SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Domodi w epidemii bez 25 proc. wpływów i 14 pracowników, Homebook w osobnej spółce

W ub.r. spółka Domodi (należąca do holdingu Wirtualna Polska), która zarządza platformami e-commerce Domodi.pl, Allani.pl i Homebook.pl, zanotowała spadek przychodów o 24,9 proc. do 68,02 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 6,07 do 2,23 mln zł. Wiosną br. Homebook został wydzielony do osobnej firmy.

Article

Przychody krajowe Domodi zmalały w ub.r. z 82,38 do 61,38 mln zł, a te z zagranicy - z 8,18 do 6,64 mln zł. Wpływy od innych spółek z holdingu Wirtualna Polska poszły natomiast w górę z 337,3 tys. zł do 1,39 mln zł.

Do firmy w ub.r. należały trzy marketplace'y (czyli serwisy agregujące oferty ze sklepów internetowych): odzieżowe Domodi.pl i Allani.pl oraz wnętrzarski Homebook.pl. Przychody z kliknięć w linki do prezentowanych produktów (czyli CPC) spadły z 82,83 do 61,71 mln zł, z reklam - z 7,06 do 6 mln zł, a pozostałe wpływy - z 659.6 do 317,6 tys. zł.

Epidemia zwiększyła konkurencję w e-commerce

W sprawozdaniu złożonym w KRS firma podkreśliła, że negatywny wpływ na jej działalność miał wybuch epidemii, po którym czasowo zamknięto dużą część stacjonarnych sklepów odzieżowych, więc ich właściciele musieli skupić się na sprzedaży internetowej.

- Pandemia silnie wpłynęła na cały e-commerce i zakupy online, ale także handel detaliczny offline. Zmieniały się trendy i intencje zakupowe skutkujące niższą transakcyjnością na rynku. Wzrost popytu online spowodował wzrost konkurencji na tym rynku - opisano.

W kwartalnych sprawozdaniach finansowych Wirtualnej Polski informowano, że zaraz po wybuchu epidemii zmalała sprzedaż na Domodi.pl, Allani.pl i Homebook.pl. - Wraz z upływem czasu zauważalna była widoczna poprawa nastrojów konsumentów i wzrost zainteresowania zakupami online (trend ten był szczególnie widoczny w okresie zamknięcia sklepów wielkopowierzchniowych, ale uległ osłabieniu w momencie zniesienia obostrzeń, szczególnie w odniesieniu do branży modowej) - stwierdzono w raporcie z drugiego kwartału ub.r.

W swoim sprawozdaniu Domodi zaznaczyło, że w pierwszej połowie ub.r. zdecydowało się przyspieszyć wprowadzenie niektórych funkcjonalności w serwisach, a w drugim półroczu wdrożyło „nową strategię rozwoju w obszarze mody, podyktowaną potrzebą transformacji modelu biznesowego”.

W Domodi ubyło 14 etatów

Koszty operacyjne Domodi zmalały w ub.r. o 20,4 proc. - z 82,72 do 65,82 mln zł. Wydatki na usługi obce poszły w dół z 62,56 do 48,72 mln zł, na wynagrodzenia - z 11,6 do 11,5 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 2,43 do 2,27 mln zł.

W ub.r. średnie zatrudnienie w firmie wynosiło 101,08 etatów, wobec 115,23 w 2019 roku. Wiosną ub.r., zaraz po ogłoszeniu pierwszego lockdownu, spółka pożegnała się z kilkunastoma pracownikami.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Nakłady na amortyzację zwiększyły się z 1,13 do 1,25 mln zł, na zużycie materiałów i energii zmalały z 340,7 do 256,7 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe poszły w dół z 4,61 do 1,77 mln zł.

W połowie ub.r. spółka dostała 382,8 tys. zł dotacji z budżetu Wrocławia w ramach pomocy antykryzysowej.

Na niefinansowe aktywa trwałe przeznaczyła 3,94 mln zł, w br. takie nakłady mają wynieść 2,34 mln zł w zakresie Domodi i Allani oraz 3,69 mln zł w zakresie Homebooka.

Zysk na kapitał zapasowy

Dużo głębszy spadek przychodów niż kosztów Domodi spowodował, że pogorszyły się wyniki rentowności. Zysk sprzedażowy zmalał z 7,84 do 2,2 mln zł, zysk operacyjny - z 7,61 do 2,62 mln zł, zysk brutto - z 7,68 do 2,71 mln zł, a zysk netto - z 6,07 do 2,23 mln zł. W ub.r. spółka zapłaciła 475,6 tys. zł podatku dochodowego, wobec 1,61 mln zł rok wcześniej.

- Spadek rentowności operacyjnej wynikał przede wszystkim ze spadku skali działalności spowodowanej m.in. sytuacją pandemiczną w Polsce, jak również zwiększeniem kosztów bezpośrednich wynikających m.in. ze wzrostu stawek zakupu sesji - skomentowano w sprawozdaniu.

W połowie czerwca Wirtualna Polska zdecydowała, że zeszłoroczny zysk netto Domodi zostanie przeznaczony na kapitał zapasowy spółki.

Homebook jako osobna spółka

Pod koniec lutego z Domodi została wydzielona spółka Homebook. Uzasadniono, że zdaniem zarządu „pozwoli to na skuteczną realizację transformacji biznesowej, rozszerzenie oferty w branży odzieży i obuwia jak również reagowanie na wyzwania i dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku i konsumentów”.

Z końcem ub.r. z Domodi pożegnał się prezes Adam Plona (przeszedł do startupu Mindgram tworzonego wspólnie z Małgorzatą Ohme i Jakubem Zielińskim). W Domodi stanowisko prezesa objął Rafał Warecki, a w Homebooku - Aleksander Kusz.

- Choć prognozy dla rynku e-commerce są optymistyczne to na moment sporządzania niniejszego sprawozdania trudno jeszcze szacować jak duży będzie wpływ pandemii na gospodarkę Polską i sektor mody, a tym samym wyniki finansowe Spółki - zaznaczono w sprawozdaniu.

Wakacje.pl i Nocowanie.pl też ze spadkami

W ub.r. zmalały wyniki finansowe także dwóch innych e-commerce’owych spółek zależnych Wirtualnej Polski. Zajmujące się krajową turystyką Nocowanie.pl zanotowało spadek przychodów o 16 proc. do 21,18 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 9,01 do 4,09 mln zł.

Z kolei Wakacje.pl, do których należą też stacjonarne punkty sprzedaży, zanotowały spadek przychodów aż o 87,3 proc. do 15,97 mln zł, wyniku netto - z 9,99 mln zł zysku do 24,11 mln zł straty oraz liczby pracowników - o 38 proc. do 234 osób.

W pierwszym kwartale br. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów o 19,4 proc. do 178,93 mln zł oraz zysku netto z 7,25 do 27,29 mln zł. Mocno urósł pion internetowy, natomiast zmalały wyniki Telewizji WP.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Domodi w epidemii bez 25 proc. wpływów i 14 pracowników, Homebook w osobnej spółce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl