SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ponad połowa mniej kanałów telewizyjnych w Wielkiej Brytanii po brexicie. Gdzie i dlaczego nadawcy występują o koncesje?

Z raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego wynika, że po brexicie liczba kanałów telewizyjnych zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii zmniejszyła się o połowę. W Hiszpanii i Holandii rejestruje się najwięcej stacji z innych krajów.

Blisko połowa polskojęzycznych stacji telewizyjnych dostępnych w Polsce nadaje w oparciu o zagraniczne koncesje. Jeszcze kilkanaście lat temu głównie wydane przez brytyjskiego regulatora rynku audiowizualnego Ofcom. Nadawcy tłumaczą od lat, że wydaje on szybciej decyzje niż Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, a procedury i przepisy w Wielkiej Brytanii są jaśniejsze, często bardziej liberalne. Na wyspach prawo reguluje na przykład jak można w konkretnych godzinach pokazać piersi kobiety. W Polsce zdarzyły się skargi do KRRiT za pokazanie dwóch całujących się na randce gejów. Wielu nadawców nie chcąc ryzykować ukaraniem, decyduje się na zagraniczne koncesje. Zwłaszcza, że pozwala im na to prawo Unii Europejskiej. Wielka Brytania z końcem stycznia ub. r. opuściła jednak UE. Wywołało to wielkie migracje kanałów telewizyjnych.

Zobacz także: Brexit zagrozi nadawcom telewizyjnym, ponad tysiąc stacji może zniknąć z Wielkiej Brytanii

10 839 kanałów telewizyjnych w Europie

Z raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego wynika, że w 2020 roku w Europie dostępnych było 13 638 audiowizualnych usług medialnych: 10 839 kanałów telewizyjnych, w tym 4 803 (44 proc.) lokalnych usług telewizyjnych. Liczba ta obejmuje również 2 799 usług na żądanie i 1 179 (42 proc.) płatnych usług VoD. Ponad połowa wszystkich badanych kanałów telewizyjnych, w tym telewizja lokalna, była bezpłatnie dostępna, a co trzeci był dostępny za pośrednictwem telewizji naziemnej. Dwie z trzech płatnych usług na żądanie były oparte na modelu subskrypcyjnym. Jeden na dziesięć kanałów telewizyjnych pochodzących z Europy był własnością publiczną lub miał mieszane prawa własności, podczas gdy tylko 3 proc. płatnych usług na żądanie było związanych z nadawcami publicznymi.

Wielka Brytania z 586 kanałami telewizyjnymi, pozostaje największym rynkiem telewizyjnym w Europie. Niewiele mniej stacji jest nadawanych w oparciu o rosyjską koncesję (524 kanały) i holenderską (515 kanałów telewizyjnych). Łącznie te trzy rynki audiowizualne stanowią ponad jedną czwartą (28 proc.) całkowitego udziału kanałów telewizyjnych (z wyłączeniem lokalnych) pochodzących z Europy. Wiodącym europejskim dostawcą płatnych usług na żądanie była Irlandia, która miała 188 usługi. Dalej uplasowały się: Francja (141 usług) i Wielka Brytania (140 usług).

Koncesje w Holandii i Hiszpanii zamiast w Wielkiej Brytanii

Jedna czwarta (25 proc.) wszystkich usług telewizyjnych z siedzibą w Europie były skierowane na rynki niekrajowe. Miały one głównie siedzibę w Holandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Luksemburgu, z ponad 100 usługami lub kanałami na każdym terytorium. Po brexicie doszło do wielkiej migracji kanałów telewizyjnych do innych regulatorów niż Ofcom. W latach 2018-2020 liczba kanałów telewizyjnych z koncesją w Wielkiej Brytanii zmniejszyła się o ponad połowę. O 44 proc. spadła natomiast liczba stacji adresowanych do odbiorców z rynków zagranicznych. Liczba kanałów zarejestrowanych w Holandii wzrosła dwukrotnie, a w Hiszpanii o 38 proc. Jedna trzecia wszystkich kanałów telewizyjnych migrujących z Wielkiej Brytanii w latach 2018-2020 trafiła do Holandii (18 proc.) i Hiszpanii (14 proc.).

Polscy nadawcy wybierają Holandię i Czechy

Przed brexitem na podstawie brytyjskiej koncesji działały w Polsce m.in. Discovery Channel, Animal Planet, History, H2, Cartoon Network, Disney Channel i kanały AXN. 28 marca 2019 roku holenderski Commissariaat Voor De Media przyznał licencję na nadawanie polskim: Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Historia, Discovery Life, Discovery Science, Discovery Turbo Xtra, Food Network, ID, TLC i Travel Channel. Amerykański koncern w Niderlandach pozyskał też koncesję dla stacji z Francji, Szwecji, Dani, Węgier, Włoch, Portugalii, Irlandii i Hiszpanii. Spekulacje na temat holenderskiej koncesji pojawiają się też w kontekście planu zapasowego dla TVN24, gdyby KRRiT nie chciała przedłużyć tej stacji koncesji. Zwłaszcza, że Discovery kontroluje TVN przez holenderską spółkę Polish Television Holding BV.

Holenderski regulator uchodzi bowiem za jednego z najbardziej przyjaznego i wolnościowego względem nadawców telewizyjnych. To właśnie w Niderlandach rejestrowane są najczęściej dostępne w Polsce kanały erotyczne. Polskie kanały HBO już od kilkunastu lat nadają w oparciu o czeską koncesję. Od niedawna koncesję za naszą południową granicą mają też Cartoon Network, Paramount Channel Polska i Comedy Central Polska. Praskiego regulatorowi zdarza się jednak karać nadawców. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) nałożyła 3,5 tys. zł kary za niedostarczenie sprawozdania z propagowania umiejętności korzystania z mediów.

Skarga na odcinek serialu satyrycznego z "Jezusem" do Hiszpanii

W Hiszpanii koncesje telewizyjne przyznaje Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC). Organ ten zajmuje się nie tylko kwestiami audiowizualnymi. Pełni również rolę urzędu antymonopolowego, a w swoich kompetencjach ma m.in. rynek telekomunikacyjny i pocztowy. Na półwyspie iberyjskim koncesję mają m.in. kanały znane w Polsce pod marką Fox.  W 2019 roku CNMC informował o skargach, które wpłynęły od polskiego regulatora na program emitowany na antenie Fox Comedy Polska. Zdaniem niezadowolonych widzów w serialu „Family Guy”, którego epizod nosił tytuł „2000-letnia dziewica” doszło do obrazy uczuć religijnych. Miały tam się pojawić żarty z Jezusa, Maryi i Wielkiego Piątku.

Bez kary za „2000-letnią dziewicę”.

Hiszpański regulator w obszernej odpowiedzi posłużył się cytatami z tamtejszej konstytucji. Artykuł. 20 konstytucji hiszpańskiej chroni wolność swobodnego wyrażania i rozpowszechniania myśli, idei, opinii mówionych, pisanych lub w jakichkolwiek innych. CNMC przyznał jednak, że nie ma zgody na dyskryminację m.in. z przyczyn religijnych. Regulator przeanalizował sporny odcinek. Nadawca poinformował hiszpański urząd, że zawiesił jego powtórki, choć były emitowane wyłącznie w godzinach wieczornych i oznaczone jako treści dla osób powyżej 16 roku życia. CNCM poinformował, że ponieważ w serialu satyrycznym nie ma nawoływania do nienawiści i nadawca podjął kroki, aby chronić nieletnich, kara finansowa na Fox Comedy Polska nie zostanie nałożona.

KRRiT chce ograniczyć zagraniczne koncesje

Niedawno ustaliliśmy w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, że regulator ten chciałby ograniczyć sięganie po zagraniczne koncesje. Członek KRRiT, z którym rozmawialiśmy twierdzi, że prezentowane na niektórych kanałach treści są sprzeczne z polską obyczajowością i kulturą, dlatego nadawcy „uciekają” zagranicę. Zdaniem KRRiT na niektórych antenach nie brakuje też treści erotycznych w czasie, kiedy dzieci i młodzież powinny być chronione. Rada uważa, że łatwiejsze może być uniemożliwienie emisji stacji bez polskich koncesji w sieciach kablowych. Przekaz satelitarny pozwala bowiem na emisję spoza granic Polski. Przed KRRiT trudne zadanie, bo przecież nawet sieci kablowe emitują zagraniczne kanały typu CNN, czy France 24. Trudno byłoby oczekiwać, żeby ich nadawcy sięgali po zagraniczne koncesje.

Dołącz do dyskusji: Ponad połowa mniej kanałów telewizyjnych w Wielkiej Brytanii po brexicie. Gdzie i dlaczego nadawcy występują o koncesje?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl