SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Beata Szydło: dekoncentracja zapewni równowagę w mediach taką jak w dojrzałych demokracjach

Premier Beata Szydło podkreśliła, że w Polsce powinna zostać wprowadzona dekoncentracja kapitałowa w sektorze mediów. - Po to, byśmy mogli mieć sytuację równowagi w mediach, o czym mówi też Rada Europy i co jest normą we wszystkich dojrzałych demokracjach - uzasadniła.

Beata Szydło, fot. tvp Article

W wywiadzie w tygodniku „Sieci” Beata Szydło odpowiedziała twierdząco na pytanie, czy popiera dekoncentrację mediów. - Uważam, że te zmiany muszą nastąpić. Po to, byśmy mogli mieć sytuację równowagi w mediach, o czym mówi też Rada Europy i co jest normą we wszystkich dojrzałych demokracjach - uzasadniła szefowa rządu.

Przepisy wprowadzające dekoncentrację kapitałową w sektorze mediów są zapowiadane przez obóz rządzący od końca ub.r. Na początku br. utworzono zespół złożony z przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Urzędu Konkurencji i Konsumentów, którzy wspólnie przygotowują konkretne regulacje w tym zakresie.

Dwa tygodnie temu wiceminister kultury Jarosław Sellin zapowiedział, że projekty nowych przepisów zostaną skierowane do Sejmu wczesną jesienią. - Błędy ostatnich 25 lat polegały m.in. na tym, że dopuszczono do nadmiernej koncentracji kapitału w niektórych obszarach medialnych, w tym również kapitału zagranicznego - konkretnie niemieckiego akurat na rynku prasowym. Żaden poważny kraj Unii Europejskiej sobie na coś takiego nie pozwala. I prawo Unii Europejskiej, i rekomendacje Rady Europy mówią o tym, żeby pilnować pluralizmu w mediach, bo to delikatny obszar nie tylko związany z biznesem, lecz także z przekazem opinii i informacji - uzasadniał.

W resorcie prace nad przepisami koordynuje wiceminister Paweł Lewandowski. W połowie sierpnia w wywiadzie dla wPolityce.pl stwierdził on, że w nowych regulacjach zostaną zapisane inne wskaźniki koncentracji (także krzyżowej) niż udziały procentowe w poszczególnych sektorach rynku mediów. Lewandowski podkreślił, że przepisy będą zgodnie z prawodawstwem Unii Europejskiej.

O potrzebie wprowadzenia takich regulacji parokrotnie mówili w br. czołowi politycy PiS. - Mamy do czynienia z chorobliwą koncentracją mediów. W wielu państwach europejskich obowiązują przepisy dekoncentracyjne. Wprowadzimy je dla dobra Polski, dla dobra obywateli - stwierdził Jarosław Kaczyński dwa miesiące temu na kongresie jego partii w Przysusze.

Zapowiadane zmiany skrytykowały natomiast niektóre zagraniczne podmioty obecne na polskim rynku mediów. Mathias Doepfner, CEO w Axel Springer, porównał dekoncentrację do przepisów wprowadzonych ponad rok temu w Rosji, które skłoniły m.in. Axel Springer, CNN i Edipress do wycofania się z tego kraju.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Beata Szydło: dekoncentracja zapewni równowagę w mediach taką jak w dojrzałych demokracjach

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
widz555
A media państwowe (narodowe) też będą obcinane do tego waszego wzoru dekoncentracyjnego?
Bo przecież już kiedyś wystarczały dwa kanały TV i 4 radia.
45 6
odpowiedź
User
Karol
Podziwiam PiS za ich skuteczność i konsekwencję. Po co bić się z TVN czy Onetem jak można po prostu zmusić je do zamknięcia. Proste. Jak udało się Putinowi to Jarkowi uda się tym bardziej.
41 13
odpowiedź
User
Gie
Tak właściwie to jak ma wyglądać ta dekoncentracja kapitałowa? Zmuszą Discovery do rozsprzedania udziałów w TVN/Eurosporcie/Discovery? A jeśli nie będzie chętnych to co? Państwo przejmie udziały siłą? Ww. koncerny zostaną zlikwidowane?
29 3
odpowiedź
User
prawnik
W Polsce nie ma problemu koncentracji mediów. Jest problem słabości finansowej prasy lokalnej.
Który tzw. "dekoncentracja" pogłębi.

Z resztą odrzućmy te kłamstwa, że chodzi o strukturę własności mediów. Bo chodzi tylko o to, by media były przychylne partii i rządowi. I szeptały same dobre słówka.
41 5
odpowiedź
User
...
Coś mi się wydaje że "pan żoliborski" "polegnie" na tym "projekcie".
33 7
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Bolszewicy pisowscy zaczynają "gmerać" przy prawie własności. To się towarzysze z Nowogrodzkiej źle zawsze kończyło. Polecicie na pysk...oby nie na latarniach....
31 6
odpowiedź
User
gość
W Polsce nie ma problemu koncentracji mediów. Jest problem słabości finansowej prasy lokalnej.
Który tzw. "dekoncentracja" pogłębi.

Z resztą odrzućmy te kłamstwa, że chodzi o strukturę własności mediów. Bo chodzi tylko o to, by media były przychylne partii i rządowi. I szeptały same dobre słówka.


Jakiej słabości finansowej, skoro prawie wszystkie należą do jednego wydawnictwa (niemieckiego) - Polska Press
4 9
odpowiedź
User
prawnik
Jednocześnie w wywiadzie dla "*Sieci" Beata Szydło powiedziała:
"Jeżeli w interesie Niemiec będzie osłabienie Polski, to PO zrobi wszystko, czego od niej zażądają. Zlikwiduje 500 plus, rozłoży budżet".

Osobiście odczytuję to jako niezbyt ukrywaną informację, że budżet leży. I że premier jest świadoma, że w latach dekoniunktury nie będzie pieniędzy na 500+.
16 5
odpowiedź
User
Bebe
Wystarczy że zrobią dekoncentrację mediów na wzór niemiecki i UE może sobie protestować, a niemieckim posłom w PL też nie będzie wygodnie protestować
7 13
odpowiedź
User
LL
W Polsce nie ma problemu koncentracji mediów. Jest problem słabości finansowej prasy lokalnej.
Który tzw. "dekoncentracja" pogłębi.

Z resztą odrzućmy te kłamstwa, że chodzi o strukturę własności mediów. Bo chodzi tylko o to, by media były przychylne partii i rządowi. I szeptały same dobre słówka.


Jakiej słabości finansowej, skoro prawie wszystkie należą do jednego wydawnictwa (niemieckiego) - Polska Press


Proszę nie mylić lokalnych dodatków PP z prasą lokalną, czyli niezależnymi tygodnikami o zasięgu miejskim/powiatowym, wyawanych przez niezależnych wydawców.
8 0
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing