SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

2016 przełomowym rokiem dla rozwoju "myślących" komputerów

W ciągu najbliższych dwunastu miesięcy o 1/4 wzrośnie liczba producentów oprogramowania dla przedsiębiorców, którzy będą wykorzystywać w swych produktach techniki kognitywne, w tym komputerowe rozpoznawanie obrazu, techniki przetwarzania języka naturalnego albo techniki uczące się, które na podstawie dostępnych danych pozwalają komputerom wnioskować, jak również uczyć się i planować - przewiduje firma doradcza Deloitte w 15. edycji raportu "Global TMT Predictions", zawierającego prognozy dotyczące sektora technologii, mediów i telekomunikacji.

fot. Shutterstock.comArticle

Deloitte przewiduje, że w 2016 roku techniki kognitywne wzbogacą oprogramowanie dla przedsiębiorstw. 80 na 100 największych światowych producentów oprogramowania dla biznesu deklaruje wykorzystanie ich w swych produktach. To o 1/4 więcej niż w roku 2015. Wzrost ten ma przyczynić się do uwolnienia potencjału internetu rzeczy, a z czasem nawet całkowicie odmienić oblicze znanych technik komputerowych. Chociaż początkowo techniki kognitywne mogą cieszyć się mniejszym zainteresowaniem, w dłuższej perspektywie mają zyskać na znaczeniu, zarówno dla firm, jak i dla klientów indywidualnych.

Eksperci Deloitte w tegorocznym raporcie zapowiadają również nadejście ery "Gigabit Internet". Prędkość internetu liczona w gigabitach na sekundę (Gbit/s) do końca roku ma wzrosnąć do 10 milionów, czyli dziesięciokrotnie, przy czym ok. 70 proc. z nich mają stanowić połączenia realizowane z domów. Wzrost ten ma być skutkiem coraz powszechniejszej dostępności i spadających cen. Do 2020 roku około 600 milionów abonentów, czyli większość domostw podłączonych do sieci na całym świecie, ma korzystać z sieci oferujących usługi Gigabit.

Autorzy raportu przyjrzeli się również rynkowi smartfonów, a konkretnie ich drugiemu obiegowi, czyli rynkowi używanych aparatów. W 2016 roku użytkownicy mają sprzedać bezpośrednio lub wymienić na nowe 120 milionów smartfonów, zarabiając na tym ponad 17 miliardów dolarów. Stanowi to wyraźny wzrost w stosunku do 80 milionów smartfonów o wartości 11 miliardów dolarów, wymienionych na nowe w 2015 roku. 10 proc. nowych smartfonów z segmentu premium (wartych 500 dolarów lub więcej) kupionych w 2016 roku ma przed zakończeniem swojego żywota trafić do trzech lub więcej kolejnych właścicieli.

Zmienia się też sposób, w jaki korzystamy ze smartfonów. Według ekspertów Deloitte, na rynkach rozwiniętych w 2016 roku już ok. 26 proc. użytkowników smartfonów będzie wykorzystywać wyłącznie transmisję danych, nie wykonując tradycyjnych połączeń telefonicznych – czyli tzw. data exclusives. Nie oznacza to jednak, że rezygnują oni z komunikacji. Tradycyjne rozmowy zastąpili wiadomościami (w tym SMS), a jednocześnie wykorzystują usługi umożliwiające transmisję głosu i obrazu przez internet.

Użytkownicy smartfonów masowo dzielą się swoimi przeżyciami i wspomnieniami w internecie. Według przewidywań Deloitte, w tym roku w sieci zamieszczonych zostanie 2,5 biliona zdjęć, czyli o 15 proc. więcej w stosunku do roku ubiegłego. Ponad 90 proc. tych zdjęć ma być zrobionych smartfonami, a pozostałe 10 proc. - lustrzankami cyfrowymi, aparatami kompaktowymi, tabletami i laptopami. Warto zaznaczyć, że mowa jedynie o nowo zrobionych fotografiach. Szacunki Deloitte nie uwzględniają bilionów zdjęć przechowywanych w pamięci tych urządzeń.

Pozostałe prognozy z tegorocznego raportu "Global TMT Predictions":

Technologia:

- Kobiety na stanowiskach informatycznych: chodzi o coś więcej niż tylko edukację
Do końca 2016 roku w krajach rozwiniętych kobiety będą zajmowały mniej niż 25 proc. stanowisk związanych z informatyką. Liczba ta jest taka sama, a może nawet mniejsza niż w roku 2015.

- Rozwój handlu z wykorzystaniem urządzeń mobilnych
Liczba osób płacących za produkty i usługi w e-commerce przy użyciu urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów) prawdopodobnie sięgnie w 2016 roku 50 milionów stałych użytkowników (wzrost o 150 proc. r/r). Do tej pory mobilne strony sprzedawców notowały niewielką liczbę transakcji z powodu skomplikowanych systemów płatności.

- Grafen: dziś czas na badania, na zyski przyjdzie za rok
Chociaż wartość rynku materiałów z grafenu w 2016 roku wyniesie zaledwie dziesiątki milionów dolarów, to wydatki na badania w tej dziedzinie w tym roku na pewno będą liczone w setkach milionów dolarów. W perspektywie średnioterminowej grafen może być wykorzystywany w produktach wartych miliardy dolarów rocznie. Na realizację tego potencjału musimy jednak poczekać jeszcze parę dziesięcioleci.

- Pokolenie Y niekoniecznie będzie pokoleniem post-komputerowym
O ile pokolenie Y to pokolenie użytkowników smartfonów, o tyle jego najmłodsi przedstawiciele (w wieku od 18 do 24 lat) będą w 2016 roku najprawdopodobniej grupą najbardziej skłonną do używania komputerów ze wszystkich grup wiekowych. W ub.r. średnio 85 proc. najmłodszych przedstawicieli pokolenia Y w 13 rozwiniętych krajach na całym świecie posiadało dostęp do laptopa. Dane te sugerują, że osoby w przedziale wieku od 18 do 24 lat postrzegają smartfony i komputery jako urządzenia wzajemnie się uzupełniające, a nie zastępujące, co po części może wynikać ze spadku cen laptopów (na rynku dostępnych jest wiele laptopów poniżej 500 dolarów).

Media:

- Czas rzeczywistości wirtualnej (VR)
W 2016 roku wartość rynku rzeczywistości wirtualnej (VR) po raz pierwszy osiągnie miliard dolarów, przy czym przychody ze sprzedaży sprzętu wyniosą 700 miliardów dolarów. Pozostała część będzie pochodzić ze sprzedaży treści. Liczba sprzedanych zestawów nagłownych do rzeczywistości wirtualnej osiągnie 2,5 miliona sztuk, a gier - 10 milionów kopii.

- Blokady reklam na urządzenia mobilne
Do końca 2016 roku z filtrów blokujących reklamy skorzysta zaledwie 0,3 proc. wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych. W związku z tym ryzyko nie dotarcia z reklamą do tej części rynku Deloitte szacuje na mniej niż 100 milionów dolarów (0,1 proc.).

- Gry na urządzenia mobilne: wiodące, jednak mniej dochodowe
W 2016 roku urządzenia mobilne (smartfony i tablety) staną się wiodącą platformą do gier pod względem przychodów. Wyniosą one 35 miliardów dolarów, czyli o 20 proc. więcej w stosunku do 2015 roku. Jest to wielkość zbliżona do przychodów w wysokości 32 miliardów dolarów z gier komputerowych i 28 miliardów dolarów z gier na konsole (przy wzroście odpowiednio o zaledwie 5 i 6 proc. w stosunku do ubiegłego roku). Zaobserwujemy jednak duże zróżnicowanie średnich przychodów z gier na poszczególne platformy.

- Sport elektroniczny: więcej, a zarazem mniej, niż myślimy
W 2016 roku sektor eSportu wygeneruje na całym świecie przychody w wysokości 500 milionów dolarów, czyli o 25 proc. więcej w stosunku do kwoty 400 milionów dolarów uzyskanej w ubiegłym roku. Natomiast liczba stałych i sporadycznych widzów wyniesie około 150 milionów. Przychody te stanowią zaledwie niewielki ułamek przychodów z największych dyscyplin sportowych, takich jak europejskie ligi piłki nożnej, amerykańska liga piłkarska, liga koszykówki czy hokeja na lodzie, wahających się od 4 miliardów dolarów do 30 miliardów dolarów.

- Europejskie ligi piłkarskie warte 30 miliardów dolarów
Wartość rynku piłki nożnej w Europie w sezonie 2016/2017 z perspektywy sektora TMT po raz pierwszy osiągnie poziom 30 miliardów dolarów, co stanowi wzrost o 8 miliardów dolarów w stosunku do sezonu 2011/2012 przy skumulowanym rocznym wskaźniku wzrostu w wysokości 7 proc.

- Nagrodę za stabilne przychody ze sprzedaży biletów pomimo rozwoju mediów cyfrowych przyznano...
W 2016 roku wartość 1,3 miliarda sztuk biletów do kin sprzedanych w USA i Kanadzie spadnie o ok. 3 proc. r/r, do poziomu ok. 10,6 miliarda dolarów.

- Telewizja w Stanach Zjednoczonych: erozja, nie implozja
Amerykański rynek telewizyjny jest największy na świecie. Jego wartość wynosi 170 miliardów dolarów. Rok 2016 przyniesie kilka zmian na tradycyjnym rynku telewizji w USA. Eksperci Deloitte prognozują, że nastąpi erozja w pięciu obszarach: liczbie abonentów telewizji płatnej, stopniu penetracji telewizji płatnej liczonym jako procent całej populacji, przechodzeniu odbiorców na TV naziemną i oglądaniu telewizji na żywo oraz pauzowaniu i cofaniu audycji telewizyjnych podczas ich nadawania. Będzie to widoczne szczególnie wśród najmłodszych przedstawicieli pokolenia Y w wieku od 18 do 24 lat.

Telekomunikacja:

- VoLTE / VoWiFi: wydajność, zasięg i możliwości
Do końca 2016 roku 100 operatorów komórkowych na całym świecie będzie oferowało co najmniej jedną usługę pakietową, czyli dwa razy więcej w ujęciu rok do roku oraz sześć razy więcej niż na początku 2015 roku. Deloitte szacuje, że z usług przesyłania głosu przez WiFi (VoWiFi) oraz/lub przez LTE (VoLTE) będzie korzystało ok. 300 milionów klientów. Liczba ta podwoi się na początku roku (co oznacza pięciokrotny wzrost w porównaniu z początkiem 2015 roku).

15. odsłona raportu Deloitte "Global TMT Predictions" prezentuje perspektywy na najbliższe 12-18 miesięcy w dziedzinie sektora technologii, mediów i telekomunikacji na świecie. Raport opiera się na badaniach przeprowadzonych na całym świecie oraz pogłębionych wywiadach i wiedzy pochodzącej od klientów firm członkowskich Deloitte, byłych pracowników Deloitte, analityków branżowych firmy, osób zajmujących kierownicze stanowiska w departamentach obsługi branży TMT oraz tysięcy konsultantów sieci Deloitte zajmujących się dziedziną TMT w praktyce.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 2016 przełomowym rokiem dla rozwoju "myślących" komputerów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl