SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Deloitte: 2 mld smartfonów na koniec 2013, nie ma mowy o "erze postpecetowej"

W tym roku globalna sprzedaż smartfonów sięgnie miliarda, a to oznacza, że pod koniec 2013 r. w użytku będzie ich na całym świecie blisko 2 miliardy - prognozuje firma doradcza Deloitte w 12. edycji raportu "TMT Predictions 2013", wskazującego trendy kształtujące rynek nowoczesnych technologii, mediów i telekomunikacji.

Deloitte: 2 mld smartfonów na koniec 2013, nie ma mowy o

Według Delotte, w 2013 r. jeden na pięciu właścicieli smartfona na świecie nie połączy się z internetem za pośrednictwem sieci komórkowej lub Wi-Fi. Oznacza to, że 400 mln smartfonów będzie wykorzystywane jedynie do podstawowych funkcji komunikacyjnych.

Użytkownicy, którzy nie umieją lub nie chcą korzystać z pełnej gamy funkcjonalności smarfonów najczęściej obawiają się związanych z tym kosztów. Z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą w 15 krajach na świecie wynika, że od 26 proc. do 60 proc. użytkowników telefonów komórkowych dostało w ciągu ostatniego roku rachunek wyższy niż oczekiwali.


 

W Polsce odsetek użytkowników wykorzystujących potencjał smartfonów w bardzo ograniczonym zakresie sięga nawet 30 proc.

Zdaniem ekspertów Deloitte w tym roku już nawet 100 operatorów komórkowych na świecie będzie oferować nielimitowany dostęp do określonych aplikacji w ramach stałych miesięcznych abonamentów. Oferta typu AYCA ("all-you-can-app", korzystanie z aplikacji bez ograniczeń) oznacza, że użytkownik w zamian za stałą, miesięczną opłatę, ma do niej nieograniczony dostęp. W ocenie Deloitte ceny usług typu AYCA będą się kształtować od zera do kilkudziesięciu dolarów miesięcznie.

Wśród najpopularniejszych aplikacji, które są wskazywane przez użytkowników smartfonów jako te, do których chcieliby mieć nieograniczony dostęp, przeważają media społecznościowe, usługi e-mail oraz wideo. Facebook był najbardziej pożądanym serwisem w ubiegłym roku w 12 z 14 przebadanych krajów (oprócz Rosji i Japonii), na drugim miejscu znalazł się YouTube (badanie Deloitte, grudzień 2012 r.).

Według ekspertów Deloitte nie ma zagrożenia, że smartfony niebawem zastąpią komputery osobiste. W tym roku pecety mają generować ponad 80 proc. ruchu w internecie mierzonego w bitach. Co więcej, w dalszym ciągu ponad 70 proc. godzin spędzanych przy różnego rodzaju urządzeniach przetwarzających dane (PC, smartfonach, tabletach) przypadać będzie na komputery osobiste. Dużą część tego czasu spędzamy przed komputerem w godzinach pracy, ale również prywatnie prawdopodobnie przez więcej niż połowę czasu ciągle będziemy używać pecetów. Zdaniem Deloitte nie ma zatem mowy o "erze postpecetowej", nadeszła wręcz era "peceta plus". "(...) w 2013 r. na świecie nadal w użytku będzie aż 1,6 mld komputerów osobistych" - stwierdził Jakub Wróbel, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

W tym roku aż 90 proc. haseł generowanych przez użytkowników będzie w ocenie Deloitte podatnych na ataki hakerów. Rozwiązaniem, które znajdzie szersze zastosowanie już w tym roku, ma być uwierzytelnianie wielopoziomowe. Polega ono na tym, że oprócz loginu i hasła, wpisujemy także np. hasło otrzymane na telefon komórkowy lub autoryzujemy operację odciskiem palca.

W mediach rok 2013 ma być przede wszystkim okresem rozwoju telewizji hybrydowej, polegającej na połączeniu telewizji cyfrowej z usługami interaktywnymi. Liczba odbiorników umożliwiających korzystanie z telewizji hybrydowej ma przekroczyć 100 milionów. Do końca dekady zdecydowana większość nowych telewizorów sprzedawanych w krajach rozwiniętych ma mieć taką możliwość.

Mimo przewidywanego wzrostu sprzedaży, zaledwie niewielka część – bo co najwyżej 15 proc. odbiorników telewizji hybrydowej, które zostaną kupione w tym roku - ma trafić do użytkowników głównie z powodu tej właśnie funkcjonalności. Co więcej, wiele gospodarstw domowych ma już telewizory hybrydowe, czasami nawet o tym nie wiedząc, gdyż odbiornik może być podłączony do internetu nie tylko bezpośrednio, ale również za pomocą urządzeń peryferyjnych, m.in. dekoderów cyfrowych czy konsoli do gier, które często mają dwukierunkową łączność z siecią. W co najmniej dziesięciu krajach badanych przez Deloitte, telewizory hybrydowe znajdują się w ponad 30 proc. domów, a na kilku rynkach o dużej penetracji szerokopasmowego internetu może to być nawet 60 proc. W Polsce na razie telewizja hybrydowa jest w początkowej fazie rozwoju.

Rok 2013 ma być też końcem ery domowej walki o pilota. Około 10 proc. rodzin w krajach rozwiniętych i około 3 proc. w krajach rozwijających się będzie oglądało telewizję jednocześnie na kilku ekranach. Innymi słowy, w domach pojawią się dwa lub więcej odbiorniki, najprawdopodobniej różnych rozmiarów, na których będzie można oglądać jednocześnie różne programy telewizyjne w tym samym pomieszczeniu. Nie muszą to być dwa telewizory - tym drugim odbiornikiem najczęściej jest i będzie laptop lub tablet.

Inne wybrane trendy na rynku globalnym, które znalazły się w raporcie "Deloitte TMT Predictions 2013":

Telekomunikacja:
- chociaż w 2013 r. na rynkach światowych (w tym w Polsce) zostaną udostępnione dodatkowe zakresy częstotliwości, ich niedobory będą się powiększać, szczególnie w obszarach o gęstej zabudowie ludności;
- do końca roku 2013 ponad 200 operatorów w 75 krajach wprowadzi standard LTE do świadczenia komercyjnych usług. W konsekwencji liczba abonentów korzystających z usług w standardzie LTE przekroczy 200 milionów;
- przychody z reklam w sektorze smartfonów w ciągu nadchodzącego roku wyniosą 4,9 miliarda dolarów, natomiast w przypadku tabletów kwota ta sięgnie 3,4 miliarda dolarów.

Media:
- w 2013 r. obecni dystrybutorzy i nadawcy będą dostarczać dwa z trzech największych serwisów OTT oferujących programy telewizyjne i filmy;
- w roku 2013 branża telewizyjna rozpocznie wprowadzanie na rynek telewizji HD nowej generacji w standardzie 4K, który zapewnia cztery razy wyższą rozdzielczość niż najlepszy stosowany obecnie standard HD;
- w 2013 r. niemal wszystkie gospodarstwa domowe w USA, które korzystają z płatnych usług dostawców telewizji (MVPD) pozostaną przy tych usługach. Tylko mniej niż 1 proc. abonentów zrezygnuje z telewizji kablowej.

Technologia:
- do końca 2013 r. ponad 90 proc. firm z rankingu Fortune 500 częściowo lub w pełni wdroży firmowe platformy społecznościowe, co stanowi 70 proc. wzrostu w porównaniu do roku 2011;
- coraz wyższe fundusze zbierane przez portale dedykowane finansowaniu społecznościowemu. Portale te pozyskają w 2013 r. 3 mld dolarów, co oznacza 100 proc. wzrostu w porównaniu do 1,5 mld dolarów zebranych w roku 2011;
- w 2013 r. nieznacznie wzrośnie liczba firm stosujących politykę "własnego komputera" (BYOC - Bring Your Own Computer), a niektóre firmy odejdą od tego rozwiązania. Przewiduje się jednak, że ponad 50 proc. firm z rankingu Fortune 500 pozwoli pracownikom na korzystanie z własnych komputerów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Deloitte: 2 mld smartfonów na koniec 2013, nie ma mowy o "erze postpecetowej"

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl