SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Branża telewizyjna podsumowuje 2016 rok. Trendy na 2017

Jaki był miniony rok w branży nadawców i producentów telewizyjnych i operatorów płatnej telewizji? Co wydarzy się w 2017 roku? Podsumowują Maciej Grzywaczewski, Wojciech Pawlak, Dorota Żurkowska-Bytner i Daniel Reszka.

Article


Dorota Żurkowska-Bytner, vice-president, head of commercial development & operations w Polsce, Discovery Networks



WYDARZENIE ROKU

Polska:
Za wydarzenie roku na polskim rynku medialnym z pewnością można uznać uruchomienie MUX-8. Potraktowaliśmy to jako niezwykłą szansę – stąd też decyzja o współpracy z Agorą, która zaowocuje atrakcyjną ofertą programową stacji Metro, stworzoną specjalnie dla widzów naziemnej telewizji cyfrowej. Porozumienie z Agorą to kolejny, ekscytujący krok w naszej ewolucji. Dzięki niemu biznes Discovery w Polsce zbliży się do modelu, które funkcjonuje już z sukcesem we Włoszech, Niemczech czy Wielkiej Brytanii.

Świat:
W 2016 roku oczy niemal całego świata skierowane były na USA i kampanię prezydencką, która z walki o fotel prezydenta, stała się medialnym widowiskiem i potwierdziła rosnącą siłę i rolę mediów społecznościowych, które zatarły różnicę między tym, co publiczne i prywatne. 

SUKCES ROKU

Polska:
Z naszej perspektywy będzie to na pewno debiut oferty Eurosport Experience - innowacyjnego produktu, który jako pierwszy na rynku oferuje marketerom możliwość strategicznego powiązania brandu z wydarzeniami sportowymi najwyższej światowej klasy. Mamy już za sobą kilka takich aktywacji i wiemy, że nasi klienci bardzo doceniają to zupełnie nowe podejście, które pozwala w pełni wykorzystać potencjał sportowych emocji.

Świat:
Niedawna premiera okularów Spectacles od Snapa – gadżetu, który ma zmienić sposób, w jaki dzielimy się wspomnieniami ze znajomymi. Dzięki temu rozwiązaniu powstał zupełnie nowy rodzaj treści video, podobnych do obrazów zapisywanych przez nasz mózg.

PORAŻKA ROKU
Polska i świat:
Myślę, że największym wyzwaniem dla branży będzie zmierzenie się z problemem rzetelności pomiaru w obszarze digital. Rok 2016 pokazał, że jest to jeszcze nierozwiązana kwestia, która pozostawia pole do działania.

CZŁOWIEK ROKU
Polska i świat:
Jedno nazwisko: Lewandowski. Nie tylko w kontekście jego sportowych osiągnięć, ale także potencjału, który przełożył się na sukces medialny. Robert Lewandowski to już nie tylko polska, ale przede wszystkim światowa marka i klasa sama w sobie – tak na boisku, jak poza nim.

PREMIERA / DEBIUT / NOWOŚĆ ROKU
Polska i świat:
Zdecydowanie globalna ekspansja Netflixa i Amazon Prime Video, które odzwierciedlają ewolucję sposobu konsumpcji mediów. Żyjemy w czasach wszech-kontentu, gdzie widz-konsument podąża przede wszystkim za wartościowymi formatami. Z uwagą będziemy śledzić poczynania obu graczy.

TREND ROKU
Polska: Ogromny sukces świątecznej reklamy Allegro, który jest przykładem widocznego już od pewnego czasu trendu nie tyle promocji konkretnych produktów, ale „sprzedawania” lepszej wizji świata poprzez dotykanie ważnych problemów społecznych.

Świat: Uczestnicząc w obradach jury tegorocznych nagród Eurobest w Rzymie, miałam możliwość przyjrzenia się najbardziej kreatywnym europejskim kampaniom reklamowym. Zauważalne jest rosnące znaczenie i zainteresowanie tzw. Pokoleniem Z - młodymi ludźmi wychowanymi w dobrobycie, dla których nie istnieje świat bez rzeczywistości wirtualnej.

PROGNOZA NA 2017 ROK
Polska:
Mijający rok upłynął pod znakiem lokalnych produkcji, które są silnym magnesem i cieszą się rosnącą popularnością wśród widzów, co dostrzegamy także w przypadku naszej oferty programowej. W Polsce widzowie są przywiązani do lokalnych akcentów, polskich bohaterów i historii – myślę, że ten kierunek utrzyma się, a nawet wzmocni w 2017 roku. 

Świat:
Możemy się spodziewać jeszcze większego znaczenia kontentu video, a także rozwoju nowych formatów w przestrzeni mediów społecznościowych.


Maciej Grzywaczewski, doradca ds. strategicznych ATM Grupy

Wydarzenie roku
Wydarzeniami roku na świecie były: Brexit i zwycięstwo wyborcze Trumpa. Tym wydarzeniem towarzyszyły kampanie medialne, które w sposób istotny zadecydowały o ich wyniku. Media, w dużej mierze, stały się tubami propagandowymi populistów i ksenofobów, jak stada małpiatek powtarzające kłamstwa i półprawdy demagogicznych polityków. Zagubiły swoją misję odpowiedzialnej opiniotwórczej roli. W Polsce wydarzeniem medialnym w 2016 był start 8 multipleksu i nowelizacje ustawy medialnej.

Sukces roku
Na świecie "sukces roku" to akcja rosyjskich hackerów, która wpłynęła na przebieg wyborów w stabilnej demokracji amerykańskiej. W Polsce to zachowanie status quo rynku medialnego mimo zmian ustawy medialnej i polityki reklamowej spółek Skarbu Państwa

Porażka roku
Na świecie to przyznanie literackie nagrody Nobla Bobowi Dylanowi, piosenkarzowi, który już dawno odszedł do lamusa i którego muzyka nie przetrwała. Nietrafność tej nominacji potwierdza absencja Dylana na wręczeniu nagrody. Znacznie bardziej na tę nagrodę zasłużył Leonard Cohen, bart wolności i pokoju. Może ta nagroda dałaby mu siłę być z nami jeszcze.

W Polsce to zwolnienia grupowe w koncernie Agory i brak regulacji dotyczących poprawy ściągalności abonamentu czy wprowadzenia powszechnej opłaty audiowizualnej.

Człowiek roku
W Polsce na plus waham się pomiędzy dwoma Zbigniewami. Dwoma Panami Z. B.. Bońkiem i Bębenkiem. Zbigniew Boniek z klasą wygrał wybory w PZPN mimo bardzo silnej kampanii medialnej rozpętanej przez jego konkurenta. Zbigniew Bębenek powoli, z mozołem i bez tromtadracji buduje swój multimedialny koncern.

Na świecie to znowu polityk i znowu negatywny bohater David Cameron. Polityk, który dla doraźnych, partyjnych celów, rzucił na szalę europejską integrację. Przegrał i uciekł jak szczur z tonącego okrętu. A wszystko to działo się dzięki i w mediach całego świata.

Premiera / debiut / nowość roku
W Polsce to film Patryka Vegi Pitbull Niebezpieczne Kobiety. Film powstały bez dotacji, pobił rekord otwarcia (835 tyś widzów w 4 dni). Film mocny, dowcipny i prawdziwy. Na świecie to na pewno Igrzyska Olimpijskie w Brazylii i Euro 2016 we Francji. Tego typu wydarzenia sportowe są za każdym razem wielkim i niepowtarzalnym wydarzeniem medialnym.

Trend roku
Trendami światowymi, ale też dotyczącymi rynku polskiego jest rosnąca rola internetu, szczególnie w młodym pokoleniu i powiększająca się grupa osób, które nie posiadają odbiornika tv.

Prognoza na 2017 rok
W Polsce to coraz silniejszy trend przeprowadzki kontentu video do internetu. Po Netfixie wkracza kolejny duży gracz Naspers, który ma zadebiutować już w styczniu. Myślę też, że polskie iplatformy zdobędą coraz istotniejszą rolę. Za tym będzie szedł większy przepływ środków reklamowych w internet kosztem rynku tv i gazet papierowych. Wzrastać będzie zapotrzebowanie na kontent lokalny, serialowy. Na świecie będzie to powstawanie wysokonakładowych seriali, z budżetami, których nie powstydziłby się nie jeden film fabularny i ze świetną, z górnej półki, obsadą i reżyserami. Takimi jak "Hause o Cards" czy "The Crown”


Wojciech Pawlak, prezes telewizji WP

Wydarzenie roku
Uruchomienie czterech nowych kanałów DVBT na MUX8, w tym telewizji WP, oraz związane z tym transfery dziennikarzy z dużych stacji ogólnopolskich do startupowych projektów telewizyjnych. W naszym przypadku mówimy o nazwiskach takich jak Maciej Orłoś, Igor Sokołowski, Kamila Biedrzycka-Osica, Małgorzata Serafin czy Marcin Antosiewicz.
Na świecie…nie konkretne wydarzenie, lecz konsekwentna ekspansja Netflixa, z jego szeroką i drogą biblioteką oraz próba dotrzymania mu kroku przez Amazon Prime. Strategie obydwu firm pokazują, że slogan „content is king” ma się coraz lepiej.

Sukces roku
I znowu z naszego ogródka – za sukces uważam start nowych kanałów MUX8 na bardzo konkurencyjnym i wydawałoby się, nasyconym już rynku. To dowód na to, że telewizja linearna nie składa broni. W tym kontekście nie mogę nie wspomnieć o starcie kanału telewizyjnego WP, który w sposób intencjonalny łączy podejście on i off line z myślą o rosnącym znaczeniu crossmediowości oraz reklamy wideo w internecie. Mam nadzieję, że będzie to nowa jakość na polskim rynku mediowym.

Sukcesem roku była bez wątpienia medialna kampania Donalda Trumpa, która z dynamiką rollercoastera zdmuchnęła kandydatów amerykańskiego establishmentu. Stało się to zarówno dzięki gonitwie za sensacją tradycyjnych mediów, które zapewniły mu niewiarygodną bezpłatną ekspozycję, jak i sile oddziaływania mediów społecznościowych, w których Trump brylował.

Porażka roku
Porażką jest atmosfera panująca wokół mediów publicznych oraz patologiczna wręcz niemoc państwa związana z określeniem ich ładu i zasad finansowania. W mojej ocenie w 2016 r. pożegnaliśmy się z nadziejami na silne i moderujące dyskurs obywatelski media publiczne.

Być może były większe, ale najbardziej wstrząsnęło mną share’owanie w mediach społecznościowych filmiku pokazującego zabójstwo ambasadora Rosji w Turcji. Śmierć live-to-tape, straszne! Media społecznościowe coraz silniej ukazują swoje janusowe oblicze.

Człowiek roku
W Polsce…nie powiem, ponieważ musiałbym wymienić osoby, które znam osobiście, a nie lubię się podlizywać ;-)
Zdecydowanie Donald Trump. Kiedyś o Ronaldzie Reaganie mówiło się „Great Communicator”. Dziś do głosu doszedł „Great Entertainer”, co jest znakiem czasów, w jakich żyjemy.

Premiera / debiut / nowość roku
Serial „Belfer”, który potwierdza, że również w Polsce istnieje potrzeba i popyt na jakościowe produkcje telewizyjne.

Trend roku
Trendem roku, ale też zapewne trendem najbliższych lat, będzie wzrost znaczenia platform i urządzeń sprzyjających konsumpcji wideo, powiązanych w ten czy inny sposób z telewizją. W kanale WP odczuwamy to namacalnie tuż po starcie, że jesteśmy częścią tego procesu, kiedy za sprawą strony głównej Wirtualnej Polski, czy profilu na FB, odtwarzanie produkowanych przez nas materiałów idzie w miliony.

W dziedzinie produkcji telewizyjnej widać coraz silniejszą tendencję przekładania na ekran rozmaitych eksperymentów społecznych, na swój sposób testujących naturę ludzką na oczach widzów. Dosyć banalne, ale w niektórych przypadkach wywołujące wrażenie. Mnie cieszy jednak inny trend: że ciągle potrafimy uciekać w świat wyobraźni, a telewizje oraz platformy typu Netflix, czy Amazon Prime, nie rezygnują z opowiadania ciekawych historii w formie świetnie zrealizowanych seriali fabularnych.

Prognoza na 2017 rok
Po Komorowskim, Brexicie i Trumpie wolę nie prognozować.


Daniel Reszka, Vice President, Youth & Emerging Brands CEE, Viacom International Media Networks

Najważniejsze wydarzenie w 2016
Z punktu widzenia mediów, największym wydarzeniem w Polsce w 2016 roku było EURO 2016. Dzięki bardzo dobrej grze naszej reprezentacji i świetnej atmosferze wokół drużyny, mecze z udziałem Polski zgromadziły rekordową ilość widzów oraz generowały ogromne zainteresowanie na antenie i w internecie.

Z perspektywy Viacom International Media Networks w Polsce kluczowym wydarzeniem była integracja z regionalną strukturą VIMN CEE. Polskie działania stały się częścią grupy rynków Europy Centralnej z podobnym zapleczem kulturowym i historycznym oraz wspólnymi potencjalnymi partnerami biznesowymi. W ten sposób VIMN w Polsce może zaoferować większą synergię działań i różnorodność kooperacji biznesowych. Nowa struktura o szerszych kompetencjach operacyjnych i kierowniczych oznacza dla nas głębszą znajomość rynku oraz większy apetyt na rozwój obecnego portfolio produktów i usług oraz wprowadzenie nowych, szczególnie w Polsce, która jest największym rynkiem CEE.

Sukces roku
Największym osiągnięciem branży mediowej był fakt, że ilość kontentu wyprodukowanego w 2016 roku była najwyższa w historii. Poprawiła się również ogólna jakość produkcji. Te dwa czynniki wyznaczają kierunek rozwoju wiodących firm medialnych.

Tendencja ta znalazła odzwierciedlenie również w naszych działaniach. W VIMN Polska znacząco zwiększyliśmy liczbę lokalnych produkcji i zaprezentowaliśmy takie pozycje jak „Warsaw Shore – Ekipa z Warszawy” sezon 5, „Warsaw Shore –Summer Camp”, sezon 2, „Niemożliwe PL”, „Ex na plażyPolska”, „Blok Ekipa” sezon 2 itd. Wszystkie nasze lokalne produkcje osiągnęły wyniki powyżej założeń i znacząco poprawiły ogólne rezultaty naszych kanałów. Dla przykładu najpopularniejszy odcinek jednej z lokalnych produkcji dla MTV Polska, czyli „Warsaw Shore – Summer Camp 2” obejrzało 158k widzów, co stanowi aż 15% wzrost w stosunku do poprzedniego sezonu.

Porażka roku
Kontrowersyjne decyzje, jakie zapadły wraz z referendum w Wielkiej Brytanii, czyli Brexit, można bez wątpienia uznać za jedną z największych porażek w roku 2016 we wszystkich aspektach. Niewątpliwie decyzja ta przyniesie wiele znaczących, negatywnych skutków na makro i mikro poziomie w krótkim i średnim okresie czasu. Konsekwencje te nie ominą segmentu mediów, a szczególnie tych działających w paneuropejskim środowisku. Obecnie odczuwalne jest już pewne spowolnienie dynamiki wzrostu w segmencie reklamy związane z niemożliwością przewidzenia wszystkich konsekwencji związanych z Brexitem, co pociąga za sobą bardziej zachowawcze decyzje budżetowe klientów i agencji.

W odniesieniu do polskiego rynku największą porażką jest niewypowiedziana głośno niepewność i obawa związana z potencjalnymi nowymi regulacjami oraz podejrzenia, czy ostatnie zmiany związane z segmentem mediów publicznych będą miały wpływ na segment mediów prywatnych i komercyjnych. Taka atmosfera zdecydowanie utrudnia odpowiednie planowanie działań i podejmowanie decyzji, jest źródłem niepewności i negatywnie zakłóca zarówno te strategiczne, jak i codzienne negocjacje. W konsekwencji wiele projektów pozostaje nadal w fazie planów, zamiast być ciekawą inwestycją biznesową.

Człowiek roku
Decyzja Szwedzkiej Akademii o przyznaniu literackiej nagrody Nobla Bobowi Dylanowi wydała się wielu osobom dość kontrowersyjnym wyborem. Legendarny bard, ikona muzyki, autor niezwykłych tekstów otrzymał to wyróżnienie za "stworzenie nowego, poetyckiego wyrazu w wielkiej tradycji amerykańskiej muzyki". Zasadność przyznania tej nagrody była kwestionowana przez wielu krytyków, jednak niewątpliwie fakt ten ponownie zwrócił uwagę na muzykę popularną jako siłę tworzącą współczesną kulturę. Ta wartość była zawsze fundamentem dla MTV i Viacom.

Premiera / Debiut / Nowość / Trend roku
W ciągu roku byliśmy świadkami coraz większej konwergencji między produkcją i dystrybucją kontentu inspirowaną przez międzynarodowych graczy z obszaru technologii i digital media jako bezpośrednią odpowiedź na zmianę preferencji widzów odnośnie konsumpcji mediów. Trend ten był bardzo wyraźny w działaniach At&T i Warnera, w sposobie, w jaki Alphabet/Google oraz Apple angażują się w agregowanie treści, czy w działaniach Netflix i Amazon, które zwiększyły swoje inwestycje i ekspansję w obszarze lokalizacji rozwiązań globalnych, dzięki czemu stworzyły swój własny mediowy ekosystem. Wszystkie te działania coraz częściej podważają fundamenty tradycyjnej konsumpcji treści i torują drogę dla zwiększenia ilości i różnorodności produkcji, dla agregowania treści i nowych sposobów dystrybucji, między innymi za pośrednictwem aplikacji.

Jesteśmy przekonani, że w 2017 roku ten trend nadal będzie rósł i jesteśmy na to przygotowani, gdyż Viacom mocno koncentruje się na aplikacjach i rozwiązaniach online. Jednym z najważniejszych projektów zrealizowanych w 2016 roku w tym obszarze była współpraca z Player.pl z zakresu udostępnienia użytkownikom platformy programu „Warsaw Shore” i integracji działań marketingowych VIMN i Player.pl wokół programu, szczególnie w obszarze mediów społecznościowych.
Równocześnie sami wkładamy wiele wysiłku w budowanie trwałych relacji z naszymi widzami i fanami za pośrednictwem własnych usług. Najlepszym przykładem może być aplikacja Nickelodeon Play, która została uruchomiona w lutym 2016 roku i od razu stała się niezwykle popularna. Od tego czasu ściągnięto ją ponad 254 tysięcy razy.

Prognoza na rok 2017
Widzimy 3 główne trendy w branży mediowej na całym świecie i do pewnego stopnia również w Polsce: dalsze konsolidacje na rynku, rosnące inwestycje w oryginalny kontent oraz coraz częstsza i intensywniejsza współpraca pomiędzy podmiotami telewizyjnymi i internetowymi.

Pod nowym kierownictwem, zarówno na poziomie globalnym, jak i regionalnym, Viacom International ma rosnący apetyt na większe inwestycje w obszarze produkcji i nowych rozwiązań, wzmocnienie lokalnych zespołów, co niedawno potwierdziliśmy m.in. przejęciem Channel5 i Telefe. VIMN jest przygotowany i zdeterminowany do dalszego wzmocnienia swojej pozycji na rynkach całej Europy Środkowej i Wschodniej, a zwłaszcza w Polsce. Najważniejsze, globalne marki w portfolio Viacom to: Nick Jr., Nickelodeon, MTV, Comedy Central, Paramount Channel i Spike. W Polsce swoją silną pozycje ma już pięć z nich, więc nietrudno zgadnąć, że naszym następnym krokiem będzie uzupełnienie i wzmocnienie portfolio.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Branża telewizyjna podsumowuje 2016 rok. Trendy na 2017

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Hen
Pawlak... Mój Boże...
odpowiedź
User
M
Dlaczego nikt nie zrobił korekty tekstu Pana Grzywaczewskiego?! Błąd na błędzie...
odpowiedź
User
Mietek
Nie rozumiem dlaczego polscy tfurcy na siłe podążają za modą na seriale, podczas gdy nie potrafią nakręcić interesującej 2 godzinnej fabuły filmowej. Najpierw niech zaczną ogarniać interesujące filmy gatunkowe, a za kilkadziesiąt lat jak okrzepną i nauczą się filmowego rzemiosła przyjdzie pora na realizacje seriali.
odpowiedź