SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wpływy Allegro 61 proc. w górę. 13 mln kupujących, koszty dostaw potroiły się

W czwartym kwartale ub.r. Allegro osiągnęło wzrost przychodów netto o 61,2 proc. do 1,3 mld zł. Przy wzroście kosztów operacyjnych o 84,8 proc. zysk netto zwiększył się ponad dwukrotnie, ze 123,9 do 260,6 mln zł. Na platformie było 13 mln aktywnych kupujących, o 1,6 mln więcej niż rok wcześniej.

Prezes Allegro Francois Nuyts podczas debiutu giełdowego spółki, fot. AllegroArticle

Wartość sprzedanych na Allegro produktów i usług (GMV) w czwartym kwartale ub.r. wyniosła 10,85 mld zł, po wzroście rok do roku o 57,7 proc., a w całym ub.r. - 35,11 mld zł (54 proc. więcej niż w 2019 roku).

Wynika to z dwóch głównych czynników. Liczba aktywnych kupujących na Allegro zwiększyła się w ub.r. z 11,4 do 13 mln, natomiast średnia wartość zakupów każdego z nich w ciągu 12 miesięcy - o 36 proc. do 2 699 zł.

- Czwarty kwartał to tradycyjnie najważniejszy okres w branży handlowej. W tym okresie przyciągnęliśmy na naszą platformę około 400 tys. nowych klientów - komentuje Francois Nuyts, prezes Allegro.

Wpływy Allegro głównie z prowizji, koszty dostaw 180 proc. w górę

Przychody Allegro z marketplace’u, czyli prowizji od sprzedaży realizowanej na platformie przez innych sprzedawców, w zeszłym kwartale wyniosły 1,01 mld zł, o 62,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Stanowią one zdecydowaną większość wpływów firmy. Przychody reklamowe zwiększyły się o 65,7 proc. do 118,3 mln zł, handlowe (czyli ze sprzedaży przez sam sklep Allegro) - o 72,6 proc. do 98,4 mln zł, a z porównywania cen (głównie na Ceneo.pl) - o 32,3 proc. do 63,2 mln zł.

Na Allegro działa obecnie 128 tys. sprzedawców. - Dynamicznie rosnąca liczba kupujących korzystających z programu Smart! bardzo nas cieszy. Coraz większa grupa konsumentów może też już korzystać z Allegro Pay, zyskując możliwość płacenia za swoje zakupy nawet trzy miesiące później bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Inwestujemy również w to, aby zakupione produkty jak najwygodniej i jak najszybciej trafiały do nabywców. Wzrósł udział przesyłek dostarczanych w ciągu jednego dnia i utrzymywał się na stabilnym poziomie także w szczycie świątecznych zakupów - wylicza Francois Nuyts.

Allegro to obecnie zdecydowanie najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce. Według badania Mediapanel w styczniu br. jej przeglądarkowa wersja zanotowała 18,67 mln użytkowników i 64,2 proc. zasięgu, a aplikacja mobilna - 7,76 mln i 26,7 proc. zasięgu.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wydatki operacyjne firmy procentowo wzrosły w zeszłym kwartale mocniej od przychodów - o 84,8 proc. do 785,4 mln zł. Przyczynił się do tego przede wszystkim wzrost kosztów dostaw o 179,5 proc. - z 97,4 do 272,2 mln zł.

Nakłady marketingowe poszły w górę o 61,1 proc. do 168,9 mln zł, pracownicze - o 63,4 proc. do 133,2 mln zł, a koszty sprzedanych produktów - o 67 proc. do 102,4 mln zł.

W całym ub.r. przychody netto Allegro zwiększyły się o 54,2 proc. do prawie 4 mld zł. Wpływy z marketplace wzrosły o 53,9 proc. do 3,23 mld zł, handlowe - o 88 proc. do 216,6 mln zł, reklamowe - o 63,1 proc. do 337,8 mln zł, a z porównywarki Ceneo - o 30,3 proc. do 190 mln zł.

Z kolei koszty operacyjne firmy poszły w górę o 90,3 proc. do 2,41 mld zł. Wydatki na dostawy podskoczyły o 157,9 proc. - z 268,5 do 692,5 mln zł.

Zysk netto podwoił się

Skorygowany zysk EBITDA Allegro w czwartym kwartale ub.r. zwiększył się o 38,8 proc. do 533,5 mln zł, a w całorocznie - o 30,8 proc. do 1,75 mld zł.

Zysk netto w zeszłym kwartale poszedł w górę o 110,2 proc. do 260,6 mln zł, a w całym ub.r. - o 6,5 proc. do 418,6 mln zł (w trzecim kwartale mocno obciążyły go koszty debiutu giełdowego i refinansowania zadłużenia Allegro). W ujęciu skorygowanym zysk netto wzrósł odpowiednio o 126,5 proc. do 287,6 mln zł i o 81,3 proc. do 731,8 mln zł.

- Bardzo dobre wyniki osiągnięte w czwartym kwartale przewyższyły nasze wcześniejsze oczekiwania. To między innymi efekt znacznego obniżenia zadłużenia Grupy i kosztów związanych z jego obsługą. Mocne wyniki finansowe i wysokie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej umożliwiły nam obniżenie dźwigni finansowej na koniec 2020 r. do poziomu 2,5, znacznie szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy - komentuje Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

3,8 mld zł z Allegro.pl, 280 mln zł z Ceneo

W całym ub.r. przychody platformy Allegro wyniosły 3,77 mld zł, po wzroście o 57,6 proc. z 2,39 mld zł w 2019 roku. Wpływy z marketplace’u zwiększyły się z 2,08 do 3,23 mld zł, z reklam - ze 165,7 do 292,2 mln zł, a ze sprzedaży własnej - ze 115,2 do 216,6 mln zł.

Porównywarka Ceneo zanotowała dużo niższy wzrost przychodów - o 30 proc. do 280,5 mln zł. Jej wpływy z usług porównywania cen poszły w górę ze 166,8 do 226,8 mln zł, a przychody reklamowe - z 45,5 do 48,8 mln zł.

Allegro zainwestuje 560-600 mln zł, prognozuje dalsze wzrosty sprzedaży

Zarząd Allegro spodziewa się, że w br. wartość produktów sprzedanych przez firmę (GMV) zwiększyły się w górnym przedziale kilkunastu proc., przychody - o ponad 20 proc., a skorygowany zysk EBITDA - w średnim przedziale kilkunastu proc.

Nakłady inwestycyjne Allegro mają wynieść 560-600 mln zł. Zostaną przeznaczone głównie na rozwój funkcjonalności platformy oraz rozwiązań logistycznych, w tym usługi Allegro Fulfillment oraz sieci własnych automatów paczkowych (w środę firma zapowiedziała, że do końca br. chce zainstalować 1,5 tys. takich maszyn, podpisała list intencyjny z ich dostawcą).

- Będziemy wprowadzać nowe innowacje i usprawniać każdy element ścieżki zakupowej, tak aby zakupy na Allegro były jeszcze łatwiejsze i wygodniejsze. Pomoże nam w tym nowoczesna technologia, rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. W lutym uruchomiliśmy Allegro Biznes – rozwiązanie usprawniające zakupy firmowe. Nasze tegoroczne plany obejmują również rozwijanie możliwości sprzedaży eksportowej dla polskich przedsiębiorców - wylicza Francois Nuyts.

Z kolei w 2022 roku Allegro planuje przeznaczyć na inwestycje 700-800 mln zł, a w 2023 roku - 850-950 mln zł. Po 2023 roku nakłady inwestycyjne (CAPEX) firmy mają stanowić 5-6 proc. jej przychodów.

To dużo wyższe kwoty niż zapowiedzi Allegro jesienią ub.r. w prospekcie emisyjnym Spółka planowała wtedy, że jej wydatki na inwestycje w 2021 roku wyniosą 425-475 mln zł, a w 2022 roku - 550-650 mln zł. W perspektywie średnioterminowej miały sięgać ok. 5 proc. wpływów netto firmy.

Na koniec ub.r. w Allegro pracowało 3,15 tys. osób. - W ostatnim roku zatrudnienie wzrosło o blisko 700 osób, a w tym planujemy zatrudnić prawie 1500 kolejnych, z czego prawie połowę będą stanowić inżynierowie - zapowiada Francois Nuyts.

Miesiąc temu Allegro zapowiedziało, że uruchomi pod Warszawą centrum logistyczne o powierzchni ponad 65 tys. m2, w którym pracę znajdzie 1,2 tys. osób. W centrum zamierza realizować nową usługę logistyczną dla firm obejmującą m.in. przechowywanie, pakowanie i wysyłkę towarów. Usługa ma zostać wprowadzona w br.

Zadłużenie Allegro zmalało o 1,2 mld zł

Pod koniec września ub.r. Allegro zrolowało swoje zadłużenie kredytowe, pozyskując 5,5 mld zł kredytu od konsorcjum banków i firm ubezpieczeniowych. W ramach debiutu giełdowego w październiku pozyskało ok. 900 mln zł ze sprzedaży nowych akcji, dzięki czemu kilka tygodni później zmniejszyło zadłużenie kredytowe o 651,7 mln zł.

W efekcie zadłużenie netto firmy zmalało z 5,15 do 4,66 mld zł, a jego stosunek do 12-miesięcznego zysku EBITDA - z 3,4 do 2,9.

W czwartym kwartale ub.r. zadłużenie spadło do 4,33 mld zł, a jego stosunek do 12-miesięcznego zysku EBITDA - do 2,5. Natomiast relacja długu netto do kapitału spółki zmniejszyła się z 81 do 53 proc.

Allegro tłumaczy to wysokimi przepływami gotówkowymi i wzrostem wyników finansowych. Zaznacza, że dzięki spadkowi zadłużenia ma swobodę, jeśli pojawią się okazje inwestycyjne.

Akcje Allegro ostatnio taniały

W połowie października br. Allegro zadebiutowało na warszawskiej giełdzie, wcześniej sprzedano jego akcje za 9,182 mld zł, co jest rekordem w historii stołecznego parkietu. Firma stała się najwyżej wycenianą spółką na naszej giełdzie, pod koniec października kapitalizacja na krótko sięgnęła 100 mld zł.

W środę na koniec sesji kurs Allegro wynosił 66,46 zł, od końcówki grudnia zmalał o 22,4 proc. Przy takiej cenie kapitalizacja firmy to 68 mld zł. Jej głównymi akcjonariuszami są fundusze Cidinan i Permira (mają po 33,96 proc. akcji).

Do Allegro oprócz platform Allegro, Allegrolokalnie i Ceneo należy przejęta wiosną 2019 roku spółka Ceneo.pl (20 jej proc. udziałów Allegro dokupiło jesienią ub.r., prezesem niedawno został Marcin Dakowski).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wpływy Allegro 61 proc. w górę. 13 mln kupujących, koszty dostaw potroiły się

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
rk72
a ile dostawcy tych przesyłek przejechali kilometrów .Ekologia pewnie ze20 milionów
odpowiedź