SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dziennikarski kodeks w social media? Polsat, TVP i RMF FM: nie potrzebujemy

Polsat i RMF FM deklarują, że ich dziennikarze nie potrzebują zasad dotyczących korzystania z serwisów społecznościowych. Telewizja Polska i Polskie Radio zapewniają, że regulują to już obowiązujące kodeksy zawodowe i etyczne. Natomiast Ringier Axel Springer informuje, że kończy przygotowywać taki zbiór zasad.

W weekend zalecenia dotyczące zachowania w serwisach społecznościowych przesłał dziennikarzom informacyjnym kanałów TVN Adam Pieczyński, dyrektor TVN24. Regulamin przypomina, że dziennikarz TVN w social media pozostaje dziennikarzem i dalej reprezentuje swoją stację, więc powinien zachowywać się jak na forum publicznym, a nie w sytuacji prywatnej (więcej na ten temat).
 

Rzecznik Polsatu Tomasz Matwiejczuk informuje nas, że jego stacja nie przygotowała dla swoich pracowników takiego kodeksu ani nie zamierza tego robić. - Nasi dziennikarze nie potrzebują żadnych tego typu wskazówek. Nie musimy im przypominać, że są dziennikarzami. Wiedzą, że są osobami publicznymi i że obowiązują ich przede wszystkim zasady bezstronności, niezależności i rzetelności - opisuje Matwiejczuk. - Nie chcemy ograniczać im prywatności i swobody prezentacji opinii i poglądów. Zdajemy się na ich rozsądek i doświadczenie - dodaje. Podobnie brak takiego regulaminu uzasadnia Maciej Brzozowski, dyrektor public relations Grupy Bauer Media, do której należy RMF FM. - Kodeksem etycznym naszych dziennikarzy jest ich profesjonalizm i doświadczenie - podkreśla.

Z kolei przedstawiciele mediów publicznych zwracają uwagę, że zatrudnionych w nich dziennikarzy obowiązują ścisłe zasady zawodowe i etyczne. Biuro prasowe Telewizji Polskiej wskazuje na Zasady Etyki Dziennikarskiej w TVP, podkreślając, że mają one zastosowanie także wobec publikacji i działań w mediach społecznościowych. Natomiast rzecznik Polskiego Radia Radosław Kazimierski informuje, że podobne reguły obowiązują zatrudnionych w nim dziennikarzy. - Dotyczą one w równym stopniu publikacji czy wystąpień powstałych przy wykorzystaniu mediów społecznościowych - zaznacza. - Mamy wiele przykładów na to, że dziennikarz związany z Polskim Radiem, nawet występujący jako osoba prywatna, który złamał zasady etyczne, źle wpływając na wizerunek i wiarygodność spółki, spotykał się z ostrą reakcją Komisji Etyki Polskiego Radia czy bezpośrednio zarządu, ponosząc odpowiednie konsekwencje - opisuje Kazimierski. Jednocześnie ujawnia, że ponieważ Polskie Radio prowadzi szeroko zakrojoną działalność w social media i zdaje sobie sprawę z indywidualnych aktywności swoich dziennikarzy w tych mediach, dlatego rozważa stworzenie dokumentu ze wskazówkami dla pracowników dotyczącymi tylko serwisów społecznościowych.

Taki kodeks nie obowiązuje obecnie również w Agorze ani Radiu ZET. - Przy czym funkcjonują różnego rodzaju przepisy, np. zasady komunikacji z mediami czy kodeks dziennikarski „Gazety Wyborczej” - informuje nas biuro prasowe firmy. - Aktywność naszych dziennikarzy w mediach społecznościowych nie podlega kodyfikacji, ale nie wykluczamy tego w przyszłości. Jeżeli będziemy tworzyć "dekalog" zasad komunikacji internecie, będziemy to robić wspólnie z naszymi dziennikarzami, nie narzucając odgórnych reguł gry - mówi Rafał Olejniczak, szef Radia ZET. - Dziennikarz jest dziennikarzem przez 24 godziny na dobę i cały czas obowiązują go zasady etyki zawodu - gdziekolwiek jest, do kogokolwiek mówi. Przy czym zagadnienie wizerunku firmy i działalności na Facebooku czy Twitterze dotyczy nie tylko dziennikarzy - dodaje Olejniczak.

Za to Ringier Axel Springer dopiero przygotowuje jednolity kodeks etyczny, który będzie obowiązywał we wszystkich spółkach należących do koncernu. - Kodeks określi zasady etycznego postępowania i odpowiedzialności dziennikarzy, ale również wszystkich pozostałych pracowników spółki - opisuje Anna Gancarz-Luboń, rzecznik prasowy Ringier Axel Springer Polska. - Dokument jest już ukończony, a obecnie trwają prace nad jego tłumaczeniem na języki krajów, w których działamy - dodaje.

Dołącz do dyskusji: Dziennikarski kodeks w social media? Polsat, TVP i RMF FM: nie potrzebujemy

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ariel
To tylko potwierdza profesjonalizm i całkowity obiektywizm informacji w Grupie Polsatu. Stop cenzurze!
odpowiedź
User
rukola
Noo muszą być takie "instrukcje".Bo dziennikarze TVN-u i Agory nie wiedzieliby jak żyć, co myśleć,no zagubiliby się w otaczającym świecie bez światłych wskazówek jedynie słusznego kierownictwa.
odpowiedź
User
Andrzej
A co jest wobec wypowiedzi dziennikarzy podczas "uczt kanonicznych"?? W całym świecie zachodnim, dziennikarze występują w obronie "Pussy Riot"!

Nie tak w Polsce... tutaj "moralność kanoniczna" ma wciąż pierwszeństwo! A na ołtarze wynosi się przyjazd współwinnego więzienia Pussy Riot w Polsce - Cyryla I. A może jednak przynajmniej dla części dziennikarzy w Polsce nauka ogólnoświatowa, przydałaby się jednak ??! Pozdrawiam
odpowiedź