Auchan najtańszą siecią handlową

Ceny żywności w Polsce nadal rosną, choć już znacznie wolniej niż przed rokiem. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w grudniu 2023 r. wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 4,3 proc. Pozycję lidera najniższych cen utrzymała sieć Auchan.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Auchan najtańszą siecią handlową
fot. materiały prasowe

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w grudniu ub. r. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła (o 2,97 zł) i wyniosła 280,16 zł.

Spadki cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były wyższe niż w listopadzie ub. r. Już tylko w czterech sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/lidl-najtansza-siec-sklepow-auchan ##

Produkty taniały najmocniej w Biedronce

Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (9,33 proc.), a największy wzrost w sklepach Kaufland (10,38 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. 

Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w grudniu 2023 r. była wyższa aż o 60,92 zł niż przed rokiem, tj. o 22,52 proc.. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Auchan (10,40 proc.), Biedronka (6,86 proc.) i Lidl (4,49 proc.).

Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 4,3 proc. z 268,49 zł w grudniu 2022 r. do 280,16 zł w grudniu 2023 r.  
   
Paragon za koszyk minimalny w grudniu 2023 r. był niższy o 15,46 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2023 r. droższy o 18,72  proc. niż w 2022 r.  
   
- Naszym zdaniem w 2024 roku będziemy obserwowali kilkuprocentowe wzrosty poziomu cen. Poziom tych wzrostów w pierwszej połowie roku będzie zależał w dużej mierze od sytuacji makroekonomicznej oraz decyzji budżetowych. Właściciele sieci handlowych po raz kolejny będą musieli postarać się o uwagę klientów, nadal będziemy obserwować rozwój i modyfikacje ofert promocyjnych, wiele z nich dostępnych będzie z poziomu aplikacji zakupowych rozwijanych przez sieci handlowe – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. 

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/auchan-ceny-w-dol ##

Auchan liderem najniższych cen

Z grudniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen utrzymała sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 208,12 zł. To wzrost o 4,42 zł, czyli o 2,17 proc. więcej niż najtańszy koszyk w listopadzie ub. r., należący przed miesiącem również do sieci Auchan.

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 27,66 zł (Lidl) i 36,50 zł (Biedronka). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w grudniu 2023 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,42 zł.   
   
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w hipermarketach - 271,21 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 341,23 zł. Natomiast najtańsze zakupy (280,26 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.  
   
W grudniu 2023 r. względem 2022 r. podrożały: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo. Tym razem w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,89 proc.), nabiał (8,96 proc.), mięso, wędliny i ryby (2,58 proc.) oraz mrożonki (1,72 proc.).

W największym stopniu ponownie zdrożały dodatki. W grudniu ub. r. wzrost ten wyniósł 20,92 proc. wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 12,19 proc., chemia domowa i kosmetyki o 9,11 proc. i napoje o 8,62 proc..  W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mrożonki (w grudniu 2023 r. taniej o 1,72 proc.).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu