SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Znamy koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego

Brytyjscy architekci z firm Woods Bagot, Populous i KPF przyjechali do Warszawy, aby zaprezentować inwestorowi wstępne koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zaprezentowane plany posłużą jako inspiracja podczas przygotowywania master planu lotniska, który ma być zlecony na początku przyszłego roku.

-– Już po raz drugi zaprosiliśmy do współpracy architektów z bogatym portfolio zaprojektowanych i zrealizowanych inwestycji, żeby zapytać ich o to, jak Port Lotniczy Solidarność może wyglądać. Moment nie jest przypadkowy. Do końca października konsultujemy z partnerami branżowymi wymagania techniczne i operacyjne nowego lotniska. Naszym celem jest uzgodnienie założeń koncepcyjnych CPK z potrzebami przyszłych użytkowników - mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

Oto opis każdej z nowych koncepcji architektonicznych.

"Lotnisko-trójkąt"

Projektanci z pracowni KPF wyszli z założenia, że - z uwagi na wygodę pasażerów CPK - odległość między centralną częścią lotniska - a najbardziej oddalonymi bramkami lotniskowymi nie może być zbyt duża. Ich celem było skrócenie czasu odpraw i ułatwienie przesiadek. W efekcie zaproponowali terminale w kształcie trójkąta: większy w ramach pierwszego etapu budowy CPK, a drugi, mniejszy w ramach ewentualnej rozbudowy portu (jeśli będzie takie zapotrzebowanie).

Poprzez swój krótszy bok trójkątny terminal byłby połączony z planowaną stacją kolejową linii dużych prędkości łączącej Warszawę, CPK i Łódź (docelowo także Poznań i Wrocław). Zdaniem KPF, czas dojazdu i płynność przesiadek z pociągu do samolotu i odwrotnie może zadecydować o sukcesie nowego lotniska.

Projektanci zaprojektowali wnętrze terminalu CPK jako przestronną i pełną światła halę z przezroczystym dachem. Na jego szczycie umieścili pomarańczowe świetliki o nieregularnym kształcie, przywołujące na myśl tradycyjny polski bursztyn.

"Lotnisko-miasto"

Według projektantów z biura Populous w Londynie, CPK ma być „lotniskiem-miastem”, co stanowi bezpośrednie nawiązanie do koncepcji Airport City. Pracownia powołuje się na swoje doświadczenia z projektowania elementów lotnisk Changi  w Singapurze i De Gaulle’a w Paryżu, ale także na projekty stadionowe, np. obiekty sportowe na Olimpiadę w Londynie w 2012 r.

W koncepcji Populousa podróż przez lotnisko rozpoczyna się w momencie, gdy podróżni wysiadają z pociągu na zintegrowanej stacji kolejowej, ulokowanej na niższych piętrach portu. Obiekty lotniskowe znajdują się najwyżej, podczas gdy środkowe piętra mają być otwarte na zewnątrz.

Podróżnym oferowane będą miejsca relaksu (SPA, masaże), sportu (siłownia i basen), ale też przestrzeń do pracy i spotkań biznesowych. W strefie rozrywki lotniska dostępne będą rozwiązania cyfrowe, interaktywne i VR (w ramach rzeczywistości wirtualnej), np. platformy do gier e-sportowych.

"Lotnisko przyszłości"

Architekci Woods Bagot wyszli z założenia: lotnisko przyszłości nie zostało jeszcze zaprojektowane. Przewidują jednak, że w przyszłości kontrola bezpieczeństwa może przebiegać zupełnie inaczej niż dzisiaj (np. odbywać bez potrzeby zatrzymywania się przy bramkach - za pośrednictwem specjalnych skanerów przy wejściu na lotnisko).

Oznacza to, że koncepcja portu lotniczego powinna być elastyczna, modułowa i umożliwiać adaptację projektu przyszłego lotniska np. pod kątem nowych technologii.

W ich koncepcji w terminalu pojawiły się charakterystyczne sufity nawiązujące do wyglądu pni drzew. Wokół portu rozciągać się będzie park ze ścieżkami do spacerów, do jazdy na rowerze lub rolkach, a także wygodne ławeczki. Ściany terminala wykonano ze szkła.

Woods Bagot na razie nie proponuje rozwiązań z zakresu logistyki na terminalu. Biuro zaproponuje dokładne rozwiązania po przeanalizowaniu ścieżek, którymi przechodzą poszczególne grupy pasażerów.

Program CPK

W ramach planowania lotniska spółka CPK zakończyła I etap konsultacji strategicznych, czyli uzgodnień definicji portu lotniczego w ramach Programu CPK z partnerami branżowymi inwestycji (przewoźnikami, zarządcami infrastruktury, firmami handlingowymi, operatorami cargo, firmami spedycyjnymi, dostawcami paliw itd.).

Wpłynęło ponad tysiąc uwag i propozycji dotyczących  infrastruktury planowanego lotniska, m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd.

W efekcie powstał 350-stronicowy brief stategiczny, który obecnie – do końca października – jest konsultowany w ramach bardziej szczegółowych uzgodnień.

Dołącz do dyskusji: Znamy koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
AS
To ile $ utopiliśmy już w tej politycznej mrzonce?
odpowiedź
User
hehehe
Przypominam słowa ministra: "Pierwszy samolot odleci z CPK w 2027 roku" ;)
odpowiedź
User
Nick
Chore pisowskie rojenia, żeby wydoić z budżetu kasę dla krewnych ii znajomych prezia
odpowiedź