SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Aleksander Kutela

z Aleksandrem Kutelą, Dyrektorem Generalnym HBO Polska rozmawia Marcin Szumichora

HBO dostępne jest w Polsce od września 1996 roku. Co w tym czasie udało się osiągnąć? Jak ocenia Pan obecną pozycję HBO na polskim rynku?

HBO posiada w Polsce już kilkaset tysięcy abonentów i liczba ta stale rośnie. Co więcej, jak wynika z ankiety przeprowadzonej właśnie przez Wirtualne Media - HBO zostało też uznane za najlepszy kanał filmowy w Polsce. Nie oznacza to oczywiście, że wszystko zostało już zrobione - np. z naszych badań wynika, że widzowie oczekują jeszcze więcej premier i programów produkcji HBO.

Jaka jest sytuacja firmy na tle innych krajów europejskich, w których funkcjonuje HBO?

Polska jest największym rynkiem dla HBO w Europie Środkowej. Jest to również rynek najbardziej wymagający, ze względu na bardzo dużą konkurencję. Obok kilkudziesięciu kanałów tematycznych funkcjonują bardzo silne ogólnopolskie kanały komercyjne i publiczne.



Od grudnia 2002 HBO wprowadziło usługę HBO MaxPak, w ramach której oprócz HBO znalazł się drugi kanał - HBO 2. Jak abonenci przyjęli tę usługę? Jak się ona sprzedaje?

Dzięki HBO MaxPak widz ma do wyboru o każdej porze dwa różne filmy za tą samą cenę abonamentu. Sukces HBO MaxPak przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. W większości systemów telewizji kablowej, które wprowadziły MaxPak, liczba abonentów HBO wzrosła od 50% do 100%. Wzrosła również oglądalność i poziom satysfakcji.

Kiedy w Polsce pojawią się dodatkowe kanały z bukietu HBO? Jakie to będą kanały?

Jeszcze w tym roku planowane jest wprowadzenie dwóch nowych kanałów tematycznych, które będą dostępne w pakiecie podstawowym: AXN i Spektrum. AXN to kanał dla widzów, którzy lubią kino akcji, przygodę i mocne wrażenia. Spektrum to kanał edukacyjno-rozrywkowy. Zarówno AXN jak i Spektrum są liderami wśród kanałów tematycznych na większości rynków, gdzie są już dostępne.

Może Pan podać konkretną datę premiery AXN jak i Spektrum?

AXN pojawi się w drugiej połowie października a Spektrum pod koniec roku.

Ostatnio prasa informowała, że w I połowie 2003 roku pojawi się HBO3. Czy to prawda?

Decyzja o terminie wprowadzenia HBO3 nie została jeszcze podjęta.

Jaka, w związku z tym, będzie oferta programowa HBO w Polsce w 2003 roku? Czy planujecie Państwo emisję spektakularnych wydarzeń filmowych?

Tegoroczna oferta HBO jest zdecydowanie najlepsza od momentu wprowadzenia HBO do Polski. Nasze studia filmowe (Warner Bros., Sony Pictures Entertainment oraz Buena Vista International Television) wyprodukowały wiele filmów, które stały się kasowymi przebojami. Jesienią będzie można obejrzeć w HBO m.in. "Harrego Pottera", "Ocean eleven: ryzykowna gra", "Władcę Pierścieni", "Spidermana". Rok 2003 to także premiery telewizyjne naszych polskich koprodukcji m.in. "Quo Vadis", "Hakera", "E=mc2".

HBO słynie z produkcji własnych seriali, które są międzynarodowymi hitami telewizyjnymi. Czy HBO zamierza produkować podobne seriale w Polsce, czy tylko korzystać z portfela HBO Films?

Rokrocznie produkcje HBO zdobywają Złote Globy, nagrody Emmy, Ace i Peabody. Dzięki serialom takim jak: "Seks w wielkim mieście", "Rodzina Soprano" czy "Kompania Braci", HBO ugruntowało swoją pozycję w USA.
Zdajemy sobie jednak sprawę, że aby powtórzyć ten sukces w Europie, musimy także produkować lokalnie. Widzowie w Polsce, Czechach czy na Węgrzech chcą oglądać swoje własne gwiazdy. Dlatego też HBO w Polsce było już koproducentem 14 filmów m.in. Quo Vadis, Szczęśliwego Nowego Jorku, Weiser Davidek, Operacja Samum, E=mc2. Produkujemy nasze własne programy, m.in.: "HBO Na Stojaka!", który niezmiennie osiąga najwyższe wyniki satysfakcji wśród widzów HBO. Planowana jest też produkcja serialu na potrzeby wszystkich filii HBO w regionie. Byłaby to jedna z pierwszych koprodukcji serialu telewizyjnego w Europie Centralnej na tak dużą skalę.

Czy HBO prowadzi badania marketingowe?

Przykładamy do badań bardzo dużą wagę. Regularnie prowadzimy badania poziomu oglądalności i satysfakcji; okresowo postrzegania marki i zachowań widzów. Również wszystkie decyzje o wprowadzeniu nowych kanałów i programów są poprzedzane badaniami w całym regionie. Staramy się także lepiej zrozumieć zwyczaje oglądania telewizji. Okazuje się na przykład, że tylko niewielu widzów (około 30 proc.) regularnie planuje jej oglądanie. To właśnie m.in. w wyniku tych badań wprowadzone zostały "kotwice" programowe, kolejny kanał HBO2, serwisy informacyjne (np. usługa HBO SMS) czy też program "Zobacz w HBO", prowadzony przez Janusza Zaorskiego.

Jak badacie Państwo satysfakcję abonentów? Jak HBO wypada na tle konkurencji?

Abonenci HBO co miesiąc decydują o tym, czy chcą przedłużyć abonament czy też nie - ilość ewentualnych odłączeń jest więc najskuteczniejszą metodą oceny ich satysfakcji...
HBO już wiele lat temu opracowało własną metodę badawczą, która bierze pod uwagę zarówno poziom oglądalności kanału jak i satysfakcji widzów. W przypadku kanału płatnego to właśnie poziom satysfakcji a nie oglądalności jest decydujący. Wśród abonentów HBO (w telewizjach kablowych) najwyższy poziom satysfakcji osiągają dwa kanały: HBO i TVN.

Czy piractwo HBO jest dalej sporym problemem, czy po zmianie systemu kodowania problem ten zmniejszył się?

Każda zmiana systemu kodowania bardzo istotnie zmniejsza poziom piractwa, ale nie może być jedną metodą walki z "piratami". Wspólnie z UPC TK oraz Cyfrą+ założyliśmy Stowarzyszenie "Sygnał", które broni praw nadawców i dystrybutorów programów telewizyjnych oraz wszystkich firm z nimi współpracujących. Stowarzyszenie współpracuje z policją, prokuraturą, mediami. Najważniejszą zmianą jest to, że wydawane są już wyroki skazujące za "piractwo" telewizyjne.

Czy uważa Pan, że w Polsce jest miejsce na więcej płatnych kanałów? Gdzie wg Pana, istnieje nisza rynkowa?

Oczywiście, że tak - pojawienie się w Polsce kolejnych kanałów płatnych: filmowych, erotycznych, sportowych, dziecięcych, ale także usług video-on-demand czy pay-per-view jest już tylko kwestią czasu. Do tej pory największym ograniczeniem, obok sytuacji ekonomicznej, była niewielka ilość dekoderów adresowalnych na rynku. To się już wkrótce zmieni: wiele telewizji kablowych planuje wprowadzenie dekoderów, a wraz z nimi nowych kanałów i nowych pakietów programowych.

2003-08-22
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji:

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl