SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Belvedere zadebiutuje pod nazwą Sobieski

Grupa alkoholowa Belvedere, producent i dystrybutor m.in. wódkiSobieski, notowana na giełdzie Euronext w Paryżu, chce zadebiutowaćna warszawskiej GPW pod nazwą Sobieski, w piątek 18 kwietnia, nazasadzie "dual listingu", poinformowali w czwartek przedstawicielefirmy.

"Rozpoczęcie notowań w Polsce to ukłon w stronę polskichinwestorów, w związku z tym, że nasza sztandarowa marka - Sobieski- pochodzi z Polski" - powiedział w czwartek Krzysztof Tryliński,prezes i współwłaściciel firmy. Dodał, że notowania na GPW majązwiększyć zainteresowanie akcjami firmy polskich inwestorów, w tymOFE, które w ograniczonym stopniu mogą kupować akcje firm na innychgiełdach.

"Chcemy zwiększyć płynność akcji i ich wartość, bo obecnie jestona śmiesznie niska" - powiedział. W czwartek spółka była notowanapo ok. 103 euro za akcję wobec poziomu 200 euro w połowie ubiegłegoroku.

Tryliński poinformował, że obecnie nowa emisja akcji spółki niejest przewidywana, choć oferta może być w przyszłości rozpatrywana,jeśli zajdzie taka potrzeba. "Jeśli będzie nowa emisja, to chcemypomyśleć w pierwszej kolejności o polskich inwestorach" -powiedział, dodając, że jeśli chodzi o pozyskanie środków nainwestycje, finansowanie działalności i zmniejszenie zadłużenia,spółka chce najpierw wykorzystać własne rezerwy.

"Zanim zrobimy nową emisję, chcemy sprzedać aktywanieoperacyjne, takie jak grunty w Krakowie, Bułgarii i na Litwie,które razem z posiadanymi środkami finansowymi dadzą 300 mln euro"- powiedział.

Dyrektor finansowy Grupy Sobieski Dariusz Jemioła poinformował,że obecnie firma ma 191 mln euro środków pieniężnych, ale ok. 466mln euro zobowiązań długoterminowych, w tym 375 mln euro wobligacjach wygasających w 2014 roku.

"Obecnie mamy 320 mln euro długu netto. Nasz dług spada, alechcemy go jeszcze zrestrukturyzować, część przez redukcję, a częśćpoprzez negocjację oprocentowania" - powiedział. Dodał, że spółkachce obniżyć marże w oprocentowaniu obligacji do 1,5-2% z 3,25%obecnie.

W czwartek Tryliński przedstawił plany rozwoju spółki. "Chcemy,aby Sobieski stał się drugą wódką na świecie w trzy lata" -powiedział. Według niego, w 2008 roku ma się do tego przyczynićrozpoczęcie produkcji w destylarni w Brazylii w kwietniu i naUkrainie w maju. Obecnie firma negocjuje też dużą inwestycjęprodukcyjną w Rosji, która może się zakończyć jeszcze w 2008roku.

Obecnie marka Sobieski zajmuje w segmencie premium siódmemiejsce na świecie ze sprzedażą 2,5 mln 9-litrowych kartonów. Lider- Smirnoff miał sprzedaż w 2007 roku w wysokości 24,3 mln kartonów,a wicelider - Absolut - 10,7 mln. Na miejscach 3-6 znalazły sięnatomiast marki ze sprzedażą 2,7-3,6 mln kartonów.

"Mamy ogromny potencjał wzrostu marki Sobieski, ponieważ markiwódek przed nami są obecne już na wszystkich rynkach światowych, amy nie" - podkreślił Tryliński. Dodał, że Sobieski wykazujenajwyższa dynamikę wzrostu sprzedaży.

W 2007 roku przychody grupy Belvedere ze sprzedaży wyniosły1.042 mln euro, o 35% więcej niż w 2006 roku. Spółka nieopublikowała jeszcze wyniku finansowego EBITDA i netto w tymokresie.

Za trzy kwartały 2007 roku zysk EBITDA wyniósł 25,5 mln euro, astrata netto 2,5 mln euro. W analogicznym okresie 2006 roku było toodpowiednio 27,0 mln euro zysku EBITDA i 6,8 mln euro zysku netto.Spółka podkreśla, że o stracie netto po trzech kwartałach 2007 rokuprzesądziły koszty finansowe 32,9 mln euro spowodowane wzrostemstóp procentowych.

Dyrektor finansowy uważa, że w 2007 roku spółka na pewno wyjdziena plus na poziomie netto.

Dołącz do dyskusji: Belvedere zadebiutuje pod nazwą Sobieski

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl