SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Praca z domu i zakupy w internecie coraz modniejsze wśród Polaków. 25 trendów konsumenckich

Antysystemowość połączona z działaniem na rzecz drugiego człowieka, praca z domu i kupno aplikacji na telefon to wiodące trendy, którym w najbliższym czasie poddadzą się konsumenci. Tak wynika z badania „25 trendów konsumenckich na 25-lecie” przeprowadzonego przez instytut ARC Rynek i Opinia.

fot. Shutterstock.comArticle

Badania przeprowadzono z okazji 25-lecia ARC Rynek i Opinia. W ich rezultacie wyłoniono 25 zachowań z największą dynamiką wzrostu lub spadku (antytrendy).

Dr Adam Czarnecki, wiceprezes instytutu ARC Rynek i Opinia wyjaśnia dla Wirtualnemedia.pl, że tworząc mapę trendów i antytrendów agencja oparła się na informacjach od konsumentów, którzy deklarowali, na ile dane zachowanie już realizują i czy zamierzają je realizować w przyszłości w większym stopniu. - Nasze podejście jest o tyle nowatorskie, że o trendy nie pytamy ekspertów ani obserwatorów rynkowych, którzy potrafią dostrzec pewne zjawiska i potencjał zachowań. W naszym badaniu pytamy konsumenta, jakie zachowania będzie intensyfikował w najbliższym czasie, a od jakich odejdzie lub jakie będzie ograniczał - komentuje Czarnecki.

Najważniejszymi trendami, które mają być widoczne w najbliższych czasach są m.in. antysystemowość w połączeniu z działaniem na rzecz drugiego człowieka - ze szczególnym naciskiem na crowfunding (dynamika wzrostu na poziomie 29 proc.) i akcje charytatywne (plus 10 proc.). Innym widocznym kierunkiem ma być technologiczność - tutaj konsumenci postawią na szersze funkcje smartfonów i tabletów, z płaceniem komórką za zakupy na pierwszym miejscu (dynamika 21 proc. na plusie), kupowaniem aplikacji na telefon (17 proc. na plus). Coraz modniejsza jest także praca z domu (dynamika wzrostu: plus 16 proc.).

Innym umacniającym się trendem maja być zakupy w sklepach internetowych (dynamika wzrostu plus 9 proc.; celować w nich będą mieszkańcy średniej wielkości miast 50 tys. - 200 tys. mieszkańców). Wśród mieszkańców największych miast widoczne dobrze są antytrendy: zmniejszenie zainteresowania korzystaniem z mediów społecznościowych (spadek o 18 proc..) oraz deklarowany spadek zainteresowania jedzeniem na mieście (minus 27 proc.).

- Nasze badanie pokazuje, że przynajmniej w przypadku części trendów mniejsze miasta podążają za dużymi. Na przykład, podczas gdy wegetarianizm i weganizm jest już całkiem popularnym stylem życia w miastach dużych: istnieją liczne restauracje wegetariańskie i wegańskie, a w restauracjach tradycyjnych coraz częściej znaleźć można opcje bezmięsne, miasta mniejsze dopiero się na ten trend otwierają. To ważny sygnał dla miejscowych przedsiębiorców, którzy na przykład chcieliby otworzyć restaurację czy bar. Podobnie sytuacja wygląda z korzystaniem z usług bezpośrednio od osób prywatnych. Wynika to z faktu, że wszelkie nowości są sprawdzane przez ich pomysłodawców zazwyczaj na większych rynkach - właśnie w dużych miastach, gdyż tam jest najwięcej ludzi. Tak było choćby z ofertą rowerów miejskich. Pierwsze takie rowery pojawiły się w Warszawie, a kiedy okazało się, że pomysł jest strzałem w dziesiątkę, zaczęto go realizować też w mniejszych miastach - komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

- Patrząc na nasze wyniki można przekonać się, że pewne wartości, związane z życiem domowym, rodzinnym są stałe, niezależnie od wieku respondentów. Młodsi dążą, przynajmniej w pewnym zakresie, do modelu rodzinnego, który znają z domu. Zachowaniami wskazanymi przez badanych, świadczącymi o cenionych wartościach są tu: jedzenie w domu, posiadanie zwierzęcia domowego, warzenie własnego piwa czy robienie nalewek. I o ile osoby ze starszej grupy wiekowej już teraz je realizują, o tyle osoby ze średniego i z młodszego pokolenia na razie deklarują, że chcą je realizować lub będą takie zachowania realizowały w przyszłości. Wiele zależy od etapu życia, na którym są respondenci. Na przykład dla ludzi młodych, często podróżujących, którzy nie mają ustabilizowanej sytuacji życiowej, posiadanie zwierzęcia domowego jest niemal niemożliwe, co nie znaczy, że nie chcieliby tego zwierzęcia mieć - dodaje Agata Tkaczyk, dyrektor ds. badań jakościowych z ARC Rynek i Opinia.

Raport powstał pomiędzy 22 – 27 grudniem 2016 r. w wyniku przeprowadzonego badania CAWI (ankiety online na epanel.pl) na reprezentatywnej pod względem demograficznym grupie 500 respondentów.


Główne wnioski z badania:
• Antysystemowość – w zestawieniu najważniejszych trendów przejawia się chęć działania poza systemem, a jednocześnie na rzecz indywidualnego człowieka. Do takich trendów z pewnością należy crowdfunding, czyli finansowanie społeczne, wsparcie małych rzemieślników, korzystanie z usług osób prywatnych, przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne
• Technologiczność – konsumenci wskazali na kilka zachowań związanych z rozwojem technologii, związanych przede wszystkim z coraz szerszymi funkcjami smartfonów i tabletów w połączeniu z rozwijającym się rynkiem aplikacji
• Młodsi respondenci (pokolenie Y i X) chętniej są gotowi zmienić swoje przyzwyczajenia niż osoby po 57 roku życia
• Pokolenie 57+ w największym stopniu jest zainteresowanie rezygnacją z jedzenia mięsa – obecnie aż 94% respondentów z tego pokolenia je mięso, a aż 25% chce z mięsa zrezygnować – na tym przykładzie wyraźnie widać, że osoby starsze są skłonne zmienić swoje zachowania, jeśli to pozytywnie wpłynie na ich zdrowie
• Wyniki dla wszystkich grup wiekowych pokazują, że największy potencjał mają te zachowania, które obecnie nie są jeszcze bardzo popularne. Tam, gdzie dane zachowanie jest realizowane przez połowę respondentów i więcej, nie ma już dużego potencjału na rozwój. Wyjątek stanowią antytrendy, które dotyczą: jedzenia mięsa, jedzenia na mieście oraz, w przypadku najmłodszego pokolenia, korzystania z mediów społecznościowych
• Mieszkańcy średniej wielkości miast (50 tys. – 200 tys. mieszkańców) zamierzają w największym stopniu wydawać więcej na swoje zakupy w sklepach internetowych – wzrost na poziomie 22%, podczas gdy w innych przypadkach jest to wzrost zaledwie o kilka procent
• Co ciekawe, wśród mieszkańców największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) najbardziej widoczne są antytrendy: zmniejszenie zainteresowania korzystaniem z mediów społecznościowych (deklarowany spadek zainteresowania o 18%, podczas gdy średni spadek wynosi 9%) oraz deklarowany spadek zainteresowania jedzeniem na mieście (minus 27%, podczas gdy średni spadek wynosi minus 20%).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Praca z domu i zakupy w internecie coraz modniejsze wśród Polaków. 25 trendów konsumenckich

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jancio
Bardzo fajne badanie. Podstawa dla każdego marketera. Co ciekawe, to pokrywa się z rzeczywistością i tym co dzieje się na świecie. Korporacje, które nie oferują home office nie mają szans na dobre rekrutacje. To samo z niejedzeniem mięsa. Zobaczcie ile knajp wege jest w Warszawie.
odpowiedź
User
sic
Badanie ciekawe. Mam jednak wątpliwości co do tego, czy na próbie 500 osób (internautów) i do tego na panelu (ryzyko respondenta zawodowego) można budować wnioski o 25 trendach? np. pokolenie 57+ - ile osób załapało się w próbie do tej kategorii? Wsad ciekawy, ale moim zdaniem do głębszej eksploracji z bardziej rozbudowanymi metodami badawczymi.
odpowiedź
User
twoje imię
Bardzo fajne badanie. Podstawa dla każdego marketera. Co ciekawe, to pokrywa się z rzeczywistością i tym co dzieje się na świecie. Korporacje, które nie oferują home office nie mają szans na dobre rekrutacje. To samo z niejedzeniem mięsa. Zobaczcie ile knajp wege jest w Warszawie.


Tych knajp wege jest już tyle, że spada zainteresowanie jedzeniem na mieście.
odpowiedź
User
Molo
Stołowanie na miescie, jest passe? Bez jaj, w tych szybkich czasach?
odpowiedź
User
gagar
pejsban ma bana, weganizm bo wole zdrowie własne ponad interes lobby miesnego które nie chwali się jak dzięki produktom ich klienci chorują
odpowiedź