SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Fotowoltaika Cyfrowego Polsatu wystrzeliła przy ZE PAK i Dino, ale dalej jest stratna

Spółka fotowoltaiczna Esoleo, której większościowym udziałowcem jest Cyfrowy Polsat, w ub.r. zwiększyła przychody prawie czterokrotnie - z 58,9 do 228,9 mln zł, m.in. dzięki współpracy z kontrolowaną przez Zygmunta Solorza firmą ZE PAK i Dino Polska. Cyfrowy Polsat nie może jednak liczyć na dywidendę - strata netto Esoleo pogłębiła się z 3,1 do 6,7 mln zł.

Zygmunt Solorz (pierwszy z lewej) podczas otwarcia farmy fotowoltaicznej ZE PAK zbudowanej przez Esoleo w Brudzewie, fot. YouTube / Turek.net.plZygmunt Solorz (pierwszy z lewej) podczas otwarcia farmy fotowoltaicznej ZE PAK zbudowanej przez Esoleo w Brudzewie, fot. YouTube / Turek.net.pl

51,25 proc. udziałów Esoleo (wówczas działającej pod nazwą Alledo) zostało przejętych przez Cyfrowy Polsat na początku 2020 roku za 6,9 mln zł. Do rady nadzorczej spółki dołączyli menedżerowie nowego współwłaściciela: Maciej Stec i Janusz Pliszke. Ponadto wiceprezesem został Rafał Gospodarczyk, a członkiem zarządu - Krzysztof Dziaduszyński.

Inwestycja przełożyła się mocno na działalność operacyjną Esoleo: od połowy 2020 roku rozwiązania fotowoltaiczne spółki są oferowane w punktach sprzedażowych grupy Cyfrowy Polsat (m.in. w pakiecie z internetem LTE za darmo na trzy lata), równocześnie operator zaczął kampanię reklamującą te rozwiązania.

100 ha farmy i 1,5 tys. sklepów Dino

W ub.r. Esoleo zakończyło dużą inwestycję dla Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin: na jej terenie o powierzchni ok. 100 ha w Brudzewie zbudowało farmę fotowoltaiczną o mocy 70 MWp. Farmę uruchomiono jesienią ub.r.

 

Ponadto Esoleo współpracuje z Dino Polska, dla której instaluje panele fotowoltaiczne na dachach sklepów.

Na koniec września br. działało 2 069 sklepów Dino, panele są na 1 476, mają łączną moc 53 MW, a w pierwszych trzech kwartałach br. wyprodukowały łącznie ok. 35 GW energii, wobec 13 GW rok wcześniej.

Na zeszłoroczną sprzedaż Esoleo złożyło się 223,5 mln zł z instalacji fotowoltaicznych i 5,39 mln zł z materiałów.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Koszty Esoleo zwiększyły się jeszcze mocniej od przychodów - z 58,93 do 230,28 mln zł. Zdecydowanie największe są dwie kategorie: wydatki na zużycie materiały poszły w górę z 25,56 do 127,93 mln zł, a na usługi obce - z 23,01 do 83 mln zł.

Nakłady na wynagrodzenia wzrosły z 4,95 do 10,15 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 908,9 tys. zł do 2,33 mln zł. W ub.r. spółka zatrudniała przeciętnie 85 osób.

Rentowność spółki pogorszyły też wzrost pozostałych kosztów operacyjnych z 606,2 tys. zł do 4,33 mln zł i kosztów operacyjnych z 3,68 do 5,84 mln zł

W konsekwencji wynik sprzedażowy poszedł w dół z 21,9 tys. zł zysku do 1,38 mln zł straty, strata operacyjne pogłębiła się z 448,6 tys. zł do 2,21 mln zł, a strata netto - z 3,11 do 6,75 mln zł.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.

W br. sprzedaż zmalała

Jak Esoleo idzie biznes w br.? W pierwszych trzech kwartałach przychody sprzedażowe grupy Cyfrowy Polsat określone jako pozostałe zwiększyły się o 14,9 proc. do 490,9 mln zł.

W sprawozdaniu zaznaczono, że wzrost wynika głównie z „konsolidacji działalności firmy Port Praski i jej spółek zależnych (zajmują się m.in. sprzedażą i wynajmem mieszkań) oraz windykacyjnej Grupy Vindix (53,7 proc. jej udziałów Cyfrowy Polsat dokupił na początku br. za 53,7 mln zł).

Natomiast generowane przez Esoleo przychody d działalności były niższe, o czym przesądził efekt wysokiej bazy z ub.r. („w związku z rozpoznaniem w okresie porównawczym dodatkowych przychodów z tytułu realizacji projektu budowy farmy fotowoltaicznej w Brudzewie” - zaznaczono w sprawozdaniu).

W trzecim kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat (należą do niej m.in. Telewizja Polsat, Polkomtel, Netia i Esoleo) przy wzroście przychodów o 3 proc. do 3,27 mld zł zanotowała 839,6 mln zł skorygowanego zysku EBITDA. Średni przychód miesięczny od abonenta zwiększył się o 3,9 proc. do 71,3 zł, a od klienta usług prepaidowych - o 9,1 proc. do 17,9 zł.

Dołącz do dyskusji: Fotowoltaika Cyfrowego Polsatu wystrzeliła przy ZE PAK i Dino, ale dalej jest stratna

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl