia Europejska. Jej celem byłodostarczenie producentom regionalnej i tradycyjnej żywności,informacji na temat możliwości ochrony i wyróżniania nazwwyjątkowej żywności na obszarze całej Unii Europejskiej.

Jak poinformował odpowiadający za kampanię wicedyrektor biuraministra Dariusz Goszczyński, w momencie uruchomienia całegoprzedsięwzięcia do systemu oznaczeń zgłoszonych było 9 produktów, aw dniu zakończenia już 32.

Zdaniem organizatorów akcji, posługiwanie się specjalnym unijnymoznaczeniem pozwala mocniej zaakcentować obecność polskichproduktów na rynku unijnym.

Jak powiedział cytowany w komunikacie resortu rolnictwa,wiceminister rolnictwa Henryk Kowalczyk, wiedza i informacja natemat wspólnotowego systemu oznaczeń produktów regionalnych itradycyjnych "jest szczególnie ważna w handlu artykułamispożywczymi, gdyż promocja naszych specjałów, wyrabianych wedługstarych receptur, przyczynia się do lepszego poznania przezkonsumentów polskiej żywności.

Organizatorzy kampanii podkreślili, że realizując taką akcjęchcieli dotrzeć z informacjami na temat unijnego systemu ochronyproduktów do odbiorców pośrednich, jak dystrybutorzy, hurtownicy,kupcy detaliczni czy restauratorzy, jak też do konsumentów.

System rejestracji nazw produktów regionalnych i tradycyjnychjest jedną z możliwości ochrony i promocji rodzimych specjałów.Certyfikaty Chronionej Nazwy Pochodzenia, Chronionego OznaczeniaGeograficznego oraz Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności sąoficjalnym potwierdzeniem wysokiej jakości i gwarancją pochodzeniaproduktów.

"Nadanie produktowi jednego z wymienionych certyfikatów wiążesię z objęciem nazwy produktu ochroną prawną. Produkty oznaczonejednym z trzech wymienionych certyfikatów od lat cieszą się równieżogromnym uznaniem konsumentów w UE, mimo iż sprzedawane są onenawet po kilkakrotnie wyższych od standardowych cenach" - podałresort rolnictwa w komunikacie.

Jak wyjaśniło ministerstwo, umieszczony na etykiecie produktusymbol jednego z trzech certyfikatów gwarantuje wyjątkowy ispecyficzny smak produktu, wynikający z historii, uwarunkowańregionalnych czy też unikalnej tradycji wytwarzania.

"Nadanie produktowi oznaczenia gwarantuje mu ochronę prawnąprzed próbą fałszowania bądź podszywania się pod zarejestrowanąnazwę (...) Jednak unijne oznaczenia nie są tożsame z ochronąpatentową. (...) Ochronie podlega jego nazwa w połączeniu zespecyficzną recepturą, gwarantującą wyjątkowy smak" - informujeresort rolnictwa.

W ramach kampanii zrealizowano m.in. program informacyjno-szkoleniowy dla producentów i przedstawicieli jednosteksamorządowych; we wszystkich województwach odbyły się seminaria,zostały też rozesłane materiały informacyjne.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"