SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Facebook wprowadzi nową sekcję z treściami od wydawców. Zapłaci każdemu 3 mln dolarów rocznie

Facebook przygotowuje się do wprowadzenia w swoim serwisie nowej sekcji zawierającej treści pochodzące od wydawców. Firma kierowana przez Marka Zuckerberga prowadzi obecnie zaawansowane rozmowy z mediami, wśród których są między innymi Bloomberg, ABC News i „The Washington Post”. Facebook ma otrzymać możliwość publikowania wybranych materiałów w ramach rocznego abonamentu, za który zapłaci każdemu z wydawców 3 mln dolarów.

Article

Nieoficjalne informacje na temat planów Facebooka związanych ze współpracą z mediami podał dziennik „The Wall Street Journal” powołując się na własne źródła w serwisie.

Zgodnie z doniesieniami gazety jeszcze w br. Facebook zamierza uruchomić na swojej platformie oddzielną nową sekcję oferującą newsy i inne treści pochodzące od wydawców. Ma to być realizacja zapowiedzi Marka Zuckerberga z kwietnia br. ujawnionych w trakcie rozmowy z Mathiasem Döpfnerem, szefem koncernu Axel Springer.

3 mln dol. rocznie dla wydawcy

W ostatnich latach relacje na linii Facebook - media stały się skomplikowane, szczególnie od początku ub.r., gdy serwis wprowadził kolejną zmianę algorytmu i ograniczył widoczność w News feedzie treści pochodzących od wydawców.

Doprowadziło to do sytuacji, w której część wydawnictw wycofała się w ogóle z obecności na Facebooku. Niektórzy wydawcy, tak jak Rupert Murdoch stanęli z kolei na stanowisku, że społecznościowy serwis powinien płacić mediom za dostarczane przez nie unikalne treści. Coraz chłodniejsze stosunki Facebooka z wydawcami znalazły odbicie w utracie znaczenia tego serwisu dla mediów na rzecz innych platform internetowych, takich jak Google.

Teraz Facebook powraca do koncepcji odnowienia dobrych relacji z wydawcami. Częścią tego planu było wcześniejsze udostępnienie mediom obecnym na platformie Instant Articles możliwości pobierania od czytelników opłat subskrypcyjnych.

W ramach nowego projektu Facebook będzie publikować wybrane newsy i materiały czerpane od mediów, z którymi chce zawrzeć w tej sprawie stosowne umowy. Nieoficjalnie koncern kierowany przez Marka Zuckerberga prowadzi obecnie negocjacje z konkretnymi wydawcami, wśród których są m.in. Bloomberg, ABC News,  „The Washington Post” oraz Dow Jones, właściciel m.in. „WSJ”.

W zamian za możliwość oferowania użytkownikom materiałów pochodzących z opiniotwórczych mediów Facebook ma im płacić stosowny abonament. Zgodnie z doniesieniami jego wartość to 3 mln dol. w wypadku każdego z wydawców, zaś z niektórymi z nich Facebook chce podpisać umowę 3-letnią. W publikowanych materiałach w ramach Facebook News ma istnieć także opcja przenosząca użytkownika na stronę wydawcy i pozwalająca na zakup u niego subskrypcji.

Na razie nie wiadomo na jakich rynkach sekcja Facebook News ma się pojawić w pierwszej kolejności. Wprowadzając ją koncern Marka Zuckerberga chce nadążyć za rodzącą się konkurencją w postaci m.in. serwisu Apple News+ zapowiedzianego przez koncern Apple wiosną br.

W drugim kwartale br. Facebook zanotował wzrost wpływów o 27,6 proc. do 16,89 mld dolarów oraz 2,62 mld dolarów zysku netto (wobec 5,11 mld dolarów rok wcześniej). W minionym półroczy koncern odpisał 5 mld dolarów kary nałożonej przez FTC. Ma 2,41 mld użytkowników aktywnych miesięcznie i 1,59 mld codziennie. W ostatnich latach przybywa ich głównie poza Ameryką Północną i Europą, ale Facebook najwięcej zarabia na tych z USA i Kanady.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Facebook wprowadzi nową sekcję z treściami od wydawców. Zapłaci każdemu 3 mln dolarów rocznie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl