SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Axel Springer nie przeprosi?

Axel Springer Polska odpiera zarzuty Rady Nadzorczej PBC

Axel Springer uważa, że nie złamał zasady członkostwa w Polskich Badaniach Czytelnictwa - poinformowało wydawnictwo w specjalnym komunikacie. To odpowiedź na uchwałę PBC z zeszłego tygodnia w której stwierdzono Axel Springer złamał zasadę wspierania standardu badań PBC, publikując w listopadzie 2003 r. wyniki wykonanego przez siebie badania omnibusowego czytelnictwa "Faktu". Rada nadzorcza PBC zobowiązała Axel Springer Polska do opublikowania przeprosin i zobowiązania do przestrzegania zasad PBC.

W poniedziałek Axel Springer rozesłał komunikat do mediów, w którym czytamy:

- Axel Springer Polska, jako jeden z największych wydawców, od lat działa na rzecz wprowadzania przejrzystych reguł rządzących polskim rynkiem prasowym. W ramach tej strategii Springer, będąc współtwórcą Polskich Badań Czytelnictwa, aktywnie uczestniczył i uczestniczy w budowaniu standardu PBC.

W listopadzie 2003 r. Axel Springer Polska, jako wydawca nowej gazety codziennej FAKT, podjął decyzję o opublikowaniu wyników badań omnibusowych dziennika. Publikacja ta miała charakter jednorazowej akcji informacyjnej i była związana z brakiem jakichkolwiek danych na temat czytelnictwa nowej gazety. W żadnym razie nie można przywoływanej publikacji traktować jako promocji wyników badań konkurencyjnych do PBC, m. in. ze względu na fakt, iż konkurencję dla PBC stanowią badania trackingowe (powtarzalne), nie zaś jednorazowe. Realizacja badania omnibusowego stanowiła jedynie próbę pilnego dostarczenia rynkowi informacji o wynikach czytelnictwa nowej gazety w sytuacji, gdy brak było jakichkolwiek wiarygodnych danych. W trosce o zachowanie najwyższej jakości oraz porównywalność danych badanie zostało zlecone temu samemu instytutowi badawczemu, który od lat prowadzi badania PBC.

Chociaż z racji różnic w metodologii (m.in. liczba badanych tytułów, metoda recent reading, niezmienny porządek wywiadu, klaser z winietami) nie jest wskazane bezpośrednie porównywanie omnibusa do badań PBC, to wyniki tychże badań są do siebie bardzo zbliżone. I tak według badania omnibusowego zrealizowanego w listopadzie 2003 r. przez SMG/KRC A Millward Brown Company (n=222) 61% czytelników FAKTU posiada co najmniej średnie wykształcenie, 28% mieszka w miastach powyżej 200 tysięcy mieszkańców, 53% jest w wieku 25-49 lat. Opublikowane w grudniu badania PBC (CCS, listopad 2003, n= 323) przyniosły następujące wyniki: 55% czytelników FAKTU posiada co najmniej średnie wykształcenie, aż 38% (tj. o 10 punktów procentowych więcej niż w badaniu omnibusowym) mieszka w miastach powyżej 200 tysięcy mieszkańców, 43% jest w wieku 25-49 lat.

Zarząd Axel Springer Polska ma niejakie trudności z ustosunkowaniem się do informacji zawartych w prasie, ponieważ Uchwała Rady Nadzorczej PBC z dnia 27 stycznia 2004 r. do tej pory nie została dostarczona drogą formalną do Wydawcy. Doceniając jednak wagę zdarzenia Axel Springer Polska, działając na podstawie fragmentarycznych danych, złożył stosowne wnioski do RN PBC.

W pierwszym z nich Wydawca zaprotestował przeciwko rzeczonej Uchwale RN PBC. W minionych latach bowiem Rada rozpatrywała szereg różnorodnych spraw dotyczących naruszenia standardów PBC - w tym znacznie poważniejszych, niż Springer. Nigdy natomiast Rada nie formułowała takich sankcji, jakie uchwaliła w odniesieniu do wydawcy FAKTU. Uważamy, iż złamana została zasada współmierności winy i kary. Ponadto charakter sankcji nosi wszelkie znamiona wykorzystywania forum PBC do uprawiania walki konkurencyjnej poprzez podważanie wiarygodności Springera w oczach klientów reklamowych.

Axel Springer Polska stoi również na stanowisku, iż RN PBC nie jest uprawniona na podstawie przepisów obowiązującego statutu i regulaminu PBC do narzucania Wydawcy tego rodzaju sankcji.

Zarząd Axel Springer Polska głęboko ubolewa, iż z powodu drobnych uchybień formalnych nie wpływających - jak pokazano wyżej - na ocenę rynkowej pozycji FAKTU, wydawnictwo stało się obiektem działań mających na celu podważenie wiarygodności publikowanych danych informujących o doskonałych wynikach sprzedaży i czytelnictwa dziennika - informuje "Axel Springer Polska".
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Axel Springer nie przeprosi?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl