SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora ze wzrostem przychodów i stratą w 2014 roku

W IV kwartale 2014 roku Grupa Agora miała 334 mln zł przychodów, a jej zysk netto wyniósł 9,7 mln zł. Natomiast w całym 2014 roku przychody spółki sięgnęły kwoty 1,102 mld zł, ale miała ona stratę netto wynoszącą 11 mln zł.

Bartosz Hojka, prezes Agory Article

Przychody Grupy Agora w okresie październik-grudzień ub.r. wyniosły 333,7 mln zł i wzrosły w porównaniu z IV kw. poprzedniego roku o 11,1 proc. Przychody ze sprzedaży usług reklamowych były wyższe o 5,3 proc. i wyniosły 158,1 mln zł. Grupa odnotowała także istotny wzrost wpływów ze sprzedaży biletów do kin - o 19,4 proc. do kwoty 46,7 mln zł. Przychody ze sprzedaży wydawnictw były wyższe o 12,7 proc. i wyniosły 37,3 mln zł, zaś przychody ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym wzrosły o 2,5 proc. do 45,4 mln zł.

Koszty operacyjne netto Grupy Agora zwiększyły się o 16,7 proc. do 332,6 mln zł.  - Istotnym czynnikiem wpływającym na ich wysokość były odpisy aktualizujące wartość dwóch miesięczników wydawanych przez pion Czasopisma i Prasa Bezpłatna w wysokości 15,1 mln zł - podaje spółka. Gdyby je wyeliminować, to koszty operacyjne netto wyniosły 317,5 mln zł i były wyższe o 11,4 proc. w porównaniu z IV kwartałem 2013 r.

Na wzrost kosztów operacyjnych Grupy wpłynęły również wyższe (o 24 proc.) koszty reprezentacji i reklamy związane ze wzmożoną aktywnością reklamową w segmentach Internet oraz Film i Książka. Koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników wzrosły o 7,7 proc. w wyniku realizacji projektów rozwojowych w Grupie.

Nieznacznie (o 1,1 proc.) wzrosły koszty usług obcych, zmniejszyły się natomiast (o 1,9 proc.) koszty zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów głównie ze względu na niższe koszty materiałów produkcyjnych w związku z mniejszym wolumenem usług poligraficznych w technologii coldset.

Ze względu na odpis aktualizujący wartość aktywów trwałych w wysokości 15,1 mln zł, EBITDA Grupy zmniejszyła się do kwoty 25,4 mln zł. Wynik operacyjny na poziomie EBIT był pozytywny i wyniósł 1,1 mln zł, a zysk netto uplasował się na poziomie 9,7 mln zł.

- Gdyby wyeliminować wpływ odpisu aktualizującego wartość aktywów spółki, to Grupa Agora nie tylko odnotowuje dwucyfrowy wzrost przychodów, ale też poprawia wyniki operacyjne na wszystkich poziomach - wzrosły EBIT, EBITDA i zysk netto. Wyraźnie widać, że działania naszego zespołu są zgodne ze średnioterminowymi planami rozwoju Grupy Agora, zaczynają przynosić pozytywne efekty - komentuje Bartosz Hojka, prezes Agory.

Po wyeliminowaniu wpływu odpisu aktualizującego wartość aktywów, EBITDA Grupy wzrasta o 3,8 proc. do kwoty 40,5 mln zł. Wynik operacyjny na poziomie EBIT jest wyższy o 5,9 proc. niż w analogicznym okresie 2013 r. i wynosi 16,2 mln zł. Zysk netto wzrasta do kwoty 21,9 mln zł.

Przychody segmentu prasa wyniosły 85,6 mln zł i były o 1,3 proc. niższe niż rok wcześniej.  Przychody reklamowe w „Gazecie Wyborczej” zmniejszyły się o 13,7 proc do 33,4 mln zł, a spadek przychodów reklamowych w „Metrze” wyniósł jedynie 4,6 proc. Czasopisma wydawane przez Agorę utrzymały poziom przychodów ze sprzedaży reklam na tym samym poziomie, co w IV kw. 2013 roku (5,9 mln z). Przychody ze sprzedaży wydawnictw segmentu wzrosły o 8,1 proc., pomimo utrzymującego się trendu spadku sprzedaży wydawnictw papierowych.

- Wzrost ten jest efektem zmiany cyklu wydawniczego magazynu „Wysokie Obcasy Extra”, który od lutego 2014r. ukazuje się jako miesięcznik, a także podwyżki ceny egzemplarzowej „Gazety Wyborczej” oraz wpływów z dystrybucji cyfrowej dziennika  - podaje wydawca. Na koniec IV kwartału br. „Gazeta Wyborcza” miała już 55 tys. subskrybentów jej cyfrowej wersji. Grono użytkowników zwiększyło się m.in. dzięki uruchomieniu oferty prenumeraty instytucjonalnej.

Przychody segmentu filmowego i książkowego wzrosły o 29,8 proc. do 100,2 mln zł. Stało się to głównie za sprawą przychodów segmentu z działalności filmowej, która przyniosła 13,7 mln zł, oraz rosnącej frekwencji kinowej, która zaowocowała wzrostem przychodów ze sprzedaży biletów do kin o 19,4 proc. do kwoty 46,7 mln zł.

Segment odnotował również wyższe o 17,6 proc. przychody ze sprzedaży barowej w wysokości 15,4 mln zł oraz wyższe przychody ze sprzedaży reklam w kinach, które wzrosły do 9 mln zł.

- W IV kw. 2014 r. istotny wpływ zarówno na poziom przychodów, jak i kosztów operacyjnych segmentu miało zaangażowanie Agory w produkcję filmu „Bogowie”. NEXT FILM był dystrybutorem tytułu, który trafił na ekrany polskich kin 10 października 2014 r. Film Bogowie był najchętniej oglądanym obrazem w 2014 r. i przyciągnął do polskich kin 2,2 mln widzów  - podaje spółka.

Pion projektów specjalnych zaproponował czytelnikom w IV kw. 2014 r. 24 nowe wydawnicze projekty jednorazowe. W efekcie Agora sprzedała 300 tys. książek i książek z płytami, a przychody pionu wyniosły 12,8 mln zł.

W IV kwartale 2014 r. przychody ze sprzedaży reklam na nośnikach AMS wyniosły 43 mln zł. - Jednocześnie, dzięki systematycznie prowadzonym działaniom optymalizacyjnym, segment obniżył koszty operacyjne o 1,3 proc. i poprawił wynik operacyjny na poziomie EBIT do kwoty 5,7 mln zł - informuje Agora.

Segment internetowy odnotował wzrost przychodów do kwoty 36,7 mln zł (o 22,3 proc.), głównie za sprawą rosnących wpływów ze sprzedaży reklam internetowych. Ze względu na istotny wzrost kosztów operacyjnych do kwoty 30,8 mln zł, wynik operacyjny EBIT segmentu wyniósł 5,9 mln zł, a EBITDA - 7,2 mln zł.

Przychody segmentu radiowego sięgnęły 28,6 mln zł, notując wzrost o 9,6 proc. Koszty operacyjne segmentu zwiększyły się o 6,4 proc., głównie za sprawą wyższych kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników. Dzięki wzrostowi przychodów wynik operacyjny EBIT segmentu Radio poprawił się i wyniósł 5,4 mln zł, a EBITDA sięgnęła 6 mln zł.

Przychody segmentu z tytułu sprzedaży usług poligraficznych dla klientów zewnętrznych wyniosły 45,4 mln zł i wzrosły o 2,5 proc. w porównaniu z IV kw. 2013 roku. Dzięki ograniczeniu kosztów operacyjnych segment odnotował poprawę wyników operacyjnych. Istotnie poprawiła się EBITDA, która wyniosła 5,4 mln zł. Segment odnotował także zysk na poziomie EBIT w wysokości 1,5 mln zł.

W całym 2014 roku przychody Grupy Agory wyniosły 1,102 mld zł, o 2,7 proc. więcej niż rok wcześniej. EBITDA wyniosła 77,7 mln zł, o 24,9 proc. mniej niż rok wcześniej, a spółką miała stratę netto na poziomie 11 mln zł. 
 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora ze wzrostem przychodów i stratą w 2014 roku

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kubica
I znowu kreatywność na segmentach - brak uwzglednienie pozycji uzgadniających...
20 8
odpowiedź
User
Co tu gadać.
Jestem niezmiernie zadowolony ze strat Agory.
25 16
odpowiedź
User
ekspert
koniec kryzysu na rynku mediów?
17 8
odpowiedź
User
MN
Tak trzymać, gratulacje :)
19 9
odpowiedź
User
Agorowiec
Ale podobno Dorota Franczyk (Dyrektor Finansowy) ma świetne pomysły...
19 10
odpowiedź