SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Carrefour szykuje się do wyjścia z Tajwanu. Czy opuści też Polskę?

Carrefour chce sprzedać swoje aktywa na Tajwanie za 1,6 mld euro. Procedura ma zostać uruchomiona po wakacjach.

Fot. materiały prasowe Article

Do przeprowadzenia procesu sprzedaży biznesu na Tajwanie Carrefour wyznaczył amerykański bank Morgan Stanley. Wartość aktywów szacowana jest na 1,6 mld euro. Francuski detalista sonduje zainteresowanie ich kupnem wśród kilku potencjalnych nabywców, m.in. wśród funduszy private equity.

W pierwszej połowie roku grupa Carrefour odnotowała na Tajwanie sprzedaż netto w wysokości 1,26 mld euro, co oznacza wzrost o 13 proc. przy stałym kursie wymiany walut. W ubiegłym roku francuska spółka porozumiała się z Dairy Farm w sprawie przejęcia Wellcome Taiwan, dzięki czemu posiada na Tajwanie 224 sklepy convenience, co daje pozycję wicelidera rynku w tym segmencie.

Carrefour pozbywa się zagranicznych oddziałów

W czerwcu tego roku "Challenges" informowało o planach grupy Carrefour. Francuzi od kilku miesięcy prowadzą proces poszukiwania kupca na aktywa w Polsce i na Tajwanie. Spółce pomaga firma KPMG, która przeprowadza audyt wymienionych oddziałów.

"W ramach przyszłej strategii Carrefour zastanawia się nad masą krytyczną swoich międzynarodowych spółek zależnych i ewentualnymi przyszłymi posunięciami w zakresie konsolidacji, aliansów lub zbycia. Ten proces dopiero się rozpoczyna, a Carrefour zaprzecza, że podjął jakąkolwiek decyzję o sprzedaży aktywów" - poinformowała rzeczniczka firmy.

Na początku 2018 roku francuska grupa detaliczna przyjęła plan naprawczy, zakładający cięcie kosztów i wzrost nakładów na kanał sprzedaży online. Ma to pomóc poprawić rentowność firmy i utrzymać konkurencyjną pozycję wobec innych graczy, głównie Amazona.

Carrefour słabszy w Polsce

W pierwszym kwartale br. sprzedaż like-for-like Carrefour w Polsce spadła o 2,3 proc. rdr., mimo to w raporcie uznano to za "solidne wyniki", biorąc pod uwagę konkurencję i zamknięcie centrów handlowych. Sprzedaż z uwzględnieniem aktualnego kursu waluty spadła o 6,1 proc., bez uwzględniania wahań kursów walut o 1,3 proc.

W rodzimej Francji sprzedaż porównywalna wzrosła w pierwszym kwartale br. o 3,5 proc. w skali roku. Dobre wyniki detalista notuje także w Hiszpanii (+ 1,7 proc. LFL), Brazylii (+ 11,6 proc. LFL), Belgii (+2,9 proc. LFL). Wartość sprzedaży z VAT całej grupy Carrefour wyniosła w analizowanym okresie 18,577 mld euro.

Grupa Carrefour w maju ponownie mianowała na prezesa i dyrektora generalnego Alexandre Bomparda na trzyletnią kadencję.

Carrefour ma w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Jest również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw.

W styczniu tego roku rynek obiegła informacja o potencjalnym przejęciu całej grupy Carrefour przez kanadyjską Alimentation Couche-Tard, do której należy sieć stacji benzynowych Circle K. Kanadyjska ACT w wypadku przejęcia Grupy Carrefour umocnić swoją pozycję w Europie i Ameryce Południowej. Wartość transakcji analitycy szacowali na 16 mld euro (19,5 mld dolarów).

Informacja o potencjalnym zainteresowaniu Carrefourem wzburzyła francuskich polityków. Minister gospodarki Bruno Le Maire powiedział, że przejęcie przez obcy kapitał największego we Francji pracodawcy w sektorze prywatnym uderza w interesy kraju. W efekcie wycofano się całkowicie z rozmów o transakcji.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Carrefour szykuje się do wyjścia z Tajwanu. Czy opuści też Polskę?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl