AI a dane użytkowników. Co pokazała sprawa LinkedIna?

Użytkownicy stojący za pozwem złożonym w Kalifornii przeciwko LinkedIn twierdzą, że w sierpniu ubiegłego roku serwis wprowadził nowe ustawienia prywatności, automatycznie zapisując usługobiorców do programu umożliwiającego stronom trzecim wykorzystywanie ich danych osobowych do szkolenia AI. – Zafascynowanie AI idzie w parze z dość swobodnym podejściem do majątkowych praw autorskich, znaków towarowych czy praw do wykorzystania wizerunku – ocenia Kamil Mirowski.

Małgorzata Major
Małgorzata Major
Udostępnij artykuł:
AI a dane użytkowników. Co pokazała sprawa LinkedIna?
fot. Bing

Strona powodowa oskarża również LinkedIn (należący do Microsoftu) o ukrywanie swoich działań i wprowadzenie miesiąc później zmiany polityki prywatności, w taki sposób, aby poinformować użytkowników, że dane przez nich wytworzone (tj. prywatne wiadomości) mogą być wykorzystywane do celów szkoleniowych sztucznej inteligencji.

AI a polscy użytkownicy LinkedIn

Zapytaliśmy ekspertów, czy to zniechęci Polaków do korzystania z serwisu. – To nie pierwsza sytuacja, w której sztuczna inteligencja jest „karmiona” informacjami objętymi prawami autorskimi. W czerwcu 2023 roku firma OpenAI, twórca ChatGPT, została pozwana za naruszenie prywatności użytkowników oraz łamanie praw autorskich – przypomina Kamil Mirowski, digital marketing professional i prezes zarządu agencji ReBrain.

Ekspert dodaje: – Na polskim rynku można zauważyć nagły wzrost zainteresowania sztuczną inteligencją. Specjalistów od AI oraz szkoleń w tym zakresie przybyło niczym grzybów po deszczu. Pojawiły się kursy, szkolenia, konferencje. Branża marketingowa i biznesowa szybko zachłysnęła się możliwościami, jakie oferuje sztuczna inteligencja.

Zasadne wydaje się pytanie, czy wzrost zainteresowania tematem AI sprawi, że użytkownicy rozmaitych serwisów społecznościowych wyłączą czujność i pozwolą na wykorzystywanie wytwarzanych przez nich treści do szkolenia sztucznej inteligencji. 

– Zafascynowanie AI idzie w parze z dość swobodnym podejściem do majątkowych praw autorskich, znaków towarowych czy praw do wykorzystania wizerunku. W Polsce obszary te funkcjonują często w szarej strefie, gdzie uczestnicy pozwalają sobie na więcej. Z tego względu moim zdaniem sytuacja ta nie wpłynie negatywnie na przyrost użytkowników LinkedIna w Polsce. Nieprzejmowanie się regulacjami i luźne podejście do ochrony własności intelektualnej raczej tylko utwierdzi uczestników rynku w dotychczasowych praktykach – przypuszcza Kamil Mirowski z ReBrain.

AI odstraszy użytkowników social mediów?

Rzecznik LinkedIn powiedział dziennikarzom BBC News, że „są to fałszywe i bezpodstawne zarzuty”. W pozwie stwierdzono także, że LinkedIn zmienił sekcję „często zadawane pytania”, tak aby poinformować w niej, że użytkownicy mogą zdecydować się na nieudostępnianie danych do celów AI, ale taka decyzja nie wpłynie na dane już wykorzystane do szkolenia.

– Takie działania z pewnością mogą odstraszyć ludzi, którzy chcieli dołączyć do LinkedIna. Mogą pojawić się obawy, czy w Polsce czegoś takiego nie ma [tzn. wykorzystywania prywatnych wiadomości użytkowników LinkedIn Premium do szkolenia sztucznej inteligencji – przypis red.]. Ludzie mogą pomyśleć, że ich dane mogą wyciec. Tym portalem przesyłamy również CV do rekruterów, dlatego zachęcam podawać w CV jak najmniej danych osobowych.  W mojej ocenie trzeba uważać na różnego rodzaju boty napędzane AI na LinkedIn, które piszą do nas gdy mamy nakładkę „opentowork” – ostrzega Adrianna Jankowska, właścicielka agencji AJ Recruitment.

Według e-maila wysłanego przez LinkedIn do użytkowników w zeszłym roku firma nie umożliwiła udostępniania danych użytkowników do celów AI w Wielkiej Brytanii, Europejskim Obszarze Gospodarczym i Szwajcarii. Problem dotyczy w tym momencie przede wszystkim mieszkańców Stanów Zjednoczonych.

– Uważam, że nie ma innej opcji jak szkolenie sztucznej inteligencji na jak największej próbie prawdziwych interakcji. Problematyczne jest, czy LinkedIn zmienił regulamin i wysłał użytkownikom informację o nowym jego brzmieniu, że treści publikowane przez nich będą użyte w procesie szkolenia sztucznej inteligencji. Zmiany regulaminu podawane do wiadomości użytkowników są dobrą praktyką. 

Uważam, że osoby obawiające się o poufność, ochronę danych osobowych już teraz nie mają kont w social mediach, w tym na Instagramie, Facebooku i LinkedIn. Temat etycznego używania AI przebija się coraz częściej w przestrzeni dyskusji publicznej. Myślę, że nieprawidłowości i zaskoczeń będzie coraz więcej – w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl mówi Magdalena Koncewicz, senior HR business partner, HR project manager serwisu Wakacje.pl.

LinkedIn ma ponad miliard użytkowników na całym świecie, z czego prawie jedna czwarta znajduje się na terenie Stanów Zjednoczonych. W 2023 roku firma osiągnęła 1,7 mld dolarów przychodów z subskrypcji premium.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK