SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora ujawnia swoje wyniki finansowe

Wyniki za rok 2002 czyli niższe zyski, wyższe przychody

W poniedziałek Agora zaprezentowała swoje wyniki finansowe za 2002. Oto najważniejsze dane:

  • całkowite przychody grupy Agory wzrosły o 1,1% a marża EBITDA osiągnęła 23,9%.
  • przychody segmentu prasy codziennej Agory wyniosły 675,1 mln zł., a marża EBITDA osiągnęła poziom 30,1%.
  • na rynku radiowym przychody ze sprzedaży reklam wzrosły o 17,2% do 40,8 mln zł, podczas gdy wydatki na reklamę radiową spadły o 2,8%, w tym w radiach lokalnych o 13,8%.
  • W 2002 r. Agora wygenerowała 187,5 mln zł z działalności operacyjnej. Na koniec roku Grupa dysponowała 49,5 mln zł wolnej gotówki oraz pociągnęła 139,5 mln zł kredytu z dostępnej linii kredytowej w wysokości 500 mln zł.

    Wyniki finansowe* ( skonsolidowane za I-XII 2002 r)

    Wybrane pozycje (w mln zł)

     2002

     2001

    zmiana

    1. Przychody

    785,3

    777,1

    1,1%

    2. Koszty operacyjne

    (716,2)

    (639,5)

    12%

    3. Marża EBITDA (EBITDA/przychody)

    23,9%

    29,4%

    (5,5 %)

    2. Zysk (strata) netto

    51,7

    176,3

    (70,7%)

    4. Środki pieniężne z działalności operacyjnej

    187,5

    221,4

    (15,3%)

    +

    Podsumowanie realizacji strategii rozwoju

    Na koniec roku

    2000

    2002

    Pozycja rynkowa Agory

     

    Gazeta Wyborcza

    +     

    +        

    47,8

         www.gazeta.pl

          -  

    +      

    14

    Magazyny

          -  

    +      

    4,4

    Prasa bezpłatna

          -  

    +  

    22,1 (Warszawa)

    Reklama zewnętrzna

          -

    +      

    25

    Radiostacje lokalne

    +      

            

    12,2

     

    (9 stacji)

    (28 stacji)

     

    Telewizja

    -

    -

    (projekt zawieszony ze względu na prace nad ustawą medialną)

    WSiP

    -

    -

    (przetarg unieważniony przez ministra skarbu)



    Gazeta Wyborcza - lepiej niż rynek

  • Przychody ze sprzedaży ogłoszeń Gazety Wyborczej w 2002 r. spadły o 20,6%, podczas gdy wydatki na reklamę w płatnej prasie codziennej spadły o 22,2%.
  • Udział Gazety w przychodach z reklamy dzienników płatnych wzrósł o 0,6 pkt.% i wyniósł 47,8%.
  • Średni nakład sprzedany Gazety Wyborczej wyniósł 424,1 tys. egzemplarzy (spadek o 8,4%). Według danych ZKDP w 2002 roku liczba sprzedanych egzemplarzy ogólnoinformacyjnych dzienników ogólnopolskich spadła o 9,8%.
  • Przy średniej cenie netto (bez VAT) wyższej o 10,9% w stosunku do ubiegłego roku przychody ze sprzedaży Gazety w 2002 r. wzrosły o 1,5% do 175,1 mln zł i stanowiły 22,3% przychodów Grupy.
  • Marża EBITDA segmentu prasy codziennej Agory osiągnęła poziom 30,1%.

    Grupa radiowa - większy udział

  • Przychody radiostacji lokalnych ze sprzedaży reklam wzrosły o 17,2% do 40,8 mln zł, podczas gdy wydatki na reklamę radiową spadły o 2,8%, w tym w radiach lokalnych o 13,8%.
  • W 2002 r. udział radiostacji lokalnych Agory w rynku reklamy radiowej wzrósł o 2,0 pkt.% i wyniósł 12,2%. Radiostacje Agory zajmują trzecią - po RMF FM i Radiu Zet - pozycję na rynku reklamy radiowej w Polsce.

    Czasopisma - w strukturach Agory

  • Całkowite przychody magazynów w okresie kwiecień-grudzień 2002 r. wyniosły 46,1 mln zł, w tym przychody z reklam 19,6 mln zł.

    Perspektywy na rok 2003

  • Kondycja rynku reklamy w czwartym kwartale 2002 r. oraz w pierwszym miesiącu 2003 r. świadczy o powolnym wyhamowywaniu trendu spadkowego. Jednak spółka przewiduje dalszy realny kilkuprocentowy spadek wydatków na reklamę w 2003 r.
  • O ile wyniki dojrzałych przedsięwzięć Agory są w dużym stopniu zależne od koniunktury reklamowej, o tyle nowe przedsięwzięcia mogą rozwijać się szybciej niż rynek. Uwzględniając konsolidację nowych przedsięwzięć, zarząd zakłada, że całkowite przychody Grupy w 2003 r. mogą wzrosnąć o ponad 10%.
  • Z drugiej strony nowe przedsięwzięcia powiększą bazę kosztową Grupy, a także wpłyną negatywnie na jej wynik netto m.in. ze względu na istotne odpisy wartości firmy z konsolidacji w wysokości około 10,3 mln zł oraz konsolidacji straty netto AMSu.
  • Spółka spodziewa się średniej obniżki ceny papieru w 2003 r. o 11% w EURO. Jednocześnie spółka oczekuje wzrostu kursu EURO w stosunku do zeszłego roku.
  • W 2003 r. zarząd po raz kolejny zamroził podwyżki płac. Podjęliśmy kroki zmierzające do dalszego ograniczenia kosztów na każdym poziomie operacyjnym.
  • W 2003 r. Grupa nie planuje znaczących nakładów na środki trwałe. Wyłączając AMS, wydatki te wyniosą 33 mln zł.
  • Trwa walka o kształt ustawy o RTV. Trudno przewidzieć jej losy w 2003 r. Niektóre plany akwizycji zostaną wstrzymane do czasu zakończenia prac nad ustawą.

    Prezes Wanda Rapaczyński komentuje:

    Od dwóch lat trwa głęboka recesja na rynku reklamy. W tym czasie polskie media musiały zmierzyć się z 16% spadkiem wydatków reklamowych. Wydatki na reklamę w prasie codziennej spadły jeszcze bardziej - o przeszło 30 %. Ale daliśmy sobie radę: "Gazeta Wyborcza" umocniła swoją pozycję rynkową i wypracowała ponad 30% marżę EBITDA, wysokie przychody osiągnęła grupa radiowa. Jednocześnie zrealizowaliśmy ważną część strategii rozwoju: mamy 16 magazynów i AMS, zainwestowaliśmy w kolejne radiostacje. Teraz pracujemy nad restrukturyzacją przejętych przedsięwzięć. Będziemy gotowi, aby w pełni wykorzystać odbicie rynku. Naszym zdaniem nie nastąpi ono w tym roku.
  • Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

    Dołącz do dyskusji: Agora ujawnia swoje wyniki finansowe

    0 komentarze
    Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl