Internet w Agorze wciąż pod kreską, chociaż Gazeta.pl zarabia więcej

Segment internetowy grupy Agora notował w 2024 roku spory spadek przychodów i ujemną rentowność. Zaważyła o tym zmiana modelu biznesowego spółki zależnej Yieldbird, której nie zrekompensował wzrost wpływów reklamowych pionu Gazeta.pl.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Internet w Agorze wciąż pod kreską, chociaż Gazeta.pl zarabia więcej
Fot. Jacek Kowalski

Przychody segmentu internetowego grupy Agora w trzecim kwartale 2024 roku wyniosły 31,7 mln zł, co wobec 34,9 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 9,2 proc.

To kontynuacja wcześniejszych spadków. W pierwszej połowie ub.r. wpływy segmentu internetowego zmalały rok do roku o 19,9 proc. do 60,2 mln zł, w 2023 roku zmniejszyły się o 14,7 proc. do 154,4 mln zł, a w 2022 roku – 22,3 proc. do 181,1 mln zł.

W 2022 roku segment osiągnął jeszcze zysk: 33 mln zł EBITDA i 24 mln zł operacyjnego. Natomiast w 2023 roku przy 4,2 mln zł zysk EBITDA jego strata operacyjna wyniosła 14,6 mln zł.

Yielbird w modelu SaaS zarabia mniej

Dlaczego segment internetowy Agory od kilku lat notuje gorsze wyniki? Firma w cokwartalnych sprawozdaniach powtarza, że główną przyczyną jest zmiana modelu biznesowego jej spółki zależnej Yielbird zajmującej się reklamą programatyczną. Przez lata działała ona jako broker, natomiast obecnie sprzedaje usługi w modelu software-as-a-service.

W 2023 roku przychody Yieldbirda skurczyły się ze 107,73 do 36,95 mln zł, a wynik netto – z 343 tys. zł zysku do 1,24 mln zł straty. W prezentacji za czwarty kwartał 2023 roku Agora przyznała, że sprzedaż nowej oferty Yieldbirda idzie wolniej niż zakładano, mimo że całoroczne wpływy spółki z usług w modelu SaaS podskoczyły r/r o 151 proc.

Tendencja nie zmieniła się w 2024 roku. – W największym stopniu o spadku przychodów reklamowych zdecydowała niższa sprzedaż reklam internetowych przez spółkę Yieldbird, przede wszystkim w wyniku niższego r/r ruchu w serwisach wydawców oraz w wyniku rozwijania współpracy w modelu SaaS, a co za tym idzie ograniczenia sprzedaży usług reklamowych – opisano w raporcie Agory z trzeciego kwartału.

Na minus dla wpływów segmentu internetowego firmy zadziałała też sprzedaż na początku ub.r. spółki HRlink (80 proc. jej udziałów kupiła Grupa Pracuj za 6,2 mln zł) oraz przeniesienia działalności spółki Goldenline do segmentu prasowego (platformę Goldenline zamknięto w listopadzie ub.r.).

Więcej z reklam na Gazeta.pl

Zwiększyły się natomiast przychody reklamowe grupy Gazeta.pl. – Głównie w wyniku wyższych przychodów e-commerce oraz direct – zaznaczono w sprawozdaniu.

Kwartalne koszty operacyjne segmentu internetowego Agory zmalały r/r mocniej od wpływów – o 12,5 proc. do 34,2 mln zł. To głównie efekt spadku wydatków na usługi obce (o 27,4 proc. do 12,7 mln zł). – Wydatki te były niższe w spółce Yieldbird, co wiązało się przede wszystkim ze spadkiem kosztów dzierżawy powierzchni reklamowych w związku z niższymi wpływami ze sprzedaży usług reklamowych. Niższe koszty usług obcych były również w Gazeta.pl – opisano.

Ograniczono też nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze (o 5,5 proc. do 13,8 mln zł) oraz amortyzację (o 34,5 proc. do 1,9 mln zł). Za to koszty reprezentacji i reklamy poszły w górę z 3,9 do 5,4 mln zł, w związku z wyższymi wydatkami reklamowymi Gazeta.pl.

Rentowność segmentu pozostała ujemna, ale poprawiła się: strata EBITDA zmalała z 1,3 do 0,6 mln zł, zaś operacyjna – z 4,2 do 2,5 mln. Natomiast w ujęciu trzech kwartałów wydatki operacyjne segmentu spadły słabiej od przychodów, w konsekwencji strata EBITDA pogłębiła się z 0,9 do 4,6 mln zł, a operacyjna – z 9,8 do 10,8 mln.

grafika

W trzecim kwartale 2024 r. grupa Agora osiągnęła 334,5 mln zł przychodów sprzedażowych, o 4,9 proc. mniej niż przed rokiem. Najmocniej wpłynęły na to spadki w kinach Helios: wpływy z biletów zmalały r/r o 21,2 proc. do 56,4 mln zł, a ze sprzedaży barowej - o 10,3 proc. do 35,8 mln zł.

Przy dużo niższym spadku kosztów operacyjnych zysk EBITDA zmalał z 56,9 do 43,7 mln zł, marża EBITDA - z 16,2 do 13,1 proc., a wynik operacyjny - z 14,3 mln zł zysku do 0,4 mln zł straty. Firmie udało się natomiast zmniejszyć stratę netto z 13 do 11,3 mln zł, ponieważ jej koszty finansowe skurczyły się z 31,9 do 10,7 mln zł, przede wszystkim dzięki poprawie wyniku z różnych kursów walutowych z -21 do 3,2 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski