SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dlaczego Twój sklep e-commerce nie sprzedaje? Kluczowe powody i sposoby, by to zmienić

Każdego miesiąca w Polsce rejestrowanych jest około 865  sklepów e-commerce. Miesięczna liczba zamykanych sklepów to aż 525. Niestety, wiele firm nie jest w stanie utrzymać się na rynku. Rosnące koszty, brak sprzedaży, zadłużenia i inne problemy sprawiają, że biznes upada już na starcie. Dlaczego tak się dzieje? Co zrobić, by sklep e-commerce był w dobrej kondycji?

Kondycja sklepów e-commerce

Jak już wspomnieliśmy, wiele sklepów internetowych jest zamykanych. Najczęstsze powody to zła kondycja finansowa, zadłużenia w banku, u kontrahentów, u dostawców. Wpływ na kiepską kondycję mają także brak wiedzy, słaba widoczność sklepu w sieci, brak optymalizacji witryny.

Dobrym rozwiązaniem jest więc współpraca z agencją seo. Z agencją, która pomoże nam w opracowaniu strategii pozycjonowania i innych działań, dzięki którym witryna będzie zoptymalizowana pod kątem potencjalnych klientów i wyszukiwarki Google.

Wróćmy jeszcze do danych. Badanie przeprowadzone w połowie 2022 roku przez Dun & Bradstreet wykazało, że spośród 54 tysięcy firm, których głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż online:

●    8% jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej
●    41% jest w dobrej kondycji
●    30% jest w złej kondycji
●    21% jest w bardzo złej kondycji.

Zgodnie z danymi Krajowego Rejestru Długów w 2022 roku zadłużenie w branży e-commerce wzrosło o ⅕.

Jak znaleźć się w 8% sklepów, które są w bardzo dobrej kondycji?

Od razu nasuwa się pytanie - co zrobić, aby znaleźć się w 8% sklepów, które są w bardzo dobrej kondycji finansowej. Jakie działania prowadzić, by zrealizować cele biznesowe, docierać do klientów, zarabiać? Czy w dobie tak dużej konkurencji mamy szanse, by odnieść sukces?
Zacznijmy od odpowiedzi na drugie z pytań - oczywiście, jest to możliwe, ale wymaga wysiłku, czasu, przemyślanej strategii działań.

Co zrobić, żeby sklep e-commerce zaczął zarabiać?

Osoby, które z powodzeniem prowadzą biznes w sieci, których sklep e-commerce doskonale prosperuje, z pewnością mają własną receptę na sukces. Wśród podstawowych kwestii, które mają wpływ na powodzenie biznesu, możemy jednak  wymienić:  


Sklep e-commerce - wiedza, czas, zaangażowanie

Prowadzenie sklepu e-commerce, jak i każdego innego biznesu, nie jest najprostszym zadaniem. Wymaga zaangażowania, wiedzy, umiejętności kontrolowania kosztów, obliczania marży, organizacji i kontroli procesu zamówień oraz wysyłki. Nie wystarczy, jak sądzi wiele osób, taniej kupić, drożej sprzedać.

Znajomość produktu i grupy docelowej

Jeśli już decydujesz się na prowadzenie sklepu e-commerce i sprzedaż konkretnego produktu, musisz wiedzieć co i komu sprzedajesz. Choć wiele osób ironicznie uśmiecha się po  przeczytaniu tego zdania, w praktyce, bywa różnie. Bardzo często zdarza się tak, że właściciel nie do końca zna swoje produkty, nie wie, jakie dokładnie mają parametry, co je wyróżnia. Nie zna także potrzeb i preferencji swojej grupy docelowej.
Jeśli jako właściciel nie wiesz, co sprzedajesz i do kogo chcesz dotrzeć z ofertą, szanse na sukces są niewielkie.

Produkty w sklepie e-commerce

W sklepie e-commerce muszą być produkty. Zdarzają się sytuacje, że liczba dostępnych w sklepie produktów jest niewielka. Użytkownik nie ma wyboru, więc przeklikuje się do konkurencji. Inny przypadek - produkty teoretycznie są, ale klient po kilku dniach od złożenia zamówienia otrzymuje e-maila, że wystąpił błąd i jednak zamówiony artykuł nie jest dostępny.  Niewielkie błędy mogą się zdarzyć, ale nie mogą być częste.  

Promocja w sieci

Kolejna kwestia to promocja sklepu w internecie. W dzisiejszych czasach to konieczność. Klient nie zrobi zakupów w Twoim sklepie, jeśli go nie znajdzie. Współcześni użytkownicy to osoby niecierpliwe, chcące uzyskać to, czego potrzebują w ułamku sekundy. Nikt więc nie przeczesuje internetu wzdłuż i wszerz. Praktycznie wszyscy użytkownicy skupiają się na stronach, które widoczne są na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

W jaki sposób zwiększyć widoczność sklepu internetowego w bezpłatnych wynikach wyszukiwania? Krok pierwszy to budowa nowoczesnej witryny (jeśli twój e-sklep  jest oparty o niewspierane oprogramowanie, a prowadzenie działań optymalizacyjnych jest niemożliwe, dobrze zacząć od tego). Następnie warto rozpocząć pozycjonowanie - wszystko na temat pozycjonowania znajdziecie w poradniku: https://1stplace.pl/pozycjonowanie-sklepow-internetowych/.

Dlaczego sprzedaż stoi w miejscu? Kiedy sklep e-commerce odstraszy klientów?

Załóżmy, że użytkownik, potencjalny klient, znalazł Twój sklep. To już połowa sukcesu - skoro odwiedził witrynę, być może zdecyduje się na zakup. Ale może być też tak, że bardzo szybko opuścił sklep i już nie wróci. Co może odstraszyć użytkownika?

Zbyt wolna prędkość ładowania

Prędkość ładowania to jeden z ważniejszych czynników wpływających na UX, czyli user experience. Wystarczy kilka sekund, aby użytkownik się zniechęcił i zrezygnował z przeglądania produktów. Zadbaj więc o to, by Twój sklep e-commerce, każda z podstron ładowały się w błyskawicznym tempie.

Prędkość ładowania jest też jednym z czynników rankingowych Google, ma więc wpływ na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak optymalizować prędkość ładowania? Tutaj ważne są takie działania, jak usunięcie zbędnych wtyczek, usunięcie zbędnych fragmentów kodu, nieskompresowane grafiki.

Nieprzemyślana architektura witryny

Struktura strony www to kolejny,  bardzo ważny czynnik. Posłużmy się porównaniem do sklepu stacjonarnego. Gdy wchodzisz do sklepu spożywczego, chcesz zapewne szybko znaleźć potrzebne produkty, zapłacić i wyjść. Zakładasz więc, że owoce będą w jednym miejscu, pieczywo w kolejnym, nabiał w jeszcze innym. Wszystko powinno być poukładane i na swoim miejscu. Szukanie mąki na stoisku z warzywami nie wchodzi w grę - i zapewne żaden sklep nie dopuści do takiej sytuacji.

Tak samo jest w przypadku sklepów internetowych. Wszystkie kategorie, podkategorie, produkty, muszą być w odpowiedni sposób pogrupowane, logicznie rozplanowane - tak, by klienci bez problemów znaleźli to, czego potrzebują. Na zaprojektowanie menu warto poświęcić czas. Bałagan w menu może nas kosztować utratę wielu klientów.  

Istotna jest także intuicyjna ścieżka zakupowa. Zadbaj o to, by użytkownik bez problemów nie tylko znalazł produkty, ale też mógł je sprawnie zakupić.

Brak treści, informacji

O tym, jak ważne są treści, słychać już wszędzie. W sklepie e-commerce także nie może zabraknąć wartościowych tekstów, przede wszystkim opisów kategorii i produktów.

W sklepie stacjonarnym masz szansę, żeby porozmawiać z klientem, rozwiać jego wątpliwości, odpowiedzieć na pytania. W przypadku sklepu internetowego nie ma takiej możliwości. Albo zaciekawisz klienta, przedstawisz mu zalety produktu, powody, dla których warto zrobić zakupy właśnie u Ciebie, albo nie. Przy czym brak takich informacji może sprawić, że klient zdecyduje się na zakupy u konkurencji.

Wartościowe, zawierające główne i semantyczne słowa kluczowe treści mają duży wpływ na widoczność sklepu w wynikach organicznych. Jakość strony, w tym treści, wpływa także na ranking reklamy płatnej, czyli ranking Google Ads.

Brak certyfikatu SSL, brak odpowiednich zabezpieczeń

Bezpieczeństwo w sieci odgrywa coraz większą rolę. Każdy z nas, robiąc zakupy w sieci (i nie tylko), chce czuć się bezpiecznie. Koniecznie więc musimy pamiętać o dwóch kwestiach: hostingu i certyfikacie ssl.

Zaufany hosting

Zaufany, porządny hosting to gwarancja bezpieczeństwa sklepu e-commerce (jak i stron www), zabezpieczenia na wypadek awarii oraz ataku hakerskiego. Wydajny hosting sprawi też, że sklep będzie działać bezawaryjnie (a każda przerwa w działaniu sklepu to utrata klientów, a także ryzyko spadku w wynikach wyszukiwania).

Certyfikat ssl

Certyfikat ssl to gwarancja bezpieczeństwa danych, transakcji finansowych. Sklepy e-commerce i strony www bez ważnego certyfikatu wyświetlane są przez Google jako potencjalnie niebezpieczne. A z takich witryn użytkownicy uciekają.

Niska sprzedaż w sklepie internetowym - lista powodów

Jak widać, lista czynników, które mogą wpływać na to, że Twój sklep e-commerce, nie  przynosi satysfakcjonujących zysków, jest długa. Podsumowując, mogą to być:

●    zbyt mały wybór produktów
●    nieznajomość grupy docelowej
●    brak wiedzy z zakresu obliczania marży, kosztów, jakie generuje sklep
●    zbyt mała widoczność sklepu w internecie, pozycjonowania sklepu na nieodpowiednie, błędne frazy kluczowe
●    sklep internetowy niezoptymalizowany pod kątem UX.

Zadbaj o e-commerce z 1stplace.pl

Od czego więc zacząć, by sklep e-commerce dołączył do 8% tych, które są w bardzo dobrej kondycji finansowej? Zacznij od przemyślanej strategii, analizy potrzeb grupy docelowej, e-marketingu. Gubisz się w tym wszystkim? Postaw na pomoc agencji seo i, krok po kroku zbliżaj się do sukcesu. A gdzie znaleźć skuteczną agencję e-marketingową? Polecamy 1stplace.pl. Zespół wprowadzi Cię w świat e-marketingu, zadba o to, by Twój sklep był widoczny w sieci, a oferta docierała do grupy docelowej.