70 proc. Polaków nie ufa księżom

30 proc. Polaków ufa duchownym, co jest jednym z najniższych wskaźników w Europie - wynika z badania European Trusted Brands przeprowadzonego przez Reader’s Digest.

km
km
Udostępnij artykuł:

Średnio w Europie zaufanie do przedstawicieli duchowieństwa deklaruje 38 proc. ankietowanych. Najbardziej sceptycznie do osób duchownych podchodzą mieszkańcy Czech oraz Słowenii - w obu tych krajach 18 proc. badanych jest zdania, że księżom można zaufać. Nieufni są również Belgowie (21 proc.) oraz Holendrzy (26 proc.).

Największym zaufaniem kapłani cieszą się w Finlandii (72 proc.), znacznym - w Rumunii (50 proc.), Szwajcarii (49 proc.) oraz w Niemczech (48 proc.).

Zaufanie do księży w Polsce od kilku lat spada powoli, aczkolwiek systematycznie. W 2010 i 2011 roku duchownym ufało 34 proc. Polaków, a w 2012 - 31 proc.. Podobną tendencję zauważyć można również w innych krajach poddanych analizie, szczególnie  w Rosji oraz Holandii. W 2010 roku zaufanie do kapłanów deklarowało 59 proc. Rosjan i 40 proc. Holendrów, a obecnie odpowiednio 46 proc. i 26 proc.

grafika

Jednocześnie w kilku krajach występuje odwrotna tendencja. Wzrost zaufania do przedstawicieli duchowieństwa w ostatnich latach odnotowany został m.in. we Francji (30 proc. w 2010 r. vs 40 proc. w 2013 r.) oraz w Portugalii (36 proc. w 2010 r. vs  43 proc. w 2013 r.).

grafika

Trzynasta edycja badania European Trusted Brands została przeprowadzona przez Reader’s Digest w 12 krajach europejskich (Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria). Wzięło w niej udział 18 314 respondentów. Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub wywiadów pocztowych. Próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.

W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu