SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dziennikarz BBC dopuścił się oszustwa, aby przeprowadzić wywiad z księżną Dianą

Stacja BBC i jej były dziennikarz Martin Bashir przeprosili rodzinę królewską i krewnych księżnej Diany za wywiad z 1995 roku z księżną. Po wewnętrznym dochodzeniu stwierdzono bowiem, że nadawca w tym przypadku „nie dochował standardów uczciwości i przejrzystości”. Rozmawiający wówczas z księżną dziennikarz sfałszował wyciągi bankowe, by dostać się do brata Diany.

Ujęcie z wywiadu Martina Bashira z księżną Dianą, fot. BBCArticle

Wywiad z 1995 roku wyemitowany w programe "Panorama" obejrzało ponad 20 mln widzów. Diana przyznała się w nim do romansu, a także zdradziła intymne szczegóły z pożycia z księciem Karolem. Rzecz jednak w tym, że przeprowadzający wywiad Martin Bashir, aby uzyskać tak ekskluzywny materiał, uciekł się do podstępu. Sfałszował wyciągi bankowe, które miały świadczyć, iż Diana była śledzona i podsłuchiwana, a dwóm pracownikom Pałacu płacono za to.  W ten sposób dziennikarz zdobył przychylność brata Diany, który ułatwił rozmowę z księżną.

W 1996 roku BBC sprawdzała już okoliczności powstania wywiadu, lecz kontrola nie wykazała nieprawidłowości. W 2020 roku wszczęto ponownie wewnętrzne dochodzenie. W czwartek BBC poinformowała o jego efektach. Wynika z nich, ze stacja „nie dochowała wysokich standardów uczciwości i przejrzystości” w kwestii wywiadu sprzed 26 lat. Martin Bashir natomiast działał w oszukańczy sposób i sfałszował dokumenty, by uzyskać wywiad. Audyt z 1996 roku określono jako „przygnębiająco nieskuteczne”.

Zarówno telewizja BBC, jak i niepracujący już w niej Bashir przeprosili za wywiad, zaś stacja dodatkowo wysłała przeprosiny do książąt Williama i Harry’ego, księcia Karola i brata Diany. Martin Bashir ma zwrócić nagrody otrzymane za wywiad, w tym TV Bafta, którą zdobył w 1996 roku.

Odpowiedzialny za fałszowanie dokumentów dziennikarz stwierdził dla BBC, że takie postępowanie „było głupotą” wyraził z tego powodu żal, przy czym podkreślił, iż według niego dokumenty przedstawione rodzinie Diany nie miały wpływu na jej decyzję o udzieleniu wywiadu.

W poniedziałek kanał BBC One miał pokazać reportaż opisujący kulisy wewnętrznego śledztwa mającego wyświetlić kulisy wywiadu, lecz niemal w ostatniej odwołano emisję, bez podania przyczyny.

Martin Bashir od jesieni 2020 roku przebywał na zwolnieniu lekarskim po zakażeniu koronawirusem. Kilka tygodni temu odszedł z BBC, a jego pożegnanie z firmą umotywowano poważnymi powikłaniami po chorobie, w tym problemami z sercem. Tuż przed odejściem dziennikarz szefował sekcji programów religijnych w BBC.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Dziennikarz BBC dopuścił się oszustwa, aby przeprowadzić wywiad z księżną Dianą

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bbc
TVN I TVP tez fałszuje swój przekaz
odpowiedź
User
Bzykitnik
Śmieszny zarzut. Ktoś chciał przypodobać się rodzinie królewskiej i wzniecił pył dawno już opadły. Ech...
odpowiedź