Trzy czwarte dyskusji o fake news trwało na Twitterze

W całym 2017 roku w sieci pojawiło się łącznie 115 tys. z odniesieniem do fake news, z czego aż 73 proc. na Twitterze - wynika z badania IRCenter.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

IRCenter poddało analizie treści w social mediach z ubiegłego roku, zawierające słowo/hasztag/zwrot fake news. Firma zidentyfikowała w swoim raporcie najczęściej współwystępujące słowa w tweeetach na temat fake newsów oraz ich konteksty – tematy określane przez analogiczne słowa.

Twitter jest serwisem, w którym trwało najwięcej dyskusji z odniesieniem do fake news w internecie. Dużo rzadziej rozmowy na ten temat trwały na Facebooku.

- Twitter jest wiodącym miejscem dyskusji o fake news, ponieważ wynika to z charakterystyki jego użytkowników i profilu tego serwisu społecznościowego. Facebook zajmujący drugie miejsce (15%) jest portalem społecznościowym o znacznie wyższym rozproszeniu tematycznym użytkowników. Znajdziemy tu zarówno miłośników kotów, mody, jak i polityki czy obszarów bardzo wąsko sprofilowanych. Na Twitterze profile użytkowników wskazują na inne ukierunkowanie dystrybuowanych treści - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska z Uniwersytetu Warszawskiego.

grafika

Ośrodek wskazuje także zestawy słów współwystępujących w dyskusjach na temat fake newsów. Przykładową siatkę powiązań tworzą "mistrz-zdjęcie-pan-pani-kłamstwo-działanie", "reforma-wiele-kłamstwo-argument", "Węgry-przykład-ilość-czas-wprowadzenie".

- Niektóre słowa i zwroty są częściej używane w określonych kontekstach, co pozwala przewidzieć, że pojawiają się określone tematy. Przykładowo, kiedy treść odnosi się do fundacji, raportów, publikacji i nagrań - z dużą pewnością można stwierdzić, że chodzi o afery związane z ustawodawstem. Kiedy z kolei pojawiają się takie słowa jak "poseł", "manipulacja" i "sprawa", dyskusja o newsach najczęściej odnosi się do różnych zbiorów wartości - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl dr Albert Hupa, prezes IRCenter.

grafika

Analiza objęła także opis kontekstów, jakimi obudowane są dyskusje na temat fake newsów. Eksperci z IRCenter uporządkowali je w kilka grup:1. Źródła fałszywych informacji (w tej grupie znalazły się reformy polskiego prawa, kłamstwa sondażowe, inne źródła).2. Odwołania do norm i wartości (wartości i zasady, okłamywanie wyborców).3. Reakcje instytucji i organizacji (polityka informacyjna rządu w związku z fake news, eksperckość i niemieckość).4. Wyjaśnienia (weryfikowanie fake news przez media, sprostowania dziennikarzy i osób publicznych).

grafika

Trzema najbardziej widocznymi kontekstami dyskusji o fake news są reformy polskiego prawa, wartości i zasady oraz newsy i źródła fałszywych informacji. Każdemu z nic autorzy raportu przypisali zestaw słów charakteryzujących. Przykładowo, w kontekst reform prawa wpisują się określenia konsekwencja, fundacja, działanie, kłótnia czy raport.

- W 2017 roku wyglądało to tak, że najwięcej fake-newsów rodziło się w związku z reformami polskiego prawa lub kłamstwami sondażowymi (najczęstsze początkowe konteksty fake-newsów); te niemal zawsze wywołują porównania do własnych lub niezależnych systemów normatywnych, a ich efektem najczęściej jest okłamywanie wyborców. W drugiej połowie cyklu życia fake-newsów te najczęściej powodują, że rząd musi się tłumaczyć, dziennikarze muszą prostować swoje wypowiedzi i wszystko na samym końcu jest weryfikowane przez dziennikarskie społeczności - ocenia dr Hupa.

grafika

 

- Konteksty dyskusji o fake-news układają się w powtarzający się wzorzec cyklu życia newsów. W tym sensie fake-news to jeden z wielu rodzajów newsów, różniący się od innych tym, że dziennikarze są nie tylko odpowiedzialni za odkrycie newsa, ale i za jego rozprzestrzenienie w internecie - dodaje prezes IRCenter.

jd
Autor artykułu:
jd
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"

Magdalena Ogórek chwali się ukończeniem muzeum. "Dwa razy trafiłam do szpitala"