SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W listopadzie portfele Polaków odetchnęły. Najtaniej w Auchan, najdrożej w E.Leclerc

Średnia wartość koszyka zakupowego (złożonego z nabiału, mięsa i wędlin, napoi, dodatków, słodyczy, chemii domowej, kosmetyków, alkoholi i in.) spadła w listopadzie do 228,10 zł z 231,42 zł miesiąc wcześniej. Najdroższy ze stacjonarnych sklepów był tym razem E.Leclerc (236,02 zł), a najtańszy ponownie Auchan (z 206,2 zł) - wynika z danych ASM Sales Force Agency.

fot. shuttlerstock Article

Po raz dziewiąty eksperci ASM Sales Force Agency przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego, czyli zestawienie najpopularniejszych produktów FMCG kupowanych przez Polaków w celu zaspokojenia różnych potrzeb życiowych (tj. nabiału, mięsa i wędlin, napoi, dodatków, słodyczy, chemii domowej, kosmetyków, alkoholi i in.).

W listopadzie średnia wartość wzorcowego koszyka spadła do 228,10 zł (z 231,42 zł w październiku).

W listopadzie większość sklepów okazała się tańsza niż wartość średnia. Najdroższy ze stacjonarnych sklepów był tym razem E.Leclerc (236,02 zł), który wyprzedził Lidla (232,36 zł) i Selgrosa (229,83 zł).

Najtańszy ponownie okazał się Auchan (z 206,2 zł o 7,68 zł tańszy wobec własnego wyniku miesiąc wcześniej), nieco droższe były Kaufland (221,88 zł), Makro (223 zł) i Biedronka (223,03 zł).

Najkorzystniejszy pod względem cenowym Auchan miał w swojej ofercie osiem najtańszych produktów, co stanowi 20 proc. wszystkich objętych badaniem. Czwarta w rankingu najtańszych sklepów Biedronka miała ich aż 11, a hurtownia Makro (w zeszłym miesiącu najdroższa wśród sklepów stacjonarnych, w listopadzie trzecia od końca) – siedem.

W internecie najdrożej

Ponownie najdroższym kanałem sprzedaży okazało się e-grocery, choć średnia wartość koszyka zakupionego online (262,17 zł) zmalała o 0,5 zł względem poprzedniego miesiąca.

Zwiększył się też rozdźwięk cenowy pomiędzy zakupami online i offline - najdroższy sklep stacjonarny był o blisko 35 zł tańszy niż kanał e-grocery. Różnica ta wzrosła w listopadzie niemal trzykrotnie (w październiku najdroższy sklep stacjonarny był tańszy od e-grocery o 12 zł).

Listopad "chwilą oddechu" przed świątecznymi wydatkami

Według raportu ASM Sales Force Agency, w listopadzie ceny produktów w poszczególnych kategoriach potrafiły różnić się nawet o 30-40 procent.

Przykładowo chemię domową i kosmetyki, ale też słodycze, mięso, ryby i wędliny w ekstremalnych przypadkach można nabyć za mniej niż połowę ceny w innym sklepie. Największe rozbieżności cenowe trafiają się w kategorii mrożonek i alkoholi – tu zdarzają się różnice cenowe rzędu 40-46 procent.

- W listopadzie rozpoczyna się okres intensywnych przygotowań świątecznych: statystycznie z roku na rok Polacy z okazji Świąt Bożego Narodzenia wydają coraz więcej, nie tylko na prezenty, ale także na żywność. Nie znaczy to jednak, że podstawowe produkty FMCG w tym okresie drastycznie drożeją – wręcz przeciwnie: listopad i grudzień obfitują w promocje i wyprzedaże – stąd też niższa wartość badanego koszyka. Płacimy więcej, bo kupujemy więcej – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Warto zaznaczyć, że badanie koszyka zakupowego ASM SFA analizuje de facto marże konkretnych sieci, a nie ceny samego produktu.

- Rozbieżność między badaniem cen koszyka zakupowego ASM SFA a statystykami GUS wynika z różnicy podmiotu badania: GUS analizuje produkty wysokoinflacyjne, będące same w sobie produktem lub składające się z półproduktów (jak np. warzywa, pieczywo etc.). ASM SFA bada produkty dużych dostawców, które są policzalne, a ich cena w dużej mierze zależy od ustalanych indywidualnie przez sieci promocji - wyjaśnia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Piotr Witkowski, główny analityk ASM SFA.

Od marca 2019 eksperci ASM SFA w cyklach miesięcznych porównują ceny 40 produktów (tych samych marek i o analogicznych gramaturach) w wybranych sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski (tj. Biedronka, Lidl, Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco, Makro i Selgros). Od lipca badanie rozszerzono o kanały sprzedaży online, tzw. e-grocery, tj. frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl i tzw. hybrydy (a więc sieci prowadzące sprzedaż stacjonarną i internetową), czyli Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W listopadzie portfele Polaków odetchnęły. Najtaniej w Auchan, najdrożej w E.Leclerc

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl