SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro zarabia dużo więcej z reklam. Ponad 18 mln kupujących, Mall Group obniża zysk

W zeszłym kwartale grupa Allegro zwiększyła sprzedaż w Polsce o 14 proc. i prowizję od sprzedaży z 10,46 do 11,04 proc. Z platform firmy korzysta 18,4 mln kupujących, z czego 14,2 mln w kraju. Kupiona ponad roku temu Mall Group i WE|DO nadal generują stratę, a przez wyższe koszty obsługi długi zysk netto całej firmy zmalał ze 166,9 do 157 mln zł.

Przychody grupy Allegro z działalności w Polsce wzrosły w pierwszym kwartale o 22,7 proc. r/r do 1,71 mld zł. Uwzględniając nowo nabyte spółki, liczba ta wzrosła o 66,7 proc. r/r do 2,321 mld zł. Konsensus zebranych przez PAP Biznes prognoz analityków zakładał 2,288 mld zł przychodów.

Skonsolidowana wartość GMV, uwzględniająca Grupę MALL i WE|DO, wzrosła o 21,4 proc. r/r. do 13,139 mld zł.

Wartość sprzedaży brutto (GMV) z działalności w Polsce wzrosła w pierwszym kwartale o 14 proc. r/r do 12,34 mld zł.

1,8 mld zł pożyczone w ramach Allegro Pay

Liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła czwarty kwartał z rzędu, osiągając w pierwszym kwartale poziom 14,2 mln, zaś średnia wartość GMV na aktywnego kupującego/kupującą zwiększyła się o prawie 10 proc. r/r do 3.582 zł. Zwyżkujące GMV i take rates, mocny wzrost przychodów z usług reklamowych, jak i kontrola kosztów przyczyniły się do wzrostu skorygowanego wskaźnika EBITDA z działalności w Polsce o 29,7 proc. r/r do 600,6 mln zł w pierwszym kwartale, zwiększając marżę GMV o 0,59 pp w ujęciu rocznym do 4,87 proc.

Średnia prowizja od sprzedaży (take rate) w Polsce wzrosła w pierwszym kwartale o 0,57 pp r/r do 11,02 proc., podczas gdy dochody z reklam rosły ponad 3,4 razy szybciej niż GMV (+48 proc. w ujęciu rocznym). Take rate grupy wyniósł 11,04 proc.

Wartość pożyczek przyznanych za pośrednictwem Allegro Pay wzrosła w I kw. br. o 82 proc. r/r do niemal 1,8 mld zł.

Przychody grupy Allegro od innych sprzedawców na platformach firmy wzrosły rok do roku o 20,1 proc. do 1,35 mld zł, a z jej własnego sklepu - o 20,3 proc. do 99,5 mln zł. Wpływy reklamowe poszły w górę o 48 proc. do 181,9 mln zł, a przychody z porównywarki Ceneo - o 16 proc. do 54,9 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wydatki operacyjne firmy zwiększyły się o 18,2 proc. do 1,13 mld zł. Prawie połowa to koszty netto dostaw zakupów, które poszły w górę o 34,8 proc. do 488,8 mln zł, natomiast koszty usług marketingowych wzrosły o 17,3 proc. do 185,9 mln zł.

Za to nakłady na pracowników minimalnie zmalały - o 0,1 proc. do 184,8 mln zł.

Allegro ma ponad 2,7 tys. automatów paczkowych

Allegro podało w komunikacie prasowym, że beneficjenci programu Smart! przełączają się na nowe warunki ogłoszone w listopadzie zeszłego roku. Do końca marca już prawie połowa użytkowników przedłużyła swoje roczne abonamenty o podwyższonej cenie i minimalnej wartości zakupu bez negatywnych skutków w postaci rezygnacji, czy ograniczenia wydatków w ramach programu. Pełen efekt marżowy zmienionych warunków oferty Smart! będzie widoczny w ciągu najbliższych miesięcy. Również w pierwszym kwartale liczba automatów paczkowych One Box wzrosła do ponad 2 700.

Grupa Allegro miała w pierwszym kwartale 2023 roku mln 157 zł skonsolidowanego zysku netto. Konsensus zakładał 91,5 mln zł zysku netto.

- Wzrost skorygowanej EBITDA o 29,7 proc. z działalności w Polsce pomógł Allegro zmniejszyć dźwignię finansową do 2,8x na koniec marca. Nasz program oszczędnościowy Fit to Grow w pierwszym kwartale nabrał pełnej prędkości, dzięki czemu Allegro poprawiło marżowość i przepływy pieniężne - podkreślił w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

- Nasze nastawienie na rozwój i dyscyplinę kosztową przynosi coraz większe korzyści. Podtrzymaliśmy tempo wzrostu GMV i poprawiliśmy marżowość na poziomie EBITDA w Polsce, solidnie rozpoczynając rok, choć sytuacja makroekonomiczna jest wciąż dużym wyzwaniem. Coraz szerszy wybór na Allegro i świetny stosunek jakości do ceny przyciągają coraz więcej klientów - zarówno kupujących, jak i sprzedających - podczas gdy my staramy się przekładać rosnące GMV i przychody na lepsze marże - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Roy Perticucci, prezes Allegro.

- Kolejnym kluczowym celem jest rozwój Allegro.cz, któremu chwilę zajmie zbilansowanie tempa spadającego biznesu tradycyjnego w MALLu. Podobnie jak w większości krajów Europy Środkowej poza Polską, konsumenci w Czechach nie są jeszcze zaznajomieni z modelem marketplace. Zamierzamy wyciągnąć jak najwięcej wniosków ze startu w Czechach, aby na tej bazie opracować plan działań, który pozwoli nam w przyszłości szybciej wchodzić na nowe rynki w obrębie działania segmentu Mall - dodał.

Ok. 150 mln zł przez kwartał na inwestycje

Grupa Allegro spodziewa się, że w bieżącym kwartale wartość jej sprzedaży brutto (GMV) zwiększy się rok do roku o 10-11 proc., przychody - o 9-11 proc., a skorygowany zysk EBITDA - o 3-8 proc. W Polsce wzrosty będą dużo większe niż w przypadku Grupy Mall i WE|DO.

Firma zamierza przeznaczyć na inwestycje 145-160 mln zł, z czego 110-120 mln w Polsce, a 35-40 mln na rynkach zagranicznych.

- Po osiągnięciu kluczowego celu, jakim było uruchomienie platformy marketplace Allegro.cz w Czechach, zamierzamy systematycznie poszerzać nasz zasięg geograficzny i przyspieszyć tempo wzrostu skonsolidowanego GMV grupy w perspektywie średnioterminowej. Wszędzie na świecie konsumenci mierzą się z wyzwaniami, ale to Allegro jest właściwą odpowiedzią dla wszystkich tych szukających najkorzystniejszego i najwygodniejszego miejsca zakupów online - zapewnia Jon Eastick.

Akcje Allegro na warszawskiej giełdzie od początku stycznia br. zdrożały o 46 proc., a przez minione 12 miesięcy o 65 proc. Przy kursie 36,80 zł na koniec środowej sesji kapitalizacja spółki wynosiła 38,9 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Allegro zarabia dużo więcej z reklam. Ponad 18 mln kupujących, Mall Group obniża zysk

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
r....
Allegro to pięknie kosi hajs z nas - sprzedających. Kwoty prowizji i pozostałych usług to jest zbrodnia. Wiecznie im mało.
odpowiedź