SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Black Friday i Cyber Monday - klientów przed łowieniem okazji w tym roku może wstrzymywać inflacja

Ostatnie dni listopada, jak co roku, będą pod znakiem promocji cenowych z okazji Black Friday i Cyber Monday. jak wynika z badania payback, choć o listopadowych promocjach słyszało ponad 80 proc. badanych, to skorzystać z okazji planuje nieco ponad 33 proc. Inflacja i szalejąca drożyzna u części klientów hamują zakupowy entuzjazm. 

fot. Flickr.comfot. Flickr.com

O akcjach promocyjnych Black Friday i Cyber Monday wiedzą prawie wszyscy respondenci Payback Opinion Poll, bo aż 84 proc. osób, które wzięły udział w badaniu. Jeśli natomiast chodzi o odsetek osób, które umieją wskazać konkretne daty obu tych dni, wynik przedstawia się gorzej. Ponad połowa ankietowanych (56 proc.) nie wie, kiedy dokładnie w tym roku wypadają Black Friday i Cyber Monday.

W tym roku z kolei w akcjach z okazji Black Friday i Cyber Monday zamierza wziąć udział 36 proc. ankietowanych. Blisko 60 proc. respondentów nie zdecydowało jeszcze, czy w tym czasie skorzysta z promocji zakupowych.


Moda i elektronika na zakupowym podium

A jak wyglądają nasze koszyki zakupowe podczas tych dwóch wyjątkowych dni? Te różnią się w zależności od płci konsumentów. I tak, w ubiegłym roku najchętniej wybierana kategoria produktów wśród pań to odzież i buty (29 proc. kobiet), na drugim miejscu znalazły się kosmetyki i perfumy (17 proc.), a na trzecim, ex aequo, artykuły dla dzieci, elektronika i artykuły spożywcze, które wskazało po 9 proc. respondentek. Wśród panów, co czwarty kupował elektronikę, 20 proc. mężczyzn korzystało z ofert sklepów z odzieżą lub obuwiem, a 11 proc. wybrało artykuły RTV/AGD.

W tym roku najwięcej, bo 26 proc. konsumentek ponownie kupi odzież lub buty, 17 proc. - kosmetyki i perfumy, a po ok. 8 proc. poszukiwać będzie promocyjnych cen produktów spożywczych lub artykułów wyposażenia wnętrz. Wśród panów najatrakcyjniejszą kategorią produktów nadal pozostaje elektronika, którą wskazał co czwarty mężczyzna. Odzież lub buty zamierza kupić w tym czasie 21 proc. respondentów płci męskiej, a 14 proc. artykuły RTV/AGD.

Co więcej, ponad połowa wszystkich respondentów (52 proc.), chce wykorzystać nadchodzące okazje, by wcześniej znaleźć prezenty z okazji Mikołajek lub Bożego Narodzenia.

Ile wydamy na Black Friday?

Jak wynika z badania Payback, 27 proc. konsumentów na zakupy z okazji Black Friday i Cyber Monday planuje wydać między 301 zł a 500 zł, a co czwarty ankietowany – pomiędzy 101 a 300 zł.

- Nasze zakupowe apetyty w tych dniach mogą być tym większe, im wyższe będą rabaty, jakie zaoferują nam sklepy. W naszym badaniu 31 proc. respondentów przyznało, że liczą na promocje rzędu 50-70 proc., a 30 proc. ankietowanych spodziewa się obniżek przynajmniej na poziomie 30-50 proc. - dodaje Katarzyna Grzywaczewska.

O atrakcyjnych cenowo okazjach najczęściej dowiadujemy się online – przede wszystkim przeglądając media społecznościowe, które wskazało 43 proc. ankietowanych, na stronach z ofertami promocyjnymi (40 proc.) lub bezpośrednio na stronach poszczególnych sklepów lub producentów, które odwiedza co trzeci respondent. Poszukiwania konkretnych promocji rozpoczynają się zwykle, bo w przypadku blisko 40 proc. konsumentów, na kilka dni przed Black Friday i Cyber Monday.

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu Payback w dniach 19-20.10 2022 r. metodą ankiety online na grupie 1332 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Dołącz do dyskusji: Black Friday i Cyber Monday - klientów przed łowieniem okazji w tym roku może wstrzymywać inflacja

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość
Mam takie wrażenie że w polsce tego nie ma. A sklepy wykorzystują tylko slogany, szyldy, aby sprzedawać towar z tak jak przez cały rok. Czyli z niewielką promocją, obniżką.
odpowiedź