SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Dom mediowy UM ze spadkiem wpływów o 29 proc. i 1,37 mln zł straty

Przychody domu mediowego UM (należy do IPG Mediabrands) wyniosły na koniec 2017 roku 140,62 mln zł, czyli były 29 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka zanotowała stratę w kwocie 1,37 mln zł wobec 524,8 tys. zł zysku netto rok wcześniej. Było to prawdopodobnie skutkiem utraty takich klientów, jak m.in. Allegro, PLL LOT, HBO czy Goodyear.

fot. Shutterstock.com Article

Wpływy agencji z tytułu świadczonych usług spadły z 198,06 mln zł w 2016 roku do 140,62 mln zł. Na rynku polskim spółka zarobiła 135,63 mln zł, a na usługach zagranicznych – blisko 5 mln zł.

W 2017 roku UM pozyskał kilku znaczących klientów do obsługi w zakresie planowania i zakupu mediów. Na szczeblu międzynarodowym były to firmy Accenture oraz Stanley Black&Decker Polska. Lokalnie agencja zawarła umowy m.in. z PZU, Link4 i TXM SA.

Nie udało się jej natomiast przedłużyć współpracy z takimi firmami, jak Allegro (klient zdecydował się na współpracę ze Starcomem), PLL LOT (obsługę przewoźnika przejął Havas Media), Goodyear Dunlop Tires (decyzja globalna), HBO i Tempur Sealy Polska (decyzja globalna).

Prawdopodobnie to właśnie utrata tych kontraktów doprowadziła do tego, że UM zamknął rok 2017 stratą netto w kwocie 1,37 mln zł. Rok wcześniej firma miał 524,8 tys. zł zysku.

Agencji nie udało się utrzymać dodatniego wyniku finansowego mimo że koszty prowadzonej przez nią działalności w porównaniu z rokiem 2016 spadły o ponad 28 proc., z 198,45 mln zł do 142,83 mln zł.


Wydatki na usługi obce wyniosły w ub.r. 131,17 mln zł (rok wcześniej 185,21 mln zł), a koszty wynagrodzeń – 8,82 mln zł (rok wcześniej 10,35 mln zł).

Na wynagrodzenia UM wydał mniej, mimo że w agencji wzrosło zatrudnienie – z 67 osób w 2016 roku do 70 osób w ub.r.

Zmniejszyły się też wynagrodzenia zarządu – w 2017 roku wnosiły 515,3 tys. zł, a rok wcześniej -1,297 mln zł.


Obecnie w zarządzie spółki zasiadają Marcin Dec jako prezes oraz Anna Gruszka i Bartosz Struzik na stanowiskach członków. Do 31 stycznia br. funkcję wiceprezesa zarządu pełniła Zofia Sanejko. W połowie października ub.r. członkiem zarządu przestał być Krzysztof Stopa.

Stabilna sytuacja

Jak podają władze UM w sprawozdaniu finansowym za 2017 rok, spółka w ub.r. osiągnęła zamierzone cele finansowe i ma stabilną sytuację. W okresie tym skupiała się na umacnianiu procesów i procedur nowej struktury wprowadzone w ramach IPG Mediabrands w 2016 roku.

Polegały one na zacieśnieniu współpracy, by dzięki temu zwiększyć efektywność płynącą z synergii działania. Głównym celem było umacnianie kompetencji agencji w obszarze digital. Kontynuowano rozbudowę Connection Panel, przeprowadzono kolejna fale badania Wave 7.

Wśród kluczowych projektów i kampanii, które dom mediowy UM zrealizował w ub.r. były m.in. trzy kampanie dla marki tamponów o.b. (Johnson&Johnson), akcja dla Jogurtu Naturalnego Gęstego produkowanego przez Bakomę, trzymiesięczna kampania promująca ubezpieczenia PZU, kilka akcji dla firmy Colian (Oranżada Hellena), całoroczna kampania biżuterii Tous.

Multimedialny profil działalności

Zarząd spółki stwierdził, że UM utrzymał w 2017 roku multimedialny profil swojej działalności. W obszarze mediów tradycyjnych nieznacznie zmalał udział wydatków na telewizję na rzecz wzrostu znaczenia prasy (wzrost udziałów o 2 p.proc.) i radia (wzrost o 1 p.proc.). W zakresie mediów internetowych utrzymał się spadek wydatków na reklamę display (spadek o 1 p. proc.) na rzecz reklam w formatach wideo (wzrost o 1 p. proc.) oraz reklam w social paid, social quality i RTB (łączny wzrost o 2 p. proc.).

Zarząd UM upatruje szans rozwoju biznesu spółki w poszerzaniu jej kompetencji o nowe obszary działalności, takie jak badania konsumenckie, niestandardowe formy aktywności mediowej (sponsoring, product placement), podnoszenie efektywności sprzedaży w sklepach, kreacja i produkcja formatów reklamowych oraz treści wideo i rozwój programmatic buyingu.

UM ma 33 proc. w Magna Global Polska i 50 proc. udziałów w Reprise Media.

IPG Mediabrands z początkiem sierpnia rozpoczął kolejny proces reorganizacji struktury client service'u w Initiative i UM

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Dom mediowy UM ze spadkiem wpływów o 29 proc. i 1,37 mln zł straty

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
czyli
wnioskuję, z dotychczasowych informacji, że znaczna większość domów mediowych na stracie jedzie. To po co one jeszcze istnieją?!
14 8
odpowiedź
User
Planer
@up, patrzysz bardzo wąsko. Sieci nie rozerwie pojedyncza strata.
8 10
odpowiedź