Boty AI dominują w sieci
Według raportu Tollbit, na który powołuje się Press Gazette, w drugim kwartale 2025 r. ruch generowany przez ludzi na stronach internetowych zmniejszył się o 9,4 proc. w porównaniu do poprzedniego kwartału. W tym samym czasie wizyty botów AI wzrosły, stanowiąc już 2 proc. wszystkich odwiedzin.
Dane Tollbit dają również nowe spojrzenie na to, jak zmieniają się relacje giganta wyszukiwania z właścicielami stron internetowych. Wiele badań wykazało już, że polecenia wysyłane przez Google do wydawców z wyszukiwarek maleją w miarę wprowadzania nowych funkcji wyszukiwania opartych na sztucznej inteligencji.

Wprowadzenie nowych funkcji AI przez Google, takich jak AI Overviews, wpłynęło na sposób, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcje z treściami online. Od października 2024 r. Google intensywnie korzysta z AI do przetwarzania i prezentacji treści, co zmniejsza liczbę bezpośrednich odwiedzin na stronach wydawców. To zjawisko budzi obawy o przyszłość otwartego internetu i zmusza wydawców do dostosowania strategii.
Dane te dostarczają dalszych dowodów na to, co wiele firm z branży treści cyfrowych już podejrzewa: że sztuczna inteligencja (AI) powoduje szkody ekonomiczne wydawców na znaczącą skalę. Choć nie wszystko wygląda aż tak jednoznacznie, przynajmniej w USA.
Systemy Google przeszukują internet w czasie rzeczywistym i tworzą tzw. podsumowania AI, dostępne w wyszukiwarce. Użytkownicy nie muszą odwiedzać stron wydawców tak często, jak wtedy, gdy polegali na dziesięciu linkach do nawigacji po sieci.

Od czasu wdrożenia AI Overviews w ponad 100 krajach pod koniec października ubiegłego roku narzędzie to coraz agresywniej pozyskuje dane ze stron internetowych – podaje Press Gazette.
Badania Tollbit sugerują, iż w przyszłości jeszcze więcej czasu będziemy spędzać "w ogrodach otoczonych murem". Już teraz około jednej trzeciej naszego czasu online spędzamy na platformach mediów społecznościowych, które algorytmicznie dostarczają nam treści w oparciu o nasze nawyki i przeszłe zachowania
Prawdopodobny jest dalszy gwałtowny wzrost wykorzystania systemów AI, które zamykają nas w jednym interfejsie obsługiwanym za pomocą tekstu lub komunikatów głosowych.

W niedalekiej przyszłości będą to aplikacje do wyszukiwania lub czatowania oparte na sztucznej inteligencji, które udzielą pełnej odpowiedzi, eliminując potrzebę odwiedzania strony internetowej – analizuje Press Gazette.











