SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Cda.pl i Netflix najpopularniejszymi w Polsce serwisami VOD

Wśród polskich internautów najpopularniejszymi serwisami streamingowymi są Cda.pl, Netflix, Ipla.tv i Player.pl - wynika z badania IRCenter. Rośnie liczba internautów oglądających treści na kilku ekranach, a Netflix jest najwyżej ocenianą platformą VOD na naszym rynku.

Article

W 2018 r. największy odsetek polskich internautów (29 proc.) deklarował korzystanie z serwisu Cda.pl, co oznacza wzrost rok do roku o 11 pkt proc. Na 2. miejscu pod względem popularności znalazł się Netflix z największym wzrostem o 16 pkt proc., który obecnie ogląda 21 proc. użytkowników. Podium zamykają wspólnie Ipla.tv i Player.pl oglądane przez 20 proc. badanych.

Z sondażu wynika, że internauci – w zależności od potrzeb – oglądają VOD na więcej niż jednym rodzaju urządzenia. Najbardziej multikanałowym serwisem jest Netflix: 5 na 10 internautów ogląda go na telewizorze, 6 na 10 na komputerze, a prawie 3 na 10 na smartfonach. Najbardziej telewizyjną platformą jest Cyfrowy Polsat – ogląda go na telewizorze 75 proc. użytkowników. Z kolei najbardziej komputerowym Zalukaj.com (na komputerze ogląda go 84 proc. użytkowników), a najbardziej mobilnym nc + GO (na smartfonach korzysta z niego 35 proc. użytkowników).

IRCenter zapytał też respondentów o ich opinie o działających w Polsce serwisach VOD.  Przy ocenie wzięto pod uwagę zostały 4 aspekty: różnorodność dostępnych tytułów, jakość streamingu, szybkość dodawania nowych tytułów oraz obecność reklam w serwisie.

W przypadku każdej z tych kategorii najwyżej oceniony został Netflix. Wśród serwisów pojawiających się w czołowej trójce znalazły się także HBO GO, NC+ GO, VOD Cyfrowy Polsat, Zalukaj.com oraz Showmax, który z końcem stycznia br. zniknął z polskiego segmentu VOD.

Gemius: Netflix wyprzedził Premium CDA.pl i Playera, a HBO GO Iplę. W dół Showmax)

Według badania Gemius/PBI w grudniu ub.r. VoD.pl (należący do Ringier Axel Springer Polska) odwiedziły 4 mln internautów, co dało 14,26 proc. zasięgu. Wykonali oni 17,73 mln odsłon oraz spędzili średnio po 34 minuty i 20 sekund.

VoD.pl jest zdecydowanym liderem zasięgowym. Po ponad 3 mln użytkowników miały Netflix (3,36 mln), sekcja Premium na CDA.pl (3,18 mln) oraz Player.pl (3 mln), a po ponad 2 mln - sekcja VoD na TVP.pl (2,92 mln) i dział wideo WP.pl (2,22 mln).

Netflix zanotował 42,05 mln odsłon, dział VoD na TVP.pl - 34,45 mln, Premium CDA.pl - 29,99 mln, a Player.pl - 25,16 mln.

Z kolei najdłuższy przeciętny czas korzystania przez użytkowników osiągnęły witryny związane z telewizją. W dziale VoD na TVP.pl spędzili średnio 3 godziny i 29,5 minuty, na Player.pl (należącym do Grupy TVN) - 3 godziny, 6 minut i 36 sekund, na WP Pilot (pozwalającym ogląda kilkadziesiąt stacji tv) - 2 godziny, 34 minuty i 46 sekund, a na Ipla.tv (należącej do Cyfrowego Polsatu) - 2 godziny, 31 minut i 5 sekund.

Za to z sekcji wideo WP.pl odwiedzający korzystali przeciętnie przez 9 minut i 58 sekund, z Netflixa - przez 10 minut i 41 sekund, z HBO GO - przez 12 minut i 24 sekundy, a z Showmaxa - przez 17 minut i 28 sekund.

Trzy ostatnie serwisy, tak samo jak sekcja Premium na CDA.pl, są w pełni odpłatne. Stosunkowo krótki średni czas korzystania może sugerować, że odwiedza je sporo internautów (trafiających tam np. w efekcie działań reklamowych), którzy nie decydują się wykupić abonamentu. Za to ci płacący mogą spędzać tam znacznie więcej czasu. CDA.pl pod koniec listopada ub.r. podało, że dostęp do działu Premium ma wykupiony 155 tys. użytkowników, o 36 tys. więcej niż dwa miesiące wcześniej.

NC+ GO jest natomiast skierowany tylko do abonentów platformy NC+.

W pozostałych serwisach większość treści jest dostępnych za darmo. Na VoD.pl ponad rok temu zrezygnowano z modelu subskrypcyjnego dostępu płatnych treści, za to na Player.pl i Ipla.tv pojawiły się nowe płatne pakiety (m.in. ze streamingiem kanałów kodowanych).

Na komputerach VoD.pl odwiedziło 3,09 mln internautów, wykonując 13,1 mln odsłon oraz spędzając średnio po 40 minut i 11 sekund. Sekcja Premium na CDA.pl miała 2,71 mln użytkowników i 23,06 mln odsłon, Netflix - 2,57 mln użytkowników i 32,61 mln odsłon a Player.pl - 2,25 mln użytkowników i 21,61 mln odsłon.

W tym ostatnim serwisie przeciętny czas korzystania przez odwiedzającego wynosił 4 godziny, 4 minuty i 7 sekund. W przypadku VoD na TVP.pl były to 4 godziny, 27 minut i 25 sekund, na WP Pilot - 3 godziny, 58 sekund i 11 sekund, a na Ipla.tv - 3 godziny, 10 minut i 32 sekundy.

W internecie mobilnym VoD.pl zanotował 1,48 mln użytkowników, 4,63 mln odsłon oraz 8 minut i 59 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego, natomiast VoD na TVP.pl przy 1,35 mln użytkowników miał 12,24 mln odsłon oraz godzinę, 21 minut i 37 sekund przeciętnego czasu korzystania.

Na Ipla.tv użytkownik spędził średnio 35 minut i 36 sekund, a na WP Pilot - 26 minut i 30 sekund.

VoD.pl w skali roku zanotował niewielkie spadki odwiedzalności - o 0,15 pkt proc. zasięgu (1 proc. w dół), 892 tys. odsłon (4,8 proc.) oraz 4 minuty i 39 sekund średniego czasu korzystania (11,9 proc.). Natomiast sekcja Premium na CDA.pl przy spadku zasięgu o 1,35 pkt proc. (10,6 proc.) zyskał 4,17 mln odsłon (16,1 proc) oraz 3 godziny i 58 sekund średniego czasu korzystania (25,6 proc.)

Bardzo duże wzrosty osiągnęły natomiast Netflix i HBO GO. Pierwszy serwis zyskał 7,22 pkt proc. zasięgu i 25,08 mln odsłon (to 152,3 i 147,8 proc. w górę), dzięki czemu pod względem zasięgu wyprzedził m.in. sekcję Premium CDA.pl, Player.pl, Iplę, Showmax oraz witryny WP i TVP. Natomiast HBO GO zanotował wzrost o 2,89 pkt proc. zasięgu i 8,18 mln odsłon (118,9 i 101,2 proc. w górę). Od wiosny ub.r. z serwisu mogą korzystać nie tylko abonenci ofert telewizyjnych ze stacjami HBO, lecz także pozostali internauci.

Z kolei mocno zmalały statystyki Ipli, Showmaxa i NC+ GO. Ipla.tv straciła 1,51 pkt proc. zasięgu, 2,84 mln odsłon oraz 41 sekund średniego czasu korzystania przez użytkownika (to odpowiednio 23,4, 18,5 i 9,7 proc. w dół), Showmax - 3,12 pkt proc. zasięgu i 9,56 mln odsłon (59 i 49,8 proc.), a NC+ GO - 0,61 pkt proc. zasięgu i 2,93 mln odsłon (32,4 i 27 proc.).

Showmax pod koniec grudnia ogłosił, że z końcem stycznia wycofuje się z Polski. Przejęciem jego zasobów jest zainteresowana Telewizja Polska.

W przypadku Playera zasięg wzrósł o 1,12 pkt proc. (11,7 proc.), natomiast liczba odsłon zmalała o 1,82 mln (6,7 proc.), a średni czas korzystania - o 21 minut i 46 sekund (10,4 proc.). Dział VoD na TVP.pl osiągnął wzrosty o 0,34 pkt proc. zasięgu, 468,7 tys. odsłon oraz 13 minut i 17 sekund przeciętnego czasu korzystania (to 3,4, 1,4 i 6,8 proc. w górę), a WP Pilot - o 1,77 pkt proc. zasięgu, 509,2 tys. odsłon oraz 12 minut i 15 sekund średniego czasu korzystania (46,5, 8,8 i 8,6 proc. w górę).

Wśród aplikacji VoD liderem w grudniu był Netflix z 1,08 mln użytkowników i 3,86 proc. zasięgu.

Aplikacja Playera przy 949,2 tys. użytkowników zanotowała 40,53 mln odsłon oraz 2 godziny, 50 minut i 49 sekund przeciętnego czasu korzystania przez internautę, a mobilna Ipla - przy 549,2 tys. użytkowników 8,98 mln odsłon oraz 2 godziny, 58 minut i 47 sekund średniego czasu.

Z kolei aplikacja Showmaxa miała 190,9 tys. użytkowników, a Ipla na komputery - 125,8 tys.

Badanie IR Center zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej pod względem wieku, płci i wielkości miejscowości zamieszkania próbie 1020 internautów. Realizacja badania miała miejsce w grudniu 2018 roku.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Cda.pl i Netflix najpopularniejszymi w Polsce serwisami VOD

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dominik33
Też się zgodzę, że w zestawieniu powinien być YouTube, ja filmy oglądam na YT.
1 1
odpowiedź
User
O
CDA...gdyby dało się gdzieś zapłacić te 10€ i mieć dostęp do starszych tytułów, legalnie. Ze względu na konieczność pogodzenia praw nawet z limitem 12-15 filmów i 20 odcinków seriali miesięcznie...
0 4
odpowiedź