SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

82 proc. słowackich internautów kupuje online

Rynek zakupów online na Słowacji rozwija się w szybkim tempie. W 2010 roku prawie 82 procent internautów z tego kraju dokonało zakupów w internecie przynajmniej raz, co oznacza sześcioprocentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

82 proc. słowackich internautów kupuje online

Internauci ze Słowacji za największą zaletę zakupów w sieci uznają konkurencyjne ceny. 60 proc. z nich uważa, że sklepy i aukcje internetowe oferują znacznie niższe ceny od sklepów tradycyjnych - wynika z raportu "E-commerce na Słowacji w oczach internautów 2010", sporządzonego na podstawie badań prowadzonych przez firmę Gemius we współpracy z Ringier Axel Springer Slovakia oraz firmą Zoznam.

Istnieje wiele powodów, dla których zakupy w internecie zyskują na popularności w oczach słowackich internautów, stając się jednocześnie częścią ich codziennego życia. Przede wszystkim, większość internautów zgadza się ze stanowiskiem, że zakupy dokonywane online są znacznie tańsze, a więcej niż połowa z nich ceni sobie oszczędność czasu.


Źródło: Gemius SA, gemiusReport, "E-commerce na Słowacji w oczach internautów 2010". Baza: respondenci słowaccy, którzy kiedykolwiek kupowali w sklepach lub na aukcjach internetowych.


Powyżej 2/3 respondentów przyznało, że w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie dokonało przynajmniej jednego zakupu w sieci. Biorąc pod uwagę częstotliwość e-zakupów, wśród kupujących internautów można wyróżnić dwie grupy. W skład pierwszej wchodzą użytkownicy zaznajomieni z zakupami online, korzystający z tej formy zakupów, mniej więcej, raz w miesiącu. Drugą grupę tworzą internauci niewykazujący większego zainteresowania zakupami w internecie i dokonujący ich najwyżej raz w roku. Udział tych ostatnich znacznie wzrósł w porównaniu z poprzednio badanym okresem.

Więcej niż połowa słowackich internautów przyznaje, że przed dokonaniem zakupu produktu sprawdza informacje na jego temat w sieci. Najczęściej używaną metodą na dotarcie do tych informacji jest użycie internetowych wyszukiwarek i porównywarek cen. Rosnąca popularność tych ostatnich jest stosunkowo nowym trendem w słowackiej branży e-commerce, który zyskał sobie przychylność ponad połowy badanych.

Porównując sklepy online z aukcjami internetowymi, zauważalny jest znaczący spadek popularności tych drugich. Według wyników badania, ponad dziewięciu na dziesięciu zwolenników zakupów online skorzystało z usług e-sklepów, a jedynie jeden na pięciu użytkowników dokonało zakupów na aukcjach internetowych. Różnią się także produkty najchętniej kupowane w obu typach serwisów.



Źródło: Gemius SA, gemiusReport, "E-commerce na Słowacji w oczach internautów 2010". Baza: 1500 słowackich respondentów, którzy słyszeli o zakupach online.


Najbardziej popularnymi sklepami online wśród internautów na Słowacji są Hej.sk, Martinus.sk i Alza.sk, zaś liderem na rynku aukcji internetowych jest Aukro.sk (serwis wchodzący w skład Grupy Allegro), którego spontanicznie przywołuje prawie 1/3 respondentów.

Z badania wynika, że nie wszyscy słowaccy użytkownicy postrzegają zakupy online pozytywnie. Pomimo rosnącej popularności tego rynku na przestrzeni ostatnich lat, wielu internautów nadal obawia się o bezpieczeństwo ich danych osobowych lub zasobów finansowych podczas nabywania dóbr w e-sklepach i na aukcjach. Jeden na czterech respondentów wspomniał, że zakupy w internecie mogą być ryzykowne i wskaźnik ten nie zmniejszył się od zeszłego roku. Oznacza to, że chociaż e-zakupy są coraz bardziej popularne, a liczba ich zwolenników rośnie, wciąż wielu internautów nie jest przekonanych do tej nowej formy handlu, preferując tradycyjne sklepy.


Badanie zostało zrealizowane na podstawie danych z ankiet emitowanych w okresie w okresie 23–26 listopada 2010 r. na stronach Ringeier Axel Springer Slovakia oraz Zoznam. Analizie poddane zostały wywiady pochodzące od 1500 słowackich internautów w wieku 15 lat i więcej. Dane strukturalne pobrane zostały z serwisu AIM Monitor. Przy realizacji badania wykorzystano metodę dynamicznych ankiet CAWI (Computer Asisted Web Interview).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: 82 proc. słowackich internautów kupuje online

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl