SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Branża radiowa: najważniejsze wydarzenia w 2019 roku, prognozy na 2020

W ramach naszego cyklu podsumowań 2019 roku w mediach i marketingu tym razem zajmujemy się branżą radiową. O najważniejszych wydarzeniach minionego roku i prognozach na najbliższe 12 miesięcy portalowi Wirtualnemedia.pl mówią: Piotr Jaroszewski, Bartosz Czarkowski, Maciej Moszczyński i Ewa Osińska.

Article


Piotr Jaroszewski, dyrektor stacji muzycznych w Grupie Radiowej Agory

Wydarzenie roku
Tu wybór jest oczywisty - zakup przez Agorę 40 proc. udziałów w Eurozet i ogłoszenie chęci kupna pozostałych. Jeśli ta transakcja uzyska zgodę prezesa UOKiK i dojdzie do skutku, to będzie to nie tylko wydarzenie roku, ale nawet i dekady. Nastąpi bowiem największa zmiana na rynku radiowym, a zarazem na rynku medialnym od lat; dla Grupy Radiowej Agory to szansa na istotną zmianę pozycji. Czekamy, trzymamy kciuki, myślimy, co by było gdyby...

Sukces roku
Wyniki Radia TOK FM w zakresie sprzedaży subskrypcji treści audio, czyli dostępów do biblioteki podcastów tej stacji. Myślę, że to sukces na skalę światową, bo nie znam innej rozgłośni radiowej, która rozwijałaby taki projekt - i to z sukcesami. Jeśli chodzi o konkurencję, nie można nie zauważyć i nie docenić kolejnego roku fantastycznych wyników RMF FM, któremu udało się nie tylko utrzymać, ale nawet jeszcze  powiększyć i tak już miażdżącą przewagę nad rywalami.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Rozczarowaniem czy wprost porażką trzeba określić kolejne wyniki słuchalności Polskiego Radia. Obie główne (Jedynka i Trójka) anteny publicznego nadawcy, mimo potężnych zastrzyków finansowych z pieniędzy podatników, tracą słuchaczy i niestety nie wygląda na to, żeby miały pomysł na ich odzyskanie. Nie pomagają w tym też nieustanne zmiany personalne na najwyższych radiowych szczeblach.

Człowiek roku
Powiem przewrotnie - to słuchacz radia, który mimo trendów, zmian w sposobie konsumpcji mediów, nowości, także technologicznych, nadal włącza ulubioną lub ulubione stacje radiowe, by posłuchać dobrej muzyki lub oraz dowiedzieć się czegoś o Polsce i świecie.

Akcja/kampania/projekt roku
Akcja promocyjna Radia Złote Przeboje „Teraz gramy” jako jedyna z radiowego świata nagrodzona w tegorocznym konkursie Effie Awards 2019. Dzięki niej internauci mogli zobaczyć kilkadziesiąt krótkich kampanii wideo promujących tematy audycji porankowych i weekendowych naszej stacji oraz kampanię informującą w czasie rzeczywistym, co aktualnie grane jest na antenie rozgłośni. A potem już nic tylko włączyć Złote Przeboje!

Trend roku
Podcasty, podcasty i jeszcze raz podcasty. 2019 był kolejnym rokiem rozwoju, a nawet boomu podcastowego. Z badania Publicis Groupe dla Tandem Media wynika, że internetowych audycji słucha już co czwarty internauta w Polsce. Nic więc dziwnego, że wszyscy nadawcy radiowi chcą podcasty przetestować. Powstają nie tylko audycje z programów antenowych, ale i specjalne podcasty przygotowane wyłącznie do sieci. Ta druga opcja jest bardziej wymagająca, także finansowo, ale pozwala radiowcom dodatkowo rozwinąć skrzydła i zaproponować jeszcze więcej treści ciekawych dla słuchaczy. Co ważne, podcasty tworzą nie tylko rozgłośnie z dużą dawką programów mówionych, ale też stacje muzyczne, również nasze - w 2020 roku chcemy pójść tą drogą jeszcze dalej.

Prognoza na 2020 rok
2020 będzie oczywiście kolejnym rokiem podcastów. Liczę na to, że pojawi się wiele nowych propozycji stworzonych nie tylko przez stacje radiowe, ale i inne media. Radiowcy powinni mieć przewagę z racji doświadczeń audio - niech wygra najlepszy.


Bartosz Czarkowski, dyrektor programowy newonce.radio

Wydarzenie roku
Spodziewana, ale jednak nadal szeroko komentowana decyzja Agory o kupnie pozostałych 60 proc. udziałów Eurozetu. Tym samym rynek radiowy czeka być może nie tylko jedna z największych fuzji w historii, ale przede wszystkim badanie branży zapowiedziane przez UOKiK. Choć na wyniki postępowania UOKIK-u będziemy musieli poczekać do wczesnej jesieni, z pewnością dużo szybciej rozpęta się polityczno-medialna burza, bo samo przejęcie (lub jego brak), stanie się istotną częścią dyskusji na temat szybkiej dekoncentracji mediów. Te ostatnią zapowiedział kilka dni temu minister Gliński i z pewnością będzie to wątek, który zdominuje życie przeróżnych redakcji w ciągu najbliższych miesięcy.

Sukces roku
newonce.radio i wyniki słuchalności podcastów. Nie jest to może eleganckie, stawiać w pierwszej kolejności na siebie, ale trudno nie podkreślić tego, co wydarzyło się w niepozornej piwnicy przy rondzie de Gaulle’a w Warszawie. W ubiegłym roku tylko kilka autorskich audycji i sporo oczekiwań, które w 2019 roku zamieniły się na ponad 40 autorskich audycji w tygodniu, współpracę z dziennikarzami, artystami i największymi markami. Na antenie newonce.radio swoje programy mają m.in. Kuba Wojewódzki, Piotr Kędzierski, Filip Kapica i Mateusz Święcicki, Mateusz Gessler, Kuba Przygoński, Agnieszka Borysiuk i szereg muzyków, m.in. Pezet, Żabson, Jan Rapowanie czy Mateusz Holak. W audycjach gościli zarówno najmłodsi przedstawiciele branży kreatywno-artystycznej jak i ci najbardziej uznani twórcy czy dziennikarze. newonce.radio współpracowało z kilkunastoma klientami korporacyjnymi przez cały 2019, a perspektywy na 2020 wyglądają równie obiecująco, jak wyniki słuchalności podcastów generowanych przez stację.

Porażka roku
Trudno wytykać innym porażki czy brak sukcesów, ale na pewno w dalszym ciągu niepokoją działania w redakcjach mediów publicznych, na których większość z nas się wychowywała, a z którymi część miała także kontakt zawodowy.

Człowiek roku - Maciej Woć
Choć nie jest to osoba bezpośrednio związana z naszą branżą, to jednak jego wpływ na rynek radiowy w Polsce jest znaczący. Woć to manager Dawida Podsiadło, od kilku sezonów największego polskiego artysty scenicznego. Podsiadło, prowadzony konsekwentnie, otoczony grupą profesjonalistów, nie tylko wystrzega się taniej popularności, bazowania na „lajkach” i skandalach, ale również odświeża w Polsce pojęcie muzyki popularnej, na czym zyskują stacje radiowe i ich słuchacze. Duża w tym zasługa Wocia i jego pomysłów, z dwoma najbardziej spektakularnymi: kilkudziesięcio-koncertową trasą po małych miastach oraz gigantycznym koncertem na Stadionie Narodowym. Właśnie dzięki tak otwartej głowie, Woć został jesienią dyrektorem zarządzającym Sony Music Poland & Eastern Europe i teraz już bardziej globalnie będzie wpływał na to, co wielu z nas gra w swoich stacjach radiowych.

Debiut roku
Audycja Rozmowy: Wojewódzki Kędzierski. Autorski projekt newonce.radio, w którym po kilku latach przerwy ponownie na antenie spotkali się Kuba Wojewódzki i Piotr Kędzierski. Ale tym razem uciekają od metek medialnych błaznów, by skupić się na swoim rozmówcy i dać słuchaczowi możliwie jak najgłębszą, szczerą rozmowę. W ciągu dwóch sezonów programu powstały 24 rozmowy, a gośćmi programu byli m.in. Jan Englert, Tomasz Sekielski, Katarzyna Nosowska, Borys Szyc, Katarzyna Smutniak, Marcin Dorociński czy Jacek Fedorowicz.

Trend roku
Nieustająco są to podcasty, których znaczenie zaczynają dostrzegać nie tylko najwięksi medialni gracze na rynku, ale przede wszystkim reklamodawcy.

Prognoza na rok 2020
Niepokoją zapowiedzi ministra Glińskiego o dekoncentracji mediów, bo biorąc pod uwagę kontekst wprowadzania takich zapisów i „schowanie” wcześniejszej wersji ustawy przed ostatnimi wyborami do parlamentu, należy spodziewać się sytuacji porównywalnych do sytuacji przy okazji ustaw sądowych. Interesująco zapowiada się także sytuacja w mediach państwowych. Prawdopodobnie do maja nie wydarzy się nic znaczącego, ale już po wyborach prezydenckich sytuacja może zmienić się diametralnie. No i oczywiści podcasty. Będą rosły w siłę, zarówno ilościowo jak i jakościowo.


Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media

Wydarzenie roku
Zakup 40 proc. udziałów w Eurozet przez Agorę oraz wystąpienie do prezesa UOKIK o zgodę na nabycie pozostałych udziałów tego nadawcy. To wyjątkowe wydarzenie i dla nas, i dla całego rynku radiowego, który dzięki tej zmianie ma szanse na zintensyfikowanie konkurencji pomiędzy nadawcami - zarówno w zakresie oferty dla słuchaczy, jak i dla klientów. Przed radiem wiele wyzwań, jak choćby migracja poza FM, boom podcastowy czy nowe sposoby mierzenia słuchalności. Wierzę, że równowaga rynkowa może przyczynić się do powstania rozwiązań dobrych dla całego rynku radiowego.

Sukces roku
Rekordowa liczba subskrybentów oferty cyfrowej TOK FM  i ich istotny wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem. Radio TOK FM to wyjątkowy przykład rozgłośni odnoszącej w cyfrowym świecie spektakularne sukcesy z subskrypcjami audio, czyli w obszarze kojarzonym głównie z platformami oferującymi muzykę czy audiobooki. Cieszę się też, że wraz z popularnością oferty TOK FM rozwija się nasza oferta reklamowa audio.

Serwis/kampania/projekt roku
Kolejne innowacyjne rozwiązania technologiczne wprowadzane przez zespół TOK FM. W tym roku były  to: akcja TOK FM umożliwiająca sterowanie głosowe radiem w polskiej wersji językowej Asystenta Google - nagrodzona w konkursie Mixx Awards! - oraz projekt „Search the Radio”, dzięki któremu możliwe jest pełnotekstowe wyszukiwanie w treściach audycji radiowych i indeksowanie ich w wyszukiwarkach np. Google - pierwsze takie rozwiązanie wprowadzone w europejskich mediach. Radio TOK FM jest nie tylko pierwszym radiem informacyjnym, ale i pierwszym radiem innowacyjnym!

Trend roku
Dynamiczny wzrost popularności podcastów - wg badania przygotowanego dla TandemMedia przez Publicis Groupe, już co czwarty polski internauta w wieku 18+ regularnie słucha podcastów! Z reklamowego punktu widzenia to bardzo obiecujący wynik - tym bardziej, że słuchacze podcastów to grupa najbardziej pożądana przez wielu reklamodawców: są zwykle znacznie lepiej wykształceni niż ogół społeczeństwa, osiągają wyższe dochody, zajmują wysokie stanowiska. A przy tym w większości akceptują reklamy.
Drugi ważny trend dotyczy tego, gdzie słuchamy radia - w 2019 roku po raz pierwszy w historii miejscem, w którym słuchacze najchętniej włączali radio, był samochód (badanie Radio Track, 01-09.2019, zasięg w kwadransach 41 proc., A15+). Pokazuje to, że choć jesteśmy coraz bardziej mobilni i spędzamy czas, podróżując czy dojeżdżając, to radio nam cały czas w tym towarzyszy.

Prognozy na 2020 rok
2020 rok może przynieść zmiany właścicielskie na rynku radiowym, które z kolei zaowocują nowymi projektami i otworzą nowy rozdział dla całej branży.
A już na pewno kolejny rok przyniesie dynamiczny rozwój komunikacji marketingowej prowadzonej przy podcastach i przez podcasty. Wierzę, że tzw. podcastowy boom pomoże radiu i przyczyni się do powstania bardzo ciekawych rozwiązań reklamowych, także tych łączących eter i sferę online.


Ewa Osińska, GroupM, dyrektor ds. radia w GroupM

Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku, a nawet dekady było przejęcie udziałów w Eurozecie, nadawcy Radia ZET, przez Agorę. Od czasu kupienia RMF przez Bauera nie mieliśmy tak spektakularnej transakcji na stabilnym rynku radiowym w Polsce.
Dzięki przejęciu, grupa radiowa Agory istotnie wzmocni swoją pozycję i potencjał w swoim segmencie. O ile oczywiście pomyślnie zakończą się kwestie proceduralno-formalne (UOKiK itd.).
Co wtedy?
Prawdopodobnie nowy właściciel będzie musiał zrezygnować z powielających się częstotliwości w niektórych regionach Polski. Jeżeli takiej konieczności nie będzie, Agora zyska szansę stworzenia nowej sieci radiowej. Ciekawe jaki format muzyczny zostałby wybrany? Może CHR - a więc najświeższe hity dla osób w wieku do trzydziestu kilku lat - wzorem odnoszących sukcesy Eski czy RMF MAXX?
Najcenniejszym nabytkiem w ramach Eurozet jest oczywiście ogólnopolskie Radio ZET, stale mierzące się z wyzwaniem pogoni za liderem rynku RMF FM.
Tak czy inaczej - połączenie i rozszerzenie portfolio Agory o stacje z ogólnopolskim zasięgiem może zmienić układ sił na rynku i odmienić jego krajobraz zarówno z perspektywy słuchacza, jak i reklamodawcy oraz mediowych grup negocjacyjnych.

Sukces roku
Trudno mówić o spektakularnych wzrostach przy wysokim już od lat udziale w rynku radiowym, ale podkreśliłabym umacnianie się RFM FM na pozycji lidera.
Patrząc na rynek sieci radiowych w 2019 roku należy podkreślić wzrost sieci Eska oraz TOK FM. Godna odnotowania jest zmiana układu sił w warszawskim rankingu -  na pierwszej pozycji Radio Zet, kolejno TOK FM, RMF FM i na czwartym - Trójka Polskie Radio.
Można również sięgnąć do corocznego  rankingu „Media i  Marketing” w kategorii  biur reklamy radiowej - na pierwszym miejscu kolejny raz od lat Grupa RMF, w tym roku po raz pierwszy na 2 pozycji widzimy biuro reklamy radiowej Time.

Człowiek roku
Trudno o jednoznaczny typ.
Gdybyśmy dysponowali więcej niż jedną falą badań ze wzrostem słuchalności, wskazałabym Michała Celedę - nowego redaktora naczelnego Radia ZET, niedaleka przyszłość rozstrzygnie czy mamy do czynienia z trendem.
Myślę, że „człowiekiem roku” - przede wszystkim z perspektywy polskich nadawców radiowych - jest też po prostu polski radiosłuchacz, od lat wierny temu medium. Podpisuję się pod hasłem, że „video didn’t kill the radio star”. Rozwój cyfrowych mediów nie zaszkodził radiu, to media świetnie współkonsumowane. Radio jest częścią  stałej rutyny dnia, medium towarzyszącym w tle lub występującym w roli pierwszoplanowej - w zależności od miejsca słuchania czy nawet nastroju słuchacza. To medium łatwo dostępne, budzące zaufanie, szczególnie bliskie w kontakcie sam na sam - np. podczas jazdy samochodem (1/3 Polaków tam właśnie słucha radia, obdarzanego wówczas dużym zaufaniem i uwagą).
Pozycja w życiu słuchaczy naturalnie przekłada się na potencjał radia jako medium reklamowego. Marketerzy korzystają z radia bardzo często, a w tym roku zarówno jesienią jak i wiosną dało się odczuć nadpopyt na czasy reklamowe w stacjach. W tych gorących okresach zlecaliśmy kampanie z dużym wyprzedzeniem.

Serwis/kampania/projekt roku
Na mojej osobistej liście radiosłuchacza wysoko plasuje się spot radiowy Wydawnictwa „Przekrój” - kampania w radiu TOK FM skierowana do niszowej grupy docelowej tego kwartalnika. Autorzy spotu wyjątkowo uważnie wykorzystali porę nadawania spotu nawiązując do tego w treści, potrafili zwrócić moją  uwagę i zapaść w pamięć dzięki subtelnemu, intrygującemu przekazowi.
Inną godną zauważenia kampanią była kampania mBanku promująca festiwal Nowe Horyzonty. Świetnie wykorzystano antenę radiową kontekstowo umieszczając advertoriale naturalnie wtapiające się w ramówkę radia. Nowoczesna kampania, która wykorzystała całe spektrum możliwości radia zarówno FM, jak i uzupełniająco - online.

Trend roku
Tu wspomniałabym dwa wątki:
1. Badanie pasywne rynku mediów - telewizji, radia i internetu, zainicjowane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Projekt ruszył w 2018 roku, kontynuowany jest w 2019 roku, a zapowiedzi twórców są co najmniej obiecujące dla rynku (i oby na obietnicach się nie skończyło).
KRRiT podczas jesiennego Forum Ekonomicznego przedstawiała postęp prac w pozytywnym świetle, informując już o panelu testowym obejmującym 400 urządzeń. To oczywiście bardzo skromna próba, ale liczę na postęp prac i pierwsze dane w 2020 roku. Mam też nadzieję, że projekt Telemetrii Polskiej zmobilizuje dostawców innych dostępnych na rynku badań do intensywniejszych prac nad rozwojem ich pomiarów.
 
2. W kontekście nowych zjawisk na uwagę zasługuje rozwój oferty podcastów. Sprzyja temu naturalnie rozwój technologii i rosnąca liczba użytkowników smartfonów i internetu mobilnego.

Prognoza na 2020 rok
Rok 2019 był dosyć dobry na rynku radiowym i podobne przeczucia mamy co do kolejnego, na który prognozujemy wzrost netto na poziomie 1,5-2 proc.
Jednocześnie należy spodziewać się, iż mając na uwadze prognozy gospodarcze na rok 2020, również rynek reklamowy odczuje lekkie spowolnienie.
Radio jednak dosyć dobrze „broni” się w obliczu wahań na rynku mediów i od lat ma stabilną pozycję. Prognozujemy zatem utrzymanie w roku 2020 udziału radia w rynku reklamy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Branża radiowa: najważniejsze wydarzenia w 2019 roku, prognozy na 2020

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Swordfish
Od wielu lat trendem jest zapominanie o słuchaczu i likwidacja pasm autorskich w większości mediów komercyjnych na rzecz szafy grającej 20 piosenek na okrągło. Czytanie raz na kwadrans sucharów znalezionych w necie. Konkursy SMS i reklamy. Pamiętam ten dzień, gdy lokalne radio w moim mieście nagle zaczęło być Złotymi Przebojami. Myślałem, że coś im się popsuło.
12 1
odpowiedź
User
Radiowiec
Od wielu lat trendem jest zapominanie o słuchaczu i likwidacja pasm autorskich w większości mediów komercyjnych na rzecz szafy grającej 20 piosenek na okrągło. Czytanie raz na kwadrans sucharów znalezionych w necie. Konkursy SMS i reklamy. Pamiętam ten dzień, gdy lokalne radio w moim mieście nagle zaczęło być Złotymi Przebojami. Myślałem, że coś im się popsuło.

Nie zapominaj, że radio jest odpowiedzią na potrzeby słuchacza, skoro tak się dzieje to najwyraźniej większość osób włączających radio nie ma ochoty na audycje autorskie. Sorry ale "taki mamy klimat".
4 8
odpowiedź
User
Uniokrata
Rok 2020 to rok przełomowy dla branży motoryzacyjnej. Cyfrowe radio naziemne DAB+ będzie obligatoryjne w każdym nowym samochodzie sprzedawanym na polskim rynku od grudnia 2020 roku. To narzucenie przez unijną dyrektywę EKŁE.7
3 5
odpowiedź
User
Leon Zawodowiec.
Niestety ale słabe to podsumowanie roku bo słabo dobrano osoby które zgodnie z zasadą "każda pliszka swój ogonek chwali" chwalą swoje media. Warto wspomnieć że jakiś spektakularnych wydarzeń w 2019 roku nie było ale warto odnotować: pierwsze koncesje na DAB+ i rozwój Radia Wnet. Co prawda Radio Wnet ruszyło na razie tylko w 2 miastach ale za niedługo uruchomi stacje w kolejnych a więc powstanie nowa sieć.
Natomiast co do zakupu Eurozet przez Agorę to jeszcze wiele może się zdarzyć. Musi być zgoda UOKiK która moim zdaniem nie powinna być wydana ze względu na dużą koncentrację mediów. Nie doszukiwałbym się tu jakiś aspektów politycznych (choć może tak wyglądać?) ale skoro Agora ma już w swoim portfolio kilka stacji o zasięgu prawie ogólnopolskim i chce przejąć całą grupę radiową (drugą w Polsce) to chyba nie trzeba być fachowcem aby to zauważyć. Byłbym bardzo zaskoczony gdyby taka zgoda nastąpiła.
2 5
odpowiedź