SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża telewizyjna: najważniejsze wydarzenia w 2019 roku, prognozy na 2020

W ramach naszego cyklu podsumowań 2019 roku w mediach i marketingu tym razem zajmujemy się branżą telewizyjną. O najważniejszych wydarzeniach minionego roku i prognozach na najbliższe 12 miesięcy portalowi Wirtualnemedia.pl mówią: Dorota Żurkowska-Bytner, Rinke Rooyens, Bogusław Kisielewski, Tomasz Teodorczyk, Zbigniew Pruski, Katarzyna Burzawa, Antonino de Gregorio i Ryszard Sibilski.

























Dorota Żurkowska-Bytner, członek zarządu TVN i Discovery Polska

Wydarzenie roku
W ubiegłym roku doszło do finalizacji kolejnej wielkiej akwizycji na rynku telewizyjnym. Za ponad 71 miliardów dolarów The Walt Disney Company kupiło rozrywkową część 21st Century Fox. Pokazuje to jak mocno konsoliduje się rynek mediów, który stoi przed wielkimi wyzwaniem, jakim jest utrzymanie widzów i przyciąganie nowych. Tradycyjna rywalizacja między kanałami telewizyjnymi to przeszłość. Widzowie jeszcze nigdy nie mieli tak wielkiego wyboru rozrywek i treści. Od kilku lat wszyscy zabiegamy przede wszystkim o ich czas.

Sukces roku
Dzisiaj widzowie chcą oglądać telewizję na własnych zasadach. Zależy im na wolności wyboru czasu, miejsca i ekranu. W ciągu ostatnich kilku lat na całym świecie następuje proces agregowania treści, powstają międzynarodowe serwisy OTT o globalnym zasięgu. Tym bardziej jestem niezwykle dumna z faktu, że w tym roku razem z Cyfrowym Polsatem zdecydowaliśmy się na utworzenie wspólnej platformy streamingowej OTT, która będzie dostępna w Polsce oraz na rynkach międzynarodowych. W ofercie znajdzie się szeroki zakres produkcji TVN, Polsatu, kontent zakupiony u zewnętrznych producentów, a także propozycje własne realizowane przez nowy podmiot.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Zmiany klimatyczne są największym wyzwaniem stojącym przed wszystkimi narodami świata. Mimo szczytów klimatycznych i wielu inicjatyw ekologicznych sytuacja, którą obserwujemy, jest coraz bardziej poważna. W tym roku byliśmy świadkami pożarów lasów na bezprecedensową skalę. Jesienią płonęła Amazonia, obecnie ze śmiercionośnym ogniem boryka się wschodnie wybrzeże Australii. To bardzo niepokojące zjawiska, a będzie ich coraz więcej. Mam nadzieję, że uda się w końcu dojść do globalnego porozumienia, które sprawi, że wspólnie stawimy czoło wyzwaniom i zaczniemy działać na rzecz ochrony naszej planety.

Człowiek roku
W tym miejscu chciałabym wymienić dwie osoby. Pierwszą jest nasza noblistka, Olga Tokarczuk. Twórczość tej wyjątkowej pisarki zmienia oblicze naszej literatury - jej umiejętność dostrzegania pięknych historii w najmniejszych detalach, niebanalność postaci. Dodatkowo porusza tematy ważne. To po prostu urzeka. Jej książki są już znane na całym świecie, a teraz mają szanse podbić serca kolejnych czytelników. To fantastyczne wyróżnienie dla niej samej, ale także dla nas - Polaków!
Druga to Adam Pieczyński, który w tym roku zakończył swoją karierę zawodową, ale przez lata pełnił rolę szefa pionu informacji TVN i redaktora naczelnego TVN24. Jest symbolem kunsztu i rzetelności dziennikarskiej. Stworzył pierwszy w Polsce kanał informacyjny, który niezmiennie od lat zajmuje pozycję lidera. W tym roku otrzymał Nagrodę Specjalną Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego „Dziennikarz Dekady”. Jestem dumna, że miałam okazję pracować w jednym zespole z tak kluczową postacią polskiego dziennikarstwa informacyjnego.

Akcja/kampania/projekt roku
Rok 2019 był w moich oczach rokiem walki z hejtem i mową nienawiści. Cieszę się, że świadomość tego problemu rośnie, a w dużej mierze stoją za tym ważne kampanie społeczne. W samej Polsce pojawiło się w tym roku ich aż kilka, m.in. „Nie hejtuję - reaguję” fundacji „Dajemy dzieciom siłę”, czy kampania WirtulanejPolski #StopMowieNienawiści. Cieszę się, że TVN Discovery Polska też zabrał głos w tak potrzebnej społecznie dyskusji, organizując akcję #WhyWeHate.

Premiera/debiut/nowość roku
Premierą roku był powrót kultowego reality-show „Big Brother”. Po niemal 20 latach format ponownie zagościł na antenie grupy TVN Discovery Polska, za sprawą stacji TVN7. Już od pierwszego odcinka podbił serca milionów widzów. Prawie dwie dekady później ponownie wszyscy mówili o uczestnikach programu i tego, co dzieje się za murami domu w podwarszawskiej miejscowości. A tematów nie brakowało. Przyczynił się z pewnością do tego fakt, że nasza platforma OTT jako jedna z pierwszych w Polsce dała fanom produkcji nieustanny wgląd w to, co dzieje się w domu Wielkiego Brata dzięki streamom live.

Trend roku
Akronim TV, skrót od słowa „telewizja”, zyskuje dziś nowe rozwinięcie: total viewing. Świat mediów tradycyjnych i digitalowych jest jednym, na stałe przenikającym się uniwersum, dającym nieograniczone możliwości tym graczom, którzy nie boją się wyzwań, ryzyka i odważnych decyzji. Jednym z głównych faworytów w wyścigu po Oscary będzie „Irlandczyk”, czyli superprodukcja Martina Scorsese z plejadą takich gwiazd jak Robert de Niro, Al Pacino i Joe Pesci. „Irlandczyk” nie jest jednak produkcją żadnej z gigantycznych, tradycyjnych wytwórni, tylko Netfliksa. O statuetki powalczy m.in. z kolejnym dziełem tego serwisu - „Historią małżeńską”.

Prognoza na 2020 rok
Sądzę, że ten rok przyniesie kolejne zmiany w sposobie konsumowania mediów, przede wszystkim pogłębiający się multiscreening. Korzystanie z kilku ekranów jednocześnie jest popularne - szczególnie w młodym pokoleniu - od co najmniej 3 lat. Obserwuję ten fenomen i widzę w nim przede wszystkim wielką szansę! W 2020 roku czeka nas największa impreza sportowa czterolecia, czyli letnie igrzyska olimpijskie w Tokio, które fani sportu w Polsce będą mogli oglądać tak, jak tylko będą chcieli. Między innymi dzięki multiscreeningowi będziemy w stanie zaoferować kibicom transmisje na telewizyjnych antenach Eurosportu, każdą sekundę startu każdego sportowca na żywo i na żądanie w Eurosport Playerze, obszerne relacje w mediach społecznościowych, znakomite wideo i artykuły na stronie internetowej eurosport.pl, klipy, eksperckie analizy, materiały realizowane w wirtualnej i poszerzonej rzeczywistości i wiele, wiele więcej.


Rinke Rooyens, twórca producenckiej firmy Rochstar

Wydarzenie roku
Z perspektywy produkcji TV - zdecydowanie Eurowizja Junior, organizowana w Polsce. Gigantyczny event, wielkie show i przede wszystkim po raz drugi z rzędu fantastyczny sukces uczestniczki z Polski. Jestem szczególnie dumny, bo zarówno tegoroczna, jak i zeszłoroczna zwyciężczyni, czyli Viki Gabor i Roksana Węgiel, to gwiazdy naszego The Voice Kids. Ich piękne występy to duży sukces Polski, ale też formatu - mieliśmy szczęście towarzyszyć narodzinom gwiazd.

Sukces roku
Decyzja TVN i Polsatu o uruchomieniu wspólnej platformy VOD. Rywalizacja odrębnych platform kompletnie nie ma w tym przypadku sensu - konsolidacja to najlepszy kierunek, i z perspektywy biznesu, i widza, który będzie miał wreszcie dostęp do polskojęzycznego kontentu w jednym miejscu.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Nie lubię mówić o porażkach i punktować autorów. Prawda jest taka, że cały rozwój, także naszej branży, bierze się z ciągłych prób i nauki na błędach.
Tylko ten, kto nie ryzykuje, nie ma porażek. Wszyscy, którzy chcą iść do przodu, mają kreatywne pomysły i odwagę, podejmują ryzyko. Czasem wychodzi, czasem nie. Tak samo jest z telewizją. Czasem rodzi się wielki format, czasem słaba produkcja. Każda próba jest jednak sukcesem. Dużo gorsze wydaje mi się zachowawcze stawianie tylko na „sprawdzone” patenty - to zmora rynku telewizyjnego.

Człowiek roku
Bracia Sekielscy. Mam do nich wielki szacunek - za odwagę i służbę słusznej sprawie, za wielki profesjonalizm dziennikarski, ale też za wizjonerstwo. Swoim filmem zmienili zasady gry na rynku - pokazali, że wielkie produkcje mogą się rodzić niezależnie, a użytkownicy za nimi pójdą. I co więcej, że chcą płacić za dobry kontent. 23 mln wyświetleń na YouTube w 36-milionowym kraju to sukces, który wytyczył nowe granice i otworzył nowe drzwi ambitnym produkcjom. Dla mnie osobiście to szczególnie ważne, bo wierzę, że telewizja może mieć misję i poruszać takie trudne tematy. Jak widać - widzowie tego potrzebują.

Akcja/kampania/projekt roku
Rozmach promocyjny i komunikacja Netflixa, z każdą kolejną dużą produkcją. Są wszędzie. Bardzo dobrze, narzucają wysoką poprzeczkę - rynek i widzowie tylko skorzystają na tym wyścigu.

Premiera/debiut/nowość roku
Wiedźmin w produkcji Netflix. Nie pamiętam, kiedy tak czekałem na jakąś premierę. Trzymam mocno kciuki, by efekt prac spełnił oczekiwania fanów. A już dziś jestem naprawdę dumny, oglądając spektakularne trailery i patrząc na wielki rozmach promocji na całym świecie. To wielki międzynarodowy sukces. Szczere gratulacje dla Andrzeja Sapkowskiego, który stworzył tę historię. I chapeau bas dla Platige Image - jesteście wielcy, piękna praca.

Trend roku
Po pierwsze: zwrot telewizji na świecie w stronę dojrzałego widza, seniorów. Czas najwyższy. I rynkowo, i społecznie. Dojrzali widzowie to ogromna część konsumentów mediów, ale przede wszystkim - starzenie się społeczeństwa to jedno z najważniejszych zjawisk, które wpłynie na życie nas wszystkich, na co dzień. Starość nie może być w mediach pomijana, przemilczana - i jej dobre, i te trudne strony, muszą w nich znaleźć swoje miejsce. W Polsce w tym roku duży sukces odnoszą dwa formaty – „Sanatorium miłości” i „The Voice Senior”. Na świecie obserwuję wysyp wielu innych doskonałych formatów z udziałem seniorów - zarówno rozrywkowych, jak i dokumentalnych.
Poza tym bez zaskoczeń - ten rok w TV należał do trendów rosnących już od jakiegoś czasu: programów date'ingowych i podglądania uczestników reality-show, fit-living oraz scripted-reality. Podsumowując rok, warto też chyba spojrzeć na wyniki oglądalności i po raz kolejny powiedzieć: telewizja trzyma się doskonale, a dobry show i rozrywka zawsze znajdą swojego widza.

Prognoza na 2020 rok
Mniej lukru, więcej produkcji poruszających prawdziwe, ludzkie problemy. Nie mówię tu o scripted-reality, ale o programach sięgających głębiej. Sukces filmów poświęconych choćby sytuacji w kościele pokazał jak ogromna jest przestrzeń na poważniejszą dyskusję. Obserwuję to też w przypadku naszego formatu „Rinke. Za zamkniętymi drzwiami”. Dotknęliśmy tematów takich jak lęk przed śmiercią, samotność, uzależnienia - takich, przed którymi teoretycznie chcemy uciekać na co dzień. I okazało się, że ludzie mają ogromną potrzebę o tym rozmawiać, że im to pomaga. W Polsce moim zdaniem tematem, o którym mówić trzeba, jest przemoc domowa. Tak potężne problemy trzeba adresować nie tylko dyskusjami w gronie ekspertów, ale właśnie używając potęgi mediów mainstreamowych.

Po drugie: musi w końcu przyjść miejsce na late-night talk-show. Żyje tym cały świat, w Polsce aż prosi się o wypełnienie tego pasma.


Bogusław Kisielewski, prezes zarządu Kino Polska TV

Wydarzenie roku
Wejście Kino Polska TV na rynek produkcji filmowej. Podpisaliśmy umowę z producentem Krzysztofem Szpetmańskim na produkcję komedii „Po moim trupie” w reżyserii Tomasza Koneckiego, w której wystąpi m.in. Rafał Zawierucha. Premierę filmu w kinach zaplanowano na początek 2021 roku. Produkcja filmowa to dla nas naturalny kierunek rozwoju. Podjęliśmy taką decyzję między innymi dlatego, że chcemy zbudować bibliotekę własnych produkcji, nie tylko fabularnych. Doświadczenia największych światowych graczy pokazują, że własny kontent może budować istotną przewagę konkurencyjną. W najbliższym czasie chcielibyśmy wyprodukować 4-5 filmów. Nie wszystkie zostaną ukończone w 2020 roku, ale dwa na pewno. Chcielibyśmy też, by wszystkie z tych filmów weszły do dystrybucji kinowej. O tym, że polski rynek kinowy rośnie świadczy też przejęcie przez Canal+ spółki Kino Świat, wiodącego dystrybutora filmów w Polsce.
Na świecie to był rok wielkich fuzji. Disney wchłonął 21st Century FOX - jedno z największych kiedyś studiów filmowych na świecie - stając się niemal monopolistą na globalnym rynku rozrywki. W jeden holding połączyły się też koncerny CBS i Viacom.

Sukces roku
To był dla nas bardzo udany rok. Po trzech kwartałach 2019 roku poprawiliśmy wszystkie podstawowe wskaźniki finansowe w porównaniu z tym samym okresem 2018 roku. Osiągnęliśmy 132,9 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza, że wzrosły one o prawie 30 proc. rok do roku.
Dobrze rozwija się nasz kanał naziemny Zoom TV. W listopadzie 2019 roku osiągnął on 0,60cproc. udziału w oglądalności widowni komercyjnej (SHR%, All 16-49), co oznacza ponad 20-procentowy wzrost rok do roku. To najlepszy miesięczny rezultat spośród wszystkich kanałów ósmego multipleksu. O 49 procent rok do roku urosły też przychody z reklam w Zoom TV, co oznacza, że kanał ten jest najszybciej rosnącym segmentem Grupy Kino Polska TV. Wyniki Zoom TV potwierdzają, że nasze inwestycje w ofertę programową tego kanału i przyjęty przez nas kierunek jego rozwoju przynoszą dobre efekty. Sądzimy, że Zoom TV osiągnie rentowność w ciągu najbliższych 18-24 miesięcy.
Biorąc pod uwagę cały rynek, sukcesem jest niezła kondycja rynku reklamy telewizyjnej, której wartość w tym roku być może nieznacznie wzrośnie w porównaniu z 2018 rokiem. W ogóle telewizja, zarówno ta „tradycyjna”, jak i serwisy SVOD, ma się świetnie. Powstaje bardzo dużo dobrych filmów, seriali premium i programów rozrywkowych. Trwa złota era telewizyjnej rozrywki.

Porażka roku
Na rynku mediów jest to zamknięcie całego segmentu prasowego Wydawnictwa Marquard Media Polska. Zniknięcie z rynku sześciu tytułów prasowych jednocześnie i zwolnienie przy tym kilkudziesięciu osób zasługuje na miano porażki roku.
Z naszego punktu widzenia porażką jest też wciąż zbyt mały i wolno rosnący zasięg techniczny ósmego multipleksu, z którego nadaje Zoom TV. Gdyby zasięg MUX-8 obejmował większy odsetek gospodarstw domowych w kraju, wyniki Zoom TV z pewnością byłyby jeszcze lepsze. Żałujemy też, że na MUX-8 zamiast TVP Sport znalazła się TVP Kultura. To dla nas mniej korzystny scenariusz, bo TVP Sport jest kanałem bardziej popularnym niż TVP Kultura.

Człowiek roku
Olga Tokarczuk - laureatka Literackiej Nagrody Nobla. Dzięki tej nagrodzie książki Olgi Tokarczuk z pewnością trafią do wielu polskich domów.
Warto wyróżnić twórców filmu „Boże Ciało” - m.in. reżysera Jana Komasę i odtwórcę głównej roli Bartosza Bielenię - za znakomitą promocję polskiego kina w Polsce i na świecie. Film otrzymał Nagrodę Publiczności na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, bił rekordy popularności w polskich kinach, został nagrodzony na festiwalach w Chicago i Sztokholmie, w końcu znalazł się na krótkiej liście do Oscara.

Kampania/projekt roku
Film „Tylko nie mów nikomu" braci Sekielskich. To nie tylko rzetelna dziennikarsko produkcja na bardzo ważny społecznie temat. To również przykład potęgi mediów internetowych - w tym przypadku YouTube - i dowód na to, że można zrobić mocny, dziennikarski materiał poza „systemem medialnym”. Bracia Sekielscy zebrali pieniądze własnym sumptem, poprzez crowdfounding, świetnie wypromowali swój film jeszcze przed jego premierą, a na końcu odnieśli spektakularny sukces. Ponad 23 mln wyświetleń na polskim YouTube robi wrażenie. Przy okazji gratuluję Tomaszowi Sekielskiemu tytułu Dziennikarza Roku 2019 w konkursie Grand Press oraz znalezienia się na liście „The Bloomberg 50".

Premiera/debiut/nowość roku
Ważnym tegorocznym wydarzeniem jest powstanie Media Owners Comittee nadawców telewizyjnych, którego jako Kino Polska TV SA jesteśmy członkiem-założycielem. Nowy podmiot z pewnością ułatwi nadawcom przedstawienie własnego stanowiska na temat prac nad jednoźródłowym badaniem mediów.
Na polskim rynku telewizyjnym prawdziwe „debiuty” szykują się jednak dopiero w 2020 roku. Z zainteresowaniem czekamy na nowy panel Nielsena, który powiększy się do 3,5 tys. gospodarstw domowych, co z pewnością uwiarygodni i ustabilizuje wyniki oglądalności. Jednocześnie Nielsen wdroży nowa metodę zintegrowanego ważenia swojej próby badawczej i wdroży pomiar treści wideo ze źródła sieci internetowej, co będzie skutkować zmianą definicji gospodarstwa domowego w badaniu. Obecnie gospodarstwo z dostępem do telewizji naziemnej, to gospodarstwo z telewizją naziemną. Od połowy 2020 roku będzie to gospodarstwo z dostępem do telewizji naziemnej, z możliwością dostępu do internetu, korzystania ze streamingu.
Na rodzimym rynku namieszać może nowa wspólna platforma streamingowa Cyfrowego Polsatu i TVN-u. Połączenie sił dwóch największych nadawców komercyjnych w kraju i skupienie się przez nich na oferowaniu widzom polskich treści może skutecznie odeprzeć ataki globalnych gigantów SVOD, takich jak HBO, Netflix czy Disney.
Dla Grupy Kino Polska debiutami roku były premiery naszych własnych produkcji kabaretowych, które przyczyniły się do lepszych wyników oglądalności i zwiększenia rozpoznawalności naszych kanałów, premiera tureckiego serialu „Narzeczona ze Stambułu" w Zoom TV, która podniosła oglądalność premierowego pasma o 20 procent oraz polska premiera telewizyjna znanego na całym świecie rewelacyjnego serialu „Narcos” w Stopklatce, który umocnił silną pozycję Stopklatki wśród kanałów filmowo-serialowych. Ponadto zarówno Zoom TV, jak i Stopklatka odświeżyły w tym roku swoje oprawy audio-wizualne, dzięki czemu obie marki stały się jeszcze lepiej rozpoznawalne.

Trend roku
Dynamiczny rozwój platform streamingowych w Polsce i na świecie. Jesienią br. w Polsce ruszył serwis Apple TV+, w 2021 roku nad Wisłą ma ruszyć serwis Disney+, który może zmienić układ sił na tym rynku, stworzenie wspólnej platformy z polskimi treściami zapowiedzieli Cyfrowy Polsat i TVN.
Boom na polskie filmy. Po trzech kwartałach 2019 roku aż połowa z dziesięciu  największych hitów kinowych w kraju to produkcje rodzime. W tym okresie na polskie filmy sprzedano 11,6 mln biletów - to bardzo dużo. Do tego dochodzi wielki sukces wspomnianego już wcześniej filmu „Boże Ciało”.

Prognoza na 2020 rok
To będzie ciekawy rok dla branży. Zaostrzy się walka o czas widza, który stał się bezcenny. Nastąpi dalsza konsolidacja rynku kablowego. Liczę na niewielki wzrost rynku reklamy telewizyjnej z uwagi na duże wydarzenia sportowe, takie jak Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej czy Letnie Igrzyska Olimpijskie. Mam też nadzieję, że przyspieszą rozmowy nadawców telewizyjnych z rynkiem na temat badań telemetrycznych, nad którymi pracuje KRRiT.


Tomasz Teodorczyk, dyrektor ds. programowych i marek na Europę Środkową i Wschodnią w A+E Networks

Wydarzenie roku
Polska: Premiera dokumentu o pedofilii stworzonego przez braci Sekielskich w serwisie YouTube - kilkadziesiąt milionów wyświetleń tego filmu pokazuje, że widzowie nadal doceniają dobrze realizowane dziennikarstwo śledcze a Internet jest jedynym miejscem, gdzie można na razie emitować niewygodne materiały, którymi nie interesują się media tradycyjne.
W życiu społeczno-politycznym - morderstwo prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza. Życie publiczne przesunęło się w bardzo niebezpieczne i brutalne rejony a nasza debata publiczna już dawno przestała spełniać jakiekolwiek standardy.

Świat: 80. Rocznica wybuchu II wojny światowej. Dla Polski bardzo ważna data, z perspektywy świata trochę zapomniana, którą chcieliśmy uwypuklić. Jako warszawskie biuro A+E zarządzające kanałem History na ponad 30 rynkach, w tym i w Rosji; chcieliśmy przybliżyć nieznane i zapomniane fakty związane z tym wydarzeniem widzom w naszej części Europy.
Zapowiedzi lub uruchomienie nowych globalnych serwisów od Disney, Universal czy Apple. Robi się coraz ciaśniej, ale to dobrze - konkurencja zazwyczaj dobrze wpływa na kondycję rynku.

Sukces roku
Polska/świat: Wyróżnienie polskiej pisarki Olgi Tokarczuk Nagrodą Nobla - w kraju, w którym zaledwie 37 proc. obywateli deklaruje, że przeczytało przynajmniej jedną książkę. Autorka, która porusza kwestie takie jak meandry polskiej historii czy ekologii i robi to w niespotykanie sprawny i jednocześnie głęboki, filozoficzny sposób - dla niektórych zbyt trudny.
Udział Polaków w międzynarodowych produkcjach - Rafał Zawierucha w filmie Quentina Tarantino, Joanna Kulig odnosząca sukcesy zagraniczne czy niesamowite wokalne wykonania Anny Marii Jopek z wrocławskim Teatrem Pieśń Kozła w nowym sezonie serialu „Wikingowie” telewizji History. Polacy ciężko zapracowali przez ostatnie lata na te sukcesy i cieszę, że możemy w nich współuczestniczyć i eksportować w świat także te dobre tematy.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Polska: Niedawna wiadomość dotycząca Polski, jako jedynego kraju, który odmówił podpisania porozumienia klimatycznego EU to dla mnie przykład populistycznej, krótkowzrocznej polityki realizowanej wbrew woli społeczeństwa i zdrowemu rozsądkowi. To porażka odpowiedzialności za losy osób, którymi się rządzi. Polscy politycy pozostają bierni wobec zbliżającej się nieuchronnie katastrofy klimatycznej.
Świat: Według mnie porażką roku jest zdecydowanie Brexit i cały proces wyjścia UK z Unii Europejskiej. Uważam, że cały ten proces od samego początku jest przykładem na to, jak mocna jest obecnie w świecie narracja populistyczna i nacjonalistyczna. Dezinformacja, chaos komunikacyjny i polityczny, ale przede wszystkim wyjście tak dużego i ważnego partnera z EU to najpoważniejsze rozczarowanie tego roku; które poważnie wpłynie na naszą przyszłość.

Człowiek roku
Dla mnie to postać Grety Thunberg - 16-latki, która na przekór tradycyjnym przekonaniom, pokazuje jak bardzo dzisiejsi młodzi ludzie są świadomymi, odpowiedzialnymi i zaangażowanymi mieszkańcami naszej planety. To jednocześnie bolesna demonstracja tego, jak bardzo nasze pokolenia nie myślą odpowiedzialnie o przyszłości.

Akcja/kampania/projekt roku
Akcja „Stop przemocy wobec kobiet”, którą rozpoczęliśmy w listopadzie jako Crime+InvestigationPolsat we współpracy z Centrum Praw Kobiet oraz przy niesamowitym wsparciu Katarzyny Grocholi jako ambasadorki. Statystyki na ten temat są przerażające, w Polsce 400 kobiet rocznie umiera w wyniku przemocy. Inicjatywie - oprócz zbiórki pieniędzy na usprawnienie działania infolinii CPK - będzie towarzyszył w przyszłym roku program telewizyjny, w którym naświetlimy rodzaje przemocy, z jakimi kobiety mierzą się w swoich domach.

Premiera/debiut/nowość roku
Polska: najważniejszym programem mijającego roku był film braci Marka i Tomasza Sekielskich „Tylko nie mów nikomu”, w którym głośno i otwarcie pokazano przypadki ukrywania pedofilii przez najważniejszych hierarchów kościoła katolickiego. Szkoda, że nie zmieniło to sposobu komunikacji kościoła z opinią publiczną i współpracy z organami ścigania.
Na naszych antenach zdecydowanie najbardziej popularne są programy lokalne, którą są częścią naszej strategii od 5 lat. Na antenie kanału History w tym roku premierowalismy drugi sezon serialu „Złoto Bałtyku” o polskim złocie, czyli bursztynie - który odnosi niesamowite sukcesy na światowych rynkach; a także film „Zrodzeni do szabli” stworzony przez rodzinę Sieniawskich i w reżyserii Pawła Deląga - o unikalnej na miarę światową sztuce krzyżowej i historii polskiej szabli. Na kanale Crime+Investigation kolejny już sezon święci triumfy „Opowiem ci o zbrodni” z najlepszymi na rynku pisarzami kryminalnymi m.in. Chmielarzem, Puzyńską czy Czornyjem. Wszystkie te produkcje także pokażemy zagranicą w ponad 30 krajach, tak więc międzynarodowa premiera nabiera właściwego wymiaru.
Świat: to jeszcze przed nami, ale w ostatnim sezonie serialu History „Wikingowie” pojawią się dwa oryginalne utwory skomponowane przez Polaków z wrocławskiego Teatru Pieśń Kozła - Macieja Rychłego, Alicję Bral i Grzegorza Brala. Dodatkowo Maciej Rychły wraz z Anną Marią Jopek pojawili się na planie i na ekranie w jednym z odcinków. Twórca serialu Michael Hirst tak zauroczył się muzykę Teatru, że chciał koniecznie zaangażować ich do nowego sezonu. Po emisji odcinka sądzę, że wszyscy będą przecierać oczy ze zdumienia.
Poruszające programy, które przełamały tabu - produkcja Lifetime „Surviving R. Kelly”, w którym ponad 50 ofiar molestowania znanego piosenkarza r’n’b publicznie opowiedziało o swoich przeżyciach. Podobnie mocno wybrzmiał w świecie dokument HBO „Leaving Neverland”, w którym po raz kolejny przedstawiono historie kilku mężczyzn, którzy w młodości byli niebezpiecznie blisko związani z Michaelem Jacksonem.

Trend roku
Bardzo podoba mi sie wprowadzenie na rynek mediowy produktów dla pokolenia przekraczającego magiczną granicę wieku 49 lat - The Voice Senior albo Sanatorium Miłości to świetny przykład programów stworzonych dla „Silver Generation”. Głęboko wierzę, że cały rynek mediowy powinien w końcu zweryfikować tę skostniałą konstrukcję grupy komercyjnej 16-49. Żyjemy w fikcji udając, że dochody osób w wieku 50+ nie są dla mediów i marketerów interesujące.
Współpraca między nadawcami i konsolidacja rynku. Coś, co mogło wydawać się niemożliwe w tym zmieniającym się otoczeniu wydaje się nie tylko oczywistością, ale i wielokrotnie koniecznością. Przykładem może być współpraca Polsatu i TVN przy wspólnej platformie VOD - współfinansowanie projektu, który ma być przeciwwagą wobec ekspansji zagranicznych serwisów. To wydarzenie o niespotykanej do tej pory skali na polskim rynku.
Jako A+E zrealizowaliśmy na Crime+Investigation projekt we współpracy z Netflixem (I Am a Killer), który przyniósł nam oglądalność na kanale linearnym, ale również bardzo dobre wyniki platformie streamingowej. TVN współpracujący z Polsatem nad projektem, którego roczny budżet wyniesie 60 milionów złotych. Disney przejmujący finalnie FOX-a, a CBS i Viacom powracające do współpracy po kilkunastu latach rozłąki. 2020 będzie również obfitował w takie wydarzenia.

Prognoza na 2020 rok
Ostra walka o widza. Już nie tylko na polu telewizja tradycyjna a platformy streamingowe, ale także - a może przede wszystkim - wśród serwisów VOD, których liczba i ekspansja rośnie w bardzo dynamicznym tempie. Sądzę też, że 2020 rok będzie pełen nowych inicjatyw dotyczących współpracy ponad podziałami i różnicami.
Zapowiadana szumnie budowa sieci 5G to niezwykle istotne wydarzenie, które umocnić może jeszcze bardziej rozwój mobilnego video. Rozwój infrastruktury może umożliwić ewolucyjny rozwój szybkości, stabilności i wielkości przesyłu danych. Realne stanie się odtworzenie kontentu w jakości 4K na mobilnych urządzeniach pozostających w ruchu - a to z kolei przyczyni się do skokowego zwiększenia zainteresowania serwisami VoD i OTT.


Zbigniew Pruski, dyrektor handlowy w BBC Studios na Europę Środkowo-Wschodnią

Wydarzenie roku
Nie będę pewnie oryginalny, wymieniając Nobla dla Olgi Tokarczuk jako wydarzenia tego roku. To ogromna radość i duma widzieć jak największe wyróżnienie w dziedzinie literatury otrzymuje pisarka z Polski.
W branży multimediów natomiast wymieniłbym wprowadzenie Disney+ oraz plany na nową platformę HBO Max, które niewątpliwie zmienią krajobraz światowego rynku SVOD. Dynamiczny rozwój w tym obszarze pozwala odbiorcom na dostęp do kontentu praktycznie w każdej chwili i miejscu. W konsekwencji zwiększona interakcja z treściami wpływa na wzrost oczekiwań odbiorców, a przez to działa również mobilizująco na branżę. Jest to niezwykle istotne także dla BBC Studios, które jest nie tylko dystrybutorem, ale także producentem, w związku z tym inwestujemy zarówno w wysokiej jakości kontent jak i rozwój nowych dróg dotarcia poprzez takie inicjatywy jak np. Britbox w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych czy Kanadzie.

Sukces roku
Dużym sukcesem jest dla mnie rozkwit wysokiej jakości lokalnych produkcji, takich jak „Żmijowisko” czy „Wataha”, które udowadniają, że lokalnie mogą powstawać seriale na światowym poziomie. Cieszy mnie, że widzimy stały wzrost jakości produkcji w Polsce i właściwie każdy rok przynosi bardzo ciekawe propozycje serialowe.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Myślę, że w tym roku bardziej niż kiedykolwiek tematem wiodącym w mediach na całym świecie był kryzys klimatyczny i jego wpływ na otaczający nas świat. Jedna z naszych największych premier tego roku - „Siedem światów, jednak planeta” na kanale BBC Earth - pokazała w przejmujący sposób bardzo realne zagrożenie wyginięciem, przed którym stoi obecnie wiele gatunków i tym samym przypomniała widzom o pięknie przyrody i prawdziwej potrzebie jej ochrony.

Człowiek roku
2019 to dla mnie rok kobiet i jednocześnie obietnica zmian, jakie dokonują się na świecie. Wspominałem już wcześniej Olgę Tokarczuk i jej ogromny sukces, ale kolejnym symbolem może być klimatyczna aktywistka Greta Thunberg ogłoszona niedawno człowiekiem roku 2019 przez magazyn „Time” i Sanna Marin najmłodsza kobieta na świecie sprawująca funkcję szefa rządu. Warto też wspomnieć Ann Sarnoff, byłą President of BBC Studios Americas, która została pierwszą kobietą na stanowisku CEO w Warner Bros. To zdecydowanie rok zaangażowanych, silnych i mądrych liderek.

Akcja/kampania/projekt roku
Tym razem nieskromnie wspomnę przede wszystkim o aktywnościach naszego własnego autorstwa, bo ten rok był dla nas bogaty w ciekawe i dobrze odbierane inicjatywy. Z okazji 50-lecia lądowania człowieka na Księżycu oraz premiery programu BBC Earth z narracją Briana Coxa pt. „Planety” sprowadziliśmy do Warszawy gigantyczny Księżyc, który stanął obok Centrum Nauki Kopernik na warszawskich bulwarach wiślanych. Promując ten sam tytuł stworzyliśmy też fantastyczny utwór „Planety” wspólnie z muzycznym duetem elektronicznym Bass Astral x Igo. Możemy się również pochwalić udaną współpracą z influencerami - Borysem Szycem przy okazji nowego sezonu „Graham Norton Show” czy Rezim przy premierze nowego „Top Geara”. Wspaniałym zwieńczeniem tego roku jest dla nas Brązowy Spinacz za PR-ową kampanię „Wiele nas łączy”, wspierającą przyrodniczą serię „Dynastie”, który otrzymaliśmy na początku grudnia.
Ten rok przyniósł wiele innych fantastycznych projektów. Szczególne wrażenie wywarła na mnie kampania „Ostatni Twój Weekend”, która stanowiła bardzo ważny głos w dyskusji o wizerunku płci, relacjach partnerskich oraz równouprawnieniu. Bardzo ciekawa była również akcja fundacji Rak’n’Roll „Coś do nich mam”, która w kreatywny sposób promowała profilaktykę w walce z nowotworem piersi.
Wiele kampanii było poświęconych sile różnorodności i bardzo aktualnej tematyce hejtu. Tu wyróżniła się kampania zrealizowana przez OLX z Januszem Chabiorem, piętnująca negatywne zachowania w sieci.

Premiera/debiut/nowość roku
Z zaciekawieniem przyglądam się temu, jak świat gamingu zaczyna wpływać na trendy. Obserwujemy niespotykany dotychczas wzrost inwestycji i zainteresowania w tej dziedzinie. Dobrym przykładem jest gra „Wiedźmin” stworzona przez polskiego producenta gier komputerowych CD Projekt, który stał się jednym z największych polskich towarów eksportowych w świecie multimediów i - kto wie - może w serialowej wersji okaże się też premierą roku.

Trend roku
Trendem tego roku jest moim zdaniem zrównoważony rozwój i filozofia zero waste. Globalne ocieplenie przestało być kwestią wiary, a stało się światowym problemem. Wzrost masowej świadomości silnie podsycany przez młode pokolenie zaczyna wpływać nie tylko na jednostki, ale także rządy i korporacje. BBC Studios wpisuje się w ten kierunek , nie tylko szerząc treści edukacyjne poprzez swoje produkcje przyrodnicze takie jak „Siedem światów, jedna planeta”, ale także poprzez inne działania. Dobrym przykładem może być organizacja corocznych targów branżowych BBC Showcase, podczas których staramy się przygotowywać nasz event w zgodzie z zasadami zero waste. W zeszłym roku we współpracy z marką Mother of Pearl oraz British Fashion Council podczas London Fashion Week wprowadziliśmy także specjalną kolekcję ubrań pod marką BBC Earth, której premiera była uświetniona cyklem paneli na temat zrównoważonego rozwoju w branży modowej.

Prognoza na 2020 rok
Osobiście nie mogę się doczekać nadchodzących premier w ramach rodzimych produkcji. Szczególnie czekam tutaj na ekranizację powieści Twardocha „Król”.
Jestem również niezmiernie ciekawy rozwoju technologii i tego jak wpłynie ona nie tylko na branżę medialną, ale też szeroko pojętą gospodarkę. Z dużym zainteresowaniem będę się przyglądał nowej platformie Polsatu i TVN/Discovery oraz takim projektom jak MyCanal. Świat zmienia się
w takim tempie, że ciężko jest przewidzieć, czym zadziwi nas w 2020 ale jestem przekonany, że czeka nas ciekawy rok.


Katarzyna Burzawa, producent nadzorujący produkcje niefabularne w ATM Grupie

Wydarzenie roku
Nobel dla Olgi Tokarczuk, która tak genialnie pisze, że czytając jej książki zapominam o telewizji, youtubie czy Netflixie. Chociaż jak tylko ruszy nowy serial „W głębi lasu” to sobie o nim przypomnę. :)
Ciekawym wydarzeniem medialnym w Polsce było ogłoszenie wspólnej platformy VoD TVN’u i Polsatu, na świecie powstaje Disney+, HBO Max, Apple TV+ oraz ciąg dalszy mają przejęcia - tym razem Banijay kupił Endemol Shine, z kolei CBS połączył się z Viacomem stając się poważną konkurencją dla choćby Disneya.
W naszych mediach prężnie działa silne dziennikarstwo - „Nie mów nikomu” braci Sekielskich i skandal niemalże na miarę afery Watergate po reportażu dziennikarza tvn24.

Sukces roku
Ogłoszenie Literackiej Nagrody Nobla dla Olgi Tokarczuk. Wielka duma!
„Nie mów nikomu” numerem 1 na youtube i bracia Sekielscy na liście Bloomberg 50 jako jedyni Polacy oraz nagroda Grand Press dla Tomasza Sekielskiego. Wygrał ważny społecznie temat ale i świetny pomysł na zebranie finansowania z crowdfundingu.
My dotknęliśmy tematu kościoła w filmie dokumentalnym, który wyprodukowaliśmy w tym roku ale tutaj bohaterem jest niezwykle pozytywna choć kontrowersyjna postać. Lubię szukać pozytywów w ludziach. Z tego też powodu produkujemy już kolejny sezon serialu dokumentalnego o więzieniu. Jak mówi funkcjonariusz służby więziennej: „o sukcesie możemy mówić jeśli uda nam się uratować choć jednego więźnia przed powrotem do zła”. Mam nadzieje, że uda się ich uratować wielu.
W kategorii rozrywka telewizyjna sukcesem była Eurowizja Junior, którą można pochwalić za jakość realizacyjną.

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Rozczarowań było kilka.. nie wszystkie nowości telewizyjne sobie poradziły chociaż niby wpisywały się w trendy. Polski rynek jest rynkiem trudnym, nie wszystkie formaty się u nas sprawdzają. Czasem jest to kwestia słabszej jakości produkcji a czasem polski widz po prostu nie kupuje formuły. Zdarza się też, że widownia nie dowiaduje się o istnieniu nowego programu z powodu braku dostatecznie dobrego marketingu..

Człowiek roku
Olga Tokarczuk - za literaturę, dredy, niebywałą, wybitną inteligencje oraz wyjątkową osobowość.

Akcja/kampania/projekt roku
Młodzież z całej Polski i z całego świata biorąca udział w proteście klimatycznym dzięki Grecie Thunberg. Brawo dla młodych ludzi. To bardzo cieszy, że dzieciaki potrafią pokojowo walczyć o przyszłość i zmuszać dorosłych, w tym polityków, do działania.

Premiera/debiut/nowość roku
Pełen pięknych obrazów „Ból i blask” Pedro Almodovara i wspaniała gra Banderasa.
No i „Boże ciało”…Jezu co za film! że się tak wyrażę. Genialna gra Bartosza Bieleni i niebywała wrażliwość Jana Komasy zasługują na Oscara. Znowu blisko kościoła…

Trend roku
Sprawy społeczne stały się trendy. Patrząc na formaty telewizyjne jest dużo programów o starości, samotności a nawet kontrowersyjne reality o przejściu na wegetarianizm. „Meat the family” to przewrotny tytuł serii, w której rodzina dostaje na jakiś czas młodego cielaka czy kózkę pod opiekę. Po paru tygodniach musi zdecydować czy oddając zwierzę zobowiązuje się do bycia wegetarianinem czy też woli pozostać przy jedzeniu mięsa odsyłając tym samym swojego podopiecznego, z którym zżyła się cała rodzina, na rzeź.
Cieszy mnie fakt, że seniorzy mają więcej miejsca w rozrywce. Do Polski zawitał „The Voice Senior” a za granicą już od jakiegoś czasu powstają ciekawe formaty pokazujące aktywizacje starszych ludzi. Zachodni widzowie są świadkami jak poprawia się jakość życia seniorów dzięki temu, że zaprzyjaźniają się z przedszkolakami czy doradzają młodym ludziom jak należy szukać miłości.
W rozrywce światowej również nadal królują sprawdzone teleturnieje, programy typu physical challenges i reality z miłością w tle. Na przykład celebryci uczą się jeździć na łyżwach a pary rozstają się na jakiś czas, żeby poszaleć w miejskich klubach i zastanowić się jakie życie jest dla nich lepsze: bycie singlem czy osobą będącą w stałym związku.

W Polsce wciąż dobrze oglądają się „Koło fortuny” czy „Milionerzy”, nadal sukcesy odnosi „Rolnik szukający żony”, a z nowych programów fajnie się sprawdziły „Ninja Warrior” i „Love Island”.

Prognoza na 2020 rok
Oscar za „Boże ciało”?
Młodzież będzie jeszcze bardziej aktywna.
Sprawy ważne dla społeczeństwa zaczną częściej pojawiać się z programach telewizyjnych.
A w rozrywce chyba nadal będzie odnosił sukcesy talent show i muzyka oraz szeroko rozumiane reality. Myślę też, że będziemy potrzebowali jeszcze więcej śmiechu, więc będzie powstawać dużo komedii romantycznych a ludzie żyjący ze swojego poczucia humoru będą mieli sporo pracy.


Antonino de Gregorio, dyrektor zarządzający Love to Talk

Wydarzenie roku
Polska: Nadawcy od dłuższego czasu domagali się zmian w panelu telemetrycznym Nielsena. Po latach negocjacji udało się dojść do porozumienia i od maja 2020 panel zostanie zwiększony. Firma od przyszłego roku będzie również badać oglądalność telewizji w internecie. Jest to bardzo duża, pozytywna zmiana dla rynku telewizyjnego, a w szczególności  dla kanałów niszowych. Panel zostanie zwiększony niemal dwukrotnie, z 2 tys. do 3,5 tys.
Ponadto ruchy konsolidacyjne w polskiej branży VOD, czyli umowa joint-venture Cyfrowego Polsatu, Discovery i TVN dotycząca uruchomienia zintegrowanej platformy streamingowej. Strategiczny manewr będący reakcją na coraz silniejszą pozycję światowych graczy na rodzimym rynku.
Świat: Wejście na rynek nowej platformy streamingowej Disney+, która dzięki swojej bogatej bibliotece oraz prawach do ekranizacji ma szansę na rywalizację z Netflixem oraz HBO. Niestety, data premiery w Polsce nie jest znana.

Sukces roku
Polska: Sprzedaż praw naszej rodzimej ligi piłki nożnej za rekordową sumę. Opakowanie Ekstraklasy jest jak co roku na najwyższym poziomie, szkoda tylko, że nie przekłada się to na poziom rozgrywek.
Świat: Świat zaczyna dostrzegać polskich producentów oraz aktorów. W ostatnim czasie brytyjscy producenci docenili talent kilku najlepszych polskich odtwórców ról: Tomasza Kota, Agaty Kuleszy czy Borysa Szyca, zatrudniając ich do produkcji „Świat w ogniu: Początki” (World on Fire).

Porażka/rozczarowanie/kryzys roku
Polska: W zeszłym roku był to Showmax. W tym roku szok i rozczarowanie Marquard Media Polska, które zamknęło swoje wszystkie drukowane magazyny i z dnia na dzień zwolniło dużą część swojego zespołu. Niestety, prasa drukowana nie nadąża za trendami i digitalizacją działań, nie będąc w stanie podjąć rękawicy rzuconej przez konkurencję, m.in. Agorę, mogącą się pochwalić dużą liczbą subskrypcji cyfrowej wersji.

Świat: Wielkie zapowiedzi, huczna premiera i olbrzymie rozczarowanie: Apple TV +, startujące z kilkunastoma tytułami (reszta oferty to produkcje z możliwością wykupienia oraz wypożyczenia). Apple ma olbrzymie budżety, możliwości i zapewne w 2020 roku zauważymy zmiany, ale obecnie zaliczyli falstart i nie są w stanie konkurować z Netflixem, HBO, czy nawet Disney+.

Człowiek roku
Polska i świat: Olga Tokarczuk, która w tym roku zdobyła Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury. Dzieła naszej noblistki zostały na tyle docenione, że już w 2017 roku jej powieść „Prowadź swój pług przez kości umarłych” doczekała się ekranizacji jako „Pokot”.

Akcja/kampania/projekt roku
Polska: Światowy i polski prym wiedzie Netflix z serialem „Dom z papieru”; zapowiedź 3. sezonu, w którym pojawił się Krzysztof Piątek, to dowód na to, jak świetnie stacja sobie radzi w kwestiach marketingowych.
Świat: Stranger Things i wykorzystanie Coca-Coli w serialu. Był to świetny pomysł i nawiązanie do lat 70. Nostalgia pełną parą.

Premiera/debiut/nowość roku
Polska: Ze względu na słabszą ekranizację „Nielegalnych” oraz „Belfra 2” z dystansem podchodziłem do „Żmijowiska”. Miałem obawy, że, jak w przypadku „Nielegalnych”, Canal+ nie przedstawi fabuły książki w interesujący sposób. Na szczęście zostałem mile zaskoczony: serial „Żmijowisko” to udana adaptacja powieści trzymająca w napięciu do samego końca.
Świat: Światowy, ale zarazem „polski” serial na podstawie powieści Sapkowskiego – „Wiedźmin”, który jeszcze nie doczekał się swojej premiery (20.12), a jest określany jako premiera roku. To właśnie ten serial ma godnie przejąć schedę po „Grze o tron”. Już teraz showrunnerka Lauren S. Hissirsh zapowiedziała, że serial ma rozplanowaną historię na 7 sezonów.

Trend roku
Polska: Nadawcy dostrzegają potencjał w lokalnym kontencie i inwestują w niego coraz większe sumy. Przekłada się to na większą oglądalność kanałów, jak również większą siłę przebicia poszczególnych tytułów na lokalnym rynku. W 2019 w lokalny kontent inwestowali m.in. A+E Networks, AXN, HBO czy Canal+. Jest to świetny trend, który nadawcom już teraz przynosi duże efekty.
Świat: Inwestowanie w lokalny kontent to światowy trend. Netflix oraz HBO robią to globalnie, dzięki czemu każdy rynek czuje się dopieszczony. Netflix inwestuje m.in. w rynki niemieckie, brytyjskie czy hiszpańskie, a HBO polskie czy rumuńskie. Zazwyczaj lokalne tytuły dzięki swojej światowej dostępności odnoszą globalne sukcesy.

Prognoza na 2020 rok
W 2020 roku będzie można dostrzec rozwój platform streamingowych. Disney+ będzie rywalizował z Netflixem i HBO, dzięki czemu zyskają na tym konsumenci, ale na pewno nie ich portfele.
Zauważalny będzie również rozwój oraz zakup praw do transmisji sportowych przez platformy streamingowe, m.in. w tym roku Amazon Prime oraz Dazn kupiły prawa do transmisji Ligi Mistrzów w Niemczech. Spekuluje się, że platforma Dazn będzie dostępna u nas w kraju.


Ryszard Sibilski, prezes Endemol Shine Polska

Wydarzenie roku
Polska: Zapowiedź joint-venture pomiędzy Cyfrowym Polsatem i TVN Discovery powołująca wspólną platformę VoD.
Świat: Fuzja Endemol Shine Group oraz Banijay w skutek czego powstaje największa na świecie firma produkcji telewizyjnych, gromadząca 200 firm w 23 krajach oraz ponad 100 tys. godzin produkcji filmowych.

Sukces roku
Polska: Literacka Nagroda Nobla dla Olgi Tokarczuk.
Świat: W tym roku program „Big Brother” obchodził 20. urodziny. W Polsce powrót BB poważnie wzmocnił pozycje TVN7 i Playera.  W mijającym roku w emisji były aż 22 produkcje na
18 rynkach na świecie. Rekordy oglądalności program bił  m.in. w Hiszpanii, Niemczech czy Indiach. „Big Brother” nie stracił na świeżości i pozostaje najmocniejszym brandem reality. Trend na tego typu programy mocno się umocnił. W 2020 roku „Big Brother” dalej będzie podbijać świat i powróci do Grecji, Szwecji, Australii oraz do Niemiec z klasyczną edycją po pięciu świetnych sezonach VIP.

Porażka/ryzys roku
Polska: Grupa Marquard Media Polska zamyka wszystkie swoje magazyny drukowane. Oznacza to koniec drukowanych popularnych i kultowych tytułów takich jak m.in. „Playboy”, „CKM” czy „Harper’s Bazaar”.
Świat: Coraz bardziej wymykająca się spod kontroli, a mająca wpływ na światowe wydarzenia, „twórczość” Donalda Trumpa na Twitterze.

Człowiek roku
Polska: Olga Tokarczuk
Świat: Greta Thunberg

Akcja/kampania/projekt roku
TikTok jako najprężniej rozwijająca się platforma społecznościowa.

Premiera/debiut/nowość roku
„Tylko nie mów nikomu” - film dokumentalny Tomasza i i Marka Sekielskich.

Trend roku
Masowe powstawanie platform  SVOD. O Polsce wspominaliśmy na wstępie więc te o globalnym zasięgu  jak Netflix, Disney+ , Amazon Prime, HBO Max, Quibi, Peacock, Apple - trwale zmienią sposób konsumpcji mediów.

Prognoza na 2020 rok
Dalsze inwestycje w digital i interaktywność oraz spersonalizowanie i pozycjonowanie treści. Na pewno sporo zadzieje się na rynku VoD. Przeciętny konsument nie będzie raczej utrzymywał wielu subskrypcji, więc rywalizacja w tym sektorze znacząco się zaostrzy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Branża telewizyjna: najważniejsze wydarzenia w 2019 roku, prognozy na 2020

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl