UOKiK stawia zarzuty Auchan i Intermarche. Chodzi o rabaty retrospektywne i opłatę za transport

Według prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów właściciele sieci handlowych Auchan i Intermarche wbrew przepisom pobierali opłaty i rabaty od dostawców produktów rolno-spożywczych. Firmom grożą kary wynoszące do 3 proc. rocznych obrotów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
UOKiK stawia zarzuty Auchan i Intermarche. Chodzi o rabaty retrospektywne i opłatę za transport
fot. materiały prasowe

Według ustaleń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów spółka SCA PR Polska, stanowiąca centralę zakupową dla sklepów Intermarche, zawierała umowy dotyczące warunków handlowych z dostawcami produktów rolno-spożywczych na kolejny rok z opóźnieniem. Oczekiwała przy tym od kontrahentów, że będą uwzględniać nowe warunki od początku bieżącego roku.

W konsekwencji dostawcy od początku danego roku do dnia podpisania umowy nie mieli pewności, na jakich zasadach i warunkach zostanie wstecznie rozliczona sprzedaż. UOKiK ustalił też, że bywali dostawcy obciążani dodatkowymi rabatami, nieprzewidzianymi w pierwotnych umowach.

Intermarche z zarzutami ws. rabatów i późnych umów

Ponadto według regulatora SCA PR Polska uzyskiwała od dostawców rabat retrospektywny, mimo że wartość obrotu, od której strony w uprzedniej umowie uzależniły jego udzielenie, nie została osiągnięta w danym okresie rozliczeniowym. W konsekwencji tych działań dostawcy byli pozbawiani części dochodu przysługującego im w ramach współpracy z siecią.

- Sytuacja, w której dostawcy produktów rolno-spożywczych przez kilka miesięcy nie wiedzą, na jakich warunkach sprzedają swoje towary sieci, jest absolutnie nieakceptowalna i stanowi nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Podobnie jest w przypadku zmiany warunków rabatowania zmniejszającej dochody dostawców - podkreśla w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

- Obie praktyki nie pozwalają dostawcom na planowanie prowadzonej działalności gospodarczej i zarządzanie rentownością. Poważnie też zaburzają relacje handlowe, które powinny opierać się na uczciwości, transparentności i partnerstwie - dodaje.

Auchan pobierał opłatę za transport

W przypadku Auchan Polska zarzut dotyczy opłat okołosprzedażowych. Według UOKiK firma obciążała kontrahentów kosztami transportu towarów z magazynów do poszczególnych sklepów, w ten sposób przerzucała na nich część kosztów własnej działalności. Przy czym nie wszyscy dostawcy ponosili taka opłatę. Urząd ocenia, że może świadczyć o nierównym traktowaniu partnerów.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sklepy-promocje-obnizki-cenowe-reklamy-biedronka-lidl-dino,7169711863887489a ##

- Dysproporcja w potencjale ekonomicznym nie może prowadzić do wykorzystywania silniejszej pozycji rynkowej do jednostronnego narzucania niekorzystnych warunków handlowych słabszej stronie kontraktu, przede wszystkim małym i średnim przedsiębiorcom oraz rolnikom - podkreśla Tomasz Chróstny. - Pobieranie od dostawców opłat jest uzasadnione jedynie wówczas, gdy usługi wykonywane przez sieć mają dla kontrahentów realną wartość. W innych sytuacjach jest to sposób na przerzucanie własnych kosztów logistycznych na partnera handlowego i stanowi niezgodne z prawem nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej - dodaje.

UOKiK zaznacza, że jeżeli zarzuty wobec właścicieli Auchan i Intermarche się potwierdzą, firmom grozi kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu.

Biedronka z rekordową grzywną za rabaty retrospektywne

Pod koniec 2020 roku prezes UOKiK nałożył ponad 723 mln zł kary na Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci dyskontów Biedronka. Ocenił, że firma z wykorzystaniem rabatów retrospektywnych nieuczciwe zarabiała kosztem dostawców produktów spożywczych, głównie owoców i warzyw.

To rekordowa kara od UOKiK-u za nadużywanie pozycji rynkowej w relacjach biznesowych. Jeronimo Martins Polska podkreśliło, że nie zgadza się z zarzutami i odwoła się do sądu. Swoje stanowisko firma przedstawiła w formie ogłoszenia w wielu tytułach prasowych.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ceny-w-sklepach-podskoczyly-o-12-5-proc-najmocniej-dino-carrefour,7169712399321217a ##

Równocześnie UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące warunków współpracy z dostawcami produktów rolno-spożywczych wobec innych właścicieli 19 sieci handlowych. Oprócz Intermarche i Auchan na tej liście były m.in. Kaufland Polska Markety oraz Eurocash (kontroluje m.in. sieci sklepów ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep).

W połowie 2021 roku Urząd postawił Kauflandowi zarzut nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, a na początku ub.r. nałożył na firmę 124 mln zł grzywny (za wymaganie od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży oraz pobieranie od niektórych dostawców dodatkowych rabatów, nieprzewidzianych w umowie). Ponadto ukarał ją kwotą 13,2 mln zł za błędne oznakowanie warzyw krajem pochodzenia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej