SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

16 mln wyświetleń na Facebooku i prawie 5 mln na YouTube ma zakazana reklama Iceland Foods z orangutanem w roli głównej (wideo)

Zakazana w Wielkiej Brytanii reklama świąteczna brytyjskiej sieci supermarketów Iceland Foods z powodu tego, że jest zbyt polityczna ma po kilku dniach od emisji 16 mln wyświetleń na Facebooku, blisko 5 mln wyświetleń na YouTube, a petycję w jej obronie podpisało już ok. 670 tys. osób.

Trwający półtorej minuty spot „Rang-Tan”pokazuje rozmowę kilkuletniej dziewczynki z orangutanem. Dziecko pyta go, skąd się nagle znalazł w jej pokoju. Zwierzątko odpowiada, że nie ma się gdzie podziać, bo nie ma już domu. Las, w którym mieszkał doszczętnie wycięli ludzie po to, by założyć tam uprawę pod produkcję oleju palmowego, a jego rodzina nie przeżyła.

Tą świąteczną kampanią sieć marketów Iceland Foods chciała przypomnieć konsumentom, że w jej sklepach i produktach jej marki własnej od początku tego roku nie jest już stosowany olej palmowy.

Olej palmowy stosowany jest do produkcji żywności, kosmetyków, biopaliw. Pozyskiwany jest z palm olejowych, które wymagają specjalnych warunków uprawy. Najlepsze tereny pod ich uprawy znajdują się na terenach, gdzie rosną lasy deszczowe, m.in. w Indonezji i Malezji.

Te są wypalane i karczowane, by móc posadzić tam palmy. Lasy tropikalne są zamieszkiwane przez orangutany. Ich karczowanie powoduje śmierć tych zwierząt. W ciągu 6 lat, do 2015 roku włącznie z tego powodu zginęło na Borneo 100 tys. orangutanów, co stanowi połowę ich populacji.

Reklama wykorzystana przez Iceland Foods miała zwrócić uwagę na to, z czym wiąże się pozyskiwanie oleju palmowego i że prowadzi do śmierci setek tysięcy zwierząt.

Spot, w którym głosu użyczyła aktorka Emma Thompson powstał i był już wcześniej wykorzystywany przez organizację Greenpeace.

Clearcast, organizacja w Wielkiej Brytanii weryfikująca reklamy uznała, że spot nie może być emitowany w telewizji bo łamie zasady, które zabraniają politykowania w reklamach komercyjnych produktów. Wg organizacji spot Iceland Foods – skoro powstał dla Greenpeace – jest polityczny.

Stanowisko Clearcast poparła organizacja Advertising Standards Authority, która wezwała nadawców tv do wstrzymania emisji spotu Iceland Foods. Kanały Channel 4 i ITV zastosowały się do tych wytycznych i nie emitują bożonarodzeniowej reklamy brytyjskiej sieci marketów.  

Marketer o decyzji obu organizacji poinformował w social mediach i zamieścił spot „Rang-Tan” na YouTube oraz w social mediach (8 listopada br.). Na Facebooku w ciągu kilku dni film obejrzało ok. 16 mln osób, a na YouTube blisko 5 mln widzów.

Petycję w sprawie zakazanego spotu na platformie Change.org podpisało ok. 670 tys. zł, a w akcję poparcia zaangażowało się wiele znanych w Wielkiej Brytanii osób. Wśród nich m.in. James Gordon, showman z USA.

Sieć Iceland Foods, mimo zakazu emisji spotu, prowadzi dalsze działania związane ze zwróceniem uwagi Brytyjczyków sytuację orangutanów wynikającą z produkcji oleju palmowego, który na co dzień spożywają w wielu produktach spożywczych. Na ulicach kilku miast w Wielkiej Brytanii pojawił się naturalnej wielkości orangutan. Jest to kukła sterowana przez człowieka. Orangutan ten wkrótce ma pojawić się też w sklepach sieci Iceland Foods, gdzie będzie „szukać nowego domu”.

Dołącz do dyskusji: 16 mln wyświetleń na Facebooku i prawie 5 mln na YouTube ma zakazana reklama Iceland Foods z orangutanem w roli głównej (wideo)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
xxx
W Anglii kolejny raz upadli na głowę.
odpowiedź