SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Co drugi sprzedawca błędnie informował o cenach produktów

Co drugi sprzedawca popełnił błędy dotyczące  prawidłowego informowania o cenach produktów - wynika z kontroli prowadzonej w pierwszej połowie br. przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK. Inspektorzy sprawdzili 1530 podmiotów i ponad 280 tys. partii produktów; zastrzeżenia wzbudził co siódmy produkt.

fot. shuttlerstockArticle

"W I połowie 2021 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła, czy w sklepach i w różnych miejscach świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie produktów ceny towarów i usług. Inspektorzy porównywali również zgodność eksponowanych cen z tymi zakodowanymi w kasie i w czytniku oraz z informacjami zamieszczanymi w materiałach reklamowych" - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Przedsiębiorcy nie eksponowali cen lub ich nie podawali

Jak podał Urząd, inspektorzy sprawdzili 1530 podmiotów i ponad 280 tysięcy partii produktów. Okazało się, że błędy popełniał co drugi sprzedawca, a zastrzeżenia wzbudził co siódmy (14 proc.) zweryfikowany produkt.

- Przedsiębiorcy pomimo obowiązku najczęściej nie umieszczali cen jednostkowych przy artykułach lub nie eksponowali cen wcale. Zdarzało się, że źle wyliczali ceny jednostkowe, stosowali niewłaściwe zapisy w cennikach np. nieprecyzyjne przedziały +od… do…+ i nie informowali o nominalnej ilości podawanych potraw i napojów - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

UOKiK przekazał, że w 1022 sklepach inspektorzy porównali również zgodność cen podanych na półce z tymi zakodowanymi w kasie. Wyższe ceny na rachunku dotyczyły prawie 5 proc. skontrolowanych produktów. Ponadto, inspektorzy dokonali zakupu kontrolnego w 1050 punktach, aby sprawdzić, czy rzetelnie obsługują swoich klientów. Przykładowo ocenili, czy przy zakupie ciasta na wagę sprzedawca odlicza wagę opakowania. Wyższa należność była pobierana w 55 miejscach.

"Kontrole oznakowania cen trwają przez cały rok – inspektorzy Inspekcji Handlowej weryfikują w terenie, czy przedsiębiorcy dostarczają tych ważnych dla decyzji informacji, a także czy nie wprowadzają konsumentów w błąd. Suma kar za naruszenie obowiązków w zakresie uwidaczniania cen i rzetelności obliczania zapłaty za produkty przekroczyła dotychczas 350 tys. zł" - wyjaśnił szef UOKiK.

Ponad 400 kar dla sprzedawców

Urząd przekazał, że stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do wydania 443 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 295 tys. 902 zł za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach. Wydano także sześć decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 57 tys. 300 zł za kolejne naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach.

Urząd podkreślił, że każdy sprzedawca ma obowiązek uwidaczniania właściwej ceny towaru. Jak zaznaczył, "uporczywe i ciągłe niespełnianie go może skutkować uznaniem takiej praktyki za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów".

UOKiK przypomniał, że w zeszłym roku skargi na tego typu działania dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka), które zakończyło się nałożeniem 115 mln zł kary.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Co drugi sprzedawca błędnie informował o cenach produktów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl