SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KRRiT: Telemetria Polska ma pomóc rynkowi reklamy

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zapowiedziała, że w ramach podpisanych już umów z operatorami kablowymi dysponuje dostępem do danych z ok. miliona gospodarstw domowych - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Mają być niezbędne do przeprowadzenia pomiaru rynku mediów, których projekt realizuje Telemetria Polska. Pierwsze, wstępne wyniki pojawią się w pierwszym kwartale 2019 roku.

fot. Nikola Bochyńskafot. Nikola Bochyńska

Od kwietnia br. KRRiT pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. Najpierw ogłosiła w tej sprawie dialog techniczny, dotyczący technologii pomiarowej, a następnie drugi dialog techniczny - dotyczący założeń dla badania założycielskiego oraz jego kontroli. Oba dialogi już się zakończyły, a nad koncepcją pomiaru we współpracy z rynkiem pracuje Telemetria Polska – grupa robocza, która w niedługim czasie ma przerodzić się w spółkę i we współpracy z JIC (Joint Industry Comittee) czuwać nad przeprowadzaniem docelowego badania rynku mediów.

Z wcześniejszych zapowiedzi Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynikało, że dane z ok. miliona gospodarstw domowych mają zostać zebrane do końca bieżącego roku. Udało się ten cel zrealizować jednak już pod koniec sierpnia br., co podano podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy. W tej chwili KRRiT ma już zatem dostęp do miliona danych z gospodarstw domowych, pochodzących ze ścieżki zwrotnej RPD (return path data – dane pochodzące z dekoderów telewizji kablowej i przesyłane ścieżką zwrotną od dekodera do operatora – przyp.red.). Operatorzy mają dostać zwrotnie dostęp do danych wynikowych. Docelowo mowa jest o objęciu zasięgiem badania nawet do 5 milionów gospodarstw (choć potencjał rynku w Polsce w ogólnym ujęciu oceniany jest na 11 mln).

Projekt pomiaru mediów realizowany pod nadzorem KRRiT zakłada panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych. Obecnie Nielsen, który odpowiada za badania rynku telewizyjnego ma panel telemetryczny w oparciu o jedynie 2 tys. gospodarstw.

- To pierwsze takie badania na szeroką skalę w Polsce, oraz jeden z pierwszych tego typu projektów na świecie. Sukcesywnie będziemy rozszerzali bazę pomiarową opartą na RPD. Oczywiście przede wszystkim pracujemy nad panelowym systemem pomiaru pasywnego, który będzie uzupełniony przez dane pochodzące właśnie z RPD. Naszym celem są jednoźródłowe badania telewizji, radia i internetu – powiedział Witold Kołodziejski, przewodniczący KRRiT.

Zapowiedział również, że wstępne wyniki pomiaru pojawiają się w pierwszym kwartale 2019 roku.

- Do końca roku wypracować porozumienie, które będzie gwarantowało, że nowe badania staną się wiarygodną walutą, którą będą się rozliczały media w Polsce. Projekt Telemetria Polska jest organizowany wspólnie z rynkiem – podkreślał Michał Wigurski - szef projektu Telemetria Polska.

Andrzej Olszewski, ekspert KRRiT ds. projektu Telemetria Polska, ocenił podczas debaty na XXVIII Forum Ekonomicznym w Krynicy, że jakość badań konsumpcji mediów w Polsce jest niska. - Te badania, które w Polsce są realizowane nie zmieniają się, można powiedzieć, od 20 lat, a korzystają z technologii, czy z koncepcji pomiaru, która ma już 50 lat, a otoczenie zdecydowanie zmieniło się w tym czasie - mówił Olszewski.

Wskazywał, że zmienił się sposób korzystania z mediów, m.in. telewizja zaczęła być „medium tła”, czyli medium, które nie jest dominujące. - Dzisiaj bardzo często mamy do czynienia z sytuacją tzw. double screen – korzystamy ze smartfonów, tabletów, a telewizor gra w tle. To sytuacja, z jaką mamy do czynienia w radiu - mówił. - Konstrukcja dostępnych dzisiaj badania praktycznie nie odpowiada na te wyzwania - ocenił.

- Stąd pomysł Telemetrii Polska, czyli badania, które ma zaradzić różnym bolączkom i pomóc rynkowi reklamy - powiedział.

Zdaniem Olszewskiego, nowe badania dadzą wszystkim mediom w Polsce lepszą możliwość dotarcia do konsumenta, skorzystają na nich także domy mediowe i reklamodawcy. Ponadto, jak mówił, projekt Telemetria Polska jest korzystny z punktu widzenia gospodarki, małych przedsiębiorstw i lokalnych społeczności.

Rynek pozytywnie o pomyśle realizacji badań

Podczas debaty w ramach Forum Ekonomicznego w Krynicy, uczestnicy rynku mediów bardzo pozytywnie wypowiadali się o pomyśle przeprowadzenia badań przez KRRiT.

- Badania są szansą, wszystko jednak zależy od tego, jak to badanie będzie końcowo wyglądać. Szukamy sposobu mierzenia tego, co jest oglądane w dużej mierze poza telewizją, tego co jest konsumowane na smartfonach, Playerze. Kluczową w tym projekcie walutą dla rynku jest akceptacja tego projektu, nie da się tego narzucić. To reklamodawcy, nasi klienci muszą te badania akceptować - powiedział Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN.

- Od pewnego czasu bliżej się przyglądamy sposobowi badań telemetrycznych i zauważamy pewne sekwencje anomalii dla nas. Interesujący jest zwłaszcza jednoźródłowy pomiar, szczególnie w odniesieniu do platform internetowych - dodał Maciej Stanecki, członek zarządu Telewizji Polskiej.

Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls stwierdził natomiast, że „nie trzeba konkurować z całym światem, ale te badania muszą być wiarygodne dla reklamodawców”. - Jeżeli będą wiarygodne, to nie widzę problemu, aby komuś sprzedać swoją ofertę, ale wtedy, kiedy jest wiarygodna - ocenił.

Z kolei Jacek Świderski, prezes zarządu WP Holding dodał, że dla Telewizji WP nowe badania są szansą – szczególnie, że obecne są na rynku telewizyjnym już od ponad 10 lat.

- To jednak trochę wstyd, że taką inicjatywę musi podejmować Krajowa Rada, a nie rynek. Rzeczywiście głównym beneficjentem zmiany sposobu pomiaru badania telewizji będzie rynek. WP wspiera wszystkie inicjatywy, które mają za zadanie lepsze dopasowanie profilu inwestycyjnego do potrzeb reklamodawców - zauważył.

- Takim "świętym Graalem" byłoby połączenie i zrobienie badania crossmediowego. To jest duże wyzwanie, ale wydaje się, że firmy badawcze spokojnie są w stanie sobie z tym poradzić. Problemu metodologicznego nie ma. Potrzeba po prostu decyzji - mówił Jacek Świderski. Podziękował Krajowej Radzie za podniesienie tego tematu i ocenił, że grono osób zaproszonych do debaty może być właśnie "gronem decyzyjnym". - Mamy nadzieję, że to nowe badanie powstanie i przyczyni się do tego, żeby w Polsce udział wydatków na reklamę w PKB odpowiadał chociaż w przybliżeniu temu, co jest na Zachodzie - dodał.

Prezes WP zaznaczył, że są silne sygnały, które przemawiają za tym, aby wprowadzić zmiany w pomiarze. Na przykład - jak mówił - połowa internautów korzystając z internetu, jednocześnie ogląda telewizję.

Jednoźródłowy pomiar rynku mediów

Koncepcja badań realizowanych pod nadzorem KRRiT zakłada przeprowadzenie jednoźródłowych badań, które będą oparte o dane z telewizji, internetu oraz radia. Ich założenia oraz technologie mają być wypracowane w porozumieniu z rynkiem – poprzez przeprowadzone już dialogi techniczne, konsultacje społeczne. Celem w najbliższych miesiącach jest utworzenie Joint Industry Comittee, która będzie zrzeszać nadawców, reklamodawców i domy mediowe.

KRRiT planuje, aby pilotaże nowych rozwiązań pomiarowych ruszą do końca tego roku. Docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat. KRRiT dysponuje budżetem na nowy projekt w wysokości ok. 15 mln złotych.

Dołącz do dyskusji: KRRiT: Telemetria Polska ma pomóc rynkowi reklamy

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
widz
Żadne twory typu Telemetria Polska nie poprawią oglądalności programów TVP a o to chodzi pomysłodawcom,
wg ich pomiarów TVP 1, TVP 2, TVP Info będą na pierwszych miejscach.
Prawda jest taka że TVP jest z tyłu lata świetlne za TVN i Polsatem chodzi tu o jakość produkcji, profesjonalizm redaktorów,, wiarygodność przekazywanych informacji.
odpowiedź
User
albatrospl
"Telemetria Polska ma pomóc rynkowi reklamy" - na pewno?
Według mnie ma pomóc dołującym wskaźnikom TVP. Gdyby one nie dołowały to by się tym zajmowali?
KRRiT sam mówi, że to będzie pierwsze takie badanie. Nie wiem czy to dobry sposób na podniesienie oglądalności TVP.

odpowiedź
User
jd
Szukanie usprawiedliwienia dla wyrzucenia w błoto ogromnych pieniędzy, które mają ratować tyłek nieudacznikowi Kurskiemu. Reklamodawcy i tak będą korzystać z danych Nielsena, tak jak w całym cywilizowanym świecie.
odpowiedź