KRRiT konsultuje, ile czasu media publiczne mają przeznaczyć na bloki referendalne

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła w czwartek konsultacje w sprawie trzech rozporządzeń, regulujących kwestie związane z nadchodzącymi wyborami i referendum. Dotyczą one czasu w mediach na audycje referendalne, a także komunikatów Państwowej Komisji Wyborczej. Uwagi do projektów można zgłaszać do końca sierpnia.

jk
jk
Udostępnij artykuł:

W czwartek KRRiT ogłosiła konsultacje do projektów trzech rozporządzeń, z czego dwa zmieniać mają wcześniejsze rozporządzenia (z 2011 roku), trzecie zaś dotyczy referendum.

W pierwszym projekcie, zmieniającym rozporządzenie „w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji” regulator zmienia tylko i uaktualnia obszary emitowania regionalnych programów Telewizji Polskiej oraz spółek radiofonii regionalnej.

Ile czasu na referendum w radiu, ile w TVP

Drugi projekt rozporządzenia dotyczy „czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie audycji referendalnych oraz ramowego podziału czasu w programach ogólnokrajowych i regionalnych”. Ma to związek z ogłoszonym na dzień 15 października referendum ogólnokrajowym. W projekcie czytamy, że w Programie 1 TVP czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynieść ma łącznie 360 minut; podobnie ma też być w TVP2. Na antenie TVP Polonia ma to być 180 minut. Bloki audycji nie mogą być krótsze niż 10-minutowe. „W każdym programie regionalnym Telewizji Polskiej czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynosi 600 minut” – informuje projekt rozporządzenia KRRiT; tam bloki mają nie być krótsze niż 15 minut.

Więcej czasu na promocję referendum regulator przewiduje na antenach Polskiego Radia. W Trójce oraz w PR1 ma to być po 500 minut, PR dla Zagranicy ma przeznaczyć na referendalne bloki 300 minut, zaś Dwójka i Czwórka – po 250 minut. Bloki mają być nie krótsze niż 6 – 12 minut (w zależności od anteny). „W każdej spółce radiofonii regionalnej czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynosi 900 minut” – przewiduje KRRiT.

Wreszcie w trzecim rozporządzeniu KRRiT zmienia przepis z 2011 roku i postanawia, że zapowiedzi programowych nie wlicza się już do czasu ogłoszeń nadawcy. Chodzi o aktualizację przepisów pod kątem zmienionej w 2021 roku ustawie o radiofonii i telewizji. ”Obowiązujący przepis art. 16 ust. 5 ustawy o radiofonii i telewizji nie reguluje czasu ogłoszeń nadawcy, do którego odwołuje się § 6 ust. 2 w/w rozporządzenia. W związku z powyższym przedmiotowy przepis należy uchylić” – czytamy w uzasadnieniu.

KRRiT przed każdymi wyborami zobowiązana jest do postanowienia, ile czasu mają przeznaczyć spółki mediów publicznych na prezentacje wyborczych komitetów. Partie polityczne, fundacje, stowarzyszenia i organizacje społeczne mają prawo do bezpłatnego czasu antenowego w mediach publicznych na kampanię referendalną. O zamiarze skorzystania z tego prawa muszą zawiadomić PKW do 5 września.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami