SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Biedronka za rok pojawi się na Słowacji. W Polsce wyzwaniem „agresywne działania Lidla”

Do końca przyszłego roku na Słowacji mają pojawić się pierwsze sklepy Biedronka. W Polsce sieć ma prawie 3,5 ty. placówek, w zeszłym kwartale jej przychody sprzedażowe wzrosły o 17,4 proc. do 5,5 mld euro.

fot. materiały prasowe BiedronkiArticle

Jeronimo Martins chce otworzyć pierwsze sklepy Biedronki na Słowacji do końca 2024 roku - poinformowali przedstawiciele grupy podczas telekonferencji. - Jeśli chodzi o ekspansję na Słowacji, to mówimy o działalności od zera, nie ujawniamy na razie zbyt wiele. Zakładamy, że pierwsze sklepy będą otwarte na koniec 2024 roku. Zbyt wcześnie, by przewidywać nakłady inwestycyjne, czy wpływ na sprzedaż - powiedziała podczas czwartkowej telekonferencji Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins. Jak wyjaśniła, będzie to ekspansja Biedronki, w oparciu o jej model biznesowy.

Jeronimo Martins ocenia, że konsument w Polsce nie traci siły nabywczej m.in. dzięki podwyżkom wynagrodzeń, co może w przyszłości pomóc skompensować spadki cen żywności. - Widzimy duży spadek inflacji żywności, a w przypadku niektórych produktów nawet deflację - powiedziała Ana Luisa Virginia.

„Agresywne działania Lidla”

Pytana o koszty działalności w Polsce w przyszłym roku, wskazała, że na pewno wzrosną koszty pracy m.in. w związku ze wzrostem wynagrodzenia minimalnego. Niewiadomą są koszty energii.

Jak wskazała Ana Luisa Virginia, rynek w Polsce jest bardzo konkurencyjny. - Najbardziej agresywne działania prowadzi Lidl, ale pozostałe sieci też są aktywne. Dlatego nie zaprzestajemy naszych działań, by nie pozostawić miejsca innym - powiedziała menedżerka Jeronimo Martins.

Oceniła, że zniesienie zakazu handlu w niedziele byłoby dla sieci pozytywne, ale w obecnym scenariuszu firma przygotowuje się na utrzymanie zakazu. Nie wiemy na tym etapie, czy zakaz zostanie zniesiony. Oczywiście wolelibyśmy, żeby tak było, żebyśmy mogli pracować cały tydzień. Oznaczałoby to nieco wyższe koszty pracy, ale moglibyśmy to skompensować niższymi kosztami logistyki. Otwarcie sklepów w niedziele byłoby więc dla nas pozytywne, ale zakładamy, że w przyszłym roku zakaz zostanie utrzymany, na taki scenariusz się przygotowujemy" - powiedziała dyrektor finansowa Jeronimo Martins.

Sprzedaż w Biedronce jedną piątą w górę

W pierwszych trzech kwartałach br. przychody sprzedażowe sieci Biedronka zwiększyły się w krajowej walucie o 21,7 proc. rdr do 15,8 mld euro, a w III kwartale wzrosła o 17,4 proc. do 5,5 mld euro.

Sprzedaż porównywalna (like-for-like) wzrosła o 17,8 proc. w trzech kwartałach, a o 12,8 proc. od lipca do września.

Jak podano, silny wzrost sprzedaży spowodował wzrost EBITDA o 20,9 proc. (+18,4 proc. w walucie lokalnej). Inwestycja cenowa i inflacja kosztowa obniżyły marżę EBITDA do 8,6 proc. (8,8 proc. po III kw. 2022 r.

Biedronka ma 3,5 tys. sklepów w Polsce

Wydatki inwestycyjne grupy Jeronimo Martins wyniósł po III kw. 2023 roku 790 mln euro wobec 557 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w Biedronce sięgnęły 344 mln euro. Firma podtrzymała, że w tym roku wydatki na inwestycje mogą być zbliżone jak w ubiegłym roku i mogą wynieść ok. 1 mld euro (z czego ok. 45 proc. w Polsce).

Biedronka w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku otworzyła 92 sklepy (78 otwarć netto) i przeprowadziła remodeling 270 lokalizacji. Na koniec września sieć liczyła 3 473 sklepów.

Cała grupa Jeronimo Martins osiągnęła w trzecim kwartale 2023 roku 202 mln euro zysku netto j.d. wobec 157 mln euro zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie. Przychody wzrosły w tym okresie o 22 proc. do ok. 7.938 mln euro. EBITDA wyniosła 586 mln euro, co oznacza wzrost o 18 proc. rdr.

Po 9 miesiacach 2023 roku EBITDA grupy wzrosła o 18 proc. rdr do 1.591 mln euro przy przychodach na poziomie 22.451 mln euro (wzrost o 22,1 proc. rdr). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 558 mln euro (wzrost o 33,3 proc. rdr).

Marża EBITDA po III kw. 2023 roku spadła do 7,1 proc. z 7,3 proc. rok wcześniej. Spółka poinformowała w raporcie, że utrzymująca się inflacja kosztowa może w dalszym ciągu wywierać presję na marżę EBITDA.

- Wszystkie banery skupiają się na konkurencyjności i wolumenie sprzedaży, mając na celu zwiększenie wartości EBITDA, jednakże utrzymująca się inflacja kosztowa może w dalszym ciągu wywierać presję na marżę EBITDA (w procentach sprzedaży). Jesteśmy zaangażowani w nasze długoterminowe cele i podtrzymujemy wszystkie plany przedstawione wcześniej dla każdego z naszych biznesów oraz naszą intencję priorytetowego traktowania inwestycji - napisano w raporcie.

Dołącz do dyskusji: Biedronka za rok pojawi się na Słowacji. W Polsce wyzwaniem „agresywne działania Lidla”

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Miodek
I jak się będzie tam nazywać? Mandolinka?
odpowiedź
User
podaj wiadro
I jak się będzie tam nazywać? Mandolinka?


Żuk z Colorado
odpowiedź