Apple posądzone o śledzenie użytkowników. Firma odrzuca oskarżenia

Koncern Apple został posądzony we Francji o to, że w wypadku spersonalizowanych reklam na swoich platformach nie pyta użytkowników o zgodę na przetwarzanie ich danych. Zgodnie z zarzutami Apple gromadzi w ten sposób i wykorzystuje informacje między innymi do śledzenia internautów. Producent iPhone’ów odrzuca zarzuty i wyjaśnia, że kieruje spersonalizowane reklamy tylko na podstawie zbiorczych danych o użytkownikach.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

Apple jest jedną z firm technologicznych, które coraz bardziej zdecydowanie chcą walczyć ze śledzeniem zachowań użytkowników w sieci i gromadzeniem prywatnych informacji na ich temat. W ramach tych działań Apple zaczął wprowadzać w systemie iOS system, który wymaga wyraźnej zgody użytkownika na możliwość śledzenia jego poczynań w celu targetowania reklam.

Francuskie oskarżenia

Wielu reklamodawców zareagowało nerwowo na działania Apple twierdząc, że działania koncernu ograniczają w znaczący sposób możliwość prowadzenia skutecznych kampanii reklamowych w sieci.

Teraz reakcja na politykę Apple pojawiła się we Francji. Tamtejsza grupa France Digitale gromadząca podmioty działając w segmencie cyfrowym powiadomiła francuskiego regulatora, Commission Nationale de L’informatique et des Libertés (CNIL) o tym, że Apple może naruszać unijne przepisy dotyczące prywatności.

Według France Digitale Apple na prowadzonych przez siebie platformach, takich jak App Store czy Apple News wyświetla reklamy bez pytania użytkowników o to, czy zgadzają się na spersonalizowane reklamy i związane z tym przetwarzanie danych.

Zdaniem France Digitale stosując wspomnianą politykę Apple z jednej strony postępuje nieuczciwie wobec swoich użytkowników, z drugiej zaś w widoczny sposób łamie unijne przepisy dotyczące RODO.

Apple nie pozostało obojętne na oskarżenia ze strony France Digitale. Koncern odpowiada, że w wypadku reklam spersonalizowanych nie śledzi zachowań w sieci pojedynczych użytkowników, nie gromadzi też informacji na ich temat.

Zdaniem koncernu spersonalizowany przekaz reklamowy jest budowany w oparciu o zbiorcze informacje na temat konkretnych grup użytkowników, których łączą ze sobą zainteresowania, wiek, płeć czy miejsce zamieszkania. W związku z tym, jak argumentuje Apple zarzuty sformułowane przez francuskich przedsiębiorców nie mają podstaw i są rodzajem rewanżu za mniejsze możliwości śledzenia internautów w systemie iOS.

Na razie nie wiadomo kiedy dokładnie CNIL zajmie stanowisko w obecnym sporze, jednak rozstrzygnięcie jest spodziewane w stosunkowo niedługim czasie.

Apple osiągnęło w zeszłym kwartale finansowym wzrost przychodów o 12,4 proc. do 111,44 mld dolarów oraz zysku netto z 22,24 do 28,75 mld dolarów. Udział wpływów z iPhone’ów zmalał o 2 pkt proc. do 58,9 proc., natomiast przychody koncernu w Chinach poszły w górę o 56,9 proc.

ps
Autor artykułu:
ps
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa