Więcej prądu i zysku w Cyfrowym Polsacie. Koszty w dół

W trzecim kwartale 2024 roku grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła r/r wpływy o 3,6 proc., m.in. dzięki o jedną trzecią wyższej sprzedaży energii. Przy spadku wydatków operacyjnych i kosztów obsługi długu mocno wzrósł zysk firmy.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Więcej prądu i zysku w Cyfrowym Polsacie. Koszty w dół

Grupa Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale wypracowała 3,58 mld zł przychodów sprzedażowych, o 3,6 proc. więcej niż rok wcześniej (3,45 mld). Kwotowo i procentowo najmocniej zwiększyły się wpływy ze sprzedaży energii (czyli głównie prądu z należących do holdingu farm fotowoltaicznych i wiatrowych, a także energii cieplnej i praw majątkowych) - z 272 do 359,1 mln zł.

Firma na dobre weszła w ten segment w połowie ub.r., przejmując od ZE PAK kontrolny pakiet udziałów spółki PAK - Czysta Polska Energia realizującej wiele projektów w obszarze energii zeroemisyjnej. W zeszłym kwartale grupa Cyfrowy Polsat wyprodukowała 301 GWh zielonej energii (81 GWh z wiatru, 32 GWh ze słońca i 188 GWh z biomasy), o 57 proc. więcej niż przed rokiem. - Do tego dynamicznego wzrostu przyczyniło się uruchomienie kolejnych farm wiatrowych w Człuchowie i Przyrowie o łącznej mocy 123 MW. Tylko w III kw. segment zielonej energii wygenerował 82 mln zł EBITDA i ponad 200 mln zł przez 9 miesięcy - zauważa w komunikacie prasowym Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w firmie.

- Systematycznie uruchamiamy kolejne moce produkcyjne w OZE. Zgodnie z harmonogramem przebiega budowa największej farmy wiatrowej w Drzeżewie o mocy 139 MW. W Koninie uruchomiliśmy testową produkcję zielonego wodoru i tym samym mamy już pełny łańcuch wartości gospodarki wodorowej - dodaje Stec.

Zdecydowana większość biznesu firmy to nadal telewizja, internet i telekomunikacja. Kwartalne wpływy z detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych (czyli głównie z  usług tv i telekomunikacyjnych) zwiększyły się rok do roku z 1,75 do 1,82 mld zł, wpływy hurtowe (z reklam i sponsoringu, połączeń międzyoperatorskich, ramingu, od operatorów tv) zmalały z 799,3 do 763,8 mln zł, zaś te ze sprzedaży sprzętu (głównie klientom Plusa i Cyfrowego Polsatu) wzrosły z 446,5 do 457,2 mln zł.

Mniej na treści, odsetki i amortyzację

Grupa Cyfrowy Polsat zdołała ograniczyć r/r koszty operacyjne o 5,6 proc. do 2,99 mld zł. Wydatki na treści zmalały z 516,6 do 415,1 mln zł, a koszty amortyzacji, utraty wartości i likwidacji - z 475 do 303,2 mln zł. Z drugiej strony nakłady na kwestie techniczne i rozliczenia międzyoperatorskie poszły w górę z 838,1 do 869,7, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - z 271,6 do 290,1 mln zł.

Jeszcze mocniej zmniejszyły się koszty finansowe, dotyczące głównie obsługi zadłużenia holdingu. W zeszłym kwartale wyniosły 399 mln zł, wobec 278,6 mln zł rok wcześniej. Za to zysk netto z działalności inwestycyjnej podskoczył z 39,9 do 81,8 mln zł.

Przełożyło się to na spory wzrost zyskowności grupy Cyfrowy Polsat. Na poziomie operacyjnym zwiększyła się r/r/ z 510,9 do 569,5 mln zł, a netto - ze 102,2 do 249,8 mln zł.

grafika

- W III kw. rozwijaliśmy się w każdym segmencie działalności. W zasięgu 5G Plusa jest 25 mln osób, 5G Ultra - 16 mln, a nasz internet stacjonarny jest dostępny dla blisko 23 mln osób. Dbamy o atrakcyjną ofertę programową, w tym ciekawą jesienną ramówkę oraz bogactwo najlepszego sportu. Do Eleven Sports wracają wyścigi Formula 1 oraz Bundesliga. Z odnawialnych źródeł energii produkujemy coraz więcej czystej, zielonej energii, a w Koninie uruchomiliśmy testową produkcję zielonego wodoru - opisuje Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu.

Droższe abonamenty, płatna tv ze spadkiem

Na koniec września br. grupa Cyfrowy Polsat miała 5,75 klientów indywidualnych w modelu abonamentowym, o 1,3 proc. mniej niż przed rokiem. To przede wszystkim skutek spadku sprzedaży płatnej telewizji - liczba jej jednostkowych usług (RGU) kupionych przez klientów zmalała r/r o 3,5 proc. do 4,69 mln. To kolejny kwartał z rzędu ze spadkiem w tym obszarze

Jeśli chodzi o telefonię mobilną, to liczba jednostkowych usług zwiększyła się o 2,7 proc. do 6,38 mln, a w przypadku internetu - o 4 proc. do 2,06 mln.

W zeszłym kwartale na przeciętnego abonenta firmy przypadało 2,28 wykupionej usługi (o 1,8 proc. więcej niż przed rokiem) oraz 77,2 zł miesięcznej opłaty (po wzroście r/r o 5 proc.).

Zmalały wyniki segmentu przedpłaconego holdingu: liczba jednostkowych usług spadła r/r o 6,3 proc. do 2,57 mln (w przypadku dominującej w tym obszarze telefonii mobilnej - o 4,9 proc. do 2,45 mln), a średni przychód miesięczny na pojedynczą usługę - o 0,6 proc. do 17,8 zł.

W pionie biznesowym, gdzie usługi świadczy głównie Netia wraz ze swoimi spółkami zależnymi, liczba klientów zmniejszyła się o 0,7 proc. do 68,3 tys., zaś przeciętny przychód od każdego wzrósł o 4 proc. do 1 514 zł.

grafika

Na koniec środowej sesji giełdowej, jeszcze przed publikacją wyników z trzeciego kwartału, za akcję Cyfrowego Polsatu płacono 12,3 zł, o 5,7 proc. mniej niż przed rokiem. Przy takiej cenie kapitalizacja firmy wynosiła 7,9 mld zł.

Na przełomie września i października jej kurs znacząco zdołowało ujawnienie sporu Zygmunta Solorz z jego dziećmi w sprawie sukcesji w holdingu miliardera. W październiku synowie biznesmena Tobias Solorz i Piotr Żak oraz jego zaufany prawnik Jarosław Grzesiak zostali odwołani z kilku ważnych spółek z jego imperium, m.in. Cyfrowego Polsatu, ZE PAK, Polkomtelu, Netii i Portu Praskiego.

grafika

W połowie października grupa Cyfrowy Polsat w oświadczeniu podkreśliła, że spór prawny Zygmunta Solorza z jego dziećmi nie ma wpływu na działalność operacyjną i finansową holdingu. Zapewniła, że jest w bezpiecznej sytuacji, jeśli chodzi o obsługę zadłużenia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu