SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP nie zapłaci za prawa do Lotto Ekstraklasy za 70 mln zł za sezon

Rada nadzorcza Telewizji Polskiej nie wyraziła zgody, żeby spółka kupiła pakiet praw do transmisji piłkarskiej Lotto Ekstraklasy za ok. 70 mln zł rocznie. Umowa miała obowiązywać przed dwa sezony.

Article

Na początku października pojawiły się nieoficjalne informacje o rozstrzygnięciu przetargu dotyczącego transmisji telewizyjnych Lotto Ekstraklasy w sezonach 2019/2020 i 2020/2021. Prawa pozyskają dwaj nadawcy: nc+, która będzie pokazywać zdecydowaną większość meczów, oraz Telewizja Polska, która ma transmitować w każdej kolejce mecz w sobotę po godz. 20. Firmy mają za to płacić ok. 250 mln zł, z czego 70 mln zł przypadnie na TVP.

Władze spółki Ekstraklasa SA nie potwierdziły tych doniesień. Firma przekazała, że „wciąż prowadzi rozmowy ze wszystkimi podmiotami zainteresowanymi zakupem praw mediowych na dwa kolejne sezony rozgrywek”.

W środę „Przegląd Sportowy” podał, że rada nadzorcza Telewizji Polskiej nie wyraziła zgody na wydawanie ok. 70 mln zł rocznie na transmisje Lotto Ekstraklasy. Według rady publiczny nadawca może na to przeznaczać maksymalnie 40-45 mln zł.

Według „PS” rada nadzorcza zmieniła swoje stanowisko co do ceny za prawa do Lotto Ekstraklasy z powodów politycznych. Przy czym jej obecne stanowisko nie jest ostateczne.

Do końca obecnego sezonu, czyli czerwca przyszłego roku, obowiązuje czteroletni kontrakt, który wszedł w życie w połowie 2015 roku. W ramach tej umowy stacje nc+ transmitują po sześć meczów z każdej kolejki Lotto Ekstraklasy, dwa spotkania (w piątek i poniedziałek o godz. 18:00) pokazuje Eurosport, a skróty i dwa mecze w sezonie - Telewizja Polska.

Ekstraklasa od 2000 roku nieprzerwanie jest transmitowana w stacjach Canal+. Przy czym w latach 2008-2011 ich nadawca dzielił się prawami z Orange Sport, w latach 2011-2014 z Polsat Sport i Eurosportem, a od 2015 roku tylko z Eurosportem.

Od połowy 2013 roku każdy sezon Lotto Ekstraklasy składa się z 30 kolejek zasadniczej części, po których drużyny są dzielone na grupę mistrzowską i spadkową i rozgrywają jeszcze po siedem meczów. Rok temu wprowadzono zmianę: przestano po części zasadniczej dzielić na pół liczbę punktów każdej drużyny.

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost wpływów z abonamentu radiowo-telewizyjnego o 69,9 proc. do 622,5 mln zł oraz spadek przychodów z reklam i sponsoringu o 8,4 proc. do 798,6 mln zł. Wpływy z abonamentu stanowiły 38,2 proc. łącznych przychodów TVP, najwięcej od 15 lat.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP nie zapłaci za prawa do Lotto Ekstraklasy za 70 mln zł za sezon

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adam
Milion za mecz. To od początku się nie zgrywało.
50 33
odpowiedź
User
m.
Chyba odkrywczo ;) zdają sobie sprawę że propaganda jest tak "subtelna" i groteskowa, że daje coraz mniejsze efekty, no i na każdą sportową zachciankę Kurskiego już nie łożą z zamknietymi oczami. Bo w to że te prawa tyle nie warte to wie każdy, i raczej w trzezwe myslenie tam w TVP trudno wierzyc. To co sie dzieje tydzien dwa po wyborach, wiadomo, zawsze ma drugie dno.
28 30
odpowiedź
User
Romek
No to Rada Nadzorcza zaczęła myśleć inaczej niż zarząd TVP.
32 30
odpowiedź
User
Szkoda
Szkoda, że nie pozwolono TVP wydać miliona złotych za każde 120-minutowe widowisko. Masowy odbiorca może zobaczyłby, jaki to g... produkt. Niedawno były mecze AMP Futbolu (ludzie o kulach). Nie jestem jakimś szczególnym miłośnikiem takich widowisk, ale trzeba im przyznać, że biegali szybciej i dryblowali lepiej niż te pokraki z polskiej Ekstraklasy. Kto nie wierzy, niech sprawdzi sam.

Cieszę się, że ten przemysł pęcherza kopanego przez wydziaranych, nażelowanych gogusi już wkrótce pierdyknie.
57 28
odpowiedź
User
Mirek
Racjonalna decyzja Rady Nadzorczej. Jeżeli za 1 mecz TVP miałaby zapłacić 1-2 mln. zł przy oglądalności 300-400 tys. widzów w którejś z głównych stacji TVP lub połowę tego jeżeli wyląduje to tylko w TVP Sport to byłoby to marnotrawstwo publicznych środków dekady. Tu brak szans nawet na częściowy zwrot z reklam. Przy emisji na naziemnych antenach FreeTV typu TVP1 lub TVP2 taki mecz powinien kosztować max 200-300 tys. zł bo Ekstraklasie i Lotto buduje to zasięg (reklamy, sponsorzy) a TVP dołuje względem swoich normalnych wyników. Nie zapominajmy, że TVP musiałaby w sobotę trwale rozmontować swoją ofertę na której miała z tego co pamiętam po jakieś 1,5-2 mln. widzów na każdej ze swoich anten, co przełoży się na spadek przychodów z reklam. Pod topór poszedłby Voice of Poland i Kocham Cię Polsko na TVP2 lub Komisarz Alex i Hit na Sobotę na TVP1. Z ok 2 mln. widzów każdej z tych stacji zjazd do 300-400 tys. widzów oznaczałby katastrofę. Z kolei wsadzenie meczy po 1-2 mln. zł w TVP Sport chyba nie wymaga komentarza bo wnioski są oczywiste.
W kalkulacji TVP powinna też ująć trwałe wzmocnienie konkurencji bo redukcja z 2 mln. do 300 tys. oznaczałaby głównie przejście do TVN i Polsatu.
38 30
odpowiedź