AI może ogłupiać? To badanie wykazało utratę samodzielnego myślenia

Jak wskazuje badanie „Your Brain on ChatGPT”, przeprowadzone przez MIT Media Lab, używanie AI może prowadzić do osłabienia aktywności mózgu oraz utraty umiejętności zapamiętywania. Poza tym użytkownicy sztucznej inteligencji, mogą zaciągać tzw. dług poznawczy, czyli tracić zdolność samodzielnego myślenia.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
AI może ogłupiać? To badanie wykazało utratę samodzielnego myślenia
fot. Unsplash

Badanie „Your Brain on ChatGPT” miało na celu zrozumienie, jak korzystanie z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (takich jak ChatGPT) wpływa na funkcje poznawcze, aktywność mózgu, pamięć i jakość pisania esejów.

Uczestników badania podzielono na trzy grupy. Każda z grup miała do napisania eseje, z tym że pierwsza z nich robiła to z pomocą AI, druga korzystała z narzędzi Google (bez AI) , a trzecia grupa nie wspomagała się żadnymi narzędziami.

To właśnie grupa, która nie korzystała z żadnych narzędzi, wykazywała najwyższe zaangażowanie poznawcze i najsilniejsze połączenia neuronalne. Uczestnicy cytowali poprawnie swoje eseje i czuli większe przywiązanie do tekstów. Poza tym ich eseje były bardziej zróżnicowane i oryginalne.

Najniższą aktywność poznawczą wykazywała grupa korzystająca z narzędzi AI a jej uczestnicy mieli trudności z cytowaniem własnych esejów, co wynikało ze słabego zakodowania tych treści w pamięci. Natomiast same eseje były bardziej jednorodne, z powtarzalnymi strukturami i słownictwem.

Grupa korzystająca z wyszukiwarki uplasowała się jako ta pośrednia, wykazując silną aktywność w obszarach wzrokowych (czytanie wyników).

AI jako wsparcie

Jak dowodzą wyniki badań, korzystanie z AI może być pomocne, ale zbyt wczesne lub nadmierne użycie może prowadzić do: osłabienia pamięci, utraty poczucia autorstwa oraz mniejszego zaangażowania poznawczego – może prowadzić do „długu poznawczego”, czyli utraty zdolności samodzielnego myślenia.

Poza tym najlepsze efekty osiągali uczestnicy, którzy najpierw pisali eseje samodzielnie, a dopiero potem korzystali z AI – ich mózgi wykazywały największą aktywność i integrację poznawczą.  

Opierając się na wynikach badań stwierdzono, że edukacja powinna promować najpierw samodzielne myślenie i pisanie, a dopiero potem wprowadzać narzędzia AI jako wsparcie. Należy unikać sytuacji, w której AI zastępuje procesy poznawcze ucznia. Zamiast tego powinna wyłącznie wspierać rozwój umiejętności.  

Badacze stwierdzili, że ocena wpływu AI na rozwój intelektualny i kreatywność wymaga dalszych, pogłębionych badań.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski